Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sært at republikanerne har gått fra å være det patriotiske partiet av McCarthy-isme, til det delvis forræderske fascistelskende rablet de er i dag.

Når det gjelder våpenhvile, så har Ukraina mye lettere for å omstille seg, og har mer ressurser i bakhånd (ironisk nok) enn det Russland har, så våpenhvile er bare bløff fra Putin som flere skriver over.

M113 kunne vi fint sende fra oss synes jeg. Ukraina bruker dem ut av desperasjon som stormpanservogner. Heldigvis kan de bli relegert til en støtterolle nå etter hvert som ukrainerne får mange andre typer stormpanservogner.

Jeg forstår ikke hvorfor denne krigen fortsetter. Hva i all verden er det Putin tror han fremdeles kan oppnå? Venter han på noe? Eller er det bare for å forhindre sitt eget fall? Ofrer han virkelig hundretusener bare for sin egen ettermæle?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Tankesmie advarer mot Putins våpenhvile: – Kan frata Ukraina initiativet

Russland vil få en uforholdsmessig fordel av våpenhvilen Vladimir Putin ønsker i Ukraina, mener den amerikanske tankesmia Institute for the study of war (ISW).

Putin har erklært en våpenhvile på 36 timer 6. og 7. januar i forbindelse med russisk jule- og nyttårsfeiring. USA, Ukraina og flere vestlige kilder har sagt at våpenhvilen er propaganda og et forsøk på å gi russiske styrker en sårt tiltrengt hvile.

– En slik pause vil gi en uforholdsmessig stor fordel for de russiske styrkene og frata Ukraina initiativet. Putin kan ikke rasjonelt sett vente at Ukraina vil følge vilkårene i denne plutselige våpenhvilen, skriver ISW i sin daglige Ukraina-rapport.

Tankesmia skriver videre at det kan være snakk om et forsøk på å få Ukraina til å fremstå som motvillige til en våpenhvile.

– Dette er en informasjonstaktikk Russland har brukt tidligere, skriver ISW.

De påpeker også at en reell våpenhvile må planlegges over tid for å ha effekt. Tankesmia mener det overraskende utspillet derimot viser at Russland ikke vil forhandle på ekte. De viser også til at Putin i en telefonsamtale med den tyrkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan torsdag opprettholdt sine maksimalistiske mål i Ukraina.

(NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tankesmie-advarer-mot-putins-vaapenhvile-kan-frata-ukraina-initiativet.FpVQoOizz

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

USA tror Putin-alliert har som mål å ta kontroll over gruvedrift i Ukraina

Putin-vennen Jevgenij Prigotsjin ønsker å ta kontrollen over salt- og gipsgruver i nærheten av den ukrainske byen Bakhmut, ifølge Det hvite hus i USA.

Det fins indikasjoner på at Prigotsjin har profittdrevne motiver bak sin «besettelse» av Bakhmut, sier en tjenesteperson i Det hvite hus ifølge Reuters.

Prigotsjin er sjef for leiesoldatene i Wagner-gruppen, et beryktet leiesoldat-selskap som omtales som en privat hær. De er ifølge flere kilder aktive i Øst-Ukraina, der Bakhmut ligger.

USA har tidligere anklaget russiske leiesoldater for å utnytte naturressurser i Den sentralafrikanske republikk, Mali, Sudan og andre steder for å bidra til finansieringen av Russlands krig i Ukraina. Dette har Russland avvist.

(NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/usa-tror-putin-alliert-har-som-maal-aa-ta-kontroll-over-gruvedrift-i-ukraina.SRl4odcGV

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Uten at jeg anser meg selv som noen ekspert på dette området har jeg siden krigen begynte i fjor tenkt at dette skjer ene og alene fordi noen tjener eller kommer til å tjene penger på dette. "Dette" er da krigen i seg selv, eller situasjonen som oppstår etter at krigen er avsluttet. Sånn sett er teorien om Prigosjins planer logiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, det nærmer seg ruZZisk våpenhvile, fra klokken 12 i dag. Det blir jo riktig spennende. 

Den er garantert like mye verdt som brukt dasspapir, men jeg er mest interessert i om Ukraina da ser en mulighet til å dytte på hardere eller ta seg en hviledag. Jeg ville vel holdt en knapp på alt. 1.

Lenke til kommentar

Enten gir det russerne god propaganda at Ukraina angrep midt i gudstjenesten, eller så har de kanskje lagt en felle?

 

Edit:

Sitat

Den russisk-innsatte lederen i Donetsk, Denis Pushilin, sier i en uttalelse at angrep vil bli besvart selv om Russlands president Vladimir Putin har erklært en 36 timer lang våpenhvile fra klokken 12 fredag lokal tid.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/pushilin-om-julefred-vil-svare-ild-med-ilv.9tm5XfBPi?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1&utm_medium=df-86-d38158e6

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Wagner-lederen om Norge: Vil ha statskupp i Norge, vikinger og jakt på homofile
https://www.aftenposten.no/verden/i/WR6r82/wagner-lederen-om-norge-vil-ha-statskupp-i-norge-vikinger-og-jakt-paa-homofile

Sitat

I løpet av Ukraina-krigen har lederen for Wagner-gruppen blitt en av de viktigste russiske aktørene. Svarene hans til Aftenposten viser hvordan han tenker.

Lykke til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...