Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg skal prøve å forstå den russiske taktikken. De har presset hardt på med store styrker nå en stund selv om det fører til at de får en del tap av mannskap og materiell. Tanken må være at det enten er verdt det for å ta mere land, eller at de regner med at ukrainerene blir svekket så mye at russerene vil stå sterkere enn de på sikt, kanskje de tilslutt kan vinne krigen. En bra utvikling for Russland vil være om de kan holde på det de har okkupert.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Vet vi noe mer om dette? Har de kjørt i minefelt igjen?

 

Fra det jeg kunne tyde var det snakk om et ukrainsk dronesvermangrep i sør, langs hele Zapo-fronten. Enten forbereder de seg på motoffensiv, eller så ønsker de å gi inntrykk av at de forbereder det. Kanskje begge deler, slik at man gir seg selv strategisk fleksibilitet slik man gjorde på Kharkiv-fronten.

 

1 hour ago, Albania said:

Presidentkandidat Nikki Haley med støtte til Ukraina og sier direkte at hun ikke er enig med Trump og De Satnis. Hun vil knuse Russland. 

 


Det er sprøtt at USA og særlig GOP har kommet til det punkt at de felter flere kandidater som Trump og DeSantis som basically er anti-amerikanske forrædere. Haley vet jeg ingenting om. Må nesten lese meg opp.
 

47 minutes ago, Svein M said:

Om jeg skal prøve å forstå den Russiske taktikken. De har presset hardt på med store styrker nå en stund selv om det fører til at de får en del tap av mannskap og materiell. Tanken må være at det enten er verdt det for å ta mere land, eller at de regner med at Ukrainerene blir svekket så mye at Russerene vil stå sterkere enn de på sikt, kanskje de tilslutt kan vinne krigen. En bra utvikling for Russland vil være om de kan holde på det de har okkupert.

 

Tror ikke russerne selv forstår taktikk, for å være ærlig. Eventuelt er den bare så utrolig kynisk. De sender mindre og mindre grupper nå for å identifisere ukrainske posisjoner. Det gikk med for mange menn i tidligere angrep.

Putins overskytende strategiske håp er nok nettopp å slite ut ukrainerne. Selv om Russland mister kanskje 7 ganger så mange soldater, så blir veldig mange ukrainske soldater også skadet, rundt 60% av det russiske antallet. Slik at veldig mange må "sitte ut" resten av krigen. Putin trodde helt sikkert at han kunne kjøre det kyniske løpet sitt lengre enn Vesten og Ukraina, fordi vi var svake. Men han har feilberegnet på begge punkter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 timer siden):

 

 

 

Ja, det er lov å lure. Eller kan personen under tom. være en av dobbeltgjengerne? Hvorfor er han så risikosky ett øyeblikk og dukker opp på Krim og Mariupol i det neste?

Lett å avsløre den dobbeltgjengeren. Han er rett og slett alt for høy til å være Putin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Taiwans tidlegare president skal besøke Kina

Tidlegare president i Taiwan, Ma Ying-jeou, skal besøke Kina seinare denne månaden, opplyser kontoret hans, ifølge Reuters. Det blir første gong sidan 1949 at ein tidlegare eller sittande president frå Taiwan besøker Kina. Ma reiser 27. mars, og skal blant anna besøke Nanjing, Wuhan og Shanghai, før besøket blir avslutta 7. april.

https://www.nrk.no/nyheter/taiwans-tidlegare-president-skal-besoke-kina-1.16343881

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Casey skrev (1 time siden):

Lett å avsløre den dobbeltgjengeren. Han er rett og slett alt for høy til å være Putin.

Må inrømme at min første tanke da jeg så det bildet var 'hvor høy er egentlig Putin?'. Kameravinkelen og denslags kan lure oss så jeg tror jeg skal se noen videoer før jeg sier 'dobbeltgjenger'. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Må inrømme at min første tanke da jeg så det bildet var 'hvor høy er egentlig Putin?'. Kameravinkelen og denslags kan lure oss så jeg tror jeg skal se noen videoer før jeg sier 'dobbeltgjenger'. :) 

Jepp. Jeg har prøvd å illustrere hvor store/høye snøhauger det er her (trøndelag) og sendt bilde av det til min far. De ser ikke høye ut. Før jeg plasserer meg selv i bilde. Da får man bedre perspektiv. Dersom Putin står sidnav noen over gjennomsnittet lave mennesker. Så vil jo han framstå som en basketballspiller, og vice versa på andre bilder. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (3 timer siden):

Lett å avsløre den dobbeltgjengeren. Han er rett og slett alt for høy til å være Putin.

