Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Jeg har en viss følelse av at en av de saker de ukrainske lederne har lært seg de siste årene er denne:

Amateurs talk Strategy, Professionals discuss Logistics.

1621107397601?e=1669852800&v=beta&t=uQ0Trr4N3bMX7rYyunMQVYEUemCRXWTF0ReHVt32SVk

 

 

Definitivt, de har fått god opplæring av USA/NATO gjennom flere år, men nettopp DET er bakgrunnen for spørsmålet mitt. Har de ressurser til å følge opp den raske fremrykningen? Det var jo mye av problemet russerne hadde i begynnelsen av krigen, og det er èn ting å vite hva man SKAL gjøre. Det er noe helt annet å være i stand til det gitt egen materiellsituasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

NATO vil ikke eskalere eller respondere med atomvåpen. Det er utenkelig.

NATO og USA vil benytte seg av krysserraketter og muligens bombefly. Kanskje vil de tom. ta over luftrommet i store deler av Ukraina, særlig rundt storbyene og kjøre CAP, SEAD og BVR og utkikk etter fler atomvåpen. Senkning av Svartehavsflåten var også nevnt som en mulighet.

Deretter er det opp til Russland hva de vil gjøre i tredje runde. Personlig tror jeg ikke de vil angripe NATO-baser med atomvåpen. De bør forstå at en konvensjonell respons på atomvåpen ikke er et steg på eskaleringsstigen som sådann.

Problemet er vel at Russland ikke har noen reelle svar i tredje runde, annet enn A-våpen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (26 minutter siden):

Definitivt, de har fått god opplæring av USA/NATO gjennom flere år, men nettopp DET er bakgrunnen for spørsmålet mitt. Har de ressurser til å følge opp den raske fremrykningen? Det var jo mye av problemet russerne hadde i begynnelsen av krigen, og det er èn ting å vite hva man SKAL gjøre. Det er noe helt annet å være i stand til det gitt egen materiellsituasjon.

Så langt jeg har forstått er Russisk logistikk i ekstrem grad basert på jernbane. Noe Ukrainsk logistikk også var før de rundt 2014 begynte å motta opplæring fra NATO/USA. Så ja, jeg vil tro at ukrainsk logistikk er på en langt høyere nivå enn den russiske. Når det gjelder nivået på det russiske, enten det gjelder logistikk, mobilisering eller stort sett alt som har med konvensjonell krigføring å gjøre, så er den så på ræva at Putin allerede av den grunn burde stoppet krigen. Ingen vil heretter ta de konvensjonelle russiske styrker på alvor, og det er heller ikke bra, for da har de bare atomvåpen igjen.  

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Problemet er vel at Russland ikke har noen reelle svar i tredje runde, annet enn A-våpen.. 

Problemet er at de allerede nå har ryggen mot veggen. Putin har lovet at han "ikke vil finne seg i" angrep på 'moderlandet'. Men angrepene stopper jo ikke, Ukraina bare gønner på (bokstavelig talt). Så når får vi se den lovede reaksjonen fra Putin? Har han tatt fri i helgen ? Med mindre russerne kan trekke en eller annen mirakuløs kanin opp av hatten har de lite å backe opp truslene med, bortsett fra a-våpen. Å hive inn flere utrente og umotiverte grønnskollinger vil neppe hjelpe...så nå får vi se hvem som blunker først.

Lenke til kommentar

Kadyrov med atomvåpen-oppfordring

1 time siden - 16:21
Caisa Hagfors

Ramzan Kadyrov, lederen for den russiske delrepublikken Tsjetsjenia, foreslår at Russland skal ta i bruk lavskala atomvåpen mot Ukraina. 

Det fremgår av en melding på Telegram, som er sitert av Reuters. 

Kadyrov viser til nederlaget i Lyman, en strategisk viktig ukrainsk by i Donetsk-regionen som tidligere har vært kontrollert av russerne. Lørdag tok ukrainske styrker full kontroll over byen.

