Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://twitter.com/ItsArtoir/status/1583135634411380736

Veldig interessant tråd om disse "forsvarsmurene". Det utplasseres dragetenner - men det vist seg at disse er for lett, for liten og uten ankring i bakken. En stridsvogn med bulldoserspade kan bare pløyer rett gjennom. En skikkelig dragetann har ankring i bakken med et fundament, og er mer solid bygd, blant annet ved å ha armert betong. Men disse "dragetennene" er av en sementblanding - de er aktuelt støpt med sementpulver - som kan ødelegges. Åpenbart for å kunne transportere dem raskt på små lastebiler med 5-tonns kapasitet - på en av disse var flere dragetenner sett på lasteplanet! 

Russerne hadde brukt noe liknende, de hadde utplassert enmanns "bokser" av betong som også var bygd med lettvektet betong i Khersonfronten, disse var verre enn bruktløst. 

Alt ukrainerne trenger er å dominere landskapet med artilleri, dyttet stridsvognene fram og så skape bresjer for å fortsette, om mulig med pansrede bulldosere. Den eneste verdien med disse er å tvinge angriperen til å miste tid. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
48 minutes ago, JK22 said:

https://twitter.com/ItsArtoir/status/1583135634411380736

Veldig interessant tråd om disse "forsvarsmurene". Det utplasseres dragetenner - men det vist seg at disse er for lett, for liten og uten ankring i bakken. En stridsvogn med bulldoserspade kan bare pløyer rett gjennom. En skikkelig dragetann har ankring i bakken med et fundament, og er mer solid bygd, blant annet ved å ha armert betong. Men disse "dragetennene" er av en sementblanding - de er aktuelt støpt med sementpulver - som kan ødelegges. Åpenbart for å kunne transportere dem raskt på små lastebiler med 5-tonns kapasitet - på en av disse var flere dragetenner sett på lasteplanet! 

Russerne hadde brukt noe liknende, de hadde utplassert enmanns "bokser" av betong som også var bygd med lettvektet betong i Khersonfronten, disse var verre enn bruktløst. 

Alt ukrainerne trenger er å dominere landskapet med artilleri, dyttet stridsvognene fram og så skape bresjer for å fortsette, om mulig med pansrede bulldosere. Den eneste verdien med disse er å tvinge angriperen til å miste tid. 

Det KAN være uttrykk for desperasjon, at befolkningen må beroliges osv.

Så forresten deler av et intervju med Putin fra 4 år tilbake. Han fremstår som reflektert, snakker om handel og globalisering blant annet. Hva har skjedd i mellomtiden? Kan det være at Putin har en sykdom i hjernen?

Lenke til kommentar
On 10/21/2022 at 11:01 AM, Dragavon said:

Ja, det er det som forundrer meg også med den russiske propagandaen. 
Det Lavrov og Polyanskiy står og lirer ut av seg er ofte så dumt at du skal ha veldig spesielle høreapparater for å ikkje skjønne at det er berre tullprat. Alle skjønner at dei lyger så det renner av dei.
Men dei må jo skjønne sjølv at dei berre gjer seg til latter for heile verda?

Tja, skjønner alle det? I starten av krigen  var enkelte medier raskt ute med å si at russere i Norge ikke støtter krigen,  men det viste seg å ikke stemme. Russere i Finnmark støtter krigføringen: Skaper strid i det russiske miljøet – NRK Troms og Finnmark

Selv sa jeg til en russisk dame, som er meget høyt utdannet, at jeg vurderte å skrive brev til noen (uten å ha delt mitt syn på krigen).  Svaret jeg fikk var: "Da med ditt brev støtter du nazi grupper, som er sponset av Amerika og Ukraina, som torturerer og dreper tusenvis av russere. Du støtter plassering av Nato base ved grense av Russland. Du støtter atom våpen i Ukraina ved grensen av Russland som er rettet mot mitt land..."  Jeg var klar over at hun var Pro Putin, men hadde ikke ventet et slikt svar, så spurte om hun hadde fulgt med på media. Hun sa da at hun kun ser russiske nyheter og at Vestlig propaganda følger hun ikke med på...

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
JK22 skrev (1 time siden):

Jeg tror Putin vil vente til våren for å iverksette en krig mot NATO sammen med Xi og Kim

Nå tror jeg du formodningene dine går litt ut av proporsjoner, her. Det er lite som tyder på at Kina ønsker dette.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

Nå tror jeg du formodningene dine går litt ut av proporsjoner, her. Det er lite som tyder på at Kina ønsker dette.

