Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
O3K skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke problemer med journalistisk formidling fra den andre siden av fronten i prinsippet. Men jeg føler at det i dette tilfellet er en ganske svak samt uheldig artikkel fra VGs side. Det er vel ingen som er sjokkerte over at sivile i okkuperte områder også lider, det er jo krig tross alt. Men når de samtidig skriver at flere personer «forteller at de anser seg selv som russere» uten å utdype noe som helst mer, så fremstår det som det går hånd i hånd med den russiske propagandaen om at den russiske hæren er der for å beskytte etniske russere. Og det hjelper heller ikke med setninger som «Flere VG snakker med trekker frem at angrepene mot Donetsk skjer oftere og oftere». Uten noen som helst utdypning overhodet høres det ut som Ukraina går til angrep, mens Russland er den beskyttende parten som kommer etniske russere til unnsetning, til tross for at det er de selv som er okkupantene.

Hvis dette var en av veldig få artikler fra VG om krigen ville jeg vært enig i at den er problematisk fordi den ikke gir oss mer kontekst. Den er mer som en kort beretning fra andre siden av fronten.

Som sagt, VG kunne med fordel gitt mer bakgrunn om området, Donetsk og hvorfor det er som det er der i selve artikkelen - som at opp mot to millioner mennesker har flyktet fra området. Den gjenværende lokalbefolkningen har blitt pepret med russisk propaganda i over åtte år, og mange av dem har neppe god oversikt over hva som egentlig har skjedd. Artikkelen kunne gjerne heller ha inngått i en serie der man først hadde forklart denne forhistorien bedre før man introduserte leseren for nåtiden.

Men artikkelen må sees i lys av VGs totale dekning av denne krigen hvor det er veldig godt kjent hvem som er angriper og hvem som er forsvarer. Derfor synes jeg ikke den er nevneverdig problematisk, bare at den kunne vært bedre. Slik den er nå fungerer den som en kort beretning fra et dramatisk dagligliv i Donetsk. Jeg vil tro det kommer en god del mer innhold fra VG fra dette området fremover, siden de først har klart å få inn journalister dit. Så da får vi se hvordan de velger å kontekstualisere det :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-12-08-22/index.html

"Germany to send 18 more self-propelled howitzers to Ukraine - The RCH 155 is a modernized version of the PzH 2000 on wheels instead of tracks and with a higher degree of automation and crew safety, according to the company producing the howitzer, Krauss Maffei Wegmann. The German government legally cleared the way for RCH 155s to be sent to Ukraine in late September."

 

Fuck yeah. RCH-155 er splitter ny, så vidt jeg vet bare noen få stykk som har rullet av samlebåndet som prototyper. Dette er Tysklands mest moderne SP artilleri.

Glad for å se europeerne steppe opp i økende grad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Liker tyskernes policy med å sende nyutviklede systemer rett fra fabrikk til Ukraina. De nye IRIS-T SLM hadde de ikke selv en gang før det var på plass i Ukraina. Nydelig. Jeg håper de kan få IRIS-T SLX også så fort den er klar.

Tror det er noe som blir bestemt i samarbeid med produsent. Ukraina er verdens største markedsplass for våpen. Jeg visste ikke hva en Shahed Drone var, eller hva som var så himla bra med HIMARS. Og jeg jobber med våpenprodusenter i Norge hver eneste dag.

Uten at jeg har kjennskap til akkurat det, jeg tror det er utrolig positivt for de forskjellige produsentene å vise et godt våpensystem, bidra i en krise hvor fienden er veldig tydelig og tjene penger på en situasjon preget av produksjonsproblemer. Hadde JEG vært våpenprodusent hadde jeg ringt Tysklands ansvarlige, bedt på mine knær om å få mine våpen i drift - koste hva det koste vil. Jeg skal ha mine luftvernsmissiler på forsidene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Tror det er noe som blir bestemt i samarbeid med produsent. Ukraina er verdens største markedsplass for våpen. Jeg visste ikke hva en Shahed Drone var, eller hva som var så himla bra med HIMARS. Og jeg jobber med våpenprodusenter i Norge hver eneste dag.

Uten at jeg har kjennskap til akkurat det, jeg tror det er utrolig positivt for de forskjellige produsentene å vise et godt våpensystem, bidra i en krise hvor fienden er veldig tydelig og tjene penger på en situasjon preget av produksjonsproblemer. Hadde JEG vært våpenprodusent hadde jeg ringt Tysklands ansvarlige, bedt på mine knær om å få mine våpen i drift - koste hva det koste vil. Jeg skal ha mine luftvernsmissiler på forsidene.

Det er nok storpolitikk og avtaler med produsenter i en symbiose ja. Når det gjelder IRIS-T SLM skulle de første fra fabrikken egentlig til Egypt, i en avtale mellom de to landene og fabrikken. Tyskland klarte gjennom forhandlinger med Egypt å utsette denne leveransen slik at de første kunne sendes til Ukraina i stedet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Snikpellik said:

Altså, det er en grunn til at Lavrov angriper kjønnsnøytrale toaletter. Han forsøker å fri til vestlige som er enige med ham i kulturkrigen. Kjønnsnøytrale toaletter har en stund vært heftig debattert blant annet i USA. For mange konservative, anti-transfolk etc. er kjønnsnøytrale dasser et symbol på det de mener er en liberal verden som er på feil vei. Derfor kommer Lavrov med dette. 

