Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Dette er ikke det store dybdeinnspillet fra meg her... 

Hvis Putten hadde valgt å avslutte angrepet mot Ukraina nå, kunne vi da få en situasjon der: Befolkningen, media og sentrale personer hadde krev å fortsette denne viktige krigen og satt Putten til side?

En stor del av Russland har jo nærmest en religiøs overbevisning om hvor viktig det er å overta Ukraina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (12 timer siden):

Kun en dag eller to etter at en russisk base ble truffet i Makiivka og hundrevis av mobilikier ble drept, skal det ha skjedd igjen i morgentimene i dag.

319887348_558843352937804_1742957602525966665_n.gif

Merk at det står 500 drept og sårede. Hvis vi bruker den vanlige tommelfingerregelen om tre ganger flere sårede enn drepte så vil det si ca 125 drepte. Disse rapportene om ~700 drepte pr dag de siste dagene er drepte, altså ikke inklusive sårede. Tar vi med de sårede ligger tallene på bortimot 3000 per dag. Russerne brenner lyset i begge ender og vel så det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, plankeby said:

Dette er ikke det store dybdeinnspillet fra meg her... 

Hvis Putten hadde valgt å avslutte angrepet mot Ukraina nå, kunne vi da få en situasjon der: Befolkningen, media og sentrale personer hadde krev å fortsette denne viktige krigen og satt Putten til side?

En stor del av Russland har jo nærmest en religiøs overbevisning om hvor viktig det er å overta Ukraina. 

Ganske sikkert ikke. Det er en høylydt minoritet i befolkningen som faktisk støtter invasjonen, men de fleste bryr seg ikke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Merk at det står 500 drept og sårede. Hvis vi bruker den vanlige tommelfingerregelen om tre ganger flere sårede enn drepte så vil det si ca 125 drepte. Disse rapportene om ~700 drepte pr dag de siste dagene er drepte, altså ikke inklusive sårede. Tar vi med de sårede ligger tallene på bortimot 3000 per dag. Russerne brenner lyset i begge ender og vel så det.

Det er mulig at det var observert 500 russiske soldater i målområdet uten at dette nødvendig betyr at alle har blitt rammet under angrepet som er bare ett av flere i de siste dager siden nyttårsaftenen. Det er lik ille med hauger av døde - 270 alene i Maviikva - som mengder av panikkslagne og demoraliserte mobiliserte som fikk en smak på krigens virkelighet. Det var lagt merke til at russerne på mange steder reverserte minst et halvt år tilbake til pre-HIMARS når det gjelder basefasilitet, deployering og depotoppbygging. En drone tok ut et ammunisjonsdepot i Svatove bare få kilometer fra fronten! Utenkelig for ikke så lenge siden. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det er åpenbart at noe lusker i trappene til makthaverne i moskva.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=119059

Artikkel over viser at selv den overbetalte og mindre begavede leder av Wagner, er i tvil, på en måte.

russland har en ledelse som er hinsides fjern realiteten; både med tanke på at de skal utvide sine grenser, frykt for NATO og i tillegg til sin egen militære kapasitet.

Media i russland (statskontrollert) som formidler moskvas ledelse sin galskap til befolkningen, og til en befolkning som i tillegg er tilsynelatende apatisk og svelger budskapet/formidlingen rått så kan man lure på hva russland er i stand til.

Så har man de russerne som flyktet landet, 700.000++. Hva med de? 

Jo, de godtar at andre mobiliserte russere betaler prisen ved å bli drept på Ukrainsk jord, samt elendighet russiske mobilisere påfører Ukraina.

Den russiske befolkningen burde for lengst, etter 24 februar 22. reagere. Men neida, de er fortsatt like apatisk.

Denne apatiske holdningen burde få oss i Vesten til å reagere, og agere deretter.

Men neida, vi må ta hensyn til landsforærdre lang til høyre og venstre.

I Norge håper jeg både partiene "Demokratene" og " Rødt" betaler sin pris for støtte til russland.

Samme gjelder ekstreme muslimer (som heier på russland fordi de tror krigen skaper splid i Vesten).

PS: Når det gjelder muslimer, er jeg veldig overrasket over støtten de ekstreme muslimer gir - ettersom russland sender mange muslimer fra fattige strøk rett inn i døden, i Ukraina, fremfor egne kristne.

 

 

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 2.1.2023 den 22.15):

Hvorfor? Putin er kanskje en diktator som er en hissigpromp og har et dårlig temperament, men ingen hersker hersker alene. Han er helt avhengig av de som er tildelt makten av å utføre makten hans og de har mye å miste. Putin er heller ikke barnløs. Kjenner du noen fedre som synes livene til familien er en liten pris å betale?

Putin har ikke så veldig mange aggressive reaksjoner igjen. Det er null grunn til å ta hensyn til han.

Nå er det slik at vi kjenner veldig lite om Putins barn. Kor de bur nå? Eg vil anta om han velger å starte atomkrig, så blir barna hans langt unna i sikkerheit. Med meir enn nok $$ i offshore.
Folk rundt han? Kanskje noen av de har litt meir å miste, ja. Men du bør ta med om Putin mister makta, så er det flere i Kreml som mister sine posisjoner. For mange vil det bety å miste alt de eier og sitte i fengsel resten av livet. For å sette det litt i perspektivet, vet du kor mange folk tok sjølvmord under finanskrisa (kun i USA, kanskje?). Og de hadde laaaangt-laaangt mindre å miste. 

