Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Elbilistar får ingen sympati frå meg for at dei må betale litt ekstra for å lade heime. Dei har allereie eit langt rimelegare bilhald enn dei av oss som faktisk ikkje kan byte til elbil endå.
Er jo elbilistane som klagar mest i trådane her inne som har med nettleige.
For min del så vil eg betale mindre i nettleige med nytt system, noko som eg finn heilt rett når eg kanskje er over 4kWh på ein time nokre få dagar i året. Kvifor skal eg betale like mykje i nettleige som ein som er opp i over 20kWh på ein time kvar dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, tommyb said:

Jeg tror hovedårsaken til at Staten tillater nettmonopolistene å diktere sin egen inntekt er fordi tar man disse inntektene fra kommunene må de øke skattene.

Nettselskapa kan ikkje bestemme kor mykje dei kan ta, det er det RME som gjer.
 

9 minutes ago, tommyb said:

...nettleien går til å drifte kommunene i stedet for å oppskalere nettet

Nettselskapet kan ein ikkje ta utbytte frå. Dette er skilt frå morselskapet. Det eigarane kan få inntekter frå er produksjon og sal av kraft.

Lenke til kommentar

Trur kanskje du skal lese gjennom litt av det du finn her:
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/regulering/nettvirksomhet/nettleie/

For den nye nettleigemodellen så finn du litt her:
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nve-rme-legger-fram-forslag-til-ny-nettleiemodell/

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (23 minutter siden):

Det er jo litt uhyggelig at et organ (RME) utenfor NVE's og Norges kontroll skal bestemme hva slags strømtariffer vi skal ha i Norge. Jeg har trodd så langt at det var NVE med politikernes (les Erna's) støtte som står bak disse nye tariffene. Så viser det seg at det er et EU-organ som står bak! Enda mer skremmende!

Takk for denne informasjonen Gazer75. Har du tenkt på hvorfor RME kalles reguleringsmyndigheten? Det vil nok etter hvert poppe nye reguleringsmyndigheter i Norge på ulike områder (så langt har vi RME, tilsvarende for finans og jernbane). Hva er det neste og når skal Norge regnes som en provins uten stemmerett under EU? Høyesterett sier det er OK så lenge utviklingen skjer ved små skritt av gangen.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Det er jo litt uhyggelig at et organ (RME) utenfor NVE's og Norges kontroll skal bestemme hva slags strømtariffer vi skal ha i Norge.

Du har openbart ikkje lest det som står der. Og som eg har sagt før så skal RME passe på at ting er etter lova. Den er det stortinget som vedtar, og ikkje andre.
Det var heller ikkje RME som bestemte at den nye modellen skulle vere slik den er. Dei gav eit forslag.
Det var OED som måtte endre forskrifta.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (28 minutter siden):

Og som eg har sagt før så skal RME passe på at ting er etter lova

Ja ikke minst EU's lover gjennom ACER!

Det som står tilbake er at RME underlagt EU er den instans som foreslår strømtariffer. Om OED skulle ha innsigelser så vil RME kunne si at det det teller ikke fordi Norge har vedtatt å være underlagt ACER. NVE har ikke rett til å instruere RME og ESA har som jeg tidligere har skrevet klaget på at RME ikke er uavhengig nok av NVE og den norske stat. Alt dette er fakta Gazer75!

I Norge forutsettes at alle utspill fra det offentlige følger loven. Vi har en tredeling av makt: den lovgivende (Stortinget), den utøvende (Regjeringen) og den dømmende (rettssystemet). Når det gjelder strøm så har vi altså gått med på å gi lovgivende og dømmende myndighet til  RME! Interessant!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt:

''Han mener også det er spennende at det kommer utstyr som kan flytte på oppvarming av varmtvann. I dag begynner varmtvannstanken straks å varme seg opp når man har tatt en dusj om morgenen.''

Jeg har for lenge siden plassert en tidsbryter på kontakten som slukker VVB mellom 7 og 10 hver morgen, slik at strømforbruk fra morgen-dusjingen flyttes til billigere timer midt på dagen (da også gratis solstrøm bidrar ;-) Jeg fant en passende bryter til kr 179,- på Clas Ohlson.

