Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Gazer75 said:

Litt tilbake til slik det var før med overforbruk, men no manglar alle wattmeter på kjøkkenet.

Du trenger ikke Watt-meter, du trenger kWh-teller som nullstiller seg automatisk når en ny time begynner. Når den nærmer seg 5 - og helst før - bør man kutte noe forbruk (om mulig). Resten blir erfaring/læring. Men alt var bedre før, ja. :)

Kan godt tenke meg at den kommer også som app eller dings

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (21 minutter siden):


Men det gir deg ikke tidsstyring på varmtvannsberederen din, varmekablene på badet, nattsenking etc. For å få dette, som det virker som vi nå skal tvinges til for å kutte effektbruk til visse tider av døgnet, så vil det koste tusenlapper. Jo flere muligheter ogflere dingser som skal tidsstyres og gjerne effektstyres, dess flere tusenlapper vil fly.

Men du trenger da ikke tidsstyring på varmtvannsberederen, varmekablene, mm. Og nattsenking er jo urelatert til det vi snakker om nå. 

 

Det er umulig at tusenlappene kan fly når et kapasitetstrinn på 5 kWh/h utgjør ca 200 kr i måneden. Og nettleien for energi faller. 
 

Som nevnt, apparater og aktiviteter inne bruker ikke all verden med kWh/h. Og det er både lett og helt naturlig å gjøre ting i rekkefølge. Det har nok ikke stor betydning om en vasker klær og lader mat samtidig. Det vil nok ikke få deg til å bytte kapasitetstrinn med mindre du en sjelden måned har maksimalt med uflaks. Og da koster det 7 kr dagen i denne ene måenden. Men de færreste greier nok uansett ikke å sortere tøy og starte vaskemaskinen samtidig som en passer på masse mat på en komfyr på boost. Det lite tid å spare på ekstrem multitasking. 
 

Det virker som om du forsøker å konstruere et ikke-eksiterende problem.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (Akkurat nå):

Varmekilde? Brukes det ekstra varme for å tørke høy og korn? Jeg trodde det bare var luft som blåses gjennom. Men jeg er ikke gårdbruker selv.

https://klimasmartlandbruk.no/klimalosninger-energi-og-teknologi/kutter-ut-diesel-i-korntorking-article275-859.html

«Det finnes flere andre alternativer enn fossil diesel og gass. For varmluftstørkene er flis- og halmfyringsanlegg gode alternativer.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (19 minutter siden):

Men du trenger da ikke tidsstyring på varmtvannsberederes, varmekablene, mm. Og nattsenking er jo helt urelatert til det vi snakker om nå. 

 

Det er umulig av tusenlappene kan fly når et kapasitetstrinn på 5 kWh/h utkjør ca 200 kr i måneden. Og nettleien for energi faller. 
 

Som nevnt, apparater og aktiviteter inne bruker ikke all verden med kWh/h. Og det er både lett og helt naturlig å gjøre ting i rekkefølge. Det har nok ikke stor betydning om en vasker klær og lader mat samtidig. Det vil nok ikke få deg til å bytte kapasitetstrinn med mindre du en sjelden måned har maksimalt med uflaks. Og da koster det 200 kr denne ene måenden. Men de færreste greier nok uansett ikke å sortere tøy starte vaskemaskinen samtidig som en passer på mat på en komfyr på boost. Det lite tid å spare på ekstrem multitasking. 
 

Det virker som om du forsøker å konstruere et ikke-eksiterende problem.

Du fortsetter å missforstå med høy grad av skivebom i måten du tolker det jeg skriver. Du bør seriøst skjerpe leseferdigheten din, for det blir fort slitsomt og etterhvert uinteressant om jeg hele tiden må lære deg å tolke det jeg skriver.

Tusenlappene forsvinner på tidsstyringsenhetene og andre smartstyringsenhetene. Ikke på om man tilfeldigvis går over fra 5 til 10 kWt/t.

Dog gjør man dette hver måned i et år, så er du over 1000-lappen det første året. Om man som storfamilie med mange barn må gjøre mange av disse operasjonene samtidig, så går man kanskje over neste effektgrense på 10 og kanskje 13 kWt/t også. Da er det ikke bare 200,- per måned.

