Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden):

Det ryktes at Putin alltid reiser med sin egen portapotty så utlandsk etterretning ikke får takk i avføringen og DNAet hans. Har vi hans DNA, hvis slik identifikasjon noen gang skulle behøves?

når han (og andre politikere) er rundt omkring, så tar de jo på armlener på stoler, bordplater, håndtrykk, etc. så vil tippe at iløpet av alle årene Putin har vært virksom, vil noen ha greid å innhente DNA'et hans.

I dag er vel forøvrig ikke post-mortem identifisering det "skumleste" med DNA, men derimot at det visstnok er mulig å designe medisiner, og dermed også gift, som kun virker på den ene personen. Dvs. at det kan spres gift over et større område, men kun denne ene personen dauer. Metoden kan selvsagt også brukes mot større grupper, basert på fellestrekk i DNA pga. etnisitet osv. Det er skremmende perspektiver hvis denslags fin-justeres og settes ut i live.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en interessant video.

Iflg mannen er UA aktive i luften for tiden. Mer aktive enn tidligere. Det kan tyde på at russisk luftvern ikke er like effektivt lengre, muligens pga manglende ammunisjon.
Det vises til at russerne mangler ammunisjon, de har angivelig en produksjonsrate som tilsvarer ca 50 % av forbruksraten. Det er ikke bærekraftig.
Det interessante er at det er korrupsjonen i Russland som rettmessig får skyden for dette, og at det har man ikke merket noe til tidligere da alt har vært korrupt hele tiden, men nå får det en praktisk og synlig konsekvens i form av tapte menneskeliv, manglende resultater i krig og ikke minst tapt ansikt for Putin og hans siloviki.

Jeg er spent på hvordan krigen utvikler seg gjennom våren.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

Norsk-tsjetsjener kjemper for Ukraina i «kjøttkvernen» Bakhmut

– Russerne bruker alle våpen mot oss bortsett fra atomvåpen, sier norsk-tsjetsjenske Muhammed-Aslan i en sprakete videosamtale.

Sitat

Sammen med de ukrainske soldatene er mange utlendinger. Muhammed-Aslan er en del av Sheikh Mansour-bataljonen, som består av tsjetsjenske frivillige fra hele Europa. De har kjempet i Ukraina siden 2014.

https://www.nrk.no/urix/norsk-tsjetsjener-i-bakhmut_-_-vi-holder-fremdeles-byen-1.16339991

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Kasakhstans regjeringsparti ligger an til å vinne valget

Kasakhstans regjerende parti ligger an til å vinne søndagens valg på ny nasjonalforsamling, viser valgdagsmålinger.

En valgdagsmåling fra Eurasian Integration Institute gir partiet Amanat 53,46 prosent av stemmene. En annen måling fra meningsmålingsinstituttet Socis-A gir Amanat 54,42 prosent av stemmene.

Valgfremmøtet var på 54,2 prosent, ifølge valgkommisjonen i landet. Det var søndag kveld ikke klart når valgresultatet vil være klart. Mandag skal Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE) legge frem rapport fra sine valgobservatører.

Det har gått et drøyt år siden myndighetene brutalt slo ned demonstrasjoner mot høye drivstoffpriser i landet. Ifølge offisielle tall ble 238 mennesker drept.

President Kassym-Jomart Tokajev (bildet) oppløste nasjonalforsamlingen i januar og utlyste nyvalg som del av en innsats for å «modernisere» landet. Han har blant annet lovet reformer av statlige institusjoner.

Uavhengige kandidater har for første gang på nesten 20 år fått delta i valget, og sperregrensen ble senket til 5 prosent. I tillegg ble det satt av en kvote på 30 prosent for kvinner, unge og mennesker med funksjonsnedsettelser.

Tokajev fikk støtte av Russland under uroen i fjor, men han har avstått fra å støtte russernes invasjon av Ukraina og annektering av regioner i landet.

