Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Gazer75 skrev (5 minutter siden):

Kan godt vere at dei store gardsbruka på austlandet har 400V. Men for dei fleste mindre gardsbruk rundt om i landet så er nok dette neppe normalt. Går ikkje så mykje straum til belysning og ei vakum pumpe for mjølking av kyr.

Jeg snakker ikke om Østlandet nå, og gårdsbrukene har flere strømforbrukere enn bare det som går til belysning og "ei vakumpumpe for mjølking"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snowleopard said:

...gårdsbrukene har flere strømforbrukere enn bare det som går til belysning og "ei vakumpumpe for mjølking"...

Som kva? Ein sauebonde har vel for det meste kun belysning. Var ikkje noko meir på garden heime.
Ein anna slektning som hadde både sau, gris og kyr hadde heller ikkje noko særleg meir enn det.
Varmelampe til grisungane er vel det eg kjem på i farten.

Lenke til kommentar

Høytørke, rundballeriver, korntørke. Kan være mye forskjellig på gårdsbruk, som finnes i mange størrelser. Gårdssag, sveiseapparat, kraftig høytrykksspyler, kjøleanlegg. Jeg er ikke gårdbruker selv, men er oppvokst på en liten gård. Utstyr for produksjon av ved. Og en del av dette utstyret fantes. 3-fas IT-nett. Lysene blunka konstant hele barndommen pga. hyppig bruk av vinkelsliper, sveiseapparat m.m.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 minutter siden):

Så kommer det etter hvert bedre verktøy for å tilpasse seg, og da vil sannsynligvis ...

Bedre innsikt i eget forbruk er noe jeg absolutt savner. 

Blottet for kunnskap om hvordan sikringsskap monteres mtp måler og sikringer, ble jeg derfor ganske skuffet da jeg oppdaget at HAN-porten (og måleren som sådan) kun har tilgang på totalt forbruk, og ikke kan brekke ned forbruket per kurs. 

Hadde jeg fått ut forbruk pr kurs (helst live) er det enklere å gjøre seg antagelser om det er matlaging, vann-bereder, elbil eller andre laster som utgjør mesteparten. 

 ---

Forøvrig har du rett i at jeg burde kunne klare å havne under 10-grensen. Men da må jeg få varmekabler på tre bad, samt varmekabler i hele kjelleren, til å snakke sammen seg i mellom - gjerne også snakke med varmtvannstank. (Aner ikke hvordan jeg skal få til det. Fantes ikke en eneste smart tank da jeg undersøkte for et års tid siden! Men termostat til gulv fåes med z-wave. Så her kan jeg ringe elektriker og bytte ut samtlige. Hvor lang tid tar det før jeg går i null?)

Elbil kan enkelt utsettes til midnatt++. 👍 Tørketrommelen kan jeg sette på forsinket start med en time, dersom jeg setter på klesvask samtidig. (Noen har sagt vaskemaskin har høyest strømforbruk i starten, for å varme opp vannet. Gir jo mening. Men byttes ikke vannet ut underveis?)

Kanskje oppvask- og vaskemaskin burde vært koblet rett på varmt vann, så slapp jeg så høyt energiforbruk fra de maskinene? Berederen er kanskje enklere å styre, om ikke nå, så hvertfall en gang inn i fremtiden? 🤔

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
sverreb skrev (19 minutter siden):

Og om man så ser bort i fra effektforbruk om natta, hva tror du skjer da? Istedet for å dempe toppene får vi da en massiv topp rett etter man ignorerer effektbruken. Dette er ikke en skalerbar løsning. Selv om det er mindre effektbruk i dag om natta, kan du ikke gå ut i fra at det holder etter at man endrer incentivene, ihvertfall ikke om man direkte incentiverer til maksimalt effektbruk da fordi man gjør et unntak i tariffen for den perioden.

Du kan ikke se deg blind på forbrukskurvene som er agreggert over hele landet, jo mer du kommer ned på regionalt og lokaldistribusjonsnivå jo mer vil du få topper utenom de sterkt utjevnede kurvene du ser på nasjonalt nivå.

Det er alt milde incentiver til å flytte forbruk til natta i de foreslåtte tariffene i form av redusert variabel nettleie, men hvis du ignorerer topplaster risikerer du at du får dimensjonerende topplaster midt på natta når en stor mengde brukere kopler inn sine laster trigget av lave energipriser.

