Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nautica skrev (35 minutter siden):

At en person ikke får aksept for sine ønsker burde ikke være grunn nok for og ta livet av seg, grunnen for at jeg spør er at de med spiseforstyrrelser er karakterisert som en sykdom og det er relativt sammenlignbart siden begge identiteter utgår fra egne preferanser "utseende".

Mobbing og mangel på aksept fra sine nærmeste, venner og familie, er nok til å drive helt vanlige mennesker til selvmord.

Tenk deg om familien din ønsket at du skulle opptre og kle deg som motsatt kjønn mot din vilje. Prøv gjerne å kle deg i kvinneklær om du er mann, og se hvor rart det føles for deg, rent emosjonellt. Det er like rart for transpersoner å bli tvunget til å opptre som hva de ikke er som det det er for deg. Gå ut blant folk kledd slik, på jobb, og rapporter hva du føler. Ydmykelse. Skam. Utilpasshet.

Jeg tror du undervurderer, kraftig, motgangen transpersoner møter i livet. De opplever det overnevnte om de ikke bryter løs.

...og negative sosiale konsekvenser onde er seg selv.

Det er en grunn til at 80% med kjønnsdysfori vurderer selvmord i løpet, og det er ikke mental sykdom.

...

...spiseforstyrrelser relaterer oftere til mental lidelse og tvangstanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Avisene lyver om hva vedkommende sier og gjør, det er ganske grundig dokumentert.

Så Libs of Tik Tok, som er grunnen til at bombetruslene i det hele tatt skjedde og som publiserte falske påstander om saken, griner over at Washington Post først skrev sykehuset ble evakuert før de korrigerte det til at sykehuset ble satt i lockdown i saken like etterpå. For en forferdelig, grusom løgn a gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

Mobbing og mangel på aksept fra sine nærmeste, venner og familie, er nok til å drive helt vanlige mennesker til selvmord.

Tenk deg om familien din ønsket at du skulle opptre og kle deg som motsatt kjønn mot din vilje. Prøv gjerne å kle deg i kvinneklær om du er mann, og se hvor rart det føles for deg, rent emosjonellt. Det er like rart for transpersoner å bli tvunget til å opptre som hva de ikke er som det det er for deg. Gå ut blant folk kledd slik, på jobb, og rapporter hva du føler. Ydmykelse. Skam. Utilpasshet.

Jeg tror du undervurderer, kraftig, motgangen transpersoner møter i livet. De opplever det overnevnte om de ikke bryter løs.

...og negative sosiale konsekvenser onde er seg selv.

Det er en grunn til at 80% med kjønnsdysfori vurderer selvmord i løpet, og det er ikke mental sykdom.

...

...spiseforstyrrelser relaterer oftere til mental lidelse og tvangstanker.

Altså, hjelp til å akseptere seg selv er det snakk om. Ikke hjelp til å akseptere at man ikke blir akseptert - eller hva det var du mente nå.

Denne aksepthjelpen er ikke-eksisterende, og det er litt vanskelig å se hvorfor. Tross alt, i absolutt alle andre elementer av terapi figurerer dette som regel nummer én, men så fort det er snakk om dette blir dette gjemt bort som om det er en styggedom. At du ikke syntes det er rart engang finner jeg merkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

14-16 år er en trygg alder å begynne med hormoner, da praktisk talt alle som var i tvil om identitetsmessige spørsmål har kommet til en konklusjon da.

Yep. 14-16 åringer er kjent for nettopp dette. Det er alderen da vi er trygge og selvsikre på hvem vi er og hva vi føler.. og så klart hvem vi føler hva om.
Tuller du?

Dette er alderen da vi så vidt har begynt å eksperimentere for å finne ut av ting. Noe som bruker å vare i flere år.
Etter denne perioden så er jeg enig med deg at det begynner bli en trygg alder. 18-20+ Ikke 14-16.
 

Sitat

Tverrfaglige team kan evaluere modenhet og bekrefte dysfori.

Ja jøss. Sikkert at de kan evaluere modenhet og bekrefte dysfori hos 14 åringer. 14 åringer er barn som er så lettpåvirkelige at det er lovfestet at de ikke kan kjøpe lakrispiper på lokalkiosken eller ta en liten ankel tatuering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (12 minutter siden):

Altså, hjelp til å akseptere seg selv er det snakk om. Ikke hjelp til å akseptere at man ikke blir akseptert - eller hva det var du mente nå.

Denne aksepthjelpen er ikke-eksisterende, og det er litt vanskelig å se hvorfor. Tross alt, i absolutt alle andre elementer av terapi figurerer dette som regel nummer én, men så fort det er snakk om dette blir dette gjemt bort som om det er en styggedom. At du ikke syntes det er rart engang finner jeg merkelig.

