Gå til innhold

Slik blir den nye nettleia: Én uheldig time kan gi deg smell på over 200 kroner


Anbefalte innlegg

Hjelper ikke at ideene er "gode" når de ikke er gode nok sammenlignet med hva markedet ellers tilbyr.

Kan et treningssenter spare 100 kr/år med et stort flislagt gulv til 50 000 kr så er og forblir det et morsomt leke-laboratorie-eksperiment. Ja, det funker og er morsomt, men det er blir ikke noe som redder verden av den grunn.

Lønnsomhet og konkurransedyktighet er alfa og omega. Uten det er konseptet dødfødt.

Hvor mye strøm får man ut av solceller til samme pris? Kanskje i størrelseorden 100-1000 ganger mer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

Det der er bare skrevet for underholdning og har ingen praktisk verdi:

1. 100 LED-pærer er ikke et mål på energi. Det er trolig snakk om en gjennomsnittseffekt på milliwatt fra den installasjonen der og den er neppe kostnadssvarende i forhold til energimengden. Selv det teoretiske energipotensialet til denne løsningen er nokså lite sammenlignet med vanlig vannkraft, som forsåvidt også er en minimal del av verdens energibehov. Morsomt konsept men det vil neppe få noen praktisk betydning.

2. Flisene plukker også opp uhyre lite energi. Jeg vet ikke hvor mange elefanter du må få til å trampe der 24/7 for at det skal kunne drifte én husstand, men det er antagelig ganske mange. Billig energi blir det neppe. Altså ingen praktisk betydning. Også her et morsomt konsept egnet for underholdning og leke-laboratorier for barn.

3. Svinghjul brukes kommersielt i dag til å lagre energi. Men ikke til det formålet artikkelen nevner. Det er nemlig ikke kostnadseffektivt til det. Altså morsomt konsept igjen, men totalt irrelevant for den typen energilagring som artikkelen snakker om.

Skal man lage egen strøm så finnes det kommersielle produkter som er konkurransedyktige på pris. Solceller, vindturbiner og et utvalg kommersielle og lønnsomme måter å lagre energien på. De mest lønnsomme løsningene vil gjøre suksess.

Tja, jeg syns ikke det er helt borte jeg da og det er nok ikke meningen at kinetisk energi skal forsyne ett helt hus

men heller kan være med på å forsyne mindre dingser foreksempel små ledlysdioder i forbindelse med foreksempel ett trafikklys for gående.

Det er jo kun i bruk når folk skal krysse en veibane og det er derfor ikke nødvendig for den å bruke energi hele tiden for hvis den gjør det så koster det jo også penger når trafikklyset ikke brukes av gående

En god del i energi spørsmål handler jo om hvordan man kan utnytte energi bedre

Skjønt i dag så blir de fleste gangfelt bygd med broer over veibaner eller under men det er jo bare ett eksempel på bruk jeg kan se for meg at slik kinetisk energi kan fungere

Jeg har foreksempel en klokke som går på kinetisk energi

kombinerer man den med solenergi og ett batteri for å lagre energien så vil sansynligvis denne klokken godt klare å vise tiden store deler av døgnet

Med det samme jeg er inne på det

Hvis det hadde vært praktiskt mulig så kunne man jo også høstet energi av molekyler, fotoner og atomer

som flyr i rundt oss, gjennom oss eller beveger seg i forskjellige matrialer

eller kanskje til og med kroppsvarmen vår.

Men da er det snakk om futuriske teknologier eller science fiction og det er nok mer på fantasi stadiet med dagens kunnskap og teknologi og jeg er veldig usikker på om noe slikt hadde vært praktiskt mulig

og nei jeg tenker ikke på atomenergi slik man tenker på klassisk kjernekraft

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Dobbeltabbe skrev (1 time siden):

Sjekket forbruket mitt nå og ble helt satt ut. Siste uka har jeg ikke vært under 5 kwt i det hele tatt, toppen er forrige lørdag med 17, 67 kwt. Jeg bor i en leilighet på 29 kvm, med ventilasjonsanlegg pluss varmekabler bad som varmekilde.

