Gå til innhold

Nordmenn risikerer nå fengsel og bot for å påstå at det bare finnes to kjønn


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Påstanden hans om at "millioner av unge er på hormondempende" er så sprøtt det kan bli. Hvem er det som tror på sånt?

(For ordens skyld, det virkelige tallet er rundt 4700)

Linken din ville at jeg skulle trykke meg igjennom t komplekst skjema for å unngå å bli overvåket.

Denne linken har ganske mange tall for USA:

»Over the last five years, there were at least 4,780 adolescents who started on puberty blockers and had a prior gender dysphoria diagnosis.

At least 14,726 minors started hormone treatment with a prior gender dysphoria diagnosis from 2017 through 2021

at least 121,882 children ages 6 to 17 were diagnosed with gender dysphoria from 2017 through 2021. «

https://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-transyouth-data/

Og denne har noen tall for Norge:

https://www.nrk.no/trondelag/hormonbehandling-og-pubertetsblokkere-til-transpersoner_-sverige-strammer-inn_-norge-gar-motsatt-vei-1.15874823

109 + 6 på pubertetsblokkere, 100 + 270 på hormoner.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Rosa var etter sigende enn mannefarge helt fram til 1920 ca, og blå var jentefargen, men så flippa de det og rosa var ikke mandig lenger fordi flere og flere begynte og kjøpe rosa til jenter, rundt 1950 ble rosa fryktelig feminint, visstnok. En sommerkjole er da sikkert fryktelig ålreit i sommervarmen, men vi menn får vel bare lide, eventuelt kjøpe en sånn sjeikeburka fra midtøsten.  

Går an å kjøpe skjørt. (eller kilt fordi som må ha et annet navn på det)

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 timer siden):

Rosa var etter sigende enn mannefarge helt fram til 1920 ca, og blå var jentefargen, men så flippa de det og rosa var ikke mandig lenger fordi flere og flere begynte og kjøpe rosa til jenter, rundt 1950 ble rosa fryktelig feminint, visstnok. En sommerkjole er da sikkert fryktelig ålreit i sommervarmen, men vi menn får vel bare lide, eventuelt kjøpe en sånn sjeikeburka fra midtøsten.  

At noen farger eller kles-plagg er bare for jenter eller bare for gutter er selvsagt rent kulturelt (med unntak for bh og penis-futteral som vel er anatomisk forbeholdt det ene kjønnet)

At noen gutter ønsker å benytte kultur-uttrykk som har vært forbundet med jenter og det feminine (og motsatt) synes å gjelde bare et mindretall.

Det er kanskje ikke så overraskende - å vise tydelig at man er en mann er en rimelig strategi for å tiltrekke seg kvinnelige partnere (for den majoriteten som ønsker det), og tilsvarende for kvinner.

Nå er mennesker komplekse sosiale skapninger, og det er vel ikke utenkelig at tvetydige kjønns-markører også kan være ledd i en eller annen kurtise (f.eks å forvirre mannlige rivaler ved å seile under falsk flagg, eller å få innpass hos en potensiell partner uten å bli oppfattet som klengete)

Det er flott at vi lever i et samfunn som er mindre fordømmende ovenfor (denne slags) annerledeshet enn hva det var, og hva mange samfunn fremdeles er.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (20 timer siden):

Rosa var etter sigende enn mannefarge helt fram til 1920 ca, og blå var jentefargen, men så flippa de det og rosa var ikke mandig lenger fordi flere og flere begynte og kjøpe rosa til jenter, rundt 1950 ble rosa fryktelig feminint, visstnok. En sommerkjole er da sikkert fryktelig ålreit i sommervarmen, men vi menn får vel bare lide, eventuelt kjøpe en sånn sjeikeburka fra midtøsten.  

På (90-tallet?) ble lyserosa herreskjorter trendy for menn i den engelske middel/overklassen. Rosa som symbol på makt og status, ikke for å vise kjønnsidentitet.

Menn som bruker rosa skjorter på jobben tjener mer og er bedre kvalifisert enn de som favoriserer tradisjonelle farger som hvitt eller blått, hevder britiske forskere. (2013)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

På (90-tallet?) ble lyserosa herreskjorter trendy for menn i den engelske middel/overklassen. Rosa som symbol på makt og status, ikke for å vise kjønnsidentitet.

Menn som bruker rosa skjorter på jobben tjener mer og er bedre kvalifisert enn de som favoriserer tradisjonelle farger som hvitt eller blått, hevder britiske forskere. (2013)

Rosa var også ganse trendy for menn en periode på 80-tallet. 

Blue Skirt, Pink Blouse and Purple Belt in a "Miami Vice" Style | MIS ...

Millennial pink is proving that a lot of people still think "girly ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Libs of TikTok. Classy...

Far-Right Extremists Are Threatening to ‘Execute’ Doctors at a Children’s Hospital
https://www.vice.com/en/article/epzv9a/libsoftiktok-trans-children-boston-hospital

Sitat

The viral Twitter account LibsofTikTok promoted a lie about gender-affirming care at the hospital—and now doctors are getting death threats.