Dette har i snitt spart 4 kWh daglig, tilsvarende kr. 2-3000 årlig med dagens strømpriser. Så ENØK lønner seg ;-)

Bare pass på to ting for sikkerhets skyld :

1. Bruk kraftig nok bryter for effekten - den jeg kjøpte kan skru av/på opp til 2.3kW, så det er greit når VVB 'bare' trekker 2.0kW.

2. Unngå legionær-bakterier ved å bare skru av av VVB noen få timer om gangen.

Bakterien vokser best ved temperaturer mellom 20 og 50°C. ...temperaturen i varmtvannsbereder bør holde minst 70°C, iflg. FHI.

 

Lenke til kommentar

Hvor reell er faren for legionella ved pendlende temperatur i VVB? Dør de ikke når vannet varmes opp igjen? Jeg vil i hvert fall unngå problemet.

Vurderer å endre strategi på styring av VVB. La den få varme én gang pr. time, sentrert rundt halv time. Men kun 10 minutter hver time ca. Det gir tilgang til 1/6 * 24 * 2 kW = 8 kWh/døgn. Og da med veldig jevn og lav timeseffekt. Det er omtrent det dobbelte av hva jeg bruker. Den vil da bruke 2-3-4 sykluser på å hente seg inn etter en dusj. I stedet for å fyre en hel time. Eventuelt kan jeg skru den av tidlig på natta når elbilen lader. Tapper litt på billig natt-tariff, men vinner på peak-effekt.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (3 minutter siden):

Hvor reell er faren for legionella ved pendlende temperatur i VVB? Dør de ikke når vannet varmes opp igjen? Jeg vil i hvert fall unngå problemet.

Jeg har forstått det sånn at legionella bekjempes ved å varme vannet opp minimum hver andre eller tredje uke for å være på den sikre siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Én uke husker jeg også å ha lest. Mener det finnes VV-beredere som styrer slikt selv i de landene som historisk har høyere energipriser enn vi. Det er i alle fall ikke nødvendig å ha den på maks uavbrudd.

I tillegg skal det det komme helt varmt vann helt inn til dusjhodet.

Sistnevnte står muligens her: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/legionella/legionellasmitte-hjemme-kan-forebyg/  - har ikke sjekket i skrivende stund.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
HanSole skrev (3 timer siden):

Jeg har for lenge siden plassert en tidsbryter på kontakten som slukker VVB mellom 7 og 10 hver morgen, slik at strømforbruk fra morgen-dusjingen flyttes til billigere timer midt på dagen (da også gratis solstrøm bidrar 😉 Jeg fant en passende bryter til kr 179,- på Clas Ohlson.

Dette har i snitt spart 4 kWh daglig, tilsvarende kr. 2-3000 årlig med dagens strømpriser. Så ENØK lønner seg 😉

Hvordan i alle dager kan du spare 4kWh daglig på å skru av varmtvannsberederen din i 3 timer daglig?
Hvor stor bereder har du egentlig? :)

Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Det er i alle fall ikke nødvendig å ha den på maks uavbrudd.

Samtlige varmtvannstanker har termostat innebygget. Det er derfor ikke en eneste en som er på maks uavbrutt. 

Men, etter en god og lang dusj, eller et bad, blir tanken fylt opp med mange liter kaldt vann. Nå brukes det full effekt, frem til tanken har oppnådd ønsket driftstemperatur. Så går den av igjen, og kun bruker bittelitt strøm på vedlikehold av temp en gang i blant.

Dette skal vi forbrukere straffes for. Slik kan vi jo ikke ha det! Varme opp vann med en gang? Nei nei, det blir så mye bedre for samfunnet hvis vi skroter alle tanker, og vi i stedet kjøper inn smarte enheter som bruker 15 timer på å varme opp vannet etter en dusj. 

.. på kjøkkenet har jeg forøvrig energieffektive induksjostopper. De lekker lite varme til omgivelsene, og er mye bedre for totalforbruket enn gammeldags keramikktopp. Tenk om vi om noen år skal straffes for spisslast pr minutt? Da ryker de også ut av våre tusen hjem!

Elbil skal plutselig bli dyrere, siden det er meget samfunnsmessig uhørt med null-utslipp!?? 

Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden! 🥴 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Hvordan i alle dager kan du spare 4kWh daglig på å skru av varmtvannsberederen din i 3 timer daglig?
Hvor stor bereder har du egentlig? :)

Nei, det går jo ikke. I det klokka bikker 10:00 aktiveres jo varmeelementene, og eksakt like mye strøm brukes for å varme opp det kalde vannet nå!