Hvorfor skal vi se bort fra all effektbruk etter et viss klokkeslett? Det er det vel ingen som har snakket om, og ihvertfall ikke jeg.

Det jeg har sagt, for å gjenta meg selv, er å tillate noe høyere effekt om natta enn om dagen. Og jeg har mer spesifikt snakket om å starte trinnet ved 10 kWt/t fordi strømforbruket normalt går godt ned på sein kveld/natt.

Poenget er at man da får ladet elbilen sin og kanskje og magasinert litt varme slik at man kan dempe forbruket på de mest kritiske tidspunktene. Da kan man slå av varmekabler kl. 7 om morgenen, å slå de på igjen rundt 10 for å ikke tape for mye varme til man kommer hjem. Og samme med varmvannstanken, den trenger ikke stå på og varme alt vannet i de kritiske timene.

Men da må man tross alt legge opp til at dette faktisk vil lønne seg. Folk vi ha igjen for å innpasse seg innsparingene, og derved bidra igjen. Vi har allerede skiftet til sparepærer/ledpærer, sparedusj og begynt å vente med å slå på oppvaskmaskin, tørketrommel og vaskemaskin mens man lager mat.

Likevel er dette tydeligvis ikke godt nok, og det forventes at vi skal betale 10-tusener av kroner på å smartifisere hjemmene våre, for at nettselskapene igjen skal utsette oppgraderinger vi har betalt for, og nå i minst en omgang, betalt inn ekstra på. Likevel er ikke dette godt nok. Istedet for å få gladmelding av typen "Nå er nettet oppgradert i område x og y, betalt av de ekstra innbetalingene" som er gjort", får vi heller melding om at eierne, kommunene og fylkene, har innvilget seg selv ekstra utbytte til å dekke annen drift. Og nettselskapene ønsker å be oss om enda mere penger for å gjennomføre tiltakene vi allerede har betalt inn ekstra for.

Og jeg  mistenker sterkt at denne endringen nå kommer som et svar på akkurat dette, men forkledd som en endring som de fleste skal tjene på, foruten de som bruker mest effekt. Jeg har ikke tillit til at dette vil gavne de fleste av oss. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dovreekspressen said:

Lysene blunka konstant hele barndommen pga. hyppig bruk av vinkelsliper, sveiseapparat m.m.

Hah! Var same på graden heime når fattern var ute i saga for å sage eller kløyve ved.
Dei som overtok småbruket måtte byte heile skiten sidan det var så gammalt og ikkje dimensjonert for dagens forbruk.

Nabogarden som bygde seg ei større sag for å ta ut tømmer har 400V så langt eg veit. Men så er dette langt større enn det vi hadde.

Kan godt vere at det er vanleg med tørkeutstyr i dag.

Er over middels interessert i kraftforsyning så har kikka litt rundt og ikkje lagt merke til 400V her i bygda endå.
Meiner garden som sambuaren til systera mi kjem frå kun har 400V bort til saga, resten går på 230V.

Det som er vanleg er at gardsbruka har trefase 230V, og einfase for bustader.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (31 minutter siden):

Som kva? Ein sauebonde har vel for det meste kun belysning. Var ikkje noko meir på garden heime.
Ein anna slektning som hadde både sau, gris og kyr hadde heller ikkje noko særleg meir enn det.
Varmelampe til grisungane er vel det eg kjem på i farten.

Tenker det egentlig burde holde med det som Dovreekspressen nevner under her.  Men føyer til at mange gårder langs kysten også driver med annet enn bare fjøsdrift, men og fyller på med kombinasjonsdrift, gjerne både noe skogdrift og fiske/oppdrett. Eller annet som man har interesse for. Flere velger å drive med ysteri nå, som et eksempel.

Dovreekspressen skrev (21 minutter siden):

Høytørke, rundballeriver, korntørke. Kan være mye forskjellig på gårdsbruk, som finnes i mange størrelser. Gårdssag, sveiseapparat, kraftig høytrykksspyler, kjøleanlegg. Jeg er ikke gårdbruker selv, men er oppvokst på en liten gård. Utstyr for produksjon av ved. Og en del av dette utstyret fantes. 3-fas IT-nett. Lysene blunka konstant hele barndommen pga. hyppig bruk av vinkelsliper, sveiseapparat m.m.