Nattsenking, tidsstyring på varmtvannsbereder og varmekabler blir dessverre viktige midler for å holde effektbruken nede. Når "halve fotballaget" (unger og foreldre) må ta seg dusj etter trening, samtidig som man setter på vaskemaskin og ovnen for klesvask, så vil man helst ikke at oppvarming av vannet i varmtvannsberederen slår inn samtidig. Man må derfor ha en måte å utsette dette til man er ferdig med de andre tingene.

Du later til å tro at en familie med flere personer ikke klarer å fordele oppgavene seg i mellom. Om far starter matlagingen, kan mor sette på klesvaskingen på vaskerommet. Med litt opplæring og grei organisering med flere kurver for skittentøyet, err det ferdigsortert og kanskje allerede kastet inn i vaskemaskinen(e) og fylt på vaskemiddel.

Fylling av vann og oppvarming av dette, tar litt tid. Samme om oppvaskmaskinen er fylt opp etter frokost, og må bli ren til man skal inn med middagsserviset, så står dette fort klart til å bare slås på. På samme tid står altså ovnen og varmer seg, gjerne med maten satt inn allerede og med poteter og grønnsaker på koking.

Som sagt, fort gjort å få mye effektbruk på samme tid, som da slår ut på effektbruken. Og er man travelt opptatt, så er det fort at dette må gjøres samtidig for å bli ferdig, slik at alle muligheter for å utsette energibruk som ikke må stå på samtidig, som varmtvannstank, varmekabler og ovner i huset, blir nødvendig å ta i bruk.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Du fortsetter å missforstå med høy grad av skivebom i måten du tolker det jeg skriver. Du bør seriøst skjerpe leseferdigheten din, for det blir fort slitsomt og etterhvert uinteressant om jeg hele tiden må lære deg å tolke det jeg skriver.

Jeg kommenterer det som du konkret skriver og påpeker ting som ikke henger helt på greip / stemmer. Du svarer med personangrep. Det er virkelig seriøst.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (Akkurat nå):

Jeg kommenterer det som du konkret skriver og påpeker ting som ikke henger helt på greip / stemmer. Du svarer med personangrep. Det er virkelig seriøst.

Nei, du feiltolker det jeg skriver, gang på gang, noe jeg synes er rart når det står så klart. F.eks. når jeg skriver at man må kjøpe utstyr for strømstyring og at dette vil få tusenlappene til å fly, og du tolker det til at jeg mener tusenlappene flyr pga effektavgiftene.

Å kommentere det, altså påpeke feilene du gjør, er ikke noe angrep på deg som person, men i din kommentering der du gjør grove feil gang på gang. Som sagt, om du antar at jeg mener noe, les over en gang til, for å forsikre deg om at du ikke feiltolker igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Nei, du feiltolker det jeg skriver, gang på gang, noe jeg synes er rart når det står så klart. F.eks. når jeg skriver at man må kjøpe utstyr for strømstyring og at dette vil få tusenlappene til å fly, og du tolker det til at jeg mener tusenlappene flyr pga effektavgiftene.

Å kommentere det, altså påpeke feilene du gjør, er ikke noe angrep på deg som person, men i din kommentering der du gjør grove feil gang på gang. Som sagt, om du antar at jeg mener noe, les over en gang til, for å forsikre deg om at du ikke feiltolker igjen.

Hvorfor skal du bruke tusenlapper på utstyr for strømstyring når du, som jeg har påpekt, enkelt kan gjøre de viktige tiltakene helt gratis og enkelt? Og hvorfor skal du bruke tusenlapper på tiltak som du vil tjene lite til ingenting ekstra på. Årsaken er i hvert fall ikke nettleien. 

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

@Snowleopardbør kanskje bytte klubb om det ikkje er garderobe og dusj der.
Vi dusja alltid i kjellaren i klubbhuset her. Der var det garderobe og 15-20 dushoder. Kaldt som fy om vinteren, men...
Dette var tilbake på 80 talet og på ein liten plass. Om det er dårlegare fasilitetar i dag så står det dårleg til.
Vasking av treningsklede var kvar sitt ansvar. Fekk aldri heile laget sine drakter.
Trur faktisk både A laget og junior laget fekk draktene vaska som del av klubben sine utgifter.

Vi klarte oss fint heime med 3kW maks før overforbruk. No var halve huset varma av vedfyring i ein dårleg Jøtul 4.
Slo av VVB og varme på badet under middagslaginga. Det var til og med ein slik gammal stråleovn opp under taket.
Dusjen heime vart ofte tatt på kvelden før sengetid. Men så dusja vi ikkje kvar dag heller så lenge det ikkje var trening.
Var jo dusj etter gymtimen på skulen også, så dusjing heime vart kanskje 1-2 gongar i veka maks.
I dag virkar det som at folk må dusje kvar morgon eller så er det krise.
Ikkje rart folk må bruke alle mulige rare hud produkt.