Her blander du effekt (kW) og energi (kWt). Med et jevnt effektbruk på 5 kW så blir energiforbruket i løpet av et døgn 120 kWt.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (4 timer siden):

Men det vil ikke være særlig realistisk. Man lader ikke mer enn det er plass til på batteriet. Og det avhenger av hvor mye man kjører hver dag. Snittet er ca 15.000 km/år. Det utgjør 3000 kWh ved 2kWt/10 km. Fordelt på 365 dager blir det 8,2 kWt/døgn. Med 32 A lading (7,4 kW) er det ikke mer enn drøyt én time lading hver natt. Fordelt over to klokketimer er det 4,1 kW. Og derfra kan man regne seg nedover til hvor lite man kan klare seg med. 

... Og nettopp derfor synes jeg det er håpløst at man havner i dyrere kategori, bare fordi man lader hurtig på et tidspunkt nettet tåler det veldig fint (om natten). 

Jeg ønsker å bli oppfordret til å flytte elbil-lading til et tidspunkt som tåler det. Jeg ønsker ikke å bli oppfordret til å måtte senke ladefart, og strekke det ut over mange, mange timer. 

Så lenge nettet tåler det (med god margin), burde det være klekkende likegyldig om jeg lader hurtig eller seint!?!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

I prinsippet er dette en god løsning men hvordan vil dette virke etter nyttår? Vil også Tibber sine kunder måtte forholde seg til de nye effekttrinnene?

Ja, ingen forskjell. Tibber er kun siste salgsledd mellom meg og NordPool. 

Nettet eies av noen helt andre, eksempelvis BKK i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

@Lodium Det er ikke meningen å være noen gammel grinebiter som er negativ til alt nytt, selv om det kanskje virker sånn. Men jeg synes det er viktig å poengtere at enhver løsning må være bedre enn alternativene i nok tilfeller til at det blir lønnsomt. Hverken dråpedingsen eller flisene ser ut til å ha potensiale for å bli bedre enn alternativene.

Skjønt dråpedingsen har sikkert anvendelse som meteorologisk måleapparat og de flisene har allerede anvendelse som badevekt, kjøkkenvekt, strekk- og trykk-målere etc. Trafikklys har krav til oppetid. Det er ikke akseptabelt at trafikklys dropper ut i tørkeperioder eller når snøen legger seg. Trafikklys har også et mye høyere krav til lysstyrke enn det som demonstreres i det mørke rommet, og de skal lyse konstant, ikke korte blink. Trafikklys krever altså MYE mer energi enn den dråpedingsen klarer å produsere. Klart man kunne hatt 1000 stk, men da begynner det å ta mye plass. Også må strømmen lagres. Det er mye mer driftsikkert å forsyne de på trafikklys på andre måter.

Derfor er jeg litt brå med å sable ned disse teknologiene som framtidige kraftkilder vi kan regne med i kraftsammenheng (tråden handler om nettleie). Klokker som går på kinetisk energi er flott. Der har de funnet et godt bruksområde, men det er jo en grunn til at det ikke kjøres statistikk over global kraftproduksjon på den måten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

... Og nettopp derfor synes jeg det er håpløst at man havner i dyrere kategori, bare fordi man lader hurtig på et tidspunkt nettet tåler det veldig fint (om natten). 

Jeg ønsker å bli oppfordret til å flytte elbil-lading til et tidspunkt som tåler det. Jeg ønsker ikke å bli oppfordret til å måtte senke ladefart, og strekke det ut over mange, mange timer. 

Om du absolutt vil lade litt hurtigere / med noe høyere effekt, så kan du vel fint betale 7 kr kroner om dagen for dette? (tilsvarer et trinn opp). Det tilsvarer prisen på kun 0,33 liter bensin. Samtidig, siden energileddet med ny nettleie er lavere enn i dag, så blir nok den totale endringen i forhold til i dag nærmere 0 kr dagen enn 7 kr dagen. Endringen blir altså begrenset.
 

