Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Bugle skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig med deg, og er trygg på at mine spekulasjoner er langt ute på viddene. Faktisk så konspirerer jeg med de tankene.

Men likevel, hva om? Hvorfor er vi så sikker?

Har fulgt tråden nøye, med alle kilder. Mye sier imot min konspirasjon, men likevel. Hva om?

Da er du inne på skjønnlitteraturen, for som du akkurat fikk svar på, så er den viktigste pilaren for din konspirasjon, nemlig at Russland har det beste igjen, tilbakevist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
iblazeqt skrev (24 minutter siden):

Tror du Putin hadde gamblet så hardt med eget liv og upopulæritet? Jeg ville jo tro at sjansen for en avsettelse er langt høyere i dag vs starten på invasjonen. 

Både ja og nei.

Putin og co. (og vi må huske, de er 60+ gamle) kan gjemme seg i en bunker/shelter langt ute i russisk ødemark med mat og pene piker langt utover deres gjenstående levetid. Selv i en fullskala atomkrig.

(Ingen kilder, kun spekulasjon)

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Bugle said:

Jeg er enig med deg, og er trygg på at mine spekulasjoner er langt ute på viddene. Faktisk så konspirerer jeg med de tankene.

Men likevel, hva om? Hvorfor er vi så sikker?

Har fulgt tråden nøye, med alle kilder. Mye sier imot min konspirasjon, men likevel. Hva om?

Hva om Russland er aliens? Altså det sier seg selv at de ofrer ikke så lang tid, materiell, mannskap, økonomi, diplomatisk status for land som er sprengt til filler. De har gått på tidenes smell, enkelt forklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
.berZerk skrev (8 minutter siden):

Hva om Russland er aliens? Altså det sier seg selv at de ofrer ikke så lang tid, materiell, mannskap, økonomi, diplomatisk status for land som er sprengt til filler. De har gått på tidenes smell, enkelt forklart.

Enig. De har gått på tidenes smell, men de har fortsatt sine atomvåpen.. putin og co.

Putin og co er fortsatt mennesker, de har et godt grep om sine innbyggere og også påvirkningskraft til å starte en atomkrig, og tilbake til mitt tidligere innlegg; Putin og co. (og vi må huske, de er 60+ gamle) kan gjemme seg i en bunker/shelter langt ute i russisk ødemark med mat og pene piker langt utover deres gjenstående levetid. Selv i en fullskala atomkrig.

De kan starte helvetesild, trekke seg tilbake og se hva som skjer. De har "tiden" på sin side, de skal uansett dø snart naturlig.

Edit: Putin skal dø naturlig innen 10-20 års tid.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

 Vi får være veldig glade for at Trump ikke er president i disse tider.

Det hadde jo vært litt gøyt å se hvordan verden hadde vært nå, med han, da. Interdimensjonalt fjernsyn fra Rick & Morty hadde gjort seg nå. 😛

Endret av Memento scientiam
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bugle skrev (2 timer siden):

Noen tanker, kilder eller "åpenbare" grunner til at de avsto for å stemme?

Hva betyr det i praksis?

For=?

Mot=?

Avstå=?

I praksis betyr det at de forholder seg nøytrale. Med vårt syn er dette ille av dem, men dette er faktisk er slag under beltested, og en hårsbredd unna en dolk i Ryggen, for Putin. Nå burde de sikkert kjørt inn dolken, men gitt disse landenes ståsted så er det uansett et viktig signal. 

For, det betyr i praksis at de ikke støtter han i dette spørsmålet, og her har han virkelig behov for støttespillere om han skal ha noe håp om å nå fram. 

Lenke til kommentar
Quote

Annektering av ukrainske områder: Russland la ned veto i Sikkerhetsrådet
Russland la som ventet ned veto i FNs sikkerhetsråd mot en resolusjon mot deres annektering av ukrainske områder.

Slik jeg ser det underminerer russland hele FN pga av at de er i sikkerhetsrådet. 

Kan FN sparke russland på huet ut av FN på noe vis? De er jo en av fem permanente i sikkerhetsrådet. Finnes det en jurdisk ventil for å bli kvitt dritten? russland har jo drevet og lag ned veto siden de invaderte. Er grundig lei av russland skaper FN til en stående vits, et sirkus. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Regenburg said:

Oljefondet har svekket seg kraftig pga krigen.

Stemmer ikke at vi har tjent på krigshandlingene så vidt jeg kan se.