Kanskje litt tøft å høyre, men set du ungar til verden må du også ha råd til å ha dei i hus 😛
Og så bør du kanskje lære dei opp til at klede ikkje må vaskast etter ein dags bruk om dei ikkje har vorte skitne av ein eller anna grunn.

 

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal du bruke tusenlapper på utstyr for strømstyring når du, som jeg har påpekt, enkelt kan gjøre de viktige tiltakene helt gratis og enkelt? Og hvorfor skal du bruke tusenlapper på tiltak som du vil tjene lite til ingenting ekstra på. Årsaken er i hvert fall ikke nettleien. 

For å gjenta meg selv, igjen, så sier jeg at det legges opp til at vi skal gjøre dette, for å komme under disse noe lave effekttrinnene for å komme ned på lavest mulig effekttrinn med det energibehovet man har. Altså for ikke å overbetale for strømmen, og da gjerne for bare en enkelt times "glipp".

Og det er da norske myndigheter gjennom NVE og nettselskapene som "tvinger" oss til dette, til tross for at vi betaler for at disse oppgraderingene skal skje. Og nye forbrukere som kommer til, må jo dessuten betale for å koble seg på nettet, gjerne med heftige anleggsbidrag som dekker all eller det meste av kosten.

Det er og min kritikk at det å investere i dette, vil være langt dyrere i mange tilfeller, i forhold til hva besparelsen blir. Men jeg går ut fra at dette er bare første trinn i å stramme skruen, og prisene for å gå over et effekttrinn, vil bli stadig dyrere

 Og dette vil de altså at vi skal gjøre, for å hjelpe nettselskapene med å ikke foreta oppgraderinger av anleggene, igjen, som vi altså allerede har betalt for. Ja, både anleggene i seg selv og vedlikehold og oppgradering. Og vi har dessuten vært gjennom minst en runde med ekstra nettleie for å dekke opp for at disse oppgraderingene har vært utsatt og utelatt, og gitt oss et stort etterslep.

Nå har jeg altså gjentatt poenget 2 ganger, og utbrodert problemstillingen, for å få deg til å se hvor du missforstår og feiltolker meg. Håper du fikk det med deg nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (6 minutter siden):

@Snowleopardbør kanskje bytte klubb om det ikkje er garderobe og dusj der.
Vi dusja alltid i kjellaren i klubbhuset her. Der var det garderobe og 15-20 dushoder. Kaldt som fy om vinteren, men...
Dette var tilbake på 80 talet og på ein liten plass. Om det er dårlegare fasilitetar i dag så står det dårleg til.
Vasking av treningsklede var kvar sitt ansvar. Fekk aldri heile laget sine drakter.
Trur faktisk både A laget og junior laget fekk draktene vaska som del av klubben sine utgifter.

Vi klarte oss fint heime med 3kW maks før overforbruk. No var halve huset varma av vedfyring i ein dårleg Jøtul 4.
Slo av VVB og varme på badet under middagslaginga. Det var til og med ein slik gammal stråleovn opp under taket.
Dusjen heime vart ofte tatt på kvelden før sengetid. Men så dusja vi ikkje kvar dag heller så lenge det ikkje var trening.
Var jo dusj etter gymtimen på skulen også, så dusjing heime vart kanskje 1-2 gongar i veka maks.
I dag virkar det som at folk må dusje kvar morgon eller så er det krise.
Ikkje rart folk må bruke alle mulige rare hud produkt.

Kanskje litt tøft å høyre, men set du ungar til verden må du også ha råd til å ha dei i hus 😛
Og så bør du kanskje lære dei opp til at klede ikkje må vaskast etter ein dags bruk om dei ikkje har vorte skitne av ein eller anna grunn.

Visse steder i landet er det ikke bare å bytte klubb. Og anlegget for aldersbestemte klasser har kanskje ikke (virksomme) garderoberom/lokaler. Eller de er så nært hjem at man kanskje jogger eller går hjem, for å dusje der i stedet, da det er mer bekvemmelig.