👍

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Dette har du fått svar fra meg før på. Men du velger altså å ignorere svaret, og fortsette å påstå dette.

Hmm, sikker på at du ikke forveksler meg med noen andre nå? 🤔  Jeg har jo titt og ofte påpekt det absurde i å begrense effekten når det ikke er et kapasitetsproblem. Jeg har sett det bli hevdet at det er ikke engang så ofte som hver vinter at det er et kapasitetsproblem noe sted. Men tall og kurver mangler vi altså. Og det er det enkelte som finner meget fornøyelig. Det blir et smartass-argument å hevde at vi aldri kan bruke høy effekt siden tallene ikke er kjent. Derav ædda bædda. Til oss som ønsker å benytte ledig kapasitet. Det skinner etterhvert ganske tydelig gjennom at effekttariff ikke handler om faktisk kapasitet i nettet. Det er bare en betalingsmodell. Én av mange mulige modeller. Glitre skriver jo at nettkapasitet ikke er et problem i dag. Ikke har lyset gått heller, så det ser ut til å stemme.

Jeg finner det også noe pussig at en Drammenser må betale høy pris for å lade elbilen ei mild natt tidlig i desember, fordi nettkapasiteten på Finse er sprengt ved middagstider 4. juledag pga. sterk kulde. Det er satt på spissen, men det er altså Glitre som er nettleverandør både i Drammen og på Finse. Så om Drammenseren var uheldig og gikk over grensa tidlig i måneden, så er det jo bare å gønne på når kulda kommer i romjula. Så lenge sikringene ikke slår ut og trafoer og linjer ikke smelter, så er det vel greit? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snowleopard said:

Det jeg har sagt, for å gjenta meg selv, er å tillate noe høyere effekt om natta enn om dagen. Og jeg har mer spesifikt snakket om å starte trinnet ved 10 kWt/t fordi strømforbruket normalt går godt ned på sein kveld/natt.

Dette er å incentivere til nær en dobling av effktbruken om natta. Når effekttoppene om natta så blir høyere enn om dagen, er du da forberedet på ramaskriket når dette skal reverseres? Som sagt, jeg ser ikke at tidsdiffrensiering her er skalerbart. Du har alt spotprising på strøm og tidsdiffrensiering på variabelleddet det må kunne holde, og det er faktisk ikke en katastrofe at man ikke kommer inn på liten-leilighet taksten om man driver en enebolig.

Resten av innlegget blir for konspiratorisk for min smak.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Dette er å incentivere til nær en dobling av effktbruken om natta. Når effekttoppene om natta så blir høyere enn om dagen, er du da forberedet på ramaskriket når dette skal reverseres? Som sagt, jeg ser ikke at tidsdiffrensiering her er skalerbart. Du har alt spotprising på strøm og tidsdiffrensiering på variabelleddet det må kunne holde, og det er faktisk ikke en katastrofe at man ikke kommer inn på liten-leilighet taksten om man driver en enebolig.

Resten av innlegget blir for konspiratorisk for min smak.

På en allerede svært lav effekt-sats. Klart det blir en dobling når de setter grensene på 5 og 10 kWt/t. For mange hadde det holdt lenge om man satte effekt på flere trinn, f.eks. med 2,5-trinn, og da en halvering av økningen per trinn.

Men fortsett gjerne å krisemaksimere, uten å ta hensyn til hvilke laster nettet faktisk utsettes for i dag, og som det tåler greit. Å skrike opp om dobling høres nok veldig mere drastisk ut enn det i realiteten er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (19 minutter siden):

Er over middels interessert i kraftforsyning så har kikka litt rundt og ikkje lagt merke til 400V her i bygda endå.

