Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Memento scientiam skrev (3 timer siden):

Mine nettlesere blokkerer Twitter i de fleste sammenhenger, helt enkelt av vanlige personvernårsaker. Twitter blokkeres på lik linje med annet innhold som sporer meg. Så egentlig er det litt på Twitter, og andre selskaper, for at de sporer meg, ikke meg og nettleserne mine, som bare vil beskytte meg.

Hvilke tjenester du blokkerer eller ikke kan jeg ikke ta hensyn til. Vi linker inn informasjon fra forskjellige kilder. Ja, man bør sørge for at innholdet på en post har en beskrivelse så man vet hva linken leder til eller hva en video vil vise.

Men denne beskrivelsen kan godt være det innlenkede innholdet i seg selv. Limer jeg inn en Tweet med en tekst så gidder ikke jeg skrive av teksten når den vises uten at du må trykke noen verdens ting. 

Om du da blokkerer Twitter så får du klare deg uten det som postes der. 

Og, selv om han hadde skrevet "Analyse og geolokalisering av droneangrep" så hadde ikke dette hjulpet deg nevneverdig hva selve innholdet angår, du hadde uansett ikke sett noe. Og å skrive en oppsummering av innholdet i 15 sammenhengende tweets fordi du skal blokkere Twitter, det gidder ikke jeg.

Enten får du forholde deg til de kildene som linkes inn, eller så får du avvente at informasjonen dukker opp på tjenester du ikke blokkerer. 

Hvorfor skal vi la oss spore av Twitter for å skrive av tweets så du slipper? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Serpentbane said:

Hvorfor skal vi la oss spore av Twitter for å skrive av tweets så du slipper? 

På hvilken måte lar dere dere spore av Twitter om dere skriver en sammenfattning/kopierer ut innhold for å gi en forståelse av hva tråden handler om?! Når det kopieres inn en link til Twitter, har ikke den som kopierer inn linken her allerede vært på Twitter? Hvordan kan da i ettertid å gi et resyme'/kopiere inn innformasjon her være DET som gjør at man spores av Twitter?!

Når (som i "hver gang når...") jeg har linket til en artikkel her har jeg forsøkt å alltid kopiere inn overskriften og ingressen/deler av artikkelen for at folk skal få en forståelse av hva artikkelen handler om, og for å gi folk her et grunnlag for å vurdere om de skal eller ikke skal følge link'en og lese hele artikkelen eller ikke... Når jeg unntaksvis ikke har skrevet innformasjon her er det ofte for at informasjonen vil avsløre et eller annet poeng jeg ønsker skal fremkomme ved å lese artikkelen.

Når noen saklig, høflig og på en ordentlig måte etterlyser informasjon synes jeg rett og slett det er direkte uhøflig når folk svarer noe a'la: Det er ditt problem/Det er ikke vårt problem/Gidd ditt og datt selv, og så videre...! Til og med et par-tre stykker som angriper videre på høfflig og ordentlig tilsvar!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (52 minutter siden):

På hvilken måte lar dere dere spore av Twitter om dere skriver en sammenfattning/kopierer ut innhold for å gi en forståelse av hva tråden handler om?! Når det kopieres inn en link til Twitter, har ikke den som kopierer inn linken her allerede vært på Twitter? Hvordan kan da i ettertid å gi et resyme'/kopiere inn innformasjon her være DET som gjør at man spores av Twitter?!

Kan du ikke bare bruke Nitter isteden? Enten endre linken manuelt eller legge inn en av nettleserutvidelsene som gjør det automatisk.

F.eks denne, om man bruker Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/nitter-redirect/mohaicophfnifehkkkdbcejkflmgfkof

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kan du ikke bare bruke Nitter isteden? Enten endre linken manuelt eller legge inn en av nettleserutvidelsene som gjør det automatisk.

F.eks denne, om man bruker Chrome: https://chrome.google.com/webstore/detail/nitter-redirect/mohaicophfnifehkkkdbcejkflmgfkof

Selv om jeg ikke kan se at svaret ditt på noen måte er relevant for det du valgte å sitere meg på, og selv om JEG ikke har etterlyst det du svarte på uten at jeg har spurt om det, så får du ha takk for et i og for seg konstruktivt svar som andre også (til dels) allerede har foreslått.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 timer siden):



Når noen saklig, høflig og på en ordentlig måte etterlyser informasjon synes jeg rett og slett det er direkte uhøflig når folk svarer noe a'la: Det er ditt problem/Det er ikke vårt problem/Gidd ditt og datt selv, og så videre...! Til og med et par-tre stykker som angriper videre på høfflig og ordentlig tilsvar!

Vi er vel her for å diskutere, ikke for å informere folk som selv ikke gidder bruke twitter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meningsløs krig som ikke vil ende godt når så mange i øst Ukraina ønsker sammenslåing med Russland, rett å slett pga de føler seg russiske.

Nå leste jeg også så å si ingen ukrainere som kommer til norge ønsker seg tilbake etter at det har blitt fred, noe som tyder på at de kommer av andre grunner enn trygghet, dette stemmer godt overens med tanke på hvor trygt det er i store deler av landet.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (31 minutter siden):

Meningsløs krig som ikke vil ende godt når så mange i øst Ukraina ønsker sammenslåing med Russland, rett å slett pga de føler seg russiske.

Men du forstår vel at Ukraina er Ukraina og russland er russland ? Føler de seg russiske så kan de dra til russland, null problem, russland har ingen rett til og stjele land og ikke minst de enorme naturressursene fra Ukraina, naturressursene som det egentlig handler om, russland driter i menneskene de er bare en unnskyldning.