Selv hadde jeg det slik da jeg vokste opp, at noen steder fantes det ikke garderobeanlegg, de var avlåste og derved utilgjengelig, eller de var en iskald murklump som ikke fikk nødvendig vask, så man hadde store kvaler for å benytte. Ene stedet lå under 500 m fra der jeg bodde, og jeg vet ikke den dag i dag om de i det hele tatt hadde varmtvann på stedet.

Begge steder jeg bodde, også 80-tallet +/-, var på hver sin kant av byen, så egentlig ikke veldig landlig plassert. Hovedanlegget fikk hovedklubben i byen bygget etterhvert, men da var det bare junior og opp som fikk bruke dette. Vi yngre var plassert på andre baner som "tilhørte" klubben.

På mitt alderstrinn var det i de første årene trenerens ansvar, for vi fikk ikke med oss draktene hjem. Dette fordi de og ble brukt av et annet alderstrinn som hadde kamper på andre dager. Når vi ble eldre, fikk vi egen drakt og faste nummer, og dermed ansvar selv. Legg til at broren min tidlig ble trener for 2 aldersbestemte lag, og derved ansvar for vask av drakter.

Må ærlig talt si jeg ikke aner effektbruken på vår 300 liter varmtvannstank, som dekket behovet for 2 voksne og 4 aktive barn. Dette i nybygd hus i 1980-81, men jeg kan garantere at vi tømte den når alle sammen skulle gjøre rein. Jeg var selv den minste av disse ungene. Har flyttet sørover ca 15 år etter innflytting der, men bodde de siste årene på hybel/hybel-leilighet (selvvalgt), så interessen for å sjekke hva den OSOen trakk, var ikke innen interessefeltet mitt da. Og huset ble solgt noen få år etter pappa døde, under 5 år etter at jeg flyttet sørover. 

PS! Dette var en 1-inntektsfamilie der pappa var lærer (adjunkt), så pengen rakk med nøysomhet, og vi ble helt klart lært opp til å bruke klærne flere dager. Mine skriverier er ikke bare basert på egen familie, men og slik jeg så og ser mange holdt på og fremdeles holder på. Å dukke opp på jobb med samme skjorta som i går, virker som et stjernetrekk for å å unngå sosial kontakt med andre, så da bør man i tilfelle henge opp klær for utlufting, og system for når de kan gjenbrukes, og når de må kastes i vask.

Den nøysomheten jeg lærte, og som jeg prøver å etterleve, er kanskje og grunnen til at jeg reagerer som jeg gjør, for det virker ikke som det er nok engang for de som sitter å regner på hvor mye effekt vi skal få lov å bruke samtidig. Og igjen, jeg er ganske overbevist om at dette kommer av 2 punkter som de egentlig ikke vil ut med.

1. Mer penger inn, og derved mer utbytte til kommunene og fylkene, for folk vil slite med å klare å holde forbruket jevnt lavt hele måneden.
2. Flytte forbruket til næringslivet, og da gjerne kraftkrevende, energi/effektkrevende virksomhet og salg ut av landet via de nye kablene, som de må ha visst at ville gi høyere priser for "Kari og Ola Nordmann".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (14 minutter siden):

Heile poenget er jo at vi skal redusere effekttoppane. Å bygge nett for desse er svært dyrt og hjelper kun i få timar kvart år. Om vi ikkje reduserer så blir nettleiga endå dyrare enn det som er forventa med ny modell.

Problemet at det ikke skjer noe bygging/forsterking av nett (det lavspente distribusjonsnettet) og det er knapt mer effekttopper enn det var før i tiden. Hele innføringen av effekttariffer er en bløff og endringen treffer med kirurgisk presisjon de som har elbiler. Hadde det endelig truffet folk med elektrisk oppvarmet oppkjøring som i perioder står på døgnet rundt i flere dager, så hadde jeg forstått det (de nye effekttariffene treffe disse. Det skal NVE ha). At det skal ramme folk som i snitt har et behov for 6 kWh per dag (døgn) og som lader hver femte dag og som unntaksvis lader kraftig noen timer i forbindelse med et fåtall lange reiser i løpet av året, er helt uten grunn. Kjetil Lund er ikke i stand til å grunngi overgangen til effekttariffer som betaling for nødvendig forsterkning i det lokale nettet. Så langt har ingen på dette forum klarte å finne et eksempel på nettforsterkning grunnet elbillading og jeg har heller ikke hørt om noe sånt på landsbasis.

V i står altså over for den største nasjonale bløffen siste femti år og som NVE står bak.