Jeg leste et sted at Putin har rundt 40 dobbeltgjengere, så det hadde faktisk ikke forundret meg. Men igjen, det er ansiktet til Putin på bildet. Det kan en ikke ta feil av. 

Lenke til kommentar
Casey skrev (3 timer siden):

Lett å avsløre den dobbeltgjengeren. Han er rett og slett alt for høy til å være Putin.

Ukraina påstår det er minst tre Putin-dobbeltgjengere i sving.

men er ikke lett å finne bilder av de typene der ute?

den fra Krim nylig er jeg 100% sikker på er Putin sjøl

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Må inrømme at min første tanke da jeg så det bildet var 'hvor høy er egentlig Putin?'. Kameravinkelen og denslags kan lure oss så jeg tror jeg skal se noen videoer før jeg sier 'dobbeltgjenger'. :) 

Putin er 168 cm men benytter i likhet med Berlusconi ofte platåsko;

Image-obsessed 5ft 7in Putin wears high-heeled shoes while posing for pictures with Moscow students  | Daily Mail Online

Men dette med høyde på statsledere i krigstider skal en ta med en klype salt. Det fleste har sikkert hørt at Napoleon var så liten at han har fått oppkalt et helt kompleks etter seg, det kjente "Napoleonskomplekset." Men i realiteten var Napoleon gjennomsnittlig høy for sin tid, ca. 168 cm. Det var først og fremst en engelsk karikaturtegner som fikk feset dette ryktet som har vedvart i over 200 år.

Was Napoleon Short? | Britannica

i England under 2. verdenskrig festet det seg et "sikkert rykte" om at Hitler bare hadde en testikkel. Det ble laget sanger om denne ene testikkelen som ble sunget med full hals av både barn og voksne;

«Hitler has only got one ball/Göring has two but very small/Himmler has something sim'lar/But poor old Goebbels has no balls at all.»

Nå hører det med til historien at det i ettertid er avdekket at den ene ballen til Hitler ikke hadde falt ned i pungen, men det ble ikke avdekket før etter krigen.

Britiske barns Hitler-hån stemte (aftenposten.no)

Og nå er det Putin og at han er så liten at han til stadighet må benytte dobbeltgjengere vi synger om.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det ryktes at Putin alltid reiser med sin egen portapotty så utlandsk etterretning ikke får takk i avføringen og DNAet hans. Har vi hans DNA, hvis slik identifikasjon noen gang skulle behøves?

Hitlers kjevebein ble bare identifisert av en tannlegeassistent, men Stalin holdt det skjult i mange år, så folk laget teorier om at Hitler rømte til Argentina i ubåt.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (32 minutter siden):

Om Putin har 40 dobbeltgjengere, og det høres konspiratorisk ut, burde de kutte det ned til 10, og fjerne de høyeste og laveste. Hva er vitsen med å sende en kjempe-Putin til et arrangement, så vestlige internettbrukere kan avkrefte at det er ekte fordi Putin lissom skal være kortvokst?

Hvis Putin har 40 dobbeltgjengere så vi det bli et helvete for de som skal likvidere den ekte Putin. Det må også bli et sant helvete for de flere hundre personer som tilhører Putins nærmeste sikkerhetsstab. En risikerer jo at en av disse 40 dobbeltgjengerne bare går inn og skyter den ekte Putin, og når sikkerhetsvaktene får spørsmål så bare svarer de at:

"Jeg hadde ikke fantasi til å forestille meg at Putin ville skyte Putin." 

Alvorlig talt folkens??? Hvor mange må være involvert i denne dobbeltgjengervirksomheten, skal vi tippe anslagsvis 2 - 300 livvakter i den indre krets, 40 dobbeltgjengere pluss en 30 - 40 i den sentrale presidentadministrasjonen, pluss noen titalls til blant de mest sentrale silovikiene?

Jeg tror ikke noe som helst på dette dobbeltgjengertullet, at ukrainerne setter ut rykter er sannsynligvis for å irritere Putin. Ukrainerne påstår snart at Putin er kjønnsoperert og ble transperson på sine eldre dager, og at han om kveldene går rundt i Marlene Dietrich antrekk. 

The-Blue-Angel-Dietrich.jpg

Vladimir Putin avbildet i datsjaen etter en hard arbeidsdag der han beordret fire supersoniske raketter mot ukrainske boligområder.

Jeg skal ikke utelukke at der finnes folk som ligner på Putin og som kan "spille" Putin på lang avstand der det er fare for snikskyttere og tilsvarende, men ikke på nært hold der han skal kommunisere med folk osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...