Kapasitetsbruk er den viktigste kostnadsdriveren i nettet, og det er derfor rimelig at de som bruker mye kapasitet skal betale mer enn de som bruker lite kapasitet. Det er urimelig at de som bor i leiligheter og eneboliger uten elbil skal tvinges til å subsidiere elbileiere som nekter å lade smart, over nettleien.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

@Lodium Det er ikke meningen å være noen gammel grinebiter som er negativ til alt nytt, selv om det kanskje virker sånn. Men jeg synes det er viktig å poengtere at enhver løsning må være bedre enn alternativene i nok tilfeller til at det blir lønnsomt. Hverken dråpedingsen eller flisene ser ut til å ha potensiale for å bli bedre enn alternativene.

Skjønt dråpedingsen har sikkert anvendelse som meteorologisk måleapparat og de flisene har allerede anvendelse som badevekt, kjøkkenvekt, strekk- og trykk-målere etc. Trafikklys har krav til oppetid. Det er ikke akseptabelt at trafikklys dropper ut i tørkeperioder eller når snøen legger seg. Trafikklys har også et mye høyere krav til lysstyrke enn det som demonstreres i det mørke rommet, og de skal lyse konstant, ikke korte blink. Trafikklys krever altså MYE mer energi enn den dråpedingsen klarer å produsere. Klart man kunne hatt 1000 stk, men da begynner det å ta mye plass. Også må strømmen lagres. Det er mye mer driftsikkert å forsyne de på trafikklys på andre måter.

Derfor er jeg litt brå med å sable ned disse teknologiene som framtidige kraftkilder vi kan regne med i kraftsammenheng (tråden handler om nettleie). Klokker som går på kinetisk energi er flott. Der har de funnet et godt bruksområde, men det er jo en grunn til at det ikke kjøres statistikk over global kraftproduksjon på den måten.

Jeg mener du fortsatt er litt for bastant

du har jo ikke tatt med mulige fremtidige teknologi utviklinger på området

Om 20 eller 40 år er det mulig at kinetiske fliser, murstein eller noe annet er lønnsom og effektivt nok til at det kan brukes i litt større eksempel enn klokken og små lysdioder jeg kom med

Hvem vet?

 

Trafikklys har jeg jo som sagt er kun oppe å kjører når de først brukes.

De skifter ikke lys om det ikke er noe trafikk i området

De gjør det hvertfall ikke rundt her

Her må man nærme seg så sensoren plukker deg opp eller trykke inn en knapp for å gi signal om at du ønsker å krysse dersom sensoren ikke plukker deg opp

og noen tusen folk som går flere kilometer på kinetisk asfalt uten å krysse ett lyskryss tramper , går, jogger, løper etc da relativt mye på ett fortau

samt har en  jo batteriteknologi

Under 50 lumens med ett generøst annslag vil en lommelykt vare i 20-50 timer med batterier

så alt som gjenstår er jo å gjøre det litt mer billigere og effektivt og at det svarer seg å legge ett kinetisk lag når man først er i gang å lage fortau.

Her er ett skjema over lumens forresten

Types of Lighting

Lumens Requirement

Outdoor Wall lights

50-185 lumens

Path lighting

100-200 lumens

Garden Lights

600-1,800

Motion sensor lights

300-700 lumens

Pond/pool lights

200-400 lumens

Flood lights

700-1300 lumens

Landscape

50-300 lumens

Street Lights for residential areas

5000 lumens

Street Lights for roadways

6,400-18,000 lumens

High mast for highways

25,000-100,000 lumens

 

Kilde https://www.heisolar.com/how-many-lumens-do-i-need-for-outdoor-lighting/

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt når andre har betalt for at jeg lader elbil? Nettleie hos oss har vært basert på en basispris som er lik for alle og så et tillegg ut i fra hvor mye strøm man har brukt. Akkurat som man gjør med vann og annet.