I bygda jeg kommer fra har jeg ikke sett TN-nett noe sted. Det er mye gammelt utstyr generelt. Og folketallet synker, fordi "alle" flytter mer sentralt. Det burde jo tilsi at strømnettet får lettere belastning, med færre beboere? 🤔 Lite barnefamilier også, mest gamliser igjen. Og de tør uansett ikke bruke mye strøm.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (13 minutter siden):

Hmm, sikker på at du ikke forveksler meg med noen andre nå? 🤔  Jeg har jo titt og ofte påpekt det absurde i å begrense effekten når det ikke er et kapasitetsproblem. Jeg har sett det bli hevdet at det er ikke engang så ofte som hver vinter at det er et kapasitetsproblem noe sted. Men tall og kurver mangler vi altså. Og det er det enkelte som finner meget fornøyelig. Det blir et smartass-argument å hevde at vi aldri kan bruke høy effekt siden tallene ikke er kjent. Derav ædda bædda. Til oss som ønsker å benytte ledig kapasitet. Det skinner etterhvert ganske tydelig gjennom at effekttariff ikke handler om faktisk kapasitet i nettet. Det er bare en betalingsmodell. Én av mange mulige modeller. Glitre skriver jo at nettkapasitet ikke er et problem i dag. Ikke har lyset gått heller, så det ser ut til å stemme.

Jeg finner det også noe pussig at en Drammenser må betale høy pris for å lade elbilen ei mild natt tidlig i desember, fordi nettkapasiteten på Finse er sprengt ved middagstider 4. juledag pga. sterk kulde. Det er satt på spissen, men det er altså Glitre som er nettleverandør både i Drammen og på Finse. Så om Drammenseren var uheldig og gikk over grensa tidlig i måneden, så er det jo bare å gønne på når kulda kommer i romjula. Så lenge sikringene ikke slår ut og trafoer og linjer ikke smelter, så er det vel greit? 

Beklager, her har jeg nok blingset, og att deg for en annen debattant...

Ja, det du skriver her er jo akkurat det jeg snakker om, med den jeg trodde det var som skrev dette.

Lenke til kommentar

Effekt-taket burde definitivt være høyere om natta enn om dagen for å gi sterkere incentiver til å bruke effekt om natta. Sånn det ser ut til å bli nå så lokkes man med lavere effektpris om natta, men nåde de som prøver benytter seg av lokketilbudet, da får de en smekk på lankene som skal vare hele måneden.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ny måte å melke penger fra folk flest. 

Er det fortsatt noen som trur på politikere i Noreg? Alt er styrt av lobby der. Det er de rikeste som styrer landet. Politikere er marionetter. Eneste de bryr seg om er korleis kan de lage fest midt i pandemi, pynte på reiserekninga og få gratis bolig midt i Oslo. Blir det tatt så er det berre å si "eg misforsto reglene".
Noreg er ikkje stort bedre enn Putin-Russland. Oligarker styrer/stjeler alt. I Noreg er det mindre åpenbart, det er eneste forskjell. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Likevel er dette tydeligvis ikke godt nok, og det forventes at vi skal betale 10-tusener av kroner på å smartifisere hjemmene våre,

Dette stemmer ikke.

 

De aller fleste / alle elbiler kan innstilles via bilens innstillinger til å lade fra et vist klokkeslett, f.eks. 00-01. Dette er gratis. Hvis en ikke liker slike tidsstyrte løsninger, kan en bare vente med å plugge innboksen til 22-23. Dette er også gratis. Å flytte bruken av andre apparater inne betyr nok ikke all verden, men en kan feks vente med å så på vaskemaskinen med ukens kokevask til en i hvert fall har lagd middag. Dette er både enkelt og gratis. Samtidig, jeg tror at de færreste starter vaskemaskinen med ukens kokevask, steker fiskepinner til idrettslaget og fosskoker 5 kg poteter samtidig. Så folk følger nok dette rådet i utgangspunktet. Og nok en gang, dette er helt gratis.

 

Hvis du på død og liv skal lade elbilen samtidig som du starter vaskemaskinen med ukens kokevask, steker fiskepinner til idrettslaget og fosskoker 5 kg poteter, så kan du vel betale noen kroner ekstra for dette? Det er helt vanlige å betaler noe mer hvis en bruker noe mer av noe kostbart. Det er kapasitetsbruk som er kostnadsdriveren i nettet.

 

Ingen trenger styresystem til 10-tusener av kroner. Hvis du bruker så mye på smarte duppeditter, så ender du opp i et økonomisk tap.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (13 timer siden):

Høytørke, rundballeriver, korntørke. Kan være mye forskjellig på gårdsbruk, som finnes i mange størrelser. …

Gazer75 skrev (12 timer siden):

Kan godt vere at det er vanleg med tørkeutstyr i dag.

