Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (22 minutter siden):

Ville en direktevarmer til dusjen lønt seg nå? De bruker jo et hav av effekt mens man dusjer men slår seg jo helt av umiddelbart når man er ferdig.

Varmetapet fra 300 l vv.tank er ca 100w, så det er vel potensialet. Kanskje ekstra isolasjon av vv.tank kan redusere varmetapet sånn at man kommer ned under halvparten. Det kan man vel aldri spare inn med nye installasjoner

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Varmetapet fra VVB kan sees på som en helt grei bieffekt. Det gir litt ekstra fyring der den står, og tilsvarende mindre fra de andre varmekildene. Varmen havner jo ut i huset. Kanskje ikke på det gunstigste stedet i alle tilfeller. I mitt tilfelle står den i et teknisk rom i underetasjen, der jeg ellers bruker panelovn. Så det er ikke mye å spare på ekstra isolasjon eller dagsenking.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (32 minutter siden):

Ville en direktevarmer til dusjen lønt seg nå? De bruker jo et hav av effekt mens man dusjer men slår seg jo helt av umiddelbart når man er ferdig.

Tenkte også på det. Er spesiellt at man skal ha 2-300 liter vann stående. men må vel passe tidspunkt for dusj da.

 

Her er det fullt mulig og holde seg under 5kw, men tror det blir vanskelig i jula.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Vil tro dusjen er blandt de største forbrukerne. Og de fleste med mer enn 3 hjerneceller har kontroll på når bilen lader. Selv _jeg_ klarer å stille bilen til å begynne lading ved bestemte klokkeslett.

Angående billading, så har Elbilforeningen tidligere spurt sine medlemmer rundt dette. 

Den gang svarte over halvparten at de utsatte lading til natt, resterende plugget i og startet lading når det passet dem, uten å tenke på hva klokka er.

Dette var altså lenge før effekt-prising var noe tema. 

Kilde: https://www.tu.no/artikler/elbil-eiere-lader-allerede-mest-om-natta/515129?key=T2B89qet

 

Potensielt kan jo ordningen få den resterende halvpart til å endre lade-mønster. Men jeg tror ikke vi får alle til å endre mønster. Spesielt ikke dersom man uansett bikker 5kWh-grensen selv på natt. Hva er da poenget? Kan like gjerne slå ut andre veien; at folk ser de uansett bikker over, og begynner å lade når tid som helst, men med innstilling om å ikke havne over i 10kWh-gruppen? 

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2021 at 11:14 AM, Gazer75 said:

Elbilistar får ingen sympati frå meg for at dei må betale litt ekstra for å lade heime. Dei har allereie eit langt rimelegare bilhald enn dei av oss som faktisk ikkje kan byte til elbil endå.
Er jo elbilistane som klagar mest i trådane her inne som har med nettleige.
For min del så vil eg betale mindre i nettleige med nytt system, noko som eg finn heilt rett når eg kanskje er over 4kWh på ein time nokre få dagar i året. Kvifor skal eg betale like mykje i nettleige som ein som er opp i over 20kWh på ein time kvar dag?

Ingen elbilister som ber om sympati. Vi er derimot vant med rent irrasjonelt hat siden 2011 :)

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ja, hadde han lest det jeg skrev så ba jeg (som ikke er elbilist ennå) heller ikke om sympati for dere. Mitt poeng var at å bruke dere som forklaring/syndebukker for at man forsøker unngå oppskalering av nettet til dagens behov, ikke holder.

Nettet må som nevnt tåle forbruket også på julaften, og det å ta inn en ren luksusskatt for julemiddagen utgjør kun en forskjell i inntekt, og ingen forskjell for flaskehalsene i nettet. Folk er forhåpentligvis ikke så lettlurte at de sitter med kald julemiddag for å spare en ukjent sum mynter, og forbanner elbilistene for det.

Dette er situasjonen man lobbyer for å opprettholde:
https://www.nettavisen.no/artikkel/hafslund-odela-julaften/s/12-95-1509393

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (På 19.11.2021 den 11.14):

Elbilistar får ingen sympati frå meg for at dei må betale litt ekstra for å lade heime. Dei har allereie eit langt rimelegare bilhald enn dei av oss som faktisk ikkje kan byte til elbil endå.

Ah, god gammel misunnelse altså. Dette har vi jo hørt i kommentarfeltene i årevis allerede 'bare vent så kommer de med en avgift på å lade elbil'. Jepp. Nå er den her.

Gazer75 skrev (På 19.11.2021 den 11.14):

For min del så vil eg betale mindre i nettleige med nytt system, noko som eg finn heilt rett når eg kanskje er over 4kWh på ein time nokre få dagar i året. Kvifor skal eg betale like mykje i nettleige som ein som er opp i over 20kWh på ein time kvar dag?

