Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Ja. Vet ikke tilstanden på den lengre sør, eller de som går over bassenget lengre nord. Blir jo fort veldig problematisk for de ukrainske styrkene som er på østsiden av elva.

Zherebets og Krasna elver er småelver fra et norsk perspektiv, mer lik store bekker bokstavelig talt. Veldig lett å krysse og mobile broleggingskjøretøyer kan brukes uten store trøbbel. De ukrainske styrkene kan følge etter, men ingeniørtroppene må arbeider for å gjøre det mulig for at logistikken kan følge etter. 

Nå har ukrainerne tre alternativer; for det første å gå rett mot Kreminna, for det andre å bryte seg til tverrvegen mellom Borova og Svatove, og for det tredje å bryte seg gjennom på begge ender av vannbassengene langs Zherebetselven i nordøstre retning. 

Logisk sett er Svatove det neste målet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (18 minutter siden):

Du tror altså de kan finne på å bruke strategiske i Ukraina? Hva tenker du svaret til Russland vil være dersom USA/vesten bomber svartehavsflåten for eks? 

Jeg er fortsatt av den overbevisning at den eneste løsningen hvis Russland bruker atomvåpen, er å umiddelbart utslette Russland. På den måten får de færrest mulig atomvåpen sendt ut, og det blir minst mulig skade på resten av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Casey said:

Jeg er fortsatt av den overbevisning at den eneste løsningen hvis Russland bruker atomvåpen, er å umiddelbart utslette Russland. På den måten får de færrest mulig atomvåpen sendt ut, og det blir minst mulig skade på resten av verden.

Er nok mange land som kommer til å være VELDIG i mot en slik løsning. Russland vil få flere på sitt lag, og med en mer aktiv rolle, om vesten bestemmer seg for å gå for full utslettelse. 

Jeg tror ikke atomvåpen blir brukt, selv om det ser veldig skummelt ut nå. Hele menneskeheten taper om det går så langt, og de overlevende på jorda vil gå i en lang og grusom depresjon. Sjekk ut filmen "The Road" (eller les boka), og man får et glimt av hvordan ting kan bli.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Casey said:

Jeg er fortsatt av den overbevisning at den eneste løsningen hvis Russland bruker atomvåpen, er å umiddelbart utslette Russland. På den måten får de færrest mulig atomvåpen sendt ut, og det blir minst mulig skade på resten av verden.

Ja det sa du gjentatte ganger i går og forleden Akkurat det tror jeg ikke verken jeg eller andre i tråden trenger flere repetisjoner på. Du har fått 20 ish tilsvar på dine synspunkter uten at du vektlegger de eller tenker over ditt resonnement og det er greit nok det. Ditt hue, du styrer det selv. Bare dropp gjentakelser er du grei og hold tankene dine for deg selv. Eller start en helt egen tråd. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En russisk kilde ment ukrainerne har brutt seg gjennom mellom Zarichne (nå sikret av ukrainerne) og Kreminna, trolig hadde reservoarovergangene blitt sikret i forveien, og det er fritt fram rett mot Zhytlivka omtrent 18 km bort. Det ser ut at sonderingstroppene som hadde kommet dypt inn i russiskkontrollerte territorier for flere dager siden, kan ha kartlagt vegene og terrenget for de kommende angrepstroppene. De var spesielt interessant i terrenget mellom Zarichne, Dibrova, Kreminna og Zhytlivka. En viktig motorvei mellom tvillingbyene og Svatove ligger nemlig blottstilt mot vest. Hvis ukrainerne bryte gjennom der, vil det få hele Nordøstfronten til å kollapse mye raskere enn ventet. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Casey skrev (5 minutter siden):

Jeg er fortsatt av den overbevisning at den eneste løsningen hvis Russland bruker atomvåpen, er å umiddelbart utslette Russland. På den måten får de færrest mulig atomvåpen sendt ut, og det blir minst mulig skade på resten av verden.

Det er vel ikke mange som følger denne tråden som ikke har fått med seg dette synspunktet. Man kan bare håpe at de også forstår mangelen på logikk.
Russerne rekker å kvitte seg med hele* sitt strategiske arsenal i tiden som går fra de varsles om angrepet til "utslettelsesangrepet" er effektivt.
*= kanskje med unntak av en ubåt
De mange hundre mobile launcherne og de minst like mange hundre stasjonære siloene vil sende avgårde innholdet sitt straks kommandoen kommer fra Putin. Og den kommer så snart han får varsel om angrepet, noe russiske satellitter vil oppdage kun få sekunder etter at missilene er på vei.
Det du så iherdig prediker er rett og slett oppskriften på kjernefysisk armageddon. Det overlever vi ikke!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iMarius skrev (3 minutter siden):

Er nok mange land som kommer til å være VELDIG i mot en slik løsning. Russland vil få flere på sitt lag, og med en mer aktiv rolle, om vesten bestemmer seg for å gå for full utslettelse. 