Dersom strømmen er billigere mellom 10-12, enn den var klokken 7-9, så vil han allikevel spare penger, da! Men i kilowattimer, er det ikke mye gevinst å hente akkurat!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, qualbeen said:

Nei, det går jo ikke. I det klokka bikker 10:00 aktiveres jo varmeelementene, og eksakt like mye strøm brukes for å varme opp det kalde vannet nå!

Nei.

I det øyeblikket vannet blir kjøligere tapes det også mindre varme til omgivelsen. Kortvarig senking gir selvfølgelig knapt merkbare resultater men du vil vel ikke påstå at om varmeelementene aktiveres igjen etter 3 uker vil "eksakt like mye strøm brukes for å varme opp det kalde vannet" som om strømmen hadde vært på hele tiden.

At strømmen kan være billigere når man koble den på igjen kommer i tillegg som en fordel.

(Jeg har vannbåren gulvvarme i betonggulv i en del av huset og har tidligere med hjemmeautomatiseringen styrt - og skal igjen styre - det slik at gulvvarmen slås av når time 1 begynner dersom strømprisen i den etterfølgende følgende timen 2 er noe lavere. Det er nok varme magasinert i betongen slik at jeg ikke merker noe som helst om det ikke tilføres betongen ny varme med 'dyr strøm' den ene timen.)

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Selvsagt.

Termostatene til berederen trenger ikke å stå på maks hele tiden.

Ja, sånn å forstå! Oki, enig! Det hadde holdt med ~50°C til det vanlige, men med økning til >75°C en liten time hver natt for å drepe bakterier! 

Litt kjedelig hvis man er oppe på do midt på natten og skal vaske hender. Plutselig er vannet 20 grader varmere enn normalt! 🥵

Men men..

Lenke til kommentar
7 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Ja ikke minst EU's lover gjennom ACER!

Det som står tilbake er at RME underlagt EU er den instans som foreslår strømtariffer. Om OED skulle ha innsigelser så vil RME kunne si at det det teller ikke fordi Norge har vedtatt å være underlagt ACER. NVE har ikke rett til å instruere RME og ESA har som jeg tidligere har skrevet klaget på at RME ikke er uavhengig nok av NVE og den norske stat. Alt dette er fakta Gazer75!

I Norge forutsettes at alle utspill fra det offentlige følger loven. Vi har en tredeling av makt: den lovgivende (Stortinget), den utøvende (Regjeringen) og den dømmende (rettssystemet). Når det gjelder strøm så har vi altså gått med på å gi lovgivende og dømmende myndighet til  RME! Interessant!

DU har fortsatt ikkje gitt bevis for det du påstår om at vi er underlagt EU og ACER.

ACER er Europa sin RME og skal passe på at ting som er vedtatt i EU og innlemma i lokale lover via EØS blir etterlevd.
Dei er og meklar om to land sine RME ikkje blir einige om tolking av lova/forskrifta.
ACER kan ikkje pålegge Norge noko som helst som bryt med norsk lov.

Du ignorerer det faktum at for at det nye nettleigsystemet skulle komme på plass så var det OED som måtte endre forskrifta.
RME kan ikkje pålegge OED å gjere dette sidan dei ikkje står over norsk lov.

ESA meiner no så mykje rart.

At politikarane tek inn den eine EU forordninga etter den andre i norsk lov er ein anna sak.
Men ikkje kom og seie at RME og ACER er over norsk lov og kan diktere kva vi skal gjere.
Politikarane må ikkje ta inn alle EU lover og reglar i norsk lov.

RME kan ikkje endre lova. Dei kan heller ikkje dømme nokon etter lova.
Dei skal kun passe på at ting er i samsvar med lovene som stortinget har vedtatt.

Du har openbart eit forvridd bilde av korleis alt dette fungerer, og alt anna blir ignorert.

Og berre for å ha det klart, eg er ikkje tilhengar av at politikarane berre tek inn alle nye EU lover og reglar i norsk lov ukritisk, slik det kan sjå ut som dei gjer.
Kva resultatet for norsk økonomi hadde vore om vi hadde stått utanfor Europa sin energimarknad er ikkje godt å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...