Jeg har derimot 2 naboer som nekter å følge "ro og orden" reglementet og kjører vaskemaskin om natten for å spare på strømpris. Heldigvis har jeg flyttet soverommet så det ikke ødelegger nattesøvnen lenger. Vi har naboer som vanner med slange på dager hvor det ikke er tillatt pga. tørke og lav vannstand i drikkevannskilder.

Vi har også en nabo med varmepumpe som er mot reglementet for våre rekkehusleiligheter hvor viftedelen ute har slitte lagre som gjør at den ofte bråker. (fikk alt veldig billig og monterte utedelen vekk fra sitt soverom) Den går om natten og gjør at andre ikke kan ha vinduet oppe på varme sommernetter eller hvis man ønsker mer frisk luft på soverommet på generell basis.

Jeg har null dårlig samvittighet for hva andre måtte mene om at jeg lader elbil når jeg må ha strøm på den. Folk er ofte egoistiske rasshøl på andre områder likevel. Snømåking er et helt eget kapittel der. Her er det forøvrig en standard å høre motorsag, kantsliper, gressklipper og alt annet som kan bråke når det er søndag og/eller helligdag. Folk gjør først og fremst som det passer dem selv.

EDIT:
Og hva er greia med å sette trampolinen lengst mulig vekk fra egen husvegg og mot naboer og så la ungene skrike så lungene nærmest brister. Konstant og i timesvis hele sommeren?

Når jeg var barn så fikk man som regel tilsnakk fra egne foreldre om man stod utenfor å vinduet å skrek alt man klarte hele dagen.

Rant på "solidarisk nettbelastning" over 😛

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Så lenge nettet tåler det (med god margin), burde det være klekkende likegyldig om jeg lader hurtig eller seint!?!

Jeg er helt enig med deg!

 

TorHansen skrev (1 time siden):

Kapasitetsbruk er den viktigste kostnadsdriveren i nettet, og det er derfor rimelig at de som bruker mye kapasitet skal betale mer enn de som bruker lite kapasitet. 

Så lenge vi bare benytter den kapasiteten som allerede finnes, så går alt helt fint. Da trenger vi ikke bygge ut mer, og all nettleia kan gå til vedlikehold. Vinn - vinn. Nettet slites ikke av at ledig kapasitet benyttes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (27 minutter siden):

Så lenge vi bare benytter den kapasiteten som allerede finnes, så går alt helt fint. Da trenger vi ikke bygge ut mer, og all nettleia kan gå til vedlikehold. Vinn - vinn. Nettet slites ikke av at ledig kapasitet benyttes.

Så du mener at man skal betale like mye uavhengig av hva en bruker? At et stort aluminiumsverk eller en oljeplattform skal betale like mye i nettleie som en liten leilighet eller en vanlig bolig med elbil, at en husleien på et gods skal være like stor som husleien på en hybel, at 1000 liter melk skal koste det samme som 1 liter melk, … Det er ikke slik det fungerer. Nettet sine kostnader avhenger av kapasitet, og den nye nettleie som TU beskriver, har en pris på kapasitetsbruk.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
22 minutes ago, BadCat said:

Hvis du hører en moderne vaskemaskin (50 dB vask og 70 dB spin) over hos naboen, er boligen ikke tilstrekkelig isolert. Flytt til en bolig som følger nye krav.

Slik er det når man bor i rekkehus bygget i 1970. Man kan ikke forlange at de ble bygget etter krav i fremtiden :D Men null stress, soverommet er flyttet så det ikke er noen issue. Støy er hovedsaklig fordi mange er overaskende dårlige på å vatre maskinen samt at en del setter de for tett på sidevegg.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (21 minutter siden):

Så du mener at man skal betale like mye uavhengig av hva en bruker? At et stort aluminiumsverk eller en oljeplattform skal betale like mye i nettleie som en liten leilighet eller en vanlig bolig med elbil, at en husleien på et gods skal være like stor som husleien på en hybel, at 1000 liter melk skal koste det samme som 1 liter melk,

Hold deg saklig da, mann! Vi betaler allerede nettleie for bruk. 44,99 øre/kWt hos Glitre pr. idag. Det dekker inn vedlikehold av dagens nett. Og en stor enebolig betaler langt mer enn en liten leilighet med inkludert varmtvann og radiatorer.