Lavskala atomvåpen, slik som Tsjetsjenia-lederen foreslår å bruke her, er en slags hybrid mellom konvensjonelle eksplosive våpen og atomvåpen. 

Denne typen våpen har likevel enormt skadepotensiale.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, SilverShaded said:

Problemet er at de allerede nå har ryggen mot veggen. Putin har lovet at han "ikke vil finne seg i" angrep på 'moderlandet'. Men angrepene stopper jo ikke, Ukraina bare gønner på (bokstavelig talt). Så når får vi se den lovede reaksjonen fra Putin? Har han tatt fri i helgen ? Med mindre russerne kan trekke en eller annen mirakuløs kanin opp av hatten har de lite å backe opp truslene med, bortsett fra a-våpen. Å hive inn flere utrente og umotiverte grønnskollinger vil neppe hjelpe...så nå får vi se hvem som blunker først.

Klovnen kan klappe igjen. Han er dead man walking, og han vet det. A-våpen er nogo samme hvor mye han briefer med det. Blir ikke overasket over at noen omsider tar til vettet og planter ei kule i ham snart.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, iblazeqt said:

Dere som er flinke på strategi. Når vil det rent taktisk være smartest for Putler å slippe A-bomben? 


Invasjonen kom midt på natten, kl 03-04. Men jeg vet ikke om det er lurest. Man ville om natten se mest lys på himmelen. Men store deler av Europa ville sovet i sengene sine, og det er ikke sikkert det er smart å skape så mye uro før folk har fått i seg morgenkaffen. Det ligger nok noen psyops-beregninger bak det beste tidspunktet. Jeg tror Russland også vil ha de kaldeste hodene klare i Pentagon og NATO, så... dagtid i USA, kveldstid i Europa? Men det er umulig å si. Taktisk er det nok også lurest om dagen når ukrainske styrker er mest samlet. Før de sprer seg mer ut om natten for å sove.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):


Invasjonen kom midt på natten, kl 03-04. Men jeg vet ikke om det er lurest. Man ville om natten se mest lys på himmelen. Men store deler av Europa ville sovet i sengene sine, og det er ikke sikkert det er smart å skape så mye uro før folk har fått i seg morgenkaffen. Det ligger nok noen psyops-beregninger bak det beste tidspunktet. Jeg tror Russland også vil ha de kaldeste hodene klare i Pentagon og NATO, så... dagtid i USA, kveldstid i Europa? Men det er umulig å si. Taktisk er det nok også lurest om dagen når ukrainske styrker er mest samlet. Før de sprer seg mer ut om natten for å sove.

Men du tenker det er mest taktisk at det skjer innen 24-timer? Ikke vente til Ukraina kommer ennå dypere inn i fylkene? 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Du spør mye om sånnt, spørsmålet er, vil du egentlig ha svar på det? 

Jeg vet ikke - jeg er rimelig bekymret. Og vil finne en form for pust i bakken. Mitt resonnement er at dersom det er mest taktisk innen 24-timer, og det uteblir, så kan jeg senke skuldrene… 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, iblazeqt said:

Men du tenker det er mest taktisk at det skjer innen 24-timer? Ikke vente til Ukraina kommer ennå dypere inn i fylkene? 


Tidspunktet er svært vanskelig å forutsi. Jeg tror og håper det sitter litt lengre inne akkurat nå, fordi Kreml må gjøre nye kalkyler på hva USA og NATO vil foreta seg. Jeg har tenkt tanken at de kan finne på å bombe Lyman når de selv mer eller mindre er ute. "Brent jords-taktikk".

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke - jeg er rimelig bekymret. Og vil finne en form for pust i bakken. Mitt resonnement er at dersom det er mest taktisk innen 24-timer, og det uteblir, så kan jeg senke skuldrene… 

Gå deg en tur, slutt å les nyheter ett par dager, gjør noe for å holde hodet i aktivitet, annet en grubbling over det som skjer. 

Jeg er også bekymret, men for egen mental helse så skyr jeg nyhetene, OG denne tråden. (Jeg prøver og feiler dog..) 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...