Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Kahuna said:

Her tar du feil. Jeg kan rolig anta at folk rundt meg er 'folk flest' og for å vite hvordan de bruker strøm kan jeg bare sjekke forbrukskurvene hos for eksempel statnett. Det er selvfølgelig mulig at det i akkurat min gate er en opphopning av folk som tilfeldigvis har nøyaktig samme lademønster som meg men særlig sannsynlig er det ikke(gjennomsnittsladeren er på 4,5kW)

Hvor finner du data til hver lokale trafo hos statnett?  DSelv om det er usannsynlig at man får en overbelastning så er ikke det nok. Dette er ikke som å bygge vei der konsekvensen bare er litt kø. Konsekvensen av overbelastning er strømbrudd, noe som ikke er greit så selv usannsynlige hendelser må man sikre mot.

12 hours ago, Kahuna said:

Hva slags argument er det? Ingen lader bilen for et år om gangen..

For å si det på en annen måte, du forventer å fullade bilen ved å bruke din EVSE kun ca 3% av tiden. Du skal ha rimelig spesielle behov om det er et reellt krav og ikke bare et påfunn. De fleste står parkert hjemme ihverftall 8 timer i døgnet. I.e. 33%, eller over ti ganger så lenge som du legger til grunn for at du skal tillate deg å lade i snitt.

12 hours ago, Kahuna said:

De har blitt enormt mye billigere og produksjonen har økt voldsomt. 

Les hele teksten som du svarte på du.

13 hours ago, Kahuna said:

Min kravspek er rimelig enkel, bilen skal kunne lades ferdig over natten. Da blir 3,6kW for lite, jeg kunne nok klart meg med en 7,2kW lader men det var ikke tilgjengelig da jeg installerte laderen.

Du altså kunne fylle hele batteriet hjemme over natten også de gangene det er tappet helt ned? Enten så bedriver du langturkjøring dag etter dag, eller så har du et forunderlig forhold til din bils ladetilstand siden du ikke tåler at det går noen dager med mer normal bruk for ladetilstanden igjen er full. Uansett så ser jeg ikke noe problem med at du bør betale for denne typen bruk.

13 hours ago, Kahuna said:

Jeg skulle gjerne sett et to-tariff system hvor man frivillig kan velge noe som du skisserer der. Det må selvfølgelig automatiseres men så lenge det er frivillig er ikke det noe problem.

Se https://www.elvia.no/smart-forbruk/api-for-nettleie-priser-kan-gjore-hjemmet-ditt-smartere/

Ikke helt åpenbart hva de kommer med men det later til å være snakk om nettleie-spotprising.

41 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror 99% vil gi f. Toppene er vanskelig å ha kontroll på uansett så det leddet blir som det blir. Nettleie på energien er bare 8 øre forskjell på natt og dag. Det er mindre forskjell enn energiprisen vanligvis har mellom dag og natt, og har hatt i årevis. Dagens døgnkurve og spørreundersøkelser viser at folk stort sett bruker strøm når de trenger, uten å planlegge bruken etter når på døgnet de sparer 10-20-30 øre på energien. De 8 ørene ekstra forskjell vil neppe endre folks forbruksvaner nevneverdig.

Såvidt jeg kan se av de priseksemplene som er gitt så vil 5-10kW braketten i stor grad gi samme strømregning som før for større eneboliger (Som er de som stort sett havner der. Men et månedsforbruk på mellom 2-3000kWh så gir da den reduserte pr. kWh satsen av nettleien som kommer med det nye opplegget ca samme besparelse som prisøkningen i fastledd fra dagens situasjon til den nye fastavgiften for 5-10kW. Jeg ser av loggene jeg har fra nettselskapet at om jeg skrur ned ladingen i bilen fra 16A til 10A vil jeg kommer over 5kW kun i januar/februar (hvis det er kaldt nok) Selv med panelovner som varmekilde i en middelstor men moderne enebolig er vedlikeholdslasten bare på omkring 1-1.5kW resten av året. Komfyr, vaskemaskiner, tørketoromler o.l. bruker effekt i så kort tid at de vises i praksis knapt på statistikken.

Jeg ser pr. i dag 0-5kW som en gullerot som lar prisbevisste brukere få litt lavere strømregning enn før, og merkbart økte strømregninger skjer ikke før i de langt høyere brakettene. 200 i måneden er ikke noe særlig mange kommer til å legge mye innsats i å spare.