Nei

Det er absolutt mulig å være skeptisk til woke uten å være pro russland. russland ønsker først og fremst å skape politisk spenning hvor din reaksjon er ønsket. Altså hvor du bruker russlands uttalelser som inntekt for ditt egent politisk selvbilde.

Beste reaksjonen er å ignorere dette tullet fra russland og holde sammen mot russland.

 

Endret av scuderia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
scuderia skrev (20 minutter siden):

Nei

Det er absolutt mulig å være skeptisk til woke uten å være pro russland. russland ønsker først og fremst å skape politisk spenning hvor din reaksjon er ønsket. Altså hvor du bruker russlands uttalelser som inntekt for ditt egent politisk selvbilde.

Beste reaksjonen er å ignorere dette tullet fra russland og holde sammen mot russland.

Det er absolutt mulig å være det selvsagt, men jeg forklarer hvorfor Lavrov kommer med kommentaren.

Om man mener kjønnsnøytrale toaletter er noe som er et stort problem eller "woke" er man en del av Lavrovs primære målgruppe for dette utsagnet, helt uavhengig av om man er pro-Russland eller anti-Russland.

Det er hele poenget til disse kommentarene fra Lavrov og Putin hvor de tar i bruk kjente talepunkter fra kulturkrigen i vesten. De inntar posisjonen til de som har størst sannsynlighet for å være enig med dem i deres verdenssyn, og det er de som anser seg som "anti-woke" og lignende. Derfor bringer de opp slike temaer så ofte og bruker det aktivt mot vesten. Eksempelvis i Putins tale der han tar opp transpersoner og LGBT-rettigheter som symboler på det han mener er vestens forfall.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Troll , filmen altså viser F35 og villighet til å bruke atomvåpen mot et troll . Det har trolig en symbolsk verdi. Når noen tror jeg er en som forsvarer Russland i ett og alt så er det feil. Det er lurt å se på andre nettsteder enn bare norske og vestlige. 

Al-Jazeera, Cnn , Tass, Fox, VG , Startsiden osv. Vil man ha direkte propaganda så går man til Steigan.  Han får inn en vikling som gjør seg i debatten. Vi må også ta innover oss endringene som skjer i vesten nå. Europa tåler ikke dette økonomisk. 

Norge er i så måte i en farlig stilling. Krakk ble i dag benyttet av Norges bank for beskrive hva som kan skje med boligmarkedet .

Jeg er ikke så mye opptatt med antall døde for det er så vanskelig å verifisere. Det vi ser nå er at Ukraina skal få fryse til vinteren. Og det faktum underkommuniseres. Dette er en sjofelt og mye brukt metode i krig. Napoleon ble også møtte med brente jord taktikk da han overfalt Russland.  

Så kan vi gjette på når krigen er over . Russland brukte mange år Tsjetsjenia.  91 - 96 og 99 - 2009 .. noe å tenke på de som leker med tanken om å krige seg til løsning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sosialist57 said:

Det er det som skjer i Europa for tiden? Stikk fingeren i jorda. Velstanden stuper. Russland går for egen maskin. Tok du ikke Tsjetsjenia krigstiden innover deg. De sanerte landet. Bombet det sønder og sammen.  

Det er noe med skjønne hvor farlig denne krigen er. 

Tsjetsjenia var et land med ca 1 million innbyggere. Ukraina har nærmere 44 millioner. Og Tsjetsjenia var ikke støttet av vesten, det er Ukraina. Det gjør disse krigene veldig lite sammenlignbare.

Og jeg har ikke merket noe tap av velstand - har du? Velstanden øker, selv om den kanskje øker mindre enn før.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sosialist57 skrev (17 minutter siden):

Så kan vi gjette på når krigen er over . Russland brukte mange år Tsjetsjenia.  91 - 96 og 99 - 2009 .. noe å tenke på de som leker med tanken om å krige seg til løsning. 

For at eit område skal bli annerkjent som sjølvstendig land må landet området er ein del av godkjenne dette. Elles er dette å rekne som interne forhold, og dette gjeld uavhengig av om landområdet er Tsjetsjenia, Donetsk, Luhansk, Krim, Transnistria, Kurdistan, Katalonia osv. Eit unntak her er Kosovo, der Nato gjekk til krig på grunn av Serbia si undertrykkjing av etniske albanarar.

Når eit land går til åtak på eit anna land for å okkupere landet eller deler av det er det derimot ein ulovleg krig. Då er det også fritt fram å gje det landet som blir invadert støtte for å drive ut den som invaderer. Ukraina får hjelp frå mange land i kampen mot Russland, og dette kan ikkje på nokon måte samanliknast med Tsjetsjenia-krigane som i denne samanhengen er å rekne som interne forhold i Russland.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...