...

Som nevnt før, så er det er en del av tilbudet fra psykologer/sexologer som er oppdaterte, og ikke lever med foreldet kunnskap/forestillinger.

Sitat

– Men når noen oppsøker hjelp, skal vi også forholde oss til det som kan være vanskelig. Noen, men ikke alle, har behov for støttesamtaler eller utforskende samtaler, hvor man blir mer trygg på egen identitet, hvordan man ønsker å leve, og hvor åpen man ønsker å være, sier hen, og fortsetter:

https://psykologisk.no/2021/04/hva-snakker-vi-egentlig-om-nar-vi-snakker-om-kjonnsinkongruens-og-kjonnsdysfori/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (9 minutter siden):

Yep. 14-16 åringer er kjent for nettopp dette. Det er alderen da vi er trygge og selvsikre på hvem vi er og hva vi føler.. og så klart hvem vi føler hva om.
Tuller du?

Dette er alderen da vi så vidt har begynt å eksperimentere for å finne ut av ting. Noe som bruker å vare i flere år.
Etter denne perioden så er jeg enig med deg at det begynner bli en trygg alder. 18-20+ Ikke 14-16.
 

Ja jøss. Sikkert at de kan evaluere modenhet og bekrefte dysfori hos 14 åringer. 14 åringer er barn som er så lettpåvirkelige at det er lovfestet at de ikke kan kjøpe lakrispiper på lokalkiosken eller ta en liten ankel tatuering.

...

Jeg siterer forskning fra tidligere i tråden. Praktisk talt alle som hadde eller trodde de hadde kjønnsinkongruens fikk oppklart hvem de faktisk er -- avklart og opplevd sin kjønnsidentitet -- de to første årene av puberteten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når nå dette temaet har blitt politisert, men tydelige «venstre-stemmer» og «høyre-stemmer»…

Hvor mange av de som henviser til «forskning sier» eller «vi må stole på myndighetene» ville ha gjort det uansett, og hvor mange sier slikt bare når de finner støtte for det synet de uansett har?

Hvis Rikshospitalet står for en «restriktiv» linje basert på langvarig evaluering, er det noe som alle i tråden stiller seg bak? Eller har myndighetene vært ukloke når de gav den avdelingen ansvar og autoritet til å håndtere kjønnsfori i Norge?

Hvis noen i denne tråden kjenner temaet bedre enn helsebyråkrater og Rikshospitalet, hvilken fagbakgrunn har de?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (32 minutter siden):

Yep. 14-16 åringer er kjent for nettopp dette. Det er alderen da vi er trygge og selvsikre på hvem vi er og hva vi føler.. og så klart hvem vi føler hva om.
Tuller du?

Altså de fleste kjenner jo sin egen seksualitet, altså hva de liker rundt 10-12 års alderen eller til og med før, bare fordi noen er usikre på sin seksualitet betyr ikke at alle er det, det er nok veldig uvanlig at en er usikker på sin egen seksualitet i 14-16 års alderen.      

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (15 timer siden):

...

Som nevnt før, så er det er en del av tilbudet fra psykologer/sexologer som er oppdaterte, og ikke lever med foreldet kunnskap/forestillinger.

https://psykologisk.no/2021/04/hva-snakker-vi-egentlig-om-nar-vi-snakker-om-kjonnsinkongruens-og-kjonnsdysfori/

 

Vel og bra det. Jeg sliter likevel med å få denne kommentaren til å sitte godt sammen med ditt utsagn om at feil i praksis ikke skjer. Hvis det finnes gammel og utdaterte praktikanter så vil vel feil skje, vil det ikke? Enten det eller så er det noe med tallene som frontes som ikke viser der hvor de gamle og utdaterte praktikantene gjør feil. Eller, de gamle og utdaterte praktikantene gjør ikke noe vesentlig anderledes enn de nye og oppdaterte. Jeg gjetter på en kombinasjon av de to siste og da mest fordi undersøkesene selv understreker sneverheten av eget innhold slik også denne artikkelen kun omtalte anger etter fysiske inngrep.

Men igjen regner jeg med at vi ikke snakker om det samme da du har en tendens til å ikke ville omtale de angrende som ikke har hatt kirurgi.