Når det kommer gode og rimelige automasjonsløsninger regner jeg med flere gjør tiltak, da regner jeg med at gainfaktoren her også økes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gazer75 skrev (1 time siden):

Så du har full oversikt over kapasitet? Trur du må lese deg opp litt meir først ;)
Linjenettet er gammalt og må fornyast også. Det kostar mykje pengar.

Så klart er det masse kapasitet i nettet det meste av året. Snittet av effekt er ca 15 GW gjennom året. I år hadde vi litt over 26 GW en meget kald vinterdag og maks kapasitet er ca 33 GW. Så kapasitet har vi nok av mesteparten av tiden. At vi over år har betalt for nettet vårt og pengene ikke i stor nok grad har gått til nødvendig fornyelse, er en helt annen sak!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Gazer75 said:

Linjenettet er gammalt og må fornyast også. Det kostar mykje pengar.

Det har vi faktisk betalt milliarder for at de skal vedlikeholde.

Og flaskehalser i nettet er det kun netteierne som har kontroll over, og det er mye billigere om de gjør tiltak for å rette dette enn at enkelthusholdninger alle skal ta konsekvensene av det. Samtidig, igjen, så har vi betalt milliarder for at de skal gjøre det for oss. 

Grådige unnasluntrere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, BadCat said:

Er ikke smell et vel kraftig ord for 200 kr. Clickbait? 12x200 kr gutta, nei nå må vi emigrere til Sverige, for dette går ikke.

Det er jo en underdrivelse - kjører du en 22kw elbillader på fullt et par timer på natten så blir fort smellen på 700,- pr mnd fra slik det er nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (19 timer siden):

Så du har full oversikt over kapasitet? Trur du må lese deg opp litt meir først ;)

Ja, om du kan si meg hvor jeg skal lese om det, så er jeg lutter øre. Jeg har til stadighet etterlyst data over hvor og når kapasiteten er sprengt. Men det er det ingen som vil svare på. Det er heller ikke en kjeft som kan forklare meg hva som blir slitt på en transformator.

Glitre sier ganske direkte at kapasiteten er ikke et problem i dag, men kan komme til å bli det i framtida. https://www.glitreenergi-nett.no/ny-nettleie/

Å skulle styre effektuttaket fra nettet uten å ha måledata i noenlunde sanntid er en rimelig håpløs oppgave. Det har vært snakk om at nettselskapene kan få lov til å styre VVB, elbil etc. innenfor visse grenser. Jeg undres på om de ville styrt helt i blinde, eller om de ville benyttet måledata. Ville de gjort det helt randomisert gjennom en mnd? Nei, vis oss dataene, så skal vi nok klare å mene noe om hvor og når problemet oppstår. 

Gazer75 skrev (19 timer siden):

Linjenettet er gammalt og må fornyast også. Det kostar mykje pengar.

Det går under vanlig vedlikehold, og det har vi betalt jevnt og trutt på i alle år.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dovreekspressen said:

Ja, om du kan si meg hvor jeg skal lese om det, så er jeg lutter øre. Jeg har til stadighet etterlyst data over hvor og når kapasiteten er sprengt. Men det er det ingen som vil svare på.

For distribusjonsnettet så er det lite info å finne. Dette blir bygd på områdekonsesjonen.
For regionale linjer over 22kV så er det 18 kraftsystemutredningar som dekkar ulike delar av landet. Desse kjem ut kvart andre år.
https://www.nve.no/energi/energisystem/nett/kraftsystemutredninger/

23 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det går under vanlig vedlikehold, og det har vi betalt jevnt og trutt på i alle år.

Som eg har sagt før så er det pga lover mykje som er unnateke offentlegheit pga sikkerheit. Difor kan ikkje tredjepart faktisk sjekke om nettselskapa brukar pengane fornuftig og om RME set eit rett tak på inntekta dei har lov til å ha.
Om dei har brukt pengane fornuftig så må nettleiga ha vore for liten i lang tid.
Kan virker som at regulering av inntekt ikkje tek høgde for at nettselskapet skal ha midlar i bakhand til framtidig oppgradering.
Det har jo vore klart lenge at dei neste 10-20 åra vil krevje større investeringar sidan mykje av nettet vart bygd mellom 1950 og 1970.
Mistenker også at før nett delen vart skild ut så var det kanskje litt for lite pengar brukt på nett.

Lofotkraft har siste åra bygd nytt 132kV regionalnett som erstatta eit gammalt 66kV nett og stasjonar.
Dette kunne dei gjere med hjelp av eigarkommunane som ikkje har teke utbytte på ei stund.

Eit anna punkt er at jo sterkare og meir omfattande nett vi har, altså høgare spenningsnivå, transformeringskapasitet og kilometer med kraftlinjer, jo dyrare blir det å vedlikehalde.