Det som er vanleg er at gardsbruka har trefase 230V, og einfase for bustader.

Korn- og høyttørkere bruker vel helst diesel og olje som varme- og energikilde i dag. I fremtiden blir det sikkert flis eller annet biodrivstoff. 230 V er vel det vanlige også på gårder.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (1 minutt siden):

Dette stemmer ikke.

 

De aller fleste / alle elbiler kan innstilles via bilens innstillinger til å lade fra et vist klokkeslett, f.eks. 00. Dette er gratis. Hvis en ikke liker slike tidsstyrte løsninger, kan en bare vente med å plugge innboksen til 22-23. Dette er også gratis. Å flytte bruken av andre apparater inne betyr nok ikke all verden, men en kan feks vente med å så på vaskemaskinen med kokevask til en har spist middag. Dette er både enkelt og gratis. Samtidig, jeg tror at de færreste starter vaskemaskinen med ukens kokevask, steker fiskepinner til idrettslaget og fosskoker 10 kg poteter samtidig. Så folk følger nok dette rådet i utgangspunktet. Og nok en gang, dette er helt gratis.

 

Hvis du på død og liv skal lade elbilen samtidig som du starter vaskemaskinen med ukens kokevask, steker fiskepinner til idrettslaget og fosskoker 10 kg poteter, så kan du vel betale noen kroner ekstra for dette? Det er helt vanlige å betaler noe mer hvis en bruker noe mer av noe kostbart. Det er kapasitetsbruk som er kostnadsdriveren i nettet.

 

Ingen trenger styresystem til 10-tusener av kroner. Hvis du bruker så mye på smarte duppeditter, så ender du nok opp i et økonomisk tap.

Her tror jeg du misser/bommer på ettpar ting.

Jeg er fullstendig klar over at en god del av elbilene har systemer for å tidsstyre lading av bilen, og i mange tilfeller og mulighet til å begrense effektbruken. Såvidt jeg har fått med meg, så er det flere populære biler som ikke har slik tidsstyring eller effektstyring on board. Mener å huske at Gen. 1 Leaf og trillingene ikke har slike valg, men korriger meg gjerne om jeg husker feil her.

Men det gir deg ikke tidsstyring på varmtvannsberederen din, varmekablene på badet, nattsenking etc. For å få dette, som det virker som vi nå skal tvinges til for å kutte effektbruk til visse tider av døgnet, så vil det koste tusenlapper. Jo flere muligheter ogflere dingser som skal tidsstyres og gjerne effektstyres, dess flere tusenlapper vil fly.

At dette fort, ganske fort, vil koste mer enn du sparer, er jo hele essensen i det jeg skriver. Man kan ikke se seg blind på alle muligheter slike systemer gir, uten å se hvilke kostnader disse enhetene innebærer.

Forøvrig, virker som du ikke har erfart hvordan en husholdning med flere barn og ungdommer i hus, der disse driver med idrett, må holde på. Man svetter ut og skitner til masse klær både på skole og fritid, som helst skal være ren og pen til neste trening, kanskje allerede dagen derpå.

Og ungene må gjerne dusje på tur og orden for å bli reine til middag eller kveldsmat. Og mange ungdom skifter klær tilnærmet daglig, uten at dette egentlig er skittent, men kaster i haugen med skitne klær. Da kan man ikke bare plukke det ut og si at de må bruke det minst en dag til, da de fort tilgrises av slikt som er skittent av gjørme og sand.

Idrettslaget har kanskje regler for at draktvask går på rundgang, så kanskje får man et sett med treningsklær for hele laget, og er man uheldig, 2-3 lag samtidig eller på rad. Så enda mere å rengjøre. Og dette skal man, sammen med matlaging og jobb, ha tid til samtidig som man frakter ungene til og fra trening.

Da blir det automatisk mange ting som må foregå samtidig om man i det hele tatt skal rekke dette, og som konsekvens, med dette opplegget vil det bli dyrt for disse familiene. For de som allerede har liten buffer å gå på, så kan dette bli svært problematisk.

Forøvrig, nesten litt fornøyelig å få kritikk på at jeg med andre ord skriver akkurat det kritikeren mener. Det hjelper av og til å lese minst en gang til for å forsikre seg om man faktisk forstod det som står skrevet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...