Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Meir om drapa i Tyskland:

Sitat

Russer etterforskes for drap i Tyskland

PUBLISERT KLOKKEN16:43 ITYSKLAND

Tyskland innleder etterforskning av en russisk statsborger som mistenkes for å ha drept to ukrainske soldater i Bayern i helgen. Påtalemyndigheten i München sier mandag at de ikke kan utelukke et politisk motiv for drapene,

De to soldatene på 36 og 23 år ble funnet med knivskader utenfor et kjøpesenter i byen Murnau lørdag kveld. Kort tid etter ble en 57 år gammel russisk statsborger pågrepet i sitt hjem.

Begge soldatene var i Tyskland for å gjennomgå rehabilitering etter å ha blitt såret i krigen, melder ukrainske medier.

(NTB)

Politisk motiv? Det er det ein i andre samanhengar kallar terrorisme.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

EU skal granske Meta – beskyldes for å ikke stanse desinformasjon

PUBLISERT KLOKKEN16:36 IMETA

Flere kontrollorganer mistenker at Metas moderering ikke går langt nok til å stoppe den utbredte spredningen av politisk reklame som risikerer å undergrave valgprosesser, skriver Financial Times. Det er ventet at EU-kommisjonen vil uttale seg om saken mandag.

Det er ikke ventet at kommisjonen vil peke direkte på Russland som kilde for desinformasjonen som spres, men vil referere til manipulering av informasjon fra utenlandske aktører.

Flere land, deriblant Storbritannia, Østerrike og Georgia, skal avholde valg i år. I tillegg avholdes valget til EU-parlamentet i juni.

Det er ikkje berre Twi... X som spreier desinformasjon.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Finnair stanser flyvninger til Estland på grunn av GPS-forstyrrelser

PUBLISERT KLOKKEN17:28 IESTLAND

Det opplyser det finske selskapet mandag. GPS-forstyrrelsene kan hindre flyenes innflyging og landing, ifølge Finnair, som legger til at forstyrrelser er ganske vanlig i området.

– Finnair stanser sine flyvninger til Tartu i Estland fra 29. april til 31. mai, slik at en midlertidig innflygningsløsning som ikke er avhengig av GPS, kan installeres på flyplassen i Tartu, heter det i meldingen fra Finnair.

I forrige uke måtte to Finnair-flyvninger på vei til Tartu snu på grunn av forstyrrelser, opplyser selskapet videre.

(NTB)

I Norge har ein vel alternative system slik at ikkje flytrafikken i Finnmark blir ramma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (15 minutter siden):

De er skrapmetall. Det eneste som gjør at disse kunne selges som delvarer, er at disse finnes i et land med relativ tørr klima slik at mye av flyene kunne gjenvinnes. Dette er materiell etter hele tre luftarmeer fra Sovjettiden, som russerne rett  og slett bare glemt i de siste tretti år. MiG-23/27 som MiG-31 har ikke vært operativt i evigheter i likhet med Su-24 og flere MiG-29. Dessuten hadde russerne en god grunn for å ikke snappe dem opp; de fleste utrangerte flyene er ikke sammenlignbart med de nyere flyene russerne har; MiG-23/27 har man oppgitt for lenge siden, nye MiG-31 med nytt utstyr hadde overtatt, og MiG-29 er rett og slett kortlegget. Så kortlegget at de ikke brydd seg om sine MiG-29 flyene i dag. De er i full gang med å erstatte Su-24 med Su-34, de sliter sterkt med jetmotorene i de eldre flyene. 

Bare Su-30SM, Su-27 og Su-25 er operativt og reservert for det nasjonale luftforsvaret i Kasakhstan, hvor man hadde brukt mye tid og ressurser på assistanse- og transportkapasitet som Airbus A400 og C-295. 

Veldig interessant. Det ser ut at amerikanerne kan ha fått tak på disse utrangerte flyene gjennom tredjeparter i Kasakhstan og deretter fikk disse overført før myndighetene realisert hva hadde hendt, da dette skal være i strid med landets lov - ideen med å selge disse vrakene var å tjene penger, fullbyrde ødeleggelse av disse da mye skal gjenvinnes og gi "arbeid" for de kasakhstanske militære som i lang var sittende med en skraphaug som de hadde blitt lei å passe på. Disse var "stjålet" - og det er tegn på at delvarene og komponentene samt flyvrakene kan ha blitt fraktet ut av Kasakhstan i oktober-november. Myndighetene grepet inn allerede i november, men de intervenert ikke for alvor før februar, da det ble foretatt arrestasjoner. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

"Skade" - satellittbildene avslørt at et stort fly hadde eksplodert. Som definitivt IKKE kom fra 797. treningsflyregimentet som ikke engangs holdt til i den aktive delen av flybasen, hvilken tyder på at dette er falske opplysninger fordi flybasen var en flytreningsbase før invasjonen.  Det var sett flere Su-34 fly rett i nærheten av utstyrsbygget som rommet disse glidebombeutstyrene for FAB-500 og FAB-1500. 

