Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (5 minutter siden):

selv om det er vanskelig å ikke ta det som at du mener jeg har et ekstremt synspunkt siden du svarte det til meg.

Vel jeg mente egentlig å skrive at jeg ikke nødvendigvis mener deg, men lot være. Det sagt det ser ut til å være en side her som blant annet bruker folk som matt walsh for å forsvare sitt standpunkt og da har man havnet temmelig langt utpå, det er også samme siden som bruker ekstreme enkelthendelser og ikke minst ekstremister på motsatt side for å fremme samme standpunkt, det blir temmelig svart/hvitt og det er det stort sett ikke.

Når det kommer til behandling så burde det være en sak mellom pasient, lege/kirurg og psykolog/psykiater, og politikere burde holde seg langt unna så lenge deres syn kun er farget ev ekstremisme, religion og generell idioti. Ugjenkallelig kosmetisk kirurgisk forandring av kroppen er tross alt ganske vanlig, det er først når denne "kosmetiske" kirurgien faktisk har en nytte for pasienten det ser ut til å bli kontroverser.

Det er ganske så åpenbart at det er raringer fra bibelmiljøet fra over dammen som er krenka av og pusher dette her, det er langt på vei bare en fortsettelse av homohatet som de ikke greier å rettferdiggjøre lenger.         

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og gruppen som faktisk diagnoseres med kjønnsdysfori har 250 ganger selvmordsraten til befolknineng for øvrig og 80% av dem har vurdert selvmord.

https://psykologisk.no/2021/04/hva-snakker-vi-egentlig-om-nar-vi-snakker-om-kjonnsinkongruens-og-kjonnsdysfori/

Det er viktig at de får behandling og at de blir akseptert for hvem de er -- uten at folk stiller spørsmål om de egentlig er hvem de opplever seg som, spesielt etter puberteten har inntruffet, da praktisk talt alle blir sikre på sin faktiske identitet de første årene i puberteten inkludert dem som har vært i tvil før.

Faren for feilbehandling av personer med kjønnsdysfori som har kommet flere år ut i puberteten er grovt overvurdert, og farene ved å ikke tilby hjelp generelt grovt undervurdert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (21 minutter siden):

Ugjenkallelig kosmetisk kirurgisk forandring av kroppen er tross alt ganske vanlig, det er først når denne "kosmetiske" kirurgien faktisk har en nytte for pasienten det ser ut til å bli kontroverser.

Vel... For meg ser jeg en kontrovers når det er snakk om barn. Jeg ser lite til ingen kontrovers når det er snakk om voksne myndige personer. At skillet går ved nytteverdien finner jeg vanskelig å se noe sted. Forøvrig noe jeg fullt ut støtter at når det kommer til barn skal man trå mer enn bare litt varsomt, og at det er kontroversielt med å tillegge et barn oversikt over slikt som vil farge resten av livet burde ikke overraske noen.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

Det grunnleggende problemet er alltid at de ikke blir akseptert om de konformerer til kjønnsrolleforventningene og moten for kjønnet sitt.
Det er det som skaper mest lidelse for dem som ikke blir akseptert.

Medisinsk og kirurgisk behandlingen søker å hjelpe dem å konformere til skjønnhetsidealene samfunnet har satt for kjønnet deres.
 

Så... Kirurgi for ikke å bli mobbet.

Høres ut som en toppklasse løsning.

EDIT: Får jeg også legge til at en av dine egne tidligere kilder stadfestet at dette også gjalt de som aldri hadde fortalt en eneste sjel om tilstanden. Så da litt som å ta selvmord fordi du ikke aksepteres som homofil uten at du har fortalt noen at du er homofil, da.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (7 minutter siden):

Hva er grunnen ? at de ikke får byttet kjønn eller har en psykotisk sykdom ?

Det beskrives vitterlig i teksten.

Men siden du spør:
Ingen av delene.
Hovedproblemet er at de ikke får aksept når de konformerer til kjønnsrollene og moteidealene for kjønnsidentiteten de tilhører, men tvert i mot opplever mobbing, trakassering og sykeliggjøring.

Det å ha en kjønnsidentitet er vitterlig ingen sykdom; verken de med mannlig eller kvinnelig kjønnsidentitet er syke.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (22 minutter siden):

Ingenting av dette gjøres på barn så vidt jeg vet. Så da klager ingen heller.

Mikropenis skyldes samme opphav som transkjønn, at kroppen ikke er programmert tilstrekkelig av kjønnshormoner til at overgangen fra kvinnelig til mannlige innstillinger (utvendige kjønnsorganer, legning, kjønnsuttrykk, kjønnsidentitet) har fullført -- og kan behandles med hormoner.

Det behandles hos barn når det oppdages.
https://www.lommelegen.no/mannlige-kjønnsorganer/artikkel/mikropenis/72170235

 

fokkeslasken skrev (25 minutter siden):

Må det være en sykdom før vi tilbyr å hjelpe dem med å akseptere den de er?

Kjønnsdysfori er ikke en sykdom, og hvis noen ikke har noe problem, så trenger de ikke hjelp, så tja -- de må trenge hjelp før vi kan hjelpe dem.
Som beskrevet utallige ganger før, så er det de kan få hjelp til relatert til å bedre deres selvfølelse og mulighet til å leve et fullverdig liv.

