Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Hele eksplosjonen minner i tillegg mer om en tv/film eksplosjon med mye flammer, ekte effektive eksplosiver pleier vel ikke å ende i et flammehav. 

Skulle akkurat til å skrive et innlegg om det samme.

Jeg oppfatter at selve eksplosjonen er atypisk for en sprengladning som er ment å skulle gjøre særlig skade. Det ser mer ut til at man ønsket at den skulle være synlig fremfor at den skulle omsette store mengder energi i å ødelegge målet. Her var det mer pyro enn det var destruksjon.
Som erfaringsbakgrunn for å kunne bedømme slikt kan jeg ta med at jeg har vært på tre -3- Kiss-konserter og to -2- Rammstein-konserter :D

Nå kan det argumenteres for at både Russland og Ukraina har motivasjon for å iverksette et slikt stunt.

Ukraina kan ha et ønske om å ydmyke Putin og å skape usikkerhet hos den russiske befolkningen uten at de tar sivile liv i samme slengen.

Russland kan ha et ønske om å skape et narrativ der Zelensky og den ukrainske regjeringen blir et legitimt mål, altså at de bevisst går inn for å ta ut den ukrainske statens "hode". De vil også kunne bruke det som et påskudd til å sende enda flere droner, missiler, bomber og granater mot sivile installasjoner i Ukraina.

Foreløpig heller jeg mot det siste.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gått gjennom den klareste videoen frame-by-frame og uten at jeg er ekspert, så synes jeg den ser helt ekte ut. Jeg tror ikke spekulasjonene om at videoen i seg selv er forfalsket stemmer.

Videoen er filmet fra innsiden av en leilighet/kontor på andre siden av Den røde plass, retning vest. Vi ser et kjøkken og personen som trolig filmer i refleksjonen av vinduet.

Eksplosjonen er den røde stjerna på kuppelen av senatsbygningen, de gule markeringene er ca. kameravinkelen og ca. hvor det er filmet fra:

image.thumb.png.c2333fb09dfce6ca9b76dfe3de1f3910.png

image.thumb.png.7d63e2c45f5b293994c068f113f7e85f.png

Vraket og rester må ha havnet inne i bakgården og på det nordre taket, til venstre i bildet:

Kremlin_Senate-1.jpg

Men bakgården har vi ingen bilder fra. Kaaanskje noen kjøper ut oppdaterte satellittbilder fra Planet eller Maxar fra i går tidlig som kaaan vise noe av bakgården, men det var dessverre overskyet i Moskva i går. Så vi vil kanskje aldri få satellittbilder eller troverdige nærbilder av dronen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

På tross av hans Putin-støtte har Diesen et relativt "stort" publikum som støtter ham her i Norge, gjennom Steigan. Han blir også gitt en plattform av Wolfgang Wee, Document m.flere andre koko-plattformer. Det er flere her på forumet som virker å være glad i ham. En bruker her inne skrev for eksempel om Diesen for et års tid siden; "få er mer kompetente til å vurdere dette i Norge" om Diesens vurderinger av årsaker til krigen (sjokk: han mener alt er USAs feil). Link

Når det kommer til stillingen hans på USN så finner jeg det litt merkelig at de ikke har reagert hardere nå. Diesen velger altså å stille i programmet til Solovyev, mannen som på russisk statlig tv har truet Norge med angrep, oppfordret til folkemord mot ukrainere og stadige oppfordringer til å angripe vestlige land og byer med atomvåpen. Som ansatt representerer han universitetet og jeg vil neppe tro dette er noe de vil stå inne for.

Man burde kontakte universitetet å stille dette spørsmålet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
knipsolini skrev (5 timer siden):

er det ikke fryktelig pinlig for Russland å erkjenne at Ukraina klarer å sende droner helt til Kreml før de blir skutt ned?

Det er en avveining vil jeg tro. Inntil nå har Russland gått på så mange ydmykelser at det neppe spiller noen rolle for de lenger.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Pop skrev (2 timer siden):

Det bør være en helt egen plass i helvete for slike som åpenlyst støtter føreren som Glenn Diesen gjør. Slike treskaller burde tatt turen til skyttergravene i Ukraina, til utbombede byer, skoler, kjøpesentre, barnehager osv, og se hva det store idolet deres bedriver tiden med. Det er grenseløst flaut at slike mennesker kan være norsk, og utdanningsinstitusjoner som har slike i professorat burde ikke sove godt om natten.

 i min ungdom sendte man de nynazistiske barna til Auschwitz, en del av dem kom hjem med et helt annet syn på saken, noen hadde visstnok grått ganske ukontrollert, noen er fremdeles fascister. Det er dessverre ikke et alternativ og gi glenn diesen den voksenopplæringa han så desperat trenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Som ansatt representerer han universitetet og jeg vil neppe tro dette er noe de vil stå inne for.