Satellite Images Reveal Damage at Airfield in Krasnodar Krai After Attack - Militarnyi

Dette lenket vist at det var to separate angrep på flybasen. Det var mulig å se et skadd Sukhoi-fly (identitet ukjent, trolig Su-27) like ved utstyrsbygget, og ettersom brannmennenes opptak vist at det var flere Su-34 til høyre for bygget - er det interessant at bare et enslig Su-34 var tilbake på satellittbildet, var det også skadet? Det virker som at det var minst fire droner som traff flybaseområdet. Russerne påsto det var "66" droner. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Russerne har på mindre enn to uker mistet under fem hundre panserkjøretøyer... av disse litt over halvparten 100 % ødelagt. Under et ganske nylig angrep i Bakhmutfronten mistet de et halvt dusin kjøretøyer, deriblant en intakt BMP som ble tatt intakt. Men de materielle tapene hos ukrainerne er uakseptert; 58 ødelagte, 95 skadde og 9 forlatte - ukrainerne kan reparere sovjetbygde kjøretøyer på stedet, men ikke de vestligbygde. Cirka 500 russiske mot 160 ukrainske. 

Og dette er visuelt dokumentert. 

  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
17 hours ago, JK22 said:

Jeg gir faen i den antivestlige holdningen og de antikapitalistiske idealene. Putins Russland er sterkt kapitalistisk i likhet med Kina. 

Det var massevis av klasevåpenprosjekter som måtte avbrytes eller kanselleres selv om det var investert flere mrd. dollar i flere europeiske land. Napalm og WP var oppgitt fordi 69-generasjonen med politisk "vekking" da de var tenåringer i 1970-årene, hadde overtatt den politiske ledelsen siden midten av 1990-årene. Deres antipati mot napalm og WP skyldes Vietnamkrigen - og minevåpen som klasevåpen hadde et ideologisk motiv da man vil kvitte seg med dem; dette bunnet i avkolonialisme og sosialistiske ideer om "den rike verden mot den fattige verden", det var Kambodsja, Angola og andre konflikter i 1990-årene hvor landminer var et folkeplage, som var utgangspunktet. 

Mye av denne overbevisningen er utgått; napalm, WP og termitt benyttes av et par dusin land, klasevåpen er tillatt i to tredjedeler av verden. Disse våpnene produseres den dag i dag av tidlige "fattige land", det er endog napalm i dagens Vietnam.

Det var galskap å la forblendet idealisme sabotere vår evne for å forsvare oss. 

Avhengig av kvar du er i verden er kapitalismen organisert ulikt og følger litt ulike prioriteringar. Forskjell i prioritering er stort sett tidspunkt for å maksimere profitt. I USA er dei kortsiktige, der er neste kvartalsrapport svært viktig. I Kina så ser dei gjerne fem år eller lenger fram i tid.

Eit døme på forskjell i organisering er korleis det blir betalt for utvikling og produksjon av nye våpen. USA har vel ofte skilt mellom utviklingprosjekt og innkjøp, i Russland har kjøp av utstyret betalt utviklinga.

Om utviklingsprosjekt av klasevåpen, eller andre våpen stoppar utan at noko blir produsert i USA så betyr det lite for firmaet som utvikla. Dei var betalt for utviklinga og kan gå vidare til neste utviklingsprosjekt. At lite nyutvikla blir produsert kan være ein fordel for utviklarane. Det betyr større behov for å utvikle noko nytt for tida går og eksisterande utstyr blir stadig meir umoderne! Så maksimering av profittfor for utviklingsselskapa er å legge ferdig eller nesten ferdige teikningar til nye produkt i skuffen.

I Russland har pengane i større grad vært i å produsere våpen og ikkje utvikle. Maksimering av profitt blir då å produsere og videreutvikle berre det som er nødvendig.

