Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Villfaren said:

Muligens ett dumt spm, men er det over 5kw i en time i strekk eller en time totalt i mnd? 

En time totalt. Så om du bruker 5kW konstant i én time en måned og 0kW resten av måneden så får du ekstra straff.

Lurer på hva det neste blir når de finner ut at dette heller ikke er nok til å slippe å bygge ut strømnettet?

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned timesforbruk for de siste 3 år fra min nettleverandør (Elvia), for å se om det jeg har gjort det siste året hadde noen effekt.
Det jeg gjorde vår å flytte elbillading til natt (01-05) og sette den ned fra 16A (3.6kW til 10A (2.3kW) , og endre så vv-tank ikke kjører samtidig med lading (wifi-styrt smartkontakt).
Egentlig veldig enkle tiltak, og det kan se ut som om det har hatt en viss effekt, jeg kan se adskillig færre topper over 5kWh/h etter at jeg gjorde dette (omtrent etter den røde streken)
Vi merker ikke noe til dette i det daglige, da ladingen holder til fruens bilbruk (ca. 4 mil pr. dag), og vannet forsatt er varmt når vi trenger det.

973629995_Timesforbruk3r.thumb.jpg.be86ed443f785e2295c6cadee2014afb.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Wisd0m said:

Og dytte noen som har gjort noe så uansvarlig som å få to barn på en 75 prosent butikkjobb foran seg for å fremme sin sak om lavere strømpris...

1) De burde ventet med barnene som de fleste andre

2) Sosialstønad eller andre fordelingsmidler er mer treffsikkert enn å ødelegge kraftmarkedet.

Ja, tenk at at noen får barn uplanlagt

https://www.tv2.no/a/10965867/

Eller tenk at noen føder barn slik at folk etterhvert kan kommentere her på forumet, det er jo helt forferdelig

Du var jo ett barn en gang du også

du burde heller tilbringe tiden din med noe annet produktivt enn å sitte her på forumet å klage på at folk får barn

Hvert minutt du bruker her er ett minutt du kunne brukt til å tjene penger noe som igjen staten kunne skattet av

Veldig uansvarlige greier

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Du skal være flink til å organisere for å få til det. ;)

Folk lader til forskjellige tider og med forskjellig effekt. Det har en tendens til å jevne seg ut når tallene blir store men løsningen som den Tibber har vil kunne jevne det ut ytterligere.

Jepp, og mange lader bare 1-2 ganger pr. uke. Vi klarer oss fint med det de ukene vi ikke er på langtur. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, BadCat said:

De fleste voksne vet konsekvensene av å ha sex, sykdom, skam og graviditet.

Kanskje han skriver i kaffepausene.

Å generaliseree at alle vet at man blir syk når man har sex er vel en drøy påstand?

Hva har skam med dette å gjøre? hørt om sarkasme?

Og hvis han skriver i kaffepausene så er det fortsatt ett minutt brukt til noe annet enn å være produktiv

han kunne jo kodet eller lært seg ett språk, eller andre ferdigheter eller han kunne vært aksje trader osv

 

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, BadCat said:

Det er viktig å ta pauser. Ingen har godt av å levere 24/7.

Nei selfølgelig

Akkurat som ingen har godt av å leve uten sosial kontakt i lang, lang tid

og med sosial kontakt så kan det skje ting over tid der sex er en av dem

Det finnes jo selfølgelig folk som klarer seg uten sex også

men hvis alle hadde gjort det så hadde vel ingen sittet her å skrevet på forumet

hadde ikke funtes ett forum engang

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo noe som kalles for kinetisk energi, altså bevegelsesenergi... den kan gi nærmest uendelige mengder med energi! Som dette fx.: Kraften fra én regndråpe kan lyse opp 100 LED-pærer – NRK Viten – Nyheter innen vitenskap og forskning

Fliser, der høster energien fra dine fodtrin og laver elektricitet | bobedre.dk - og det ser jo ut til å bli ladbart: Dansker vil lage «svinghjul» til lagring av fornybar energi | DN