Vi betalar nettleige for heile kraftnettet. Heilt frå lågspenten inn til huset og opp til Statnett sine 420kV linjer.
Statnett tek f.eks. 325kr/kW neste år for normalt forbruk.
Kan lese meir her: https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tariff/tariffer-i-sentralnettet/
Nederst på den sida finn du tariffhefte som forklarar meir i detalj.
Dette må då regional- og distribusjonsnett selskapa betale og dekke inn via nettleiga som vi betalar.
 

41 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det er heller ikke en kjeft som kan forklare meg hva som blir slitt på en transformator.

Dette kunne eg også tenke meg å få vite. Dei seier at ein transformator varer 30-40 år.
Kanskje noko som skjer kjemisk/fysisk med komponentane over tid med varierande temperatur og last.
Er vel og utfordring med reservedelar og reparasjon når ting er 40+ år gammalt.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Er ikke smell et vel kraftig ord for 200 kr. Clickbait? 12x200 kr gutta, nei nå må vi emigrere til Sverige, for dette går ikke.

Om jeg fortsetter med å bruke 11kW-laderen min blir det 420 i effektavgift hver måned. For omtrent 250kWh(som er mitt månedlige forbruk for å lade elbil). Merk at jeg uten elbilllader vil kunne holde meg under 5kW-grensa.. Også kommer energiledd og strømpris i tilegg. Da ble plutselig strømmen til elbil 3 ganger så dyr som den var før. Fortell meg gjerne at dette ikke vil få negative konsekvenser for elektrifisering av bilparken.

Jeg anser at 5kW-grensa er en tapt sak for min del men jeg burde kunne komme meg under 10kW og da blir bare strømmen dobbelt så dyr..

Lenke til kommentar
sverreb skrev (21 timer siden):

Hvor finner du data til hver lokale trafo hos statnett?  DSelv om det er usannsynlig at man får en overbelastning så er ikke det nok. Dette er ikke som å bygge vei der konsekvensen bare er litt kø. Konsekvensen av overbelastning er strømbrudd, noe som ikke er greit så selv usannsynlige hendelser må man sikre mot.

Jeg *trenger* ikke denne infoen. Konsekvensen av overbelastning er litt varm trafo, om nettselskapet har gjort jobben sin så har de sett dette for lenge siden og enten kontaktet 'problemkundene' eller oppgradert trafoen. Jeg har ikke hørt fra nettselskapet ennå, ergo er det ikke et problem.

sverreb skrev (21 timer siden):

Du altså kunne fylle hele batteriet hjemme over natten også de gangene det er tappet helt ned? Enten så bedriver du langturkjøring dag etter dag, eller så har du et forunderlig forhold til din bils ladetilstand siden du ikke tåler at det går noen dager med mer normal bruk for ladetilstanden igjen er full. Uansett så ser jeg ikke noe problem med at du bør betale for denne typen bruk.

Min typiske ladesjon er 40-45kWh over 9 timer. Da har jeg strøm nok til 4 dagers bruk. Å kunne fylle batteriet i løpet av natten er et ytterst rimelig ønske. Om du synes det høres rart ut er det heller du som har dratt askesen litt for langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Jeg *trenger* ikke denne infoen. Konsekvensen av overbelastning er litt varm trafo, om nettselskapet har gjort jobben sin så har de sett dette for lenge siden og enten kontaktet 'problemkundene' eller oppgradert trafoen.

De kontakter ingen, de oppgraderer trafoen, noe som koster penger. Med snillere bruk koster det mindre penger.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
9 hours ago, Kahuna said:

Min typiske ladesjon er 40-45kWh over 9 timer. Da har jeg strøm nok til 4 dagers bruk.

Kvifor kan du ikkje heller spreie dette utover dei fire dagane så slepp du effekttoppen dette gir.
Det er jo heile poenget med det nye systemet.
Du tenker nesten litt som når du fylte bensin/diesel. Fyll tanken og så har eg nok til resten av veka. 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gazer75 said:

Kvifor kan du ikkje heller spreie dette utover dei fire dagane så slepp du effekttoppen dette gir.
Det er jo heile poenget med det nye systemet.
Du tenker nesten litt som når du fylte bensin/diesel. Fyll tanken og så har eg nok til resten av veka. 😛

Ja la oss tenke litt over det.  - Hva tenker du Bensin/Diesel-brukerne hadde sagt dersom bensinavgiften ble gjort progressiv, la oss si at den var 5 kr pr liter for de første 10 literne du fylte, 10 kr pr liter for de neste 10 literne, 15 for de neste 10 literne, 20 for de neste osv? -Dette selvsagt for å unngå at selskapene må bygge ut distribusjonskapasiteten....