Nettet trenger ikke bygges ut så lenge vi holder oss innenfor dagens kapasitet, ergo trengs det ikke noe ekstra penger inn. Inntil vi når 100% nettbelastning er det bare tut og kjør. I hvert fall rent teknisk. Argumentet er/var at nettet ikke tåler belastningen. Vel, vis oss tallene. Åpent regnskap. Vi er mange hoder som kan regne på og vurdere datamaterialet. Den slags ekspertise er ikke unikt for de folkene som bestemmer dette. Det finnes et og annet regnedyktig menneske i andre bransjer også. Man trenger ikke være veldig konspiratorisk for å mistenke at disse tallene ville vise at vi stort sett aldri har problemer med nettbelastning. Motbevis meg gjerne!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (13 minutter siden):

Hold deg saklig da, mann! Vi betaler allerede nettleie for bruk. 44,99 øre/kWt hos Glitre pr. idag. Det dekker inn vedlikehold av dagens nett. Og en stor enebolig betaler langt mer enn en liten leilighet med inkludert varmtvann og radiatorer.

Jeg er saklig. Nettets kostnader avhenger av kapasitetsbruk. Ikke energibruk. Hvis person 1 bruker maksimalt 5 kW og 1000 kWt i løpet av en måned og person 2 bruker maksimalt 5 kW og 2000 kWt i løpet av en måned, bør begge personene betale det samme i nettleie. De driver kostnadene i nettet likt. Hvis de hadde hatt forskjellig kapasitetsbruk, burde de betalt en ulik nettleie.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
50 minutes ago, TorHansen said:

Jeg er saklig. Nettets kostnader avhenger av kapasitetsbruk. Ikke energibruk. Hvis person 1 bruker maksimalt 5 kW og 1000 kWt i løpet av en måned og person 2 bruker maksimalt 5 kW og 2000 kWt i løpet av en måned, bør begge personene betale det samme i nettleie. De driver kostnadene i nettet likt. Hvis de hadde hatt forskjellig kapasitetsbruk, burde de betalt en ulik nettleie.

Ikkje heilt likt nei. Om alle brukar maks 5kW og maks 2000kWt så vil det bety at det er fleire gongar med høg belastning på nettet enn om ein brukar maks 5kW og 1000kWt. Uansett om ein fordelte forbruket likt over alle timane i ein månad så vil 2000kWt belaste meir totalt.
Difor må ein også ha ein forbruks komponent.

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (1 time siden):

Jeg er saklig. Nettets kostnader avhenger av kapasitetsbruk. Ikke energibruk. Hvis person 1 bruker maksimalt 5 kW og 1000 kWt i løpet av en måned og person 2 bruker maksimalt 5 kW og 2000 kWt i løpet av en måned, bør begge personene betale det samme i nettleie. De driver kostnadene i nettet likt. Hvis de hadde hatt forskjellig kapasitetsbruk, burde de betalt en ulik nettleie.

Et vanlig problem, og sikkert slik de vil at dette skal virke, er at vi låser oss til å se på den enkelte bolig, uten å ha et større perspektiv på det. 

Problemet med de toppene vi har, er at private husholdninger bruker mye effekt i tider da og næringslivet og offentlige fyrer i gang kontorene, PCene, varme og ventilasjon og produksjonsutstyr.

På nattestid, og spesielt i helgene, så er forbruket generelt langt lavere nettopp fordi store deler av næringslivet og det offentlige, holder stengt. Dermed blir det mye ledig effekt i nettet, som fint kunne brukes til varmtvannsberedere, elbiler etc. Dermed hadde det vært mer effektivt å flytte elbillading til nattestid, og som @Simen1 skriver, bruke energi på typiske energiladere.