Korleis krigen går i Ukraina? Ganske bra, det blir tjent penger i USA, Russland og Kina. Vel, hjå ganske mange utanom hovedaktørane også. Sjølv med alle sanksjoner og så vidare, sjå ikkje bort frå at også amerikanske firma tjener penger i Russland og omvend. 

Endring i intensitet i krigføringa, sanksjoner eller andre ting som endrar balansen er neppe ynska i hverken USA, Russland  eller Kina. Det kan bety at alle kan gå over til å tape penger på krigen. Og akkurat å tape penger ynsker ingen kapitalister så derfor ingen brå endring. Synd for Ukraina, men dei hadde ein liten økonomi også før krigen. 

Du snakka mykje om WP, napalm og klasevåpen, men svarte ikkje på spørsmålet. Bidrar dei til å maksimere profitten hjå partane?

Lenke til kommentar

Dette er veldig bra, hvis FPV ikke kan benyttes til man knekket "koden" omkring jamming, kan miner benyttes - her bruker de droner for å minelegge vegstrekninger som er ganske lett å oppdage på terrenget, og dermed tar ut russiske panserkjøretøyer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Brother Ursus said:

https://www.telegraph.co.uk/politics/2024/04/28/ukraine-defeat-would-cost-the-west-trillions-of-dollars/

Ukraine defeat would cost the West trillions of dollars, warns James Heappey

Former Armed Forces minister believes stalemate or Russian victory will create ‘new cold war that will last for decades’

A Ukraine defeat by Russia would cost the West trillions in a new Cold War, warned James Heappey, the former Armed Forces minister.

The US Congress has passed a $61 billion (around £48 billion) aid package to help Ukraine fend off advancing Russian forces.

Rishi Sunak, the prime minister announced on Tuesday, an additional £500 million in military funding for Ukraine.

Writing for The House Magazine, Mr Heappey said that “more aid packages like the ones unveiled this week will be needed” for Ukraine to win the battle for “security across the whole European-Atlantic region”.

He added: “A stalemate or, heaven forbid, a Ukrainian defeat promises a new cold war that will last for decades and cost trillions of dollars more.”

Og ingen firma i vesten kjem til å tjene godt på ein ny kald krig?

Nokon blir rike på ein ny kald krig så å kostnaden blir endra fordeling av ressurser. Nokon blir rike og nokon fattige. Stort sett blir dei rike rikare og dei fattige fattigare. Uavhengig av ein ny kald krig eller ikkje. Usikkerheit og yttre fiendar eg også bra for å holde styr på massene.

Faren med eit "tap" for Ukraina er at det kan endre den globale balansen på kven som blir fattige og rike. Det vil seie, kapitalister i USA kan bli svekka relativt kapitalister andre stader i verda. Som for systemet ikkje betyr noko.

Observer at kapitalismen er ikkje tru mot noko person, familie, slekt, land eller nasjon. Kapitalismen er tru mot maksimum profitt. For kapitalismen er det uvesenteleg kven som "vinner" i Ukraina så lenge det blir tjent maksimalt penger på det.

3 hours ago, Brother Ursus said:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (9 minutter siden):

Og ingen firma i vesten kjem til å tjene godt på ein ny kald krig?

Nokon blir rike på ein ny kald krig så å kostnaden blir endra fordeling av ressurser. Nokon blir rike og nokon fattige. Stort sett blir dei rike rikare og dei fattige fattigare. Uavhengig av ein ny kald krig eller ikkje. Usikkerheit og yttre fiendar eg også bra for å holde styr på massene.

Faren med eit "tap" for Ukraina er at det kan endre den globale balansen på kven som blir fattige og rike. Det vil seie, kapitalister i USA kan bli svekka relativt kapitalister andre stader i verda. Som for systemet ikkje betyr noko.

Observer at kapitalismen er ikkje tru mot noko person, familie, slekt, land eller nasjon. Kapitalismen er tru mot maksimum profitt. For kapitalismen er det uvesenteleg kven som "vinner" i Ukraina så lenge det blir tjent maksimalt penger på det.

Er kapitalismen en egen naturkraft?

Endret av superrhino
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Har Kazhakhstan nyare kampfly i tilfelle landet skulle bli utsett for russisk angrep ein gong i framtida?


Nei, det ser ut til at de nå har skrapet omtrent hele flåtene sine av både jagerfly og bombefly...

 

1 hour ago, torbjornen said:

I Norge har ein vel alternative system slik at ikkje flytrafikken i Finnmark blir ramma.


Jeg tror det. Russerne forstyrrer dog redningshelikoptre som ikke har disse alternative systemene for sivil luftfart. Noe som er en ekstremt fiendtlig handling.