Som universitetsprofessor er det en del av Diesens jobb som vitenskapelig ansatt å drive med formidling utad og å delta i ordskiftet i samfunnet. I tillegg står den akademiske friheten og friheten til å ytre seg svært sterkt i de akademiske miljøene. Om temaet han ytrer seg om er innenfor Diesens egentlige fagfelt eller ikke er nærmest irrelevant. Om universitetet er enig eller uenig er egentlig også irrelevant. Som vitenskapelig ansatt trenger ikke Diesen å tenke på å samordne sine ytringer med universitetets eventuelle offentlige politikk. Dette er en del av pakken med akademisk frihet og ordskifte. Noen ganger får det uheldige og bisarre utfall. Grensen vil vel egentlig gå på om ytringene er ulovlige eller ikke. Merk at jeg ikke på noen måte prøver å forsvare Diesen eller ytringene hans, jeg bare påpeker at som professor på et universitet er hans ytringsfrihet svært godt beskyttet, på godt og vondt. Det er slik det bør og må være, men noen ganger får man noen nisser med på lasset som man helst skulle vært foruten.

 

Endret av Arve Synden
Liten presisering
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Har gått gjennom den klareste videoen frame-by-frame og uten at jeg er ekspert, så synes jeg den ser helt ekte ut. Jeg tror ikke spekulasjonene om at videoen i seg selv er forfalsket stemmer.

Videoen er filmet fra innsiden av en leilighet/kontor på andre siden av Den røde plass, retning vest. Vi ser et kjøkken og personen som trolig filmer i refleksjonen av vinduet.

Eksplosjonen er den røde stjerna på kuppelen av senatsbygningen, de gule markeringene er ca. kameravinkelen og ca. hvor det er filmet fra:

image.thumb.png.c2333fb09dfce6ca9b76dfe3de1f3910.png

image.thumb.png.7d63e2c45f5b293994c068f113f7e85f.png

Vraket og rester må ha havnet inne i bakgården og på det nordre taket, til venstre i bildet:

Kremlin_Senate-1.jpg

Men bakgården har vi ingen bilder fra. Kaaanskje noen kjøper ut oppdaterte satellittbilder fra Planet eller Maxar fra i går tidlig som kaaan vise noe av bakgården, men det var dessverre overskyet i Moskva i går. Så vi vil kanskje aldri få satellittbilder eller troverdige nærbilder av dronen.

Bygging på motsatt side av Kremlin er GUM, et luksuriøst kjøpe senter (har hvert der mange ganger )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan få litt følelsen av at Glenn Diesen er kjøpt og betalt når man ser på et par av stedene hvor han er redaktør/har verv:

Professor ved Universitetet i Sørøst-Norge - Vestfold

Redaktør ved Russia in Global Affairs - Moskva

Styremedlem i International Institute for Peace (IPP) - Vienna

Styremedlem i Center for Nationalism Studies (CNS) - Sarajevo

Styremedliem i Contemporary World Economy - Moskva

Noen her som har innsikt i instituttet i Wien, og senteret i Sarajevo? Er de også pro-rassiske? Fra det jeg finner etter et raskt søk ser instituttet ut til å være upolitiskt i utgangspunktet i alle fall. Men Diesen kan jo være en trojaner der... Senteret finner jeg ikke noe uavhengig om i farten som jeg vet at er etterrettlig. Men Diesen kan jo være trojaner der også...

Profilen hans på USN:

https://www.usn.no/kontakt-oss/tilsette/glenn-diesen-1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
paatur skrev (2 minutter siden):

Bygging på motsatt side av Kremlin er GUM, et luksuriøst kjøpe senter (har hvert der mange ganger )

Ja, jeg også faktisk, men heldigvis bare en gang! I rommet i etasjen det filmes fra klarer jeg ikke finne ut nøyaktig hva er, men trolig er rommet et kontor av noe slag. Kjøkken er det i hvert fall inne på rommet.

Eller, så er refleksjonen der fordi det er en person som filmer en skjerm med opptak fra overvåkingskamera. Med tanke på lyden, hvor man ikke hører noe til en eksplosjon, er det kanskje mest sannsynlig. Det er derfor jeg er litt interessert i å finne det ut.

FvPVxEXXsAALUDU?format=jpg&name=4096x409

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snikpellik said:

Det mest problematiske vervet til Glenn Diesen ved siden av at han jobber for den russiske stat (Russia Today, nå RT) er at han er med i den russiske tankesmien Valdai, som også er nære støttespillere av Putin og har andre medlemmer som Medvedev, utenriksminister Lavrov og forsvarsminister Shoigu.

https://valdaiclub.com/about/experts/5604/

https://en.wikipedia.org/wiki/Valdai_Discussion_Club

God research Snikpellik. Dette burde absolutt sendes bekymringsmelding om. Denne personen bør ikke kunne undervise studenter slik ting er nå. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Pop skrev (5 timer siden):

Det bør være en helt egen plass i helvete for slike som åpenlyst støtter føreren som Glenn Diesen gjør. Slike treskaller burde tatt turen til skyttergravene i Ukraina, til utbombede byer, skoler, kjøpesentre, barnehager osv, og se hva det store idolet deres bedriver tiden med. Det er grenseløst flaut at slike mennesker kan være norsk, og utdanningsinstitusjoner som har slike i professorat burde ikke sove godt om natten.

er han i slekt med tidligere forsvarssjef Sverre Diesen? Ikke det at Sverre Diesen liksom kan noe for det, men bare lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...