EDIT: La meg legge til at denne motviljen mot å omtale "disse andre" ikke er noe jeg legger på deg personlig. Du er flink til å bruke offentlig informasjon så det du sier kommer derfra. Derom er ingen tvil. Der jeg stusser er hvor du ikke virker til å spørsmålssette denne informasjonen (eller egentlig dens datagrunnlag) i det hele tatt, som da de kun snakker om anger etter kirurgi så er det det du snakker om også og det andre virker ikke til å eksistere. Nettopp der hvor vi begynner å snakke forbi hverandre når jeg ber om noe "off script". Da er jeg tilbøyelig til å tro at det er noe "scriptet" mangler - høyst trolig tilsiktet.

Men nok om det. Det var bare en kommentar på hvor jeg ser vår uenighet ligger, for jeg tror nok ikke vi er uenige i sak som sådan. Derimot den rosenrøde fremstillingen av dette er noe vi definitivt ikke er enige om.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Nautica skrev (11 minutter siden):

Nei, undervurderer overhode ikke, har vokst opp med en venn som er homofil og den personen holdt det hemmelig for omtrent alle frem til voksen alder, selv fikk jeg vite det omtrent når jeg var 13 år og det tok selvfølgelig noen dager med tankevirksomhet før jeg forsto hva det hadde for en betydning for hen/meg og hen's problemer med dette.

Uten å underdrive alle utfordringene og hetsen skeive fremdeles møter i samfunnet, så kan man gange opp dette betraktelig for transpersoner. Det er fremdeles, i 2022, stor motstand mot at denne utsatte gruppen mennesker skal få være seg selv også her i Norge. Hatkriminaliteten mot transpersoner øker i mange land og transpersoner brukes og misbrukes av politikere som populistisk verktøy i en større kulturkrig. Pedosverting og seksualisering av transpersoner er jo nå for eksempel helt normalisert på amerikansk ytre-høyreside, og dette smitter over hit også. 

Ny undersøkelse: Transpersoner i Norge opplever markant dårligere levekår enn andre
https://www.bufdir.no/aktuelt/ny_undersokelse_transpersoner_i_norge_opplever_markant_darligere_levekar_enn_andre/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (12 minutter siden):

Nei, undervurderer overhode ikke, har vokst opp med en venn som er homofil og den personen holdt det hemmelig for omtrent alle frem til voksen alder, selv fikk jeg vite det når jeg var omtrent 13 år og det tok selvfølgelig noen dager med tankevirksomhet før jeg forsto hva det hadde for en betydning for hen/meg og hen's problemer med dette.

Så spiseforstyrrelser er tvangstanker/ mentale lidelser, og hvorfor er det det ? grunnen er personlig oppfattelse av egen kropp og det kan sammenlignes med Kjønnsinkongruent.

Du snakker om kjønnsdysfori, denne forskningsresultatet viser et oppsiktsvekkende resultat, hvorfor er ikke godt og si, kanskje de det gjelder har blitt bedre opplyst om at de er i feil kjønn ?

Montgomery County Schools Saw 582% Increase In Reported Gender Nonconforming Students Over Two Years

 

Det er interessant det som står i artikkelen, og selv ville jeg gjerne ha sett dataene i relasjon til ansettelsesdata for disse skolene for da å se om det er noen korrelasjon mellom svarene på formularet og hvilke lærer de har hatt, hva slags utdannelse deres mest innflytelsesrike lærere har og ikke minst hvilke skoler lærerene har vært utdannet ved, samt hvilke forandringer ble gjort i bemanning for to år siden. Jeg mistenker at man vil finne at ettersom man graver seg bakover vil man se at det bunner i relativt høylytte og snevre kilder.

I tillegg er det jo artig som det står til slutt i artikkelen:
"“It is urgent that we all fully understand that the definition of transgenderism used by our most highly regarded scientific, medical, and human rights institutions now literally encompasses common gender nonconformity, and this is the main reason so many children are now claiming to be transgender,” Wright wrote."

Som jo bringer det hele tilbake til hva jeg har klaget på i hele tråden om hva som er definert som "bra nok" til å få være med i undersøkelsene. Og om dette stemmer, da betyr det at man bruker meget bred pensel når man plukker tall for hvor mange som finnes i gruppen samtidig som man maler med den smaleste penselen (kun de som har fått kirurgi) når man ser på frafallsprosenten. Det er i beste fall statistisk overdrivelse. I verste fall kan dette understøtte en direkte løgn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nautica skrev (39 minutter siden):

Kan grunnen være at de forlanger for mye ? alle grupper som får "makt" har lett for og forbruke den makten og den kan brukes på feil måter. Ta foreksempel Samene på 80/90 tallet som ble "forstått" og fikk mye oppmerksomhet/tilskudd, det ble utrolig mye negativt snakking om dem bland resten av den norske befolkningen urettmessig.