Boston Children’s Hospital said on Tuesday that its staff has faced a flood of violent threats and harassment sparked by a false claim made by the viral LibsofTikTok Twitter account.

The account, run by Brooklyn real estate agent Chaya Raichik, tweeted on August 11 that “Boston Children's Hospital is now offering ‘gender-affirming hysterectomies’ for young girls.” The claim has been widely debunked by fact-checking groups—but as is typical in anti-trans rhetoric, facts rarely matter, and the claims were shared widely on right-wing social media accounts.

https://en.wikipedia.org/wiki/Libs_of_TikTok#Children's_hospital_tweets_and_bomb_threats_(August_–_September_2022)

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 8.11.2022 den 19.46):

Interessant intervju 

 

En mann som ikke vet noe om temaet vs en mann som er grovt misinformert, forsøker å spre en anti-vitenskapelig kristen agenda og er hatefull..?

Tja.

Altså.
Jeg kan umulig se for meg at noen fikk noe av verdi ut av det -- tvert i mot så tror jeg dem som hørte eller så den videoen går fra det dummere om de lar seg overbevise av Walsh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 8.11.2022 den 22.32):

pfebzi4h6sy91.jpg

...

Hva som forventes av kjønnene -- mote, skjønnhetsidealer, personlighet -- er kulturelt.
Så det er ingen problem.

Men det håper jeg inderlig at du visste.


Memet kan dog brukes av dem som ikke forstår problemstillingen til å latterliggjøre transpersoner, så jeg synes det er litt dårlig smak.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samfunnets forventninger er kulturelle -- selv om de delvis er basert på kjønn sine preferanser, dog da begge kjønn sine preferanser for eget og motsatt kjønn.

Hva mennesker uttrykker som kommer innenfra er ikke kultur, selv om mennesker over tid blir preget og de fleste tilpasser seg kulturelle forventninger i en viss grad.


Men ja, det er ikke totalt enkelt -- men det er heller ikke vanskelig å forstå nyansene.
Og i 2022 så er memet smakløst da enhver oppegående person burde visst bedre.

---

Og litt mer komplisert, så er feil nummer to med memet at prosessen med å drive kjønnsidentitet fra kvinnelig til mannlig først er endelig før de første ukene etter fødselen, da hjernen fremdeles utvikler seg -- men mannlig kjønnsidentitet ferdigstilles før den nyfødte evner å gjøre mening ut av verden, før de er åpne for å kunne tolke kultur.

Kvinnelig kjønnsidentitet er avgjort før fødselen, da det er en mangel på endring.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (31 minutter siden):

Men ja, det er ikke totalt enkelt -- men det er heller ikke vanskelig å forstå nyansene.
Og i 2022 så er memet smakløst da enhver oppegående person burde visst bedre.

Om vi kun snakker om memet så viser det jo bare til at det mangler et eller flere alternativer. Litt i klasse med at "Gitt to valg, 1) Jeg vinner, 2) Du taper."

Det er jo ikke valgene som er presentert som er det det pekes nese til, men at enkelte åpenbare valg tilsynelatende ikke eksisterer. Og i disse diskusjonene er alternativet av at noe kan være medfødt som et produkt av ens kjønn typisk helt fraværende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

Altså at alt er kulturelt bestemt slik det typisk indikeres av folk som omtaler kjønn ved fødsel som "tildelt".

Og det at det fins et ekstremt synspunkt er ikke en god grunn til og ta et annet ekstremt synspunkt. Det bør absolutt godtas at det fins mennesker med hormonell ubalanse, eller fysiske feilkoblinger i hjernen det er ikke uvanlig i det hele tatt, og noen ganger kan det være greit og behandle det på et eller annet vis, andre ganger ikke.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Og det at det fins et ekstremt synspunkt er ikke en god grunn til og ta et annet ekstremt synspunkt.

Og ingen er vel uenig i det heller. Riktignok føler jeg nok ofte at det er holdningen som blir projisert på meg og krevd at jeg forsvarer, men det er altså ikke hva hvertfall jeg sier eller engang har hintet til noen gang verken her i tråden eller noe annet sted. Jeg må innrømme at jeg er litt lei av å bli avkrevd et forsvar for denne stråmannen titt og ofte.

Men generelt sett har du jo rett i at ett ekstremt synspunkt ikke rettferdiggjør et annet, selv om det er vanskelig å ikke ta det som at du mener jeg har et ekstremt synspunkt siden du svarte det til meg.

Sitat

Det bør absolutt godtas at det fins mennesker med hormonell ubalanse, eller fysiske feilkoblinger i hjernen det er ikke uvanlig i det hele tatt, og noen ganger kan det være greit og behandle det på et eller annet vis, andre ganger ikke.  

Og for å ta det med behandling som du nevner så er nok den store delen av motstanden mot behandling at behandlingen mot ubalanser i hjernen (for å benytte et samlebegrep) er fysisk og ugjenkallelig forandring av kroppen. Det blir vel ofte som å skrive "Lamborghini" på Lada panseret. Mulig det er andre ting man skulle fokusert på i stedet.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...