Samtidig prøver landet å opprettholde et godt forhold til Russland, som både er naboland og den viktigste handelspartneren, og Vesten. (NTB-Reuters)

https://www.nrk.no/nyheter/kasakhstans-regjeringsparti-ligger-an-til-a-vinne-valget-1.16344415

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker utvilsomt på meg nå at Putin hadde større planer enn bare Ukraina. Og det har han nok hatt lenge. Planen hans var nok å gjenreise et russisk/sovjetisk imperie, dog som et korrupt oligarki. Jeg tror planen var å forsøke å splitte NATO også. Rett og slett ødelegge NATO, EU, verdensordenen og amerikansk hegemoni ved stadig å ta territorier fra naboland. Han forutså ikke hvor samlet resten av Europa og Verden ville bli imot ham. Dette kom nok som et sjokk for kineserne også. Hadde han tatt Ukraina på tre dager eller en uke hadde han forberedt en kampanje mot andre land nå, og det er ikke usansynelig at det kunne vært NATO-land. Først ville han nok sniffet mer rundt periferiet, i Eurasia.

Når det gjelder Putin, så er jeg ikke noen fan av konspirasjonsteorier, men dobbeltgjengerteorien gir mye mening gitt det vi ser, og summen av bevis er vanskelig å avfeie, og bør derfor fortsatt vurderes.

Det sies at også andre paranoide verdensledere har gjort det samme angående avføring og annet genetisk materiale. Muligens fordi de har dobbeltgjengere, men mest sansynelig fordi de er redde for at gensekvensering skal avdekke noe, være det seg etnisitet, familie, helsetilstand osv. Det sies at Nord-Koreas leder gjør det samme. Stakkars jævler som må sanke turdene hans.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, <generisk_navn> said:

Dette var en interessant video.

Iflg mannen er UA aktive i luften for tiden. Mer aktive enn tidligere. Det kan tyde på at russisk luftvern ikke er like effektivt lengre, muligens pga manglende ammunisjon.
Det vises til at russerne mangler ammunisjon, de har angivelig en produksjonsrate som tilsvarer ca 50 % av forbruksraten. Det er ikke bærekraftig.
Det interessante er at det er korrupsjonen i Russland som rettmessig får skyden for dette, og at det har man ikke merket noe til tidligere da alt har vært korrupt hele tiden, men nå får det en praktisk og synlig konsekvens i form av tapte menneskeliv, manglende resultater i krig og ikke minst tapt ansikt for Putin og hans siloviki.

Jeg er spent på hvordan krigen utvikler seg gjennom våren.



Til tross for at de har brukt en del modifiserte S-300 og S-400 til å angripe bakkemål, så bør de tross alt ha mange raketter i bakhånd. Men det er mulig ukrainerne har voldsomt undertrykket luftforsvaret deres, og nå vet hvordan de skal unngå dem. Det har vært snakk i en uke eller to nå om at Ukraina har begynt å få overtak i luften i sør. Det virker som om Russland putter sitt luftforsvar i selve Russland. Kanskje for å unngå at de skal bli angrepet. Jeg tror også langtrekkende ukrainske droner som flyr til Moskva har vært et psykologisk sjokk for dem.

Nå får også Ukraina 33 MIG-29 fra Polen og Slovakia. Disse kan bære HARM raketter. Jeg vet ikke om ukrainske MIG-29 kan bære JDAM, men kanskje kan disse NATO-MIG'ene det allerede?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Putin, hvis det da er ham, beveger seg også alltid rundt med den samme gruppen livvakter. Dersom han faktisk var på Krim og i Mariupol er det tvilsomt om særlig mange andre engang visste at han var der. Dersom det i tillegg er en dobbeltgjenger, så kan det jo også gi mening at kun en svært betrodd indre sirkel av fiksere og livvakter vet om det.

Alternativ lenke

https://9gag.com/gag/aPgmWAw

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.japantimes.co.jp/news/2023/03/18/asia-pacific/china-russia-ukraine-war-ammunition-u-s/

WASHINGTON – The United States has confirmed that rounds of Chinese ammunition have been used in battlefields in Ukraine and suspects they were fired by Russian forces, government sources said Friday.


https://www.jpost.com/international/article-734760

Russia is using Chinese ammunition in Ukraine, US gov't source claims

 

Virker på meg som om Kina "koker frosken" nå, akkurat slik Vesten gjorde i begynnelsen av krigen. Kina sendte droner. Så sendte de 1000 rifler. Og så artilleriammunisjon. Hva blir det neste?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Brother Ursus said:


Personlig er jeg lei av tidligere kolonistater som maser om hvordan andre fucka dem. Faktum er at kolonisering, umoralsk til tross og store overgrep gjort mot enkelte grupper, gjorde mer positivt enn negativt for disse landene. Norge var også en kolonistat i 500 år. Det er ingen her som skylder på Sverige og Danmark for at norskekrona er lav i kurs eller at vi suger i fotball.