Ikke alle regner papirtap inn i vurderingene. Kan det hende det blir papir-gevinst senere? Bl.a. aksjekurser har jo en tendens til å gå både opp og ned. Andelen av verdens "papir-kapital" har vel ikke sunket i det siste?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Serpentbane said:

Jeg er pro vestlig verdenspoliti, sånn på generell basis. Det er bra de er på vår side. Men, jeg er bekymret for den politiske utviklingen i landet. Mentaliteten blant folket, særlig på republikansk side, og metodikken til politikere som Trump, minner alt for mye om når Putin kom til makten. 

Jeg er bekymret for den politiske utviklingen i store deler av (kanskje hele) Vesten. Både høyre- og venstre-siden er ideologibasert og er blinde for den teknologiske og økonomiske utviklingen. De er ikke "data-drevet" og stenger verden ute i sine bobler. Vi risikerer å bli rammet av en "bombe" av sårbarhet angående økende økonomiske forskjeller som en neppe kan gjøre noe med innen rimelig tid.

Skal en få til stabilitet så må folk flest føle seg sosialt trygge og frie - og de må føle eierskap til viktig kapital/ressurser. Her svikter både høyre og venstre. De følger ikke med i tiden og overlater mye politikk til uansvarlige populister. Venstresiden ødelegger med sin urealistiske Robin-Hood tankegang og jatting med arbeidstaker-organisasjoner - og høyresiden med sin ideologi om at folk skal ha lite rettigheter ut over å ha privat eiendom og egne penger. Både venstre og høyre-siden ser på fattige som noen som skal settes under administrasjon av byråkrater. Eksempel: En tenker seg at skatte-lette for fattige vil frata dem motivasjon for å jobbe - mens en argumenterer motsatt for rike. Her finner en et litt avslørende drypp fra denne ideologien: 

https://www.vi.no/okonomi/disse-kan-be-om-a-slippe-skatt/77290443

Kopiderfra:

Bakgrunnen for lovendringen var å styrke arbeidsinsentivene og å lukke skattebegrensningsregelen for nye brukere - som Skatteetaten siterer fra Prop. 1 LS (2018 – 2019):

«For å styrke arbeidsinsentivene for unge trygdemottakere foreslår regjeringen å lukke skattebegrensningsregelen i § 17-4 for nye brukere. Dette bidrar også til å bevare virkningene av uførereformen og innebærer administrative forenklinger for Skatteetaten. Det foreslås samtidig at ordningen videreføres for eksisterende brukere.

Dette betyr at mange med varig lav inntekt skal skattlegges så de havner i NAV-systemet (gjerne med en diagnose). Dette bare som et eksempel på ideologien til både høyre- og venstre-siden. 

Ideologier kan være farlige og ødelegge demokratiet.

Endret av lada1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 timer siden):

Oljefondet har svekket seg kraftig pga krigen.

Stemmer ikke at vi har tjent på krigshandlingene så vidt jeg kan se.

Snublet over denne her vedr. ekstrainntekter pga. Ukraina, etter Yara-direktørens utspill om at vi bør dele litt for ikke å havne i profitør-skammekroken, ifølge ham.

Sitat

Norge vil tjene et sted mellom 1 000 og 2 000 milliarder kroner mer på salg av olje og gass enn forventet bare i år, viser analyser fra blant annet The Economist.

Det tilsvarer omtrent et helt ekstra statsbudsjett og er fire ganger mer enn kalkulert.

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/yara-sjefen-frykter-for-norge-sitt-omdomme/15144376/

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 timer siden):

Oljefondet har svekket seg kraftig pga krigen.

Stemmer ikke at vi har tjent på krigshandlingene så vidt jeg kan se.

Oljefondet trenger visst ingen bekymre seg for. Oljefondet.

Det man bruker av oljefondet er minimalt, og masse nye penger vil bli tjent.
Hvorfor de kan bruke så lite av oljefondet, forstår jeg ikke helt, men forstår at det er en grunn for det.
Nå måtte de jo skatte sjømatnæringen for å få penger nok til kommende statsbudsjett. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke mer av oljefondet kan brukes til Ukraina.

Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Ikke alle regner papirtap inn i vurderingene. Kan det hende det blir papir-gevinst senere? Bl.a. aksjekurser har jo en tendens til å gå både opp og ned. Andelen av verdens "papir-kapital" har vel ikke sunket i det siste?

De gjør nå alt de kan for å svekke NOK. Den har aldri vært så svak før med så høye oljepriser som er nå. Jo mer de svekker krona jo mer inntekter får de i NOK når de selger ting ut av landet. Samtidig blåser de opp verdien på oljefondet i NOK. Kronesalget i oktober vil ligge på 4.2 mrd per dag siden verdier overføres fra oljebransjen over til Wall Street. Bare snakk om et par måneder før USD/NOK ligger på 12.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...