Jeg tror ikke atomvåpen blir brukt, selv om det ser veldig skummelt ut nå. Hele menneskeheten taper om det går så langt, og de overlevende på jorda vil gå i en lang og grusom depresjon. Sjekk ut filmen "The Road" (eller les boka), og man får et glimt av hvordan ting kan bli.

På lag med et land som ikke lengre eksisterer fordi de brukte atomvåpen? Og hvordan har du tenkt å minimalisere skadene for hele verden hvis russerne bruker atomvåpen?

Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 minutt siden):

En russisk kilde ment ukrainerne har brutt seg gjennom mellom Zarichne (nå sikret av ukrainerne) og Kreminna, trolig hadde reservoarovergangene blitt sikret i forveien, og det er fritt fram rett mot Zhytlivka omtrent 18 km bort. Det ser ut at sonderingstroppene som hadde kommet dypt inn i russiskkontrollerte territorier for flere dager siden, kan ha kartlagt vegene og terrenget for de kommende angrepstroppene. De var spesielt interessant i terrenget mellom Zarichne, Dibrova, Kreminna og Zhytlivka. En viktig motorvei mellom tvillingbyene og Svatove ligger nemlig blottstilt mot vest. Hvis ukrainerne bryte gjennom der, vil det få hele Nordøstfronten til å kollapse mye raskere enn ventet. 

Men nå begynner vel også ukrainske styrker å få lange forsyningslinjer? Eller klarer de å følge etter med materiell og forsyninger?

Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Ja det sa du gjentatte ganger i går og forleden Akkurat det tror jeg ikke verken jeg eller andre i tråden trenger flere repetisjoner på. Du har fått 20 ish tilsvar på dine synspunkter uten at du vektlegger de eller tenker over ditt resonnement og det er greit nok det. Ditt hue, du styrer det selv. Bare dropp gjentakelser er du grei og hold tankene dine for deg selv. Eller start en helt egen tråd. 

Men du mangler argumenter mot min løsning.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Casey said:

På lag med et land som ikke lengre eksisterer fordi de brukte atomvåpen? Og hvordan har du tenkt å minimalisere skadene for hele verden hvis russerne bruker atomvåpen?

Saken er, at hvis man går for "din" løsning, har verden allerede tapt alt. Det vil bli nesten ingenting igjen som er verdt å leve for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

NATO vil ikke eskalere eller respondere med atomvåpen. Det er utenkelig.

NATO og USA vil benytte seg av krysserraketter og muligens bombefly. Kanskje vil de tom. ta over luftrommet i store deler av Ukraina, særlig rundt storbyene og kjøre CAP, SEAD og BVR og utkikk etter fler atomvåpen. Senkning av Svartehavsflåten var også nevnt som en mulighet.

Deretter er det opp til Russland hva de vil gjøre i tredje runde. Personlig tror jeg ikke de vil angripe NATO-baser med atomvåpen. De bør forstå at en konvensjonell respons på atomvåpen ikke er et steg på eskaleringsstigen som sådann.

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (8 minutter siden):

Men nå begynner vel også ukrainske styrker å få lange forsyningslinjer? Eller klarer de å følge etter med materiell og forsyninger?

Jeg har en viss følelse av at en av de saker de ukrainske lederne har lært seg de siste årene er denne:

Amateurs talk Strategy, Professionals discuss Logistics.

1621107397601?e=1669852800&v=beta&t=uQ0Trr4N3bMX7rYyunMQVYEUemCRXWTF0ReHVt32SVk

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (47 minutter siden):

Jeg tror atomvåpen vil bli tatt i bruk, og tror ikke det vil være taktiske atomvåpen. 

Ved begynnelsen av 2000-tallet vedtok den russiske ledelsen at et begrenset kjernefysisk angrep kan benyttes i konflikter som var viktige for Russland. Tanken var (og er) at småskala atomangrep kan ha en «de-eskalerende» effekt. Mange russiske militærøvelser har hatt med dette scenarioet siden den gang. Ifølge artikkelen under, kan et slikt angrep skje med både strategiske og taktiste atombomber.

Why Russia calls a limited nuclear strike “de-escalation”

Da blir vel spørsmålet om de fortsatt tror på dette, også hvis Vesten setter hardt mot hardt?

Biden ser ut til å mene at trusler om konvensjonell respons er nok til å skremme russerne. Anonyme kilder i det amerikanske forsvaret vil ty til sterkere lut.

Biden Thinks Non-Nuclear Threats Will Stop Putin. His Military Doesn't

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...