Russland har herjet med Ukraina i 400 år også. Disse afrikanske landene har ikke vært kolonisert på mange tiår. Se hvor langt Ukraina er kommet på 30 år.

Dobbeltmoralen er kolonistatenes. De elsker å skylde på andre i stedet for å ta ansvar for seg selv. Det samme er tilfellet i MENA-land også. De går aldri av veien for å skylde alt som skjer på andre. De kommer aldri til å komme seg opp og frem på den måten. Lula i Brasil gjør det samme. Mens Bolsonaro ikke gjør det, men er en fascist. Afrika ser nå også en bølge av autokrati. Så disse landene klarer å rote det til selv helt på egenhånd.

Europeiske land bør slutte å sende penger til disse shithole landene i Afrika, så vil pipa få en annen lyd. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (20 minutter siden):

Men det er mulig ukrainerne har voldsomt undertrykket luftforsvaret deres, og nå vet hvordan de skal unngå dem. Det har vært snakk i en uke eller to nå om at Ukraina har begynt å få overtak i luften i sør. Det virker som om Russland putter sitt luftforsvar i selve Russland. Kanskje for å unngå at de skal bli angrepet. Jeg tror også langtrekkende ukrainske droner som flyr til Moskva har vært et psykologisk sjokk for dem.

Jeg fikk høre et rykte på privaten om at ukrainerne hadde markert ett-årsdagen for invasjonen til å ta ut 17 av 18 russiske SAM.. Har ikke sett det andre steder så jeg har ikke bestemt meg for hvor mye jeg skal legge i det men det virker jo som en fin kombinasjon at russerne trekker hjem luftvern samtidig som ukrainerne får mer utstyr som kan brukes til SAM-undertrykkelse(HARM, glidebomber, himars)

Angående den videoen til Artur Rehi så er jeg usikker på om han *egentlig* sikter til det ukrainske luftforsvaret. Det kan like gjerne være langtrekkende rakettartelleri eller glidebomber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.yahoo.com/news/polish-ambassador-france-poland-forced-201021342.html

Polish Ambassador to France: Poland will be forced to enter war if Ukraine fails to defend itself

 

Så vidt jeg forstår kan et NATO-land starte (eller delta i) en krig (slik f.eks USA og Tyrkia har gjort), men kan ikke påkalle hjelp fra andre NATO-land via. artikkel 5 dersom de selv skulle bli angrepet som følge av denne krigen.

EDIT: Ser at Polens regjering skal ha sagt han ble misforstått, men det virker på meg som om han bare sier det mange polakker og øst-europeere og folk i Baltikum tenker.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, skaftetryne32 said:

Så lenge kina og russland pumper penger inn så tror jeg det er en dårlig ide, jeg tror vi bør heller investere mer i Afrika.

Jeg er redd for at mange ikke forstår hvor stor makt kina har blitt, diplomatisk, økonomisk, teknologisk og militært. Mange har ikke forstått at Kina utgjør et reelt og fullverdig alternativ til vesten for nøytrale land.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • En av lederne for de russiske torturgruppene skal ha blitt drept i en bilbombe nær Kherson
  • Det finnes en (dårlig) video av en russisk SU-27 som forsøker å forstyrre en Bayraktar TB-2 litt ala måten det russiske flyet forsøkte å forstyrre den amerikanske Reaper-dronen. Bayraktar dronen overlevde. Hvorfor ikke bare skyte ned dronen?
  • Talsmann for Det Hvite Hus, John Kirby, sier USA vil utstyre Ukraina med noe som er "kritisk viktig" i de neste ukene uten å gå videre inn på hva det kan være.
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...