 

1 hour ago, JK22 said:

Russerne har på mindre enn to uker mistet under fem hundre panserkjøretøyer... av disse litt over halvparten 100 % ødelagt. Under et ganske nylig angrep i Bakhmutfronten mistet de et halvt dusin kjøretøyer, deriblant en intakt BMP som ble tatt intakt. Men de materielle tapene hos ukrainerne er uakseptert; 58 ødelagte, 95 skadde og 9 forlatte - ukrainerne kan reparere sovjetbygde kjøretøyer på stedet, men ikke de vestligbygde. Cirka 500 russiske mot 160 ukrainske.

 

Det er 3:1 som forventet.

Problemet er som du er inne på at ukrainerne ikke kan absorbere tap i samme rate som russerne kan (enn så lenge, de har kanskje 12-18 måneder på seg)

Og dette er også en grunn til at Vesten må trå til og reparere kjøretøyene for dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
On 29.4.2024 at 5:35 PM, torbjornen said:

Det er ikkje berre Twi... X som spreier desinformasjon.

De store It foretakene har stort sett alltid sklidd klar av det meste av kritikk. Blant annet google da krigen mot fildeling stod på som verst. Små foretak ble tvangsnedlagt og privatpersoner dømt til fengsel men google gikk alltid fri, til tross for at google ga de som ønsket tilgang til piratfiler akkurat de samme filene som piratene ble dømt for. Facebook har jo vært involvert i kjipe ting før uten særlige reaksjoner. Også er det jo og hauger av personvernbrister, eksempler på dårlig sikkerhet over brukerdata osv. 

Det er vel greit om det nå kanskje blir slått ned på grums fra også de store IT selskapene?

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, torbjornen said:

I Norge har ein vel alternative system slik at ikkje flytrafikken i Finnmark blir ramma.

Vel det er vel ikke slik at Norge har et eget system for å sikre flytrafikken? Det er vel mer at kontrolltårnene har god oversikt over hvilke fly som er på hvilken heading (kompasskurs) og i hvilken flight level (høyde)? I flyene som flyr IFR altså på instrumenter og ikke visuelt så er det kompass og forsvinner gps så flyr de på kompasskurs. 

Skulle gps forsvinne når fly er på siste del av innflyvning mot en flyplass og rullebane og det feks er for dårlig sikt til at de klarer å se landingslys så vil flyene avbryte og via hjelp fra kontrolltårn lande på en alternativ rullebane på en flyplass der forholdene er bedre. Veldig tett snøfall i kombinasjon med sterk vind og fokk, evt. tåke som er tjukk som grøt kan gjøre visuell landing umulig så da går de til alternativ landingsplass. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, bojangles said:

Vel det er vel ikke slik at Norge har et eget system for å sikre flytrafikken? 

Norge er muligens det eneste landet som faktisk tok i bruk SCAT-I. Opprinnelig et amerikansk konsept, men da amerikanerne bestemte seg for å rulle ut noe annet havnet SCAT-I produktene hos Widerøe og diverse norske flyplasser. Disse er nå ute av produksjon, så ingen flere fly eller flyplasser kan utrustes med systemet, og det fases ut av mangel på reservedeler.

"Fin" måte å sikre at ingen utlendinger kan erstatte Widerøe på kortbanenettet: man stiller et absolutt krav om at flyene som betjener visse strekninger har SCAT-I, og vips har man oppnådd det samme som om man skrev rett ut i anbudet at flyene må være hvite og grønne og eid av et selskap med et navn som begynner på W og slutter på iderøe.

Men, så vidt jeg vet er SCAT-I avhengig av GPS, så man er like forbasket sårbar for GPS-jamming.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Penny said:

Norge er muligens det eneste landet som faktisk tok i bruk SCAT-I. Opprinnelig et amerikansk konsept, men da amerikanerne bestemte seg for å rulle ut noe annet havnet SCAT-I produktene hos Widerøe og diverse norske flyplasser. Disse er nå ute av produksjon, så ingen flere fly eller flyplasser kan utrustes med systemet, og det fases ut av mangel på reservedeler.

Kjenner jeg ikke til, men nå er det vel 3 flyplasser i Finnmark som ikke er kortbaneflyplass og som har annen trafikk enn fly fra widerøe. Alta, Banak og Kirkenes iirc? Banak er vel også viktig for 330 skavdron altså redningshelikopter, og også ambulansefly. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...