Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (21 minutter siden):

Det er riktig. Kopierer hva jeg har skrevet om dette her i en annen tidligere post.

--

Ser folk ofte påklager norske diplomater og politikeres engelskuttale, så må bare nevne noe angående dette her.

Den kraftige norskdialekten er bevisst. Hvis du hører etter grammatikk og ord er de spot on, men uttalen er hva vi forbinder med dårlige engelskkunnskaper. Politikere/diplomater som ikke er norske derimot forbinder den fornorskede engelskuttalelsen med nordmenn. Dette er viktig i diplomati. For det første signaliserer det at de man prater med er Norske, at Engelsk ikke er førstespråket, og at man kan forvente reaksjoner på hva som blir tatt opp med en norsk form av kommunikasjon og reaksjon. Dette er noe som blir satt pris på av motparten og minsker kommunikasjonsfeil. Man unngår også å måtte ta det fornærmende spørsmålet "hvilket land representerer du?" i situasjoner hvor man ikke husker helt den andre personen. Dialekten er en form for common courtesy. I internasjonal politikk er det en fordel å vite hvor folk kommer fra, sånn at du slipper å tro at den briten som du prater med egentlig kan være fra hvilket som helst land.

Som sagt, det at alle norske politikere og diplomater har "dårlig" engelskuttalelse er en feiloppfatning. De har helt riktig uttalelse i forhold til deres rolle. Det gjør kanskje vondt i våres ører, men det høres veldig riktig ut i alle andres.

Det visste jeg ikke. Takk for svar! Høres dumt ut likevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (22 minutter siden):

Det er riktig. Kopierer hva jeg har skrevet om dette her i en annen tidligere post.

Ja var noe i den retningen jeg så for meg også. Får det ikke til å stemme med noe annet enn at det er med fullt overlegg. Men det er nok mange nordmenn som ikke tenker lenger enn at det høres ut som dårlig engelsk og at det gir et dårlig inntrykk av både jens og norge. Og at det er uforståelig siden han er en intelligent og verdensvant mann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Erdogan ber Putin erklære våpenhvile

For en fjott Erdogan er. Han forstår ingenting og det tjener ikke Ukraina i det hele tatt å ha våpenhvile. Russland kommer aldri til å overholde det, noe vi så etter første del av invasjonen i 2014. De kommer bare til å skylde på at Ukraina brøt våpenhvile og derfor har rett til å retaliere.

Edit: Enda en tosk som ønsker våpenhvile: Russlands kirkelige overhode ber om 36 timer våpenhvile.

Endret av iMarius
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 minutes ago, iMarius said:

Erdogan ber Putin erklære våpenhvile

For en fjott Erdogan er. Han forstår ingenting og det tjener ikke Ukraina i det hele tatt å ha våpenhvile. Russland kommer aldri til å overholde det, noe vi så etter første del av invasjonen i 2014. De kommer bare til å skylde på at Ukraina brøt våpenhvile og derfor har rett til å retaliere.

Edit: Enda en tosk som ønsker våpenhvile: Russlands kirkelige overhode ber om 36 timer våpenhvile.

Da er det ekstra viktig at Ukraina dropper det og bare knuser på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
54 minutes ago, iMarius said:

Erdogan ber Putin erklære våpenhvile

For en fjott Erdogan er. Han forstår ingenting og det tjener ikke Ukraina i det hele tatt å ha våpenhvile. Russland kommer aldri til å overholde det, noe vi så etter første del av invasjonen i 2014. De kommer bare til å skylde på at Ukraina brøt våpenhvile og derfor har rett til å retaliere.

Edit: Enda en tosk som ønsker våpenhvile: Russlands kirkelige overhode ber om 36 timer våpenhvile.

Om Putin erklærer våpenhvile er det ikke mulig for Ukraina å bryte våpenhvilen. Den må være avtalt for at Ukraina har noen forpliktelse til å overholde våpenhvilen. Altså det er bra om Putin erklærer våpenhvile. Da kan Ukraina velge om de ønsker våpenhvile, eller bare ignorere utspillet. Om de ignorerer utspillet kan det være at Russland slutter å skyte i en periode mens de ser om Ukraina vil slutte å skyte. Det kan bety sparte liv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ingen kilder en hva jeg jeg ble fortalt av en amerikansk f-35 pilot som har base i Japan som jeg snakker en del med.

Han sa: Det er ikke om det blir et angrep, men når det blir et angrep (på taiwan) de forbereder seg til et stort angrep nå. 
Biden har vel sagt at han vil beskytte taiwan. USS Chosin er allerede i området for å beskytte Taiwan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Den franske AMX 10 RC kan absolutt omtales som tanks. Kanonen er riktignok bare 105mm, men biter nok på det meste Russland har. Ukrainerne trenger mer skyts av alle typer, og jeg ser ikke bort ifra at en rask og mobil lett tank kan være til stor nytte.

 

 

Er 105mm kanonløp "bare" i en IFV sammenheng?

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):


Nei, en moderne 105mm klarer nok relativt enkelt å bryte panseret på særlig eldre russiske tanks. Tipper det er det franskmennene tenker også.

Man bruker ikke en tynnpransret IFV som anti-stridsvogn om man ikke må, helst vil du dit det er maksimalt antall myke mål. AMXen har ikke stabilisatorer, noe som ble vanlig under WW2 på russiske stridsvogner. Å ha en 105mm vil jeg tro er svært effektivt imot befestninger, skyttegroper, bygninger etc.

Disse brukes jo selvfølgelig til AT om de må, men det er ikke den mest effektive doktrinen for moderne bruk av IFV. Derfor er også de fleste utstyrt med en form for autokanon som takler det meste som ikke heter MBT samt TOWs/AP Missiler av noe slag. Fordelen med å ha en så stor diameter som 105mm kan være det å kombinere bruk av granater og styrte raketter, slik som Ø100mm på BMP vognene kan. De rekker langt og slår hardt, slår ut det meste av moderne vogner, men heller ikke BMPene er noe særlig i den rollen om jeg har forstått det riktig. 

Jeg er ikke ekspert, så rett meg gjerne. Jeg har noe kjennskap og tenker sikkert at jeg kan mer en tilfelle. Har vært heldig å få jobbe litt med dette på et teknisk plan, uten at det gjør meg noe mer belært om krigføring. Synes bidragene dine her inne er skikkelig gode.

The role of the IFV is closely linked to mechanized infantry doctrine.[6] While some IFVs are armed with a direct fire gun or anti-tank guided missiles for close infantry support, they are not intended to assault armored and mechanized forces with any type of infantry on their own, mounted or not.[6] Rather, the IFV's role is to give an infantry unit battlefield, tactical, and operational mobility during combined arms operations.[6]

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk, tar jeg feil?:

Ser ut som strategien med våpendonering har vært å begynne på bunnen og jobbe seg oppover. Kvitte seg med gammelt ræl fra sovjetunionen + annet som begynner bli litt utdatert men gjør god nytte i forsvarsstillinger. Bortsett fra HIMARs og diverse.

Tror Russland skal få slite mer og mer da de vel har jobbet motsatt vei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...