For de med kjønnsdysfori, så kan man ikke overbevise dem om at samfunnets skjønnhetsidealer er andre enn dem som faktisk eksisterer.
Å ha veletablert mote og idealer for transkjønnede / et tredje kjønn og akseptere dem som gruppe -- som flere ikke-kristne land har gjort gjennom historien -- kan i teorien hjelpe på situasjonen for mange ikke-binære.

For de binære så er det kjønnsidealene for kjønnet de tilhører som gjelder.


Transkjønn medfører ikke kjønnsdysfori, det er avviket mellom samfunnets idealer og ens utseende som forårsaker dysfori.
Mikropenis er heller ingen sykdom, selv om det kan skyldes sykdom. Det behandles dog for å gi folk muligheten til å leve et mest mulig normalt og fullverdig liv.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Vel... For meg ser jeg en kontrovers når det er snakk om barn.

Ja det er helt klart problematisk, men det er tross alt den samme amerikanske bibelmafiaen som synes det er jævla greit med kjønnslemlesting av gutter så de ikke har det så altfor morro når de napper lauken. Som sagt det bør være en solid utredning, spesielt om det skal gjøres med barn. De barna som lemlestes på religiøst grunnlag får ikke noen utredning.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Ja det er helt klart problematisk, men det er tross alt den samme amerikanske bibelmafiaen som synes det er jævla greit med kjønnslemlesting av gutter så de ikke har det så altfor morro når de napper lauken. Som sagt det bør være en solid utredning, spesielt om det skal gjøres med barn. De barna som lemlestes på religiøst grunnlag får ikke noen utredning.  

Enig med deg her. Den ene rettigheten som så vidt meg bekjent ikke er felles for kvinner og menn, og den går sågar i favør kvinner.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (58 minutter siden):

Mikropenis skyldes samme opphav som transkjønn, at kroppen ikke er programmert tilstrekkelig av kjønnshormoner til at overgangen fra kvinnelig til mannlige innstillinger (utvendige kjønnsorganer, legning, kjønnsuttrykk, kjønnsidentitet) har fullført -- og kan behandles med hormoner.

Det behandles hos barn når det oppdages.
https://www.lommelegen.no/mannlige-kjønnsorganer/artikkel/mikropenis/72170235

 

Kjønnsdysfori er ikke en sykdom, og hvis noen ikke har noe problem, så trenger de ikke hjelp, så tja -- de må trenge hjelp før vi kan hjelpe dem.
Som beskrevet utallige ganger før, så er det de kan få hjelp til relatert til å bedre deres selvfølelse og mulighet til å leve et fullverdig liv.

For de med kjønnsdysfori, så kan man ikke overbevise dem om at samfunnets skjønnhetsidealer er andre enn dem som faktisk eksisterer.
Å ha veletablert mote og idealer for transkjønnede / et tredje kjønn og akseptere dem som gruppe -- som flere ikke-kristne land har gjort gjennom historien -- kan i teorien hjelpe på situasjonen for mange ikke-binære.

For de binære så er det kjønnsidealene for kjønnet de tilhører som gjelder.


Transkjønn medfører ikke kjønnsdysfori, det er avviket mellom samfunnets idealer og ens utseende som forårsaker dysfori.
Mikropenis er heller ingen sykdom, selv om det kan skyldes sykdom. Det behandles dog for å gi folk muligheten til å leve et mest mulig normalt og fullverdig liv.
 

Men hjelpe til med aksept var ikke noe du engang ville se på?

Lenke til kommentar

For personer som ikke sliter med kjønnsdysfori, bare selvfølelse, så er psykologi et greit virkemiddel.

For dem med kjønnsdysfori / kjønnsinkongruens - som skal leve etter kjønnsidealene de instinktivt konfirmerer til er psykolog en mulighet, og kjønnsskorrigerende behandling også en mulighet. De kan bruke begge.

14-16 år er en trygg alder å begynne med hormoner, da praktisk talt alle som var i tvil om identitetsmessige spørsmål har kommet til en konklusjon da.

Tverrfaglige team kan evaluere modenhet og bekrefte dysfori.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (11 minutter siden):

Tverrfaglige team kan evaluere modenhet og bekrefte dysfori.

Om det ikke var klart så er jeg enig med deg her. Der vi ikke er enige er der hvor du påstår det er nær på problemfritt - da kun med statistisk usikkerhet som feilprosent som tross alt virker mer som tall man får fra demokratiske valg i Nord-Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (12 minutter siden):

Det spres løgner om den kontoen i avisene, jeg så at han truet avisene med søksmål om de ikke fjernet løgnene som er ganske godt dokumentert på nettstedet hans. Husker ikke om det var WaPO eller Vice det gjaldt, eller kanskje begge... 

Hvilke løgner i avisene? Libs of TikTok sprer løgner og desinformasjon om skeive, transpersoner og kjønnsrelaterte spørsmål daglig, for å trigge sinne og hat.

Denne løgnen førte f.eks. til bombetrusler mot barnesykehus fra en Trump-supporter:
https://www.politifact.com/factchecks/2022/aug/12/tweets/no-boston-childrens-hospital-doesnt-provide-hyster

Hvorfor noen skal tro på noe som helst fra den kontoen eller ta den i forsvar ser jeg ikke helt.

Saklig og redelig debatt er bra, Libs of TikTok er ikke det. Det er en hat-aktør som blir stadig grovere og grovere til tross for at personen bak vet at det fører til vold og frykt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...