Det beste er nok en modell som følger de faktiske utgifter. Om jeg setter elbilen til lading på et tidspunkt det er ledig effekt i nettet vill ikke min lading trigge oppgraderinger av nettet men om du koker poteter kl 17, når alle andre gjør det, så *kan* det være det som trigger behovet for oppgradering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (6 timer siden):

Du og jeg vet ikke når det er ledig kapasitet, og ingen vil fortelle det til oss heller. Så ædda bædda, vi slipper ikke unna

Dette har du fått svar fra meg før på. Men du velger altså å ignorere svaret, og fortsette å påstå dette.

Som @Kahuna skriver, dette vet vi med så god sannsynlighet. , at å påstå noe annet er rent useriøst. De fleste bedrifter og så godt som alt av offentlig virksomhet er uten drift eller på lavgir, så det gir ganske så mye tilgjengelig effekt i nettet, at det er uproblematisk de aller fleste steder.

Unntaket er der anleggene allerede går på sparebluss, og der det samtidig ikke finnes bedrifter eller offentlig virksomhet som deler på effekten på dagtid. Altså veldig sære corner cases som vi i det hele og store kan se bort fra.

Edit: Som skrecvet under, jeg misforstod innlegget og så feil på hvem jeg trodde det var som skrev dette...

Endret av Snowleopard
Overstreket del var ikke denne debattanten. My bad! Beklager.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Så fint da, min lading om natta *er* snillere bruk. :)

Det vet du ikke. Om andre gjør som deg er raskt  natta den tiden med mest belastning.

40 minutes ago, Kahuna said:

Joda, det kan vi. Ikke med 100% sannsynlighet men kanskje 98%.

Som ikke er i nærheten godt nok. En 2% sjangse for å få en overbelastning i timen betyr to strømbrudd i uka. Man må overdimensjonere nok til at det går år eller tiår mellom hver gang man opplever et strømbrudd p.g.a. en statistisk anomalitet. Derfor er veldig variabelt forbruk så kostnadsdrivende, det øker dramatisk hvilken kapasitet man må bygge ut i forhold til hvor mye man normalt bruker.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snowleopard said:

De fleste bedrifter og så godt som alt av offentlig virksomhet er uten drift eller på lavgir, så det gir ganske så mye tilgjengelig effekt i nettet, at det er uproblematisk de aller fleste steder.

Nå tenderer bedrifter og boliger å være lokalisert hver for seg, ihvertfall nok til at en trafostasjon nok vil tendere til å forsyne nesten bare boliger eller nesten bare bedrifter. Så jeg ville ikke stolt for mye på at dekorrelering av forbruk mellom bolig og virksomheter vil hjelpe så mye.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Nå tenderer bedrifter og boliger å være lokalisert hver for seg, ihvertfall nok til at en trafostasjon nok vil tendere til å forsyne nesten bare boliger eller nesten bare bedrifter. Så jeg ville ikke stolt for mye på at dekorrelering av forbruk mellom bolig og virksomheter vil hjelpe så mye.

Selv om det finnes mer dedikerte boligområder endel steder, så er det i byene ofte slik at boliger og bedrifter befinner seg ganske nær hverandre, og noen ganger i samme bygg. Men det er jo så langt jeg kan se, ikke dagens situasjon som er det store problemet, men forventningene om hva som kommer om få år.

Og om den lokale trafoen ikke er tilstrekkelig, så er fremdeles dele/spredenettet gjerne sterkt nok. Det er et ganske så minimalt problem sammenlignet med der man må vurdere å forsterke/utvide dele/spredenettet og det regionale nettet.

Byene vil jo fortsette å vokse, og næringslivet beveger seg mot mer elektrifisering, og dette vil uansett gi et behov for  å utvide kapasiteten både i lokale trafoer og i dele/spredenettet.

Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Selv om det finnes mer dedikerte boligområder endel steder, så er det i byene ofte slik at boliger og bedrifter befinner seg ganske nær hverandre, og noen ganger i samme bygg. Men det er jo så langt jeg kan se, ikke dagens situasjon som er det store problemet, men forventningene om hva som kommer om få år.

Også i byene er det mye skille. Gater med mye næringsliv og kontorer tenderer til å ha få til ingen boliger og omvendt. Boligstrøk begrenser seg stort sett til noen dagligvarebutikker, kafeer og andre mindre servicevirksomheter.

14 minutes ago, Snowleopard said:

Og om den lokale trafoen ikke er tilstrekkelig, så er fremdeles dele/spredenettet gjerne sterkt nok.

Oppgradering av den lokale trafoen er likevel en kostnad man må dekke inn.

15 minutes ago, Snowleopard said:

Byene vil jo fortsette å vokse, og næringslivet beveger seg mot mer elektrifisering, og dette vil uansett gi et behov for  å utvide kapasiteten både i lokale trafoer og i dele/spredenettet.

Og jo jevnere forbruket er jo mindre blir kostnadene. Mindre maks/snitt på enkeltbrukernivå gir mindre maks/snittforhold også oppover i nettet. Sidenb det er makseffekten som er dimensjonerende så vil det å incentivere jevnere bruk redusere kostnadene for de fremtidige oppgraderingene siden man da kan legge til grunn mer gunstige antagelser på maksbelastning når man dimensjonerer nye utbygginger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...