Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er altså dokumentert langt flere overgrep fra Wagner i løpet av krigens gang. Utallige vitneforklaringer om grov torur og drap av krigsfanger blant annet.

e:

Men det er korrekt at Wagner ikke hadde hendene sine i Bucha og Irpin

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Noen husker kanskje denne karen?

Høyreekstremisten Yan Petrovskiy som har kjempet for både Wagner, utbryterrepublikkene i Donbass, samt Russland og som er terrorstemplet av flere vestlige myndigheter med bånd til Norge (han ble senere utvist fra Norge som en trussel mot rikets sikkerhet), har nå blitt arrestert og anholdt i Finnland. Ukraina krever utlevering:

https://www-mtvuutiset-fi.translate.goog/artikkeli/mtv-n-tiedot-wagneriin-liitetyn-sotajoukon-johtaja-on-otettu-kiinni-suomessa/8764510?_x_tr_sl=fi&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi

(google oversatt lenke til Finsk nettavis)

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Presisering vedr. Norske bånd
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drogin said:

Det er mulig jeg husker feil, men jeg mener å huske at Bucha-massakeren var utført av den regulære russiske hæren, med spesielt soldater fra Buryatia, samt en del Kadyrovitter.

 

1 hour ago, Snikpellik said:

Stemmer.

https://apnews.com/article/bucha-ukraine-war-cleansing-investigation-43e5a9538e9ba68a035756b05028b8b4

(NB: Artikkelen inneholder bilder av døde mennesker som også er publisert i de norske store mediene)

 

1 hour ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Det er altså dokumentert langt flere overgrep fra Wagner i løpet av krigens gang. Utallige vitneforklaringer om grov torur og drap av krigsfanger blant annet.

e:

Men det er korrekt at Wagner ikke hadde hendene sine i Bucha og Irpin

Godt mulig, jeg har ingen formening om riktigheten av påstandene. Min info kom fra info via google, bl.a. wikipedia hvor følgende tekst står:

According to a report from Der Spiegel, the German Federal Intelligence Service (BND) briefed parliamentarians on 6 April 2022 regarding radio intercepts of Russian soldiers in the area north of Kyiv, linking them to specific atrocities in Bucha. According to the report, the BND provided evidence that an airborne regiment and an army unit were initially responsible for the crimes, and that the Wagner Group later played a leading role in the atrocities. The BND said that the killings were not considered exceptional by the soldiers discussing them, and, according to sources familiar with the intercepts, the atrocities had become a standard element of Russian military activity.

 

Der spiegel skriver: 

The BND material also apparently provides evidence that members of the Russian mercenary unit called the Wagner Group played a leading role in the atrocities. The group is known to have perpetrated similar atrocities in Syria."

 

Det er altså tysk etterretning som fremmer påstanden, gjengitt av Der Spiegel, men jeg har ikke sett konkrete opplysninger om at påstanden er feil, bare at det også er påstander om at det var vanlige russiske hæravdelinger som stod bak. Har ikke tid til å lete grundigere nå i arbeidstiden, men vil gjerne vite om andre finner mer konkluderende rapporter av nyere dato.

Lenke til kommentar

At Russland eksporterer olje kan være et nødvendig onde, ellers blir det mer energikrise.

Trikset er at sanksjonene spiser av profitten deres. All omlastingen og skipstrafikken til andre land koster penger. Og dessuten kjøper man billig råolje og raffinerer den selv, i stedet for å kjøpe dyr bensin.

Spørsmålet er ikke om oljeeksporten er redusert, men om Russlands profitt av denne er redusert.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (45 minutter siden):

Ellers hadde BBC et innslag på fjernsynet i dag om at nå selger Russland like mye i olje som før krigen. De flytter visst bla. olje over til skip eid av store oljeselskaper i internasjonalt farvann

Det er ikke helt riktig at de selger like mye olje som før. Produksjonen er kuttet, de har også kuttet i eksporten med 500.000 fat daglig fra nå i august og har sagt de skal kutte med 300.000 fat per dag i september.

Volum er én ting, inntekt en annen. I første halvår i år falt de russiske inntektene fra olje- og gasseksport med 47% sammenlignet med fjoråret. Pristaket fra G7 har effekt.

Inntektene økte noe igjen i juli, men utsiktene er ikke så gode for russisk eksport.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Sitat fra artikkel:

As reported, over the past day, the aviation of the defense forces launched a strike on an enemy command post, 13 more strikes on personnel concentration areas, and three strikes on anti-aircraft missile systems.

Missile and artillery units hit two enemy command posts, two areas of concentration of personnel, weapons, and military equipment, five artillery systems on firing positions, an air defense system, an ammunition depot, and an electronic warfare system.

https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3752830-russian-military-death-toll-in-ukraine-rises-to-259630.html

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (6 timer siden):

Noen husker kanskje denne karen?

Høyreekstremisten Yan Petrovskiy som har kjempet for både Wagner, utbryterrepublikkene i Donbass, samt Russland og som er terrorstemplet av flere vestlige myndigheter med bånd til Norge (han ble senere utvist fra Norge som en trussel mot rikets sikkerhet), har nå blitt arrestert og anholdt i Finnland. Ukraina krever utlevering:

https://www-mtvuutiset-fi.translate.goog/artikkeli/mtv-n-tiedot-wagneriin-liitetyn-sotajoukon-johtaja-on-otettu-kiinni-suomessa/8764510?_x_tr_sl=fi&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=fi

(google oversatt lenke til Finsk nettavis)

Bra han endelig er arrestert.

Noen husker kanskje at Frp og deres justispolitiske talsmann Jan Arild Ellingsen omfavnet den nynazistiske/høyreekstreme gruppa "Odins soldater" i 2016. Noe som var helt sinnsykt at de gjorde.

Da var Yan Petrovskiy medlem av Odins soldater, og det var heller ingen hemmelighet. Skulle likt å vite hva Frp og Ellingsen sier nå egentlig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 timer siden):

Da må vi få DNA av alle lik. Men det er umulig å få sikker info fra Russland.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...