Det var før Hu Jintao ydmykes. Alt har blitt annerledes. Xi trenger bare mer tid på seg, det vil bli veldig forskjellig i det neste året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser flere kilder hevde at Russland formelt har bedt FN om å forhindre at Ukraina ødelegger Kakhovskaya demningen da dette vil kunne føre til at tusenvis av sivile dør. 

Skriver det siden jeg ser flere hevde det samme, men liter etter mer bekreftelse. Verdt å nevne siden det har gått ut flere advarsler om falsk flagg angrep i regionen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Genialt dersom Ukraina har klart å finte ut Russland enda én gang. Russland bruker mye lengre tid på å omstille sine tropper fra Kherson til østfronten enn Ukraina gjør.

Strekningene i motorvei fra Khersonfronten til øst er nesten like lang for begge sider. Problemet for Russland er at Kerch-broen i stor grad er ute, og det er også jernbanenettet. Ukraina har transportlastebiler og tog som kan reise relativt trygt et godt stykke bak fiendtlige linjer.

Ukrainerne har også vist at de kan omstille styrkene sine mye raskere enn russerne kan. Selv når jerbanen og Kerch-broen var oppe og fungerte brukte de flere uker mens ukrainerne brukte mindre enn en uke, ofte mye mindre enn en uke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I disse urolige tider, hva skjer om Norge blir utsatt for noe? Tidligere var det jo slik at det gikk alarmer over hele landet, og en skulle "lytte til radio" for info. Radio slik vi husker den er jo borte i Norge. Endel har jo oppgradert og skaffet seg digitalradio. Hva om feks kritisk infrastruktur blir tatt ned slik at vi feks blir uten internett. Da blir det vanskelig og rekke ut til alle. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

I disse urolige tider, hva skjer om Norge blir utsatt for noe? Tidligere var det jo slik at det gikk alarmer over hele landet, og en skulle "lytte til radio" for info. Radio slik vi husker den er jo borte i Norge. Endel har jo oppgradert og skaffet seg digitalradio. Hva om feks kritisk infrastruktur blir tatt ned slik at vi feks blir uten internett. Da blir det vanskelig og rekke ut til alle. 

Flyalarmene er ikke avviklet. De skal fungere ennå bedre nå enn for noen år siden. Meldingen lytt til radio gjelder like mye i dag som før. Det kringkastes på begge formene for digitalradio. Har du ikke nett, lytt på DAB i stedet for. DSB anbefaler at man har en batteridrevet DAB-radio og batterier til den.

I tillegg har det vært mulig å få SMS i mange år. F.eks melding om å lukke vinduene og holde seg innendørs i forbindelse med farlig brannrøyk.

Det siste nye nå er at denne meldingstjenesten skal oppgraderes til en type melding som legger seg oppå alle apper for å varsle om kritiske ting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 minutter siden):

 Hva om feks kritisk infrastruktur blir tatt ned slik at vi feks blir uten internett. Da blir det vanskelig og rekke ut til alle. 

Det er vel lite sannsynlig at en angriper klarer å slå ut både TV-nettverk, internett og mobilnett så raskt at varsel ikke kan sendes ut. Nå kommer det jo også et nytt dedikert varslings-system som skal kunne nå alle i et område i løpet av sekunder. Og alle vil vel reagere på en flyalarm som ikke går av nøyaktig klokka 12:00.. 

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Flyalarmene er ikke avviklet. De skal fungere ennå bedre nå enn for noen år siden. Meldingen lytt til radio gjelder like mye i dag som før. Det kringkastes på begge formene for digitalradio. Har du ikke nett, lytt på DAB i stedet for. DSB anbefaler at man har en batteridrevet DAB-radio og batterier til den.

I tillegg har det vært mulig å få SMS i mange år. F.eks melding om å lukke vinduene og holde seg innendørs i forbindelse med farlig brannrøyk.

Det siste nye nå er at denne meldingstjenesten skal oppgraderes til en type melding som legger seg oppå alle apper for å varsle om kritiske ting.

Tenkte på de enten ikke har DAB eller bor i områder uten DAB dekning. Dersom nettet faller ut kan en jo ikke nå ut til disse. Fortsatt ikke full DAB dekning....

Lenke til kommentar
6 minutes ago, SilverShaded said:

Det er vel lite sannsynlig at en angriper klarer å slå ut både TV-nettverk, internett og mobilnett så raskt at varsel ikke kan sendes ut. Nå kommer det jo også et nytt dedikert varslings-system som skal kunne nå alle i et område i løpet av sekunder. Og alle vil vel reagere på en flyalarm som ikke går av nøyaktig klokka 12:00.. 

Tja russerne klarte jo knekke fiberforbindelsen til svalbard ved hjelp av en fiskebåt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...