Obs. Jeg har ikke selv elbil og vil beholde min bensinbil flere år da jeg kjører lite per år. Elbiler bør overta hurtigst mulig for folk flest!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (8 minutter siden):

Problemet at det ikke skjer noe bygging/forsterking av nett (det lavspente distribusjonsnettet) og det er knapt mer effekttopper enn det var før i tiden. Hele innføringen av effekttariffer er en bløff og endringen treffer med kirurgisk presisjon de som har elbiler. Hadde det endelig truffet folk med elektrisk oppvarmet oppkjøring som i perioder står på døgnet rundt i flere dager, så hadde jeg forstått det (de nye effekttariffene treffe disse. Det skal NVE ha). At det skal ramme folk som i snitt har et behov for 6 kWh per dag (døgn) og som lader hver femte dag og som unntaksvis lader kraftig noen timer i forbindelse med et fåtall lange reiser i løpet av året, er helt uten grunn. Kjetil Lund er ikke i stand til å grunngi overgangen til effekttariffer som betaling for nødvendig forsterkning i det lokale nettet. Så langt har ingen på dette forum klarte å finne et eksempel på nettforsterkning grunnet elbillading og jeg har heller ikke hørt om noe sånt på landsbasis.

V i står altså over for den største nasjonale bløffen siste femti år og som NVE står bak.

Obs. Jeg har ikke selv elbil og vil beholde min bensinbil flere år da jeg kjører lite per år. Elbiler bør overta hurtigst mulig for folk flest!

Kilde?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Problemet at det ikke skjer noe bygging/forsterking av nett (det lavspente distribusjonsnettet)...

Er ikkje der utfordringa ligg. Som eg har sagt før så er utfordringa i høgspentnettet og trafostasjonane. Om dei store kraftlinjene må ta høgde for store variasjonar i last så blir det dyrt.
Ein 420/132kV transformator på 300MVA som er typisk for dei litt større stasjonane kostar vel millionar. Og meterprisen på 420kV linjene er ganske stiv. Meiner linja med to nye stasjonar utover på Fosen frå Namsos har vel kosta 2 milliardar så langt.

Nye 420kV kablar i Oslo som skal erstatte dei gamle frå 50 og 60 talet kostar fleire milliardar.
4,5km tunnel og kablar Sogn-Smestad med oppgradering av Smestad: 1530-1570 millionar.
Ny kompakt innandørs Sogn stasjon: 640-670 millionar.
Nye kablar Sogn-Ulven er under planlegging og forventa pris er 2020-2520 millionar.

Er store kostnader for å ta høgde for toppane og auka forbruk framover.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

For å gjenta meg selv, igjen, så sier jeg at det legges opp til at vi skal gjøre dette, for å komme under disse noe lave effekttrinnene for å komme ned på lavest mulig effekttrinn med det energibehovet man har. Altså for ikke å overbetale for strømmen, og da gjerne for bare en enkelt times "glipp".

 

Ingen legger opp til det du skriver. Det er nok ikke meningen at alle skal havne på det laveste kapasitetstrinnet. 

 

En enebolig med en storfamilie og elbil bruker både mer kapasitet og energi enn en liten leilighet. Og da er det riktig at nettleien blir høyere. En enebolig vil vel typisk havne på et lavere trinn om sommeren enn om vinteren. 
 

En overbetalter ikke for strømmen hvis en kommer på et høyere kapasitetsledd på nettleia. En bruker imidlertid mer kostbar nettkapasitet, og derfor betaler en mer i nettleie. Slik en bør.
 

En overbetaler heller ikke for melk om en bruker mer penger på melk fordi en kjøper og drikker mer melk enn smådrikkere. Melkekostnadene øker fordi en nettopp drikker mer melk. 

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (25 minutter siden):

Er ikkje der utfordringa ligg. Som eg har sagt før så er utfordringa i høgspentnettet og trafostasjonane. Om dei store kraftlinjene må ta høgde for store variasjonar i last så blir det dyrt.
Ein 420/132kV transformator på 300MVA som er typisk for dei litt større stasjonane kostar vel millionar. Og meterprisen på 420kV linjene er ganske stiv. Meiner linja med to nye stasjonar utover på Fosen frå Namsos har vel kosta 2 milliardar så langt.

