Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Gazer75 skrev (På 19.11.2021 den 10.59):

Skal ein sette det litt på spissen så er det folkets eigen feil om vi har fått for lite nett for pengane.
Kraftselskapa er eigde av kommunar, fylke og stat. Og dei er styrt av politikarane som vi har valt til å styre landet.

Ikke helt.   Når regnskapene skjules via private AS som låner penger til kommunale selskap som igjen betaler høy rente på lån som løper over 40 år og store konsernbidrag tilbake til AS.

Endret av Rune_says
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Rune_says said:

Ikke helt.   Når regnskapene skjules via private AS som låner penger til kommunale selskap som igjen betaler høy rente på lån som løper over 40 år og store konsernbidrag tilbake til AS.

Du får legge fram bevis på det då. Kan ikkje berre kome med slike påstandar utan å ha belegg for det. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
8 hours ago, mobile999 said:

Kan det også senkes i bilens system?

Jeg måtte gå fra 3-fase til 1-fase for å få bilen tll å lade stabilt uten å  komme over 4 kW.  Men jeg er litt usikker på om jeg vil lade med så liten effekt at jeg klarer å holde meg under 5 kW totaleffekt (timesnitt) om vinteren. Jeg tror jeg vil ta et par mnd. med 10kW på det kaldeste, da det gir mindre varmetap, og mer muligheter for å utnytte kortvarige dip i strømprisen.

Lenke til kommentar
10 hours ago, iblazeqt said:

Noen som vet hvordan de har regnet på dette? Er det gjsnitt? Eller tenker man at de også har tatt høyde for husstander som har vært så uheldige å bruke 6kw i en time her og der?  (Og dermed plassert disse i de 27 prosentene)

Jeg antar de har brukt samme modell som for effektavgiften. I.e. dette er de som faktisk faller inn i de forskjellige brakettene basert på målt forbruk pr. klokketime. 

10 hours ago, iblazeqt said:

har 11kw elbillader. Kan kun senkes ned til 4kw.

Teknisk sett så kan laderen ikke indikere mindre enn 6A tilgjengelig, men det er bilen som bestemmer hvor mye som faktisk trekkes. 

Om bilen har begrenset fleksibilitet i å justere ned ladestrøm så kan man også bruke en kabel med en faseleder fremfor tre, da blir minsteeffekten ca 1.4kW. (Forutsatt at bilen kan lade på kun en fase, men det gjelder nok de fleste). 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, sverreb said:

Om bilen har begrenset fleksibilitet i å justere ned ladestrøm så kan man også bruke en kabel med en faseleder fremfor tre, da blir minsteeffekten ca 1.4kW. (Forutsatt at bilen kan lade på kun en fase, men det gjelder nok de fleste). 

Noen ladestasjoner har fast kabel, da må en eventuelt koble fra en (IT) eller to (TN) ledere (L2, L3), hvis det ikke kan velges 1-fase et eller annet sted. For Easee kan det gjøres i app. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (5 timer siden):

Du får legge fram bevis på det då. Kan ikkje berre kome med slike påstandar utan å ha belegg for det. Det blir for dumt.

https://www.f-b.no/nve-stopper-prisokning-hos-norgesnett-hvorfor-har-ikke-ordforeren-reagert-pa-overprising/o/5-59-1765293

Årsrapport til Norgesnett (nedenfor) , se etter "konsernbidrag" (46 Mill) og lån "gjeld til konsernselskap" 356 mill.   Det er ikke mulig å se detaljert i årsrapporten hva dette er brukt til, men målt opp mot 117 Mill investert (mye til tilknytning/digitalisering) så er det betydelig.  Ellers interessant å se i innledningen at nettapet er redusert fra 6% til 4% fra 2016 til 2020.  

At lånene har løpetid på 40 år fikk jeg vite i epost svar fra Norgesnett.  Heller ikke mulig å se fra årsrapporten.  Et lån med løpetid 40 år kontra kortere løpetid vil si at man betaler mye mer i renter totalt, men NVE har ikke noe med om Norgesnett tar opp økonomisk dumme lån med høy rente. Men disse utgiftene vil opprettholde eller øke nettleien ut til forbruker. 

https://norgesnett.no/wp-content/uploads/Norgesnett-AS-Arsrapport-2020.pdf

Endret av Rune_says
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/24/2021 at 6:11 PM, Gazer75 said:

Takk for den @Rune_says Er jo berre triste greier. Har det fått noko etterspel? Kunne nesten virke som korrupsjon.

Har ikkje sett meg inn i alle detaljar rundt nettselskapa og kva dei har lov til reint økonomisk.

Får håpe RME faktisk klarar å fange opp slik triksing i framtida.

Er nesten å forvente at det er korrupsjon involvert.

Lenke til kommentar
magb skrev (2 timer siden):

Blir hyggelig med over 5 kr kWh i morgen. Hvordan har folk råd til dette? 🤔🤔🤔

Vi forstår nok ikke helt hva det innebærer. Og regningen kommer ikke før om lenge...

 Vil nok bli et realt sjokk! (Selv om jeg tror de færreste familier vil gå konkurs av den grunn, sånn egentlig.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

Alternativene her er fastpris og basis som begge er mye dyrere.

Har flytande kraft her som ikkje går heilt opp og ned. Mykje meir behageleg. Å betale 49kr pr mnd halve året når ein har ein kwh pris på under 50 øre normalt er tullete. Blir jo langt over 100kwh per månad det om ein også tek med påslaget på 5 øre.

Som eg skreiv i ein anna tråd her så er min pris no 145,50 øre/kWh og frå måndag så går den faktisk ned til 132,50 øre. Og altså ikkje noko fast beløp eller spotpris påslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...