 

Musefella skrev (36 minutter siden):

Nå leste jeg også så å si ingen ukrainere som kommer til norge ønsker seg tilbake etter at det har blitt fred, noe som tyder på at de kommer av andre grunner enn trygghet, dette stemmer godt overens med tanke på hvor trygt det er i store deler av landet.

Har de først etablert seg i et trygt område hva er poenget med å dra tilbake ? Bare fordi det er trygt i store deler av landet betyr ikke at det er tak over hodet til alle. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
2 hours ago, Regenburg said:

Vi er vel her for å diskutere, ikke for å informere folk som selv ikke gidder bruke twitter?

Det er ikke et spørsmål om at x og y ikke gidder ø og å, det handler om å tilgjengeliggjøre og legge til rette for at vi får en opplyst diskusjon. Hvis alle bare hiver inn alt av raps de finner av lenker i denne tråden uten å fortelle hva lenken forteller eller hva intensjonen bak den er, legger dette ikke opp til diskusjon eller informasjon. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor du oppfører deg så uhøflig som det du gjør i denne tråden, da alt som er presentert er argumentasjoner og begrunnelser, ikke kritikk av hverken personene eller innholdet delt. Hvis formålet er at denne tråden kun er en vidrefortelling av hva kilder xyz sier og som i en eller annen grad kanskje eller kanskje ikke relaterer seg til krigen, greit, men da får dere være ærlige på dette og at dere egentlig ikke ønsker en diskusjon.  @Gjest MKII Oppsummerer dette greit og i samme slengen gir gode anbefalinger. 
 

Edit 07:25: Hvis dere lurer på hvordan Edge forholder seg til Twitter lenker i denne tråden (personvernsinnstillingene er her satt til høyt, men ingen adblock). Dette må ikke tolkes som kritikk av personen som postet dette, kun for illustrasjon så dere ser hva flere ser (se bildet). Bruker man en URL shortner eller andre URL maskeringer kan man fint lure folk til å trykke inn på lugubre sider. Personvern er viktig, også i krig, noe som da også er begrunnelsen for hvorfor man ikke ønsker kontoer over alt (og hvertfall ikke fra en tjeneste hvor tidligere sikkerhetssjef har levert rapport om at selskap ikke prioriterer informasjonssikkerhet og personvern, ref. Eksplosiv klage mot Twitter fra tidligere sikkerhetssjef – E24). 

Skjermbilde 2022-10-31 072437.jpg

Endret av The Very End
Edited 07:25
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (9 timer siden):

På hvilken måte lar dere dere spore av Twitter om dere skriver en sammenfattning/kopierer ut innhold for å gi en forståelse av hva tråden handler om?! Når det kopieres inn en link til Twitter, har ikke den som kopierer inn linken her allerede vært på Twitter? Hvordan kan da i ettertid å gi et resyme'/kopiere inn innformasjon her være DET som gjør at man spores av Twitter?!

Når (som i "hver gang når...") jeg har linket til en artikkel her har jeg forsøkt å alltid kopiere inn overskriften og ingressen/deler av artikkelen for at folk skal få en forståelse av hva artikkelen handler om, og for å gi folk her et grunnlag for å vurdere om de skal eller ikke skal følge link'en og lese hele artikkelen eller ikke... Når jeg unntaksvis ikke har skrevet innformasjon her er det ofte for at informasjonen vil avsløre et eller annet poeng jeg ønsker skal fremkomme ved å lese artikkelen.

Når noen saklig, høflig og på en ordentlig måte etterlyser informasjon synes jeg rett og slett det er direkte uhøflig når folk svarer noe a'la: Det er ditt problem/Det er ikke vårt problem/Gidd ditt og datt selv, og så videre...! Til og med et par-tre stykker som angriper videre på høfflig og ordentlig tilsvar!

At man i det hele tatt har vært på Twitter og hentet noe gjør at man har blitt sporet. Hvis springen er poenget, den er ikke det for meg. 

Når jeg limer inn en link så skriver jeg også hva man kan vente å finne på linken.

Jeg har flere ganger skrevet en tekst til en tweet, men da har det vært en observasjon eller mening knyttet til innholdet som ikke er en forklaring eller gjengivelse av innholdet i seg selv. 

Når jeg limer inn en tweet der hele forklaringen er tweeten i seg selv, eller ligger på først tweet, så kommer ikke jeg til å duplisere tweeten fordi enkelte har blokkert den. Enkelt og greit. Og ja, det handler om at jeg ikke gidder. Om du har problemer med at jeg ikke gidder blåkopiere tekst som er synlig for alle som ikke aktivt blokkerer den, to bad... 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
5 minutes ago, minim said:

Antageligvis viser han til denne om flyktningene i norge: 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=111774

Den sier absolutt ingenting om hvor mange som ønsker sammenslåing med Russland, eller omvendt. Om den i det hele tatt sier noe om saken, så vil det være det motsatte av hva "Musefella" sin påstand var. Har du i det hele tatt lest den nyhetsartikkelen selv før du slengte lenka ut hit?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

NRK: Tviler på at han blir dømt for spionasje: – Beviskravet er veldig høyt

Hvis han slipper billig unna så kommer Norge til å bli utledd som totalt tafatte idioter.

Vi skal være glade for at vi har en solid rettstat som legger lista høyt i alvorlige saker. Men, om sikkerhetsmyndighetene mener at han er en spion uten å kunne legge fram nok beviser for at han kan dømmes i en rettsal, så forventer jeg naturligvis at han minimum utvises fra landet og settes på en kollektiv vestlig svarte/observasjons-liste.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...