Nye 420kV kablar i Oslo som skal erstatte dei gamle frå 50 og 60 talet kostar fleire milliardar.
4,5km tunnel og kablar Sogn-Smestad 1530-1570 millionar.
Ny kompakt innandørs Sogn stasjon 640-670 millionar.
Nye kablar Sogn-Ulven er under planlegging og forventa pris er 2020-2520 millionar.

Er store kostnader for å ta høgde for toppane og auka forbruk framover.

Takk for at du bekrefter at problemene ikke har noe med husholdningene å gjøre (det lavspente distribudujonsnettet  og elbillading), Husholdningene har jevnt hatt stadig lavere strømbruk (fra 20.000 til 16.000 kWh per husholdning) de siste 20 år og utviklingen fortsetter slik at husholdninger antas (av NVE) å ikke ha høyere energi forbruk i 2040 enn i dag og knapt høyere effekttopper enn i dag.

NVE forutser derimot at næringsliv og industri vil øke sitt behov for strøm og sannsynligvis mye mer enn de så for seg for få år siden (vi går inn i omfattende elektrifisering utenom husholdningene). Dette er grunnen til forsterkninger av region og sentralnett. Husholdningenes forbruk spiller ingen rolle i dett bildet (heller ikke husholdningens effekttopper).

Apropos Oslo kan jeg gjøre oppmerksom på at siden Oslo bygde nevnte kabler, så har byens befolkning økt fra 450.000 til ca 700.000 (697.010 1.januar 2021). Nå har altså Oslo endelig bestemt seg for en oppgradering som skulle ha skjedd for 20 år siden!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (23 minutter siden):

Ingen legger opp til det du skriver. Det er nok ikke meningen at alle skal havne på det laveste kapasitetstrinnet. 

 

En enebolig med en storfamilie og elbil bruker både mer kapasitet og energi enn en liten leilighet. Og da er det riktig at nettleien blir høyere. En enebolig vil vel typisk havne på et lavere trinn om sommeren enn om vinteren. 
 

En overbetalter ikke for strømmen hvis en kommer på et høyere kapasitetsledd på nettleia. En bruker imidlertid mer kostbar nettkapasitet, og derfor betaler en mer i nettleie. 
 

En overbetaler heller ikke for melk  om en bruker mer penger på melk fordi en kjøper og drikker mer melk enn smådrikkere. Melkekostnadene øker fordi en nettopp drikker mer melk. 

Strøm har tidligere blitt betalt etter hvor mange kWh man forbruker, og en fast del som ikke endret seg etter forbruket. Derav ordet fastdel. Senere har man gjort endringer, slik at fastdelen nå får en variabel komponent. Nå blir altså dette utvidet til at man skal styre etter enda mer variable kriterier, men man kaller det nettleie, ikke fastandel.

ille det ikke vært mer rettferdig å se på dette etter hvor mange man er i hver husstand, siden mye av problemet er at vi nå bor 1, 2 eller i beste fall 3 i samme leilighet, mot tidligere der man bodde 6-10 i samme bolig.

Mer forbruk per bolig, men mindre per person, da lokaler og oppvarming av disse er en av de store kostnadsdriverne, og da selvsagt kilde til stadig mer effektbruk i nettet. Altså ikke per boenhet, men antall boenheter per 10 eller 100 personer. Det er ikke en fordel for nettet at man bor enslig i hver sin 2-roms, selv om hver 2-roms kommer innenfor på effektbruken.

Vi legger altså opp til at det skal bli dyrere å bo på den samfunnsmessig beste måten. Og dette skal man altså åpne armene for, og straffe de som bor flere sammen. Altså, man bruker mindre strøm per person, men pga effektkravene må man altså betale dyrere for dette i form av økt effektavgift. Jeg vil si det er å tvinge folk til å overbetale.

Melke-eksempelet ditt er veldig dårlig, da det ikke fanger opp forskjellen mellom prissettingen. Si det heller slik, du betaler 15 per liter for opp til 1 liter per dag. Dersom du skulle være så freidig å drikke mere enn 1 liter per dag, så må du betale 18 kroner fra første literen resten av den måneden.

Men bruker du mer enn 2 liter melk, så må du betale 21 kroner fra og med den første literen resten av måneden. Og da kun frem til neste litersgrense du må betale enda mere for. Er dere mange i familien, og alle er glad i melk, går det ikke fort før man må betale dobbelt pris per liter, sammenlignet med den enslige som fint kunne klart å holde seg til maks en liter om dagen. Ja, med mindre vedkommende like å bake, eller vil lage kakao en dag...

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...