Det ser ut for at man må lage seg sin egen strøm snart hvis dette skal fortsette? 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjekket forbruket mitt nå og ble helt satt ut. Siste uka har jeg ikke vært under 5 kwt i det hele tatt, toppen er forrige lørdag med 17, 67 kwt. Jeg bor i en leilighet på 29 kvm, med ventilasjonsanlegg pluss varmekabler bad som varmekilde. Gjennom uka har jeg nesten ikke vært hjemme, jobbet ti-timere og stort sett bare sovet når jeg var hjemme. Hatt innetemperatur på 18,5-19 grader, leiligheten holder dårlig på varmen. Ser jeg har lett for å bruke tørketrommel og vaskemaskin samtidig siden jeg gjerne vasker mer enn en vask når jeg først er hjemme i helga, annenhver helg baker jeg rundstykker og bruker da stekeovnen i 2-3 timer.  Har en liten varmtvannstank i kjøkkenbenken og dusjer etter jobb pluss kjapp oppfriskning før jobb.

Tiltak jeg ser jeg kan iverksette: skru ned varmen på badet, resten av leiligheten er kald nok som den er(er dessverre en frysepinn). Vaske klær oftere så jeg ikke trenger å vaske mer enn en maskin om gangen, passe på å ikke sette på oppvaskmaskin samtidig. Sjekke om jeg kan slå av varmtvannstank når jeg bruker andre ting. Men baking og langvarig bruk av stekeovn kommer jeg ikke unna, jeg må kunne bake selv pga matallergi. Dermed er jeg redd jeg kommer til å havne på et høyt trinn uansett hva jeg gjør...

Jeg har faktisk knapt vært under 5 kwt siden september når det begynte å bli kjøligere.

Endret av Dobbeltabbe
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mykje vil ha meir er det eit ordtak som seier.

Elbil eigarar har allereie eit mykje rimelegare bilhald enn andre. Eit par hundre kroner ekstra pr mnd for å ha ein høg effekt ladar heime bør vere greit.

Dette er det som tidlegare var fastledd. Altså ein årleg fast pris som vart fordelt ut per månad.

Ein må samanlikne med dagens pris også. Fastledd no er 287,50kr/mnd og det blir det same som "kapasitetsledd". Dette vil då vere 478,50kr/mnd eller omlag 66% dyrare.

Samtidig så er dagens nettleige 41,74 øre/kWt. Den blir 38,11 øre/kWt med nytt system i dei dyraste timane på vinteren. Ein nedgang på omlag 3,6%. Og ladar du elbilen på natta om dei fleste gjer så er nettleiga på 30,11 øre/kWt på vinterstid. Ein reduksjon på nesten 28%.

Endret av Gazer75
Brukte feil tal for pris tidlegare som var utan avgifter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (20 minutter siden):

Nå er det jo noe som kalles for kinetisk energi, altså bevegelsesenergi... den kan gi nærmest uendelige mengder med energi! Som dette fx.: Kraften fra én regndråpe kan lyse opp 100 LED-pærer – NRK Viten – Nyheter innen vitenskap og forskning

Fliser, der høster energien fra dine fodtrin og laver elektricitet | bobedre.dk - og det ser jo ut til å bli ladbart: Dansker vil lage «svinghjul» til lagring av fornybar energi | DN

Det ser ut for at man må lage seg sin egen strøm snart hvis dette skal fortsette?

Det der er bare skrevet for underholdning og har ingen praktisk verdi:

1. 100 LED-pærer er ikke et mål på energi. Det er trolig snakk om en gjennomsnittseffekt på milliwatt fra den installasjonen der og den er neppe kostnadssvarende i forhold til energimengden. Selv det teoretiske energipotensialet til denne løsningen er nokså lite sammenlignet med vanlig vannkraft, som forsåvidt også er en minimal del av verdens energibehov. Morsomt konsept men det vil neppe få noen praktisk betydning.

2. Flisene plukker også opp uhyre lite energi. Jeg vet ikke hvor mange elefanter du må få til å trampe der 24/7 for at det skal kunne drifte én husstand, men det er antagelig ganske mange. Billig energi blir det neppe. Altså ingen praktisk betydning. Også her et morsomt konsept egnet for underholdning og leke-laboratorier for barn.

3. Svinghjul brukes kommersielt i dag til å lagre energi. Men ikke til det formålet artikkelen nevner. Det er nemlig ikke kostnadseffektivt til det. Altså morsomt konsept igjen, men totalt irrelevant for den typen energilagring som artikkelen snakker om.