At badgulvet er varmt om morgenen, er noe mange er opptatt av. Det er god comfort. Det er dog bedre å bruke effekt om natta, gjerne så nært opp til tiden man går på badet, til å gjøre det varmt. Så kan varmen slåes av eller dempes på formiddagen når folk flest er på vei til arbeid. Så kan det sikkert være ok å bruke litt lunken mengde strøm til å øke varmen litt til man kommer hjem, og trenger varme på badet igjen. Og igjen, seinere på kvelden er samlet effektbehov lavere, og man kan holde varmen til kveldsstellet. Litt tilsvarende kunne vært gjort med varmtvannstanken med smartstyring.

Dog, vi ser at privathusholdningene må spinke og spare. Hvorfor, er et godt spørsmål, da vi allerede har spart mye ved å bruke mindre strømkrevende dingser (dog flere av de) og sparelyspærer i tillegg til spare-dusjhoder. Og mange av elartiklene som brukes, er lang mer sparsommelig en enhetene man brukte før.

Det totale strøm og effektbehovet går jo først og fremst opp pga at vi blir flere folk, og vi blir ikke minst flere husholdninger på samme antall mennesker, for det er mer uvanlig å bo flere generasjoner sammen. Det trekker klart mere strøm å stue 25 personer i leiligheter/hus med maks 3-4 personer i, enn om de samme menneskene bodde i boliger med 6-7 personer per husholdning. Vi snakker en forskjell mellom 4 boenheter og 8 boenheter.

Dog virker det som vi som private forbrukere mest skal spare strøm og energi, fordi man vil selge strøm til næringsliver, og da i enda større grad til industrier og produksjon som bruker strøm fremfor andre energikilder. Vi skal elektrifisere sokkelen med landstrøm, det spekuleres i store prosjekter for CCS og el/hybrid-ferger, batterifabrikker og både grønn, blå og turkis hydrogenproduksjon. Alt er produksjon som vil kreve mye energi, som helst skal være grønn. I tillegg skal vi samtidig være Europas grønne batteri.

Og da må man tydeligvis ofre norske husholdningers strømbruk, alternativt lommebok og våre vannmagasin. Og dette tydeligvis til trampeklapp fra endel kommentatorer her inne, som synes det er helt greit å omstille det norske samfunnet på få år, fra å ha nok strøm til å kompensere for varmebehovet++ i vårt subarktiske klima, til at vi nå skal betale europeisk pris for strømmen, uten at vi har noe særlig alternative energikilder som det er praktisk å bruke.

Olje/parafinovner er jo allerede faset ut, likeså kullfyrte ovner (husker jeg som barn ble overrasket over å høre at leiligheten vi hadde flyttet inn i, hadde kullkjeller). Og gass har vel egentlig aldri hatt skikkelig fotfeste. Og det har vært sterke krefter på å få oss til å fase ut vedfyring som alternativ energikilde. Det har altså vært en villet politikk at vi skulle bli helt avhengig av elektrisk energi fra rimelig norsk vannkraft. Energi som egentlig tilhører det norske folk, men som nå strøm-meglere mm nå gjør seg til millionærer på. Ved først og fremst rane det norske folket som fort kjøper 80-90 % av kraften, men til nå stadig mer horrible priser...

Alle disse nevnt, var altså veldig viktige for å klare seg gjennom vinteren, i årene vi slet mye med ustabil krafttilgang. Men omleggingen vi har gjennomført, gjør at mange ikke har den backupen som trengs, når været er lumsk, eller som nå at gribbene skal gjøre seg fete på. Og senest i vinter som har vært, har vi blitt påminnet hvor sårbar vi er når kraftnettet slås ut ved linjebrudd i stormene i Finnmark. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/02/23/195741635/mange-fortsatt-uten-strom-og-mobildekning-pa-nordkyn

Forøvrig skyldtes problemene at NVE og kraftleverandørene ikke har vedlikeholdt anlegget slik de er pliktig til, og igjen kan det se ut som kundene skal straffes dobbelt ved å måtte betale dyrere for å få vedlikeholdt nettet slik det burde vært gjort allerede.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...