Putin sitter på verdens største arsenal av atomvåpen. Det åleine er grunn nok til å ta hensyn til han. Heldigvis de som sitter med ansvar skjønner det.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 2.1.2023 den 22.45):

En 70-åring med barn og barnebarn... Omgitt av folk med barn og barnebarn.

Når man skal se på reaksjonsmønstre så må man se på hele bildet. Enhver aksjon har en reaksjon, og dette er noe også russerne vurderer.

Hvis de gjør noe så er det fordi de har et mål, og dette målet vil vurderes ut fra konsekvensene og sjansen for å lykkes.

Jeg har svært liten tro på at Russland vil angripe et NATO-land. 

Som eg skreiv ovenfor, så vil eg anta Putin sender sine barn/barnebarn langt bort fra mulig atomkrig. 

Eg tviler at Putin ønskjer å ha direkte krig med NATO. Men om NATO går for langt med hjelpen - vil Putin ha noe valg? Han har jo sagt "kva er vits med ein verden uten Russland"? Og slik eg ser det, så Russland=Putin. Om Putin ser at krigen er tapt/han mister makta, så trur eg sjansen for å bruke a-våpen øker betraktelig. Og kva skal NATO gjøre då? Angripe Russland? Korleis trur du Russland kjem te å svare å så fall? 

Som sagt, ein bør ikkje være enig med han, men ein må ta i betraktning korleis han tenkjer/kva han kan foreta seg. 

Lenke til kommentar

Natos medlemmer har så langt balansert bra, langt bedre enn angriperen i situasjonen fortjener, mener mange. Så er det også viktig for Nato å vise at det fortsatt er noen voksne hjemme, og at alliansen gjelder alliansens medlemmer. Og at organisasjonen ikke skal være noe globalt eller europeisk politi. Det er en vanskelig balanse, men så langt synes jeg den er løst bra. Til og med retorikken er jo presentert utrolig bra mot det vanlige fascistvrøvlet som gulpes opp fra kreml, hvor man ikke kjenner annet enn skremsel for å håndtere kriser og befolkninger.

Så langt har heldigvis et spørsmål vært viktigere å besvare: "Om ikke Nato går langt nok med hjelpen, vil Ukraina ha noe valg?"

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 hours ago, aomt said:

Nå er det slik at vi kjenner veldig lite om Putins barn. Kor de bur nå? Eg vil anta om han velger å starte atomkrig, så blir barna hans langt unna i sikkerheit. Med meir enn nok $$ i offshore.
Folk rundt han? Kanskje noen av de har litt meir å miste, ja. Men du bør ta med om Putin mister makta, så er det flere i Kreml som mister sine posisjoner. For mange vil det bety å miste alt de eier og sitte i fengsel resten av livet. For å sette det litt i perspektivet, vet du kor mange folk tok sjølvmord under finanskrisa (kun i USA, kanskje?). Og de hadde laaaangt-laaangt mindre å miste. 

Putin sitter på verdens største arsenal av atomvåpen. Det åleine er grunn nok til å ta hensyn til han. Heldigvis de som sitter med ansvar skjønner det.

Tidligere i år var de i sveits. Usikker på hvor de er nå, men regner med at etterretningen har mer peiling på det enn hva jeg har.

Vet du hva som skjer med folk i maktposisjoner når det skjer et kupp? De fleste av dem sitter fortsatt i samme (eller bedre) maktposisjon etterpå. Dette er folk som er helt nødvendige å ha for å styre et land. Det er forskjell på hvem man trenger for å gjennomføre ett kupp og hvem man trenger for å holde på makten og utøve makt etter kuppet. Det er ofte større risiko å motsette seg et kupp som en person i en maktposisjon, enn å holde seg nøytral. Til og med personer med maktposisjoner innenfor den indre sirkelen til den tidligere diktatoren får iblant maktposisjoner i det neste styret. Personene som styrer politiet, etterretning, militæret, det hemmelige politiet, justisvesenet, næringslivet, etc., er ekstremt nyttige å ha for å utøve makt. De har mye å miste hvis Putin vil fyre av noen bomber.

Putin utfører null av sin egen makt, det er det andre som gjør for han.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Bugle said:

Samme gjelder ekstreme muslimer (som heier på russland fordi de tror krigen skaper splid i Vesten).

PS: Når det gjelder muslimer, er jeg veldig overrasket over støtten de ekstreme muslimer gir - ettersom russland sender mange muslimer fra fattige strøk rett inn i døden, i Ukraina, fremfor egne kristne.

 

Femtekolonnister på linje med folk langt til venstre og høyre. Tenk å "flykte" til Norge fordi man angivelig flykter krig, og så sitte og heie på folkemordet til Putin. Burde få opphold og statsborgerskap tilbakekalt.

 

5 hours ago, Pop said:

Og at organisasjonen ikke skal være noe globalt eller europeisk politi.

 

Det er jo nøyaktig det NATO er. En organisasjon som skal holde freden i Europa.

Det er forøvrig ingenting som hindrer USA eller noen andre i å forsyne Ukraina med de våpen de måtte ønske foruten atomvåpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...