Skal man lage egen strøm så finnes det kommersielle produkter som er konkurransedyktige på pris. Solceller, vindturbiner og et utvalg kommersielle og lønnsomme måter å lagre energien på. De mest lønnsomme løsningene vil gjøre suksess.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Dobbeltabbe said:

Sjekket forbruket mitt nå og ble helt satt ut. Siste uka har jeg ikke vært under 5 kwt i det hele tatt, toppen er forrige lørdag med 17, 67 kwt. Jeg bor i en leilighet på 29 kvm, med ventilasjonsanlegg pluss varmekabler bad som varmekilde...

 

Det høres feil ut. Gammalt og dårleg isolert hus?
Har ein nesten 50kvm leilegheit her med ein 2kW varmekabel i stove/kjøkken samt ein liten panelovn under glaset, i tillegg til kabel på badet. Eg likar å ha det varmt, så omlag 23-25 grader.
I den kaldaste dagen 7. februar i år så brukte eg nesten 73kWh heile dagen, og var oppe i 4,87kWh i den verste timen. Tre av timane den dagen var over 4,5kWh. Sjekka historikken på Yr og temperaturen var ned under -20 grader den dagen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

En time totalt. Så om du bruker 5kW konstant i én time en måned og 0kW resten av måneden så får du ekstra straff.

Lurer på hva det neste blir når de finner ut at dette heller ikke er nok til å slippe å bygge ut strømnettet?

Merkelige greier. Blir dyrt for de fleste dette vil eg tro 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (26 minutter siden):

Samtidig så er dagens nettleige 41,74 øre/kWh. Den blir 16 øre/kWh med nytt system i dei dyraste timane på vinteren. Ein nedgang på nesten 62%. Og ladar du elbilen på natta om dei fleste gjer så er nettleiga på kun 8 øre/kWh på vinterstid. Ein reduksjon på 80%.

Du sammenligner nettleie med og uten avgift(?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Du skal være flink til å organisere for å få til det. ;)

Folk lader til forskjellige tider og med forskjellig effekt. Det har en tendens til å jevne seg ut når tallene blir store men løsningen som den Tibber har vil kunne jevne det ut ytterligere.

Det var selvsagt satt veldig på spissen, men når det plutselig kommer mye vindkraft inn, så det kommer noen timer med veldig lav strømpris, så kan Tibber og andre like gjerne bidra til mindre utjevning, ettersom de vil gi alle billig strøm. Vi kan til og med få se hamstring, ved at ønsket ladeprosent justeres opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Det der er bare skrevet for underholdning og har ingen praktisk verdi:

1. 100 LED-pærer er ikke et mål på energi. Det er trolig snakk om en gjennomsnittseffekt på milliwatt fra den installasjonen der og den er neppe kostnadssvarende i forhold til energimengden. Selv det teoretiske energipotensialet til denne løsningen er nokså lite sammenlignet med vanlig vannkraft, som forsåvidt også er en minimal del av verdens energibehov. Morsomt konsept men det vil neppe få noen praktisk betydning.

2. Flisene plukker også opp uhyre lite energi. Jeg vet ikke hvor mange elefanter du må få til å trampe der 24/7 for at det skal kunne drifte én husstand, men det er antagelig ganske mange. Billig energi blir det neppe. Altså ingen praktisk betydning. Også her et morsomt konsept egnet for underholdning og leke-laboratorier for barn.

3. Svinghjul brukes kommersielt i dag til å lagre energi. Men ikke til det formålet artikkelen nevner. Det er nemlig ikke kostnadseffektivt til det. Altså morsomt konsept igjen, men totalt irrelevant for den typen energilagring som artikkelen snakker om.

Skal man lage egen strøm så finnes det kommersielle produkter som er konkurransedyktige på pris. Solceller, vindturbiner og et utvalg kommersielle og lønnsomme måter å lagre energien på. De mest lønnsomme løsningene vil gjøre suksess.

Det må antakelig forbindes mer med treningshaller etc. for at det skal bli noen effekt, altså liten effekt til å bruke i private hjem. Men har lest at det kan brukes i veielementer og lignende, Tyskland hadde en skisse med små vindmøller i rabattfelt mellom to kjørefelt. Men det blir sikkert for puslete og svakt for å gi mye effekt og fort gå i stykker, men tanken og ideene er jo gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...