Slik føles det ofte med trans også, hvertfall på nettet:

(5:32 dersom den ikke starter direkte der for deg)

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Uten å underdrive alle utfordringene og hetsen skeive fremdeles møter i samfunnet, så kan man gange opp dette betraktelig for transpersoner. Det er fremdeles, i 2022, stor motstand mot at denne utsatte gruppen mennesker skal få være seg selv også her i Norge. Hatkriminaliteten mot transpersoner øker i mange land og transpersoner brukes og misbrukes av politikere som populistisk verktøy i en større kulturkrig. Pedosverting og seksualisering av transpersoner er jo nå for eksempel helt normalisert på amerikansk ytre-høyreside, og dette smitter over hit også. 

Ny undersøkelse: Transpersoner i Norge opplever markant dårligere levekår enn andre
https://www.bufdir.no/aktuelt/ny_undersokelse_transpersoner_i_norge_opplever_markant_darligere_levekar_enn_andre/

Nå er det vel ikke noen overraskelse at folk som generelt sliter i livet også har dårligere levekår. Det er noe med hvor ens fokus er. Hvis fokus ikke er på å bygge opp en bekymringsfri monetær inntekt og stabile daglige rutiner og meningsfulle sosiale relasjoner så vil man lide under hvertfall en av disse elementene. Og disse tingene er typisk hva som må vike dersom man lider av noe personlig.

Det er i så måte en litt rar artikkel hor jeg mer spør meg om motivet for å skrive den enn noe annet, for de slår opp rimelig vidåpne dører der. Men så fort merkelappen "trans" kommer på bordet er visst alt nytt og ingenting av erfaring, histore eller kunnskap gjelder lengre.

"Ohh, se! Folk som ikke trives har det verre enn andre!"

Ok...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 timer siden):

Når nå dette temaet har blitt politisert, men tydelige «venstre-stemmer» og «høyre-stemmer»…

Hvor mange av de som henviser til «forskning sier» eller «vi må stole på myndighetene» ville ha gjort det uansett, og hvor mange sier slikt bare når de finner støtte for det synet de uansett har?

Hvis Rikshospitalet står for en «restriktiv» linje basert på langvarig evaluering, er det noe som alle i tråden stiller seg bak? Eller har myndighetene vært ukloke når de gav den avdelingen ansvar og autoritet til å håndtere kjønnsfori i Norge?

Hvis noen i denne tråden kjenner temaet bedre enn helsebyråkrater og Rikshospitalet, hvilken fagbakgrunn har de?

-k

Jeg må jo si jeg stiller meg litt tvilende når folk sier at de med mest erfaring er minst pålitelige/troverdige.

Det er litt på linje med når en tenåring sier til sine foreldre at de ikke forstår noen ting, hvor "problemet" oftere er at de faktisk forstår endel ting tenåringen ikke forstår og derfor virker det de sier feil for tenåringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

fokkeslasken skrev (9 minutter siden):

Nå er det vel ikke noen overraskelse at folk som generelt sliter i livet også har dårligere levekår.

* Folk som aktivt diskrimineres og hetses, og behandles som om de er mentalt syke, og les av.

Igjen. Du underspiller grovt utfordringene som kommer utenfra. De som har det bra med seg selv møter også foreldre, venner og slekt som tror det er en fase som går over, folk som tror de lider av en mental sykdom, folk som med vilje kaller dem feil navn og pronomen, og utsetter dem for vold, hets og mobbing.

All statistikk og analyser av hvorfor transpersoner lider forteller at det er andre mennesker sin behandling av dem som gjør størst skade, ikke selvfølelsen i seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

* Folk som aktivt diskrimineres og hetses, og behandles som om de er mentalt syke, og les av.

Ja, og sikkert i enda større grad har de levekårsproblemer forbundet med dette.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Igjen. Du underspiller grovt utfordringene som kommer utenfra.

Nei, jeg påpeker at folk som sliter har dårligere levekår. Slik er det nemlig uavhengig av hvorfor man sliter. Så for all del, plukk ut trans og pek på det som om det er en nyhet, men det er det altså ikke.

Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

De som har det bra med seg selv møter også foreldre, venner og slekt som tror det er en fase som går over, folk som tror de lider av en mental sykdom, folk som med vilje kaller dem feil navn og pronomen, og utsetter dem for vold, hets og mobbing.

All statistikk og analyser av hvorfor transpersoner lider forteller at det er andre mennesker sin behandling av dem som gjør størst skade, ikke selvfølelsen i seg selv.

Ja, mobbing har gjerne den effekten på folk. Ingen er vel uenige i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...