Kan jo ikke helt se problemet selv - det er jo bare å svinge innom og fylle 10l hver dag?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kjetilkl said:

Ja la oss tenke litt over det.  - Hva tenker du Bensin/Diesel-brukerne hadde sagt dersom bensinavgiften ble gjort progressiv, la oss si at den var 5 kr pr liter for de første 10 literne du fylte, 10 kr pr liter for de neste 10 literne, 15 for de neste 10 literne, 20 for de neste osv? -Dette selvsagt for å unngå at selskapene må bygge ut distribusjonskapasiteten....

Kan jo ikke helt se problemet selv - det er jo bare å svinge innom og fylle 10l hver dag?

Problemet hadde på en måte vært dersom man til all tid hadde betalt like mye i en øremerket abonnementskostnad for at de skulle drifte og forbedre distribusjonskapasiteten som man gjorde for drivstoffet. Men de over tiår hadde overført alle de inntektene til sine eiere uten å gjøre det nødvendige vedlikeholdet og uten å gjøre de nødvendige forbedringene. 

For så å legge på en ny, ekstra avgift på det samme abonnementet for å sørge for at de skulle fortsette å slippe å gjøre de nødvendige forbedringene. 

Det er så sykt stor avstand mellom deres oppdrag - de får milliarder på milliarder for å drifte infrastruktur - og måten de forteller oss at det er huseiernes ansvar at de ikke har gjort det de skal, og fordi vi trenger mer strøm på spesifikke tidspunkter må vi betale ekstra når vi trenger det. Fortsatt uten at de skal løse oppdraget sitt, å oppskalere etter behov. 

Helt seriøst burde vi heller skrote hele nettavgiften og bare lene oss tilbake på leveringsplikten. Det får være grenser for hvor mange ganger vi skal betale dem for deres tjenesteforsømmelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Heh... Det lønnar seg faktisk å flytte større mengder drivstoff om gongen i motsetning til straum.

Eg fyller ikkje tanken meir enn kanskje halvfull til vanleg sidan eg ikkje har bruk for rekkevidden.
Unødvendig å drasse rundt på mange liter når ein er forbi stasjonen før det er tomt uansett.

For elbil så er det vel heller ikkje bra for batteriet å lade heilt opp og tømme det kvar gong.
Beste er vel å lade til 60-70% alt etter kva ein treng i kvardagen og eventuelt lade heilt opp om natta om ein skal på ein lengre tur dagen etter.
Dei aller fleste elbilar i dag kan vel sette ein maks prosent bilen skal lade til, og kanskje til og med kor mange ampere.
Om ikkje så bør ein jo ha ein ladeboks som faktisk kan justerast. Noko anna virkar lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Men i ditt tilfelle er det ikke en god analogi.

For det du må sammenligne med er dersom du måtte betale ekstra for bensin dersom den skal brukes når du trenger den til og fra jobb eller til og fra hytta. Du ble da møtt med argumentasjon at du bør kjøpe eget anlegg til hundre tusen i garasjen din, kjøpe bensinen når ingen andre kjøper bensin og oppbevare den i en tønne inntil du kan begynne å fylle på bilen ni timer før du skal til jobb.

Absurd argumentasjon? Ja, med vilje. Du må gjøre analogen mye mer absurd for å være sammenlignbar med absurditeten disse tjenesteleverandørene bruker. Monopolister som bruker offerrollen for å forklare hvorfor de ikke skalerer etter behov når de har tatt seg grovt betalt for å skalere etter behov. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gazer75 said:

Skal ein sette det litt på spissen så er det folkets eigen feil om vi har fått for lite nett for pengane.
Kraftselskapa er eigde av kommunar, fylke og stat. Og dei er styrt av politikarane som vi har valt til å styre landet.

Sånn sett er alt folkets egen feil, fordi politikerne styrer alle rammene for lovlig og ulovlige hendelser i landet.

Jeg tror hovedårsaken til at Staten tillater nettmonopolistene å diktere sin egen inntekt er fordi tar man disse inntektene fra kommunene må de øke skattene, og det er for vanskelig. Det er lettere å komme unna med fortellinger om at nettleien ikke har vært høy nok til å dekke driften av nett ved å skylde på elbiler og induksjonsovner. Har ennå ikke hørt en politiker som tør å si at nettleien må opp på grunn av eldrebølgen, men nettleien går til å drifte kommunene i stedet for å oppskalere nettet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...