Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en elbilhater som finansminister er det klart det pøses på med elbilavgifter som perler på en snor, mens fossilene får avgiftslettelser.

Riktignok så selger Vedum gråstein som gull. Drivstoffavgiftene (alle) er i størrelseorden 11,3 kr for bensin og 9,8 for diesel. "Fjerningen" av drivstoffavgiftene viser seg å være bare en liten reduksjon i form av én knøttliten del av drivstoffavgiftene. Det er omtrent som en restaurant annonserer for en hel gratis middag, også får man servert en halv brokkolitopp til middag.

  • Liker 4
Skrevet

Ikkje unikt tilfelle heller med denne regjeringa.

“Skattelette til de med lav inntekt!” proklamerer Vedum mens han står og vifter med en hundrelapp fordi summen av alle endringane ikkje blir stort igjen av.

Han har jo prøvd seg på matematikk før, som fort vart avkledd. Minna litt om underhaldningsprogrammet ‘Are You Smarter than a Fifth Grader?’

  • Liker 4
Skrevet
19 minutes ago, Zeph said:

Ikkje unikt tilfelle heller med denne regjeringa.

“Skattelette til de med lav inntekt!” proklamerer Vedum mens han står og vifter med en hundrelapp fordi summen av alle endringane ikkje blir stort igjen av.

Han har jo prøvd seg på matematikk før, som fort vart avkledd. Minna litt om underhaldningsprogrammet ‘Are You Smarter than a Fifth Grader?’

Og den lettelsen har vel blitt avspist allerede med dagens rente hevelse 😛

Skrevet
Dubious skrev (3 minutter siden):

Hvor mye drivstoff brukte de på å kjøre dit, og stå i kø..?
Alle bilene på bildet har små tanker hvor de knapt sparte noe. 

Spart masse.
2kr billigere, og la bilen stå i tomgang i ca 5-10min eller omså 1 time er ikke noe bensinsluk for å si det sånt + at dette var mellom 14-17:00, noe som betyr at mange som kjører bil til jobb har mest sannsynligvis gjort dette etter jobb, på veien hjem.
Uansett hvordan man vender på dette så har de spart på dette.
Sist jeg sjekket så er Circkle K relativt stort og tilgjengelig bensinstasjon på de fleste steder, det er ikke snakk om å kjøre 40 mil til nabo kommune og så tilbake, for da hadde det vært ... ja, hadde skjønt deg.

Skrevet
nagina skrev (1 minutt siden):

Spart masse.
2kr billigere

Tviler på at så mange i den køen hadde tomme tanker, men la oss si at de alle fylte 60 liter, så sparte de 120 kroner.
Så dro de på butikken og kjøpte seg øl...

  • Liker 1
Skrevet

Med 2kr. rabatt hadde jeg spart svimlende 90kr (hvis tanken hadde vært helt tom). Tror heller jeg hadde jobba en halvtime overtid i stedet for å sitte i kø og heller fyllt når det ikke er kø.

  • Liker 2
Skrevet
Nimrad skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er diesel plutselig blitt dyrere enn bensin?

Tippr det er mer etterspørsel.
Sjeldent jeg ser noen fylle bensin, men ser alltid noen fylle diesel. 

Skrevet
Dubious skrev (37 minutter siden):

Tippr det er mer etterspørsel.
Sjeldent jeg ser noen fylle bensin, men ser alltid noen fylle diesel. 

Høres rart ut, har det vært så ekstrem endring i bilparken? 

Skrevet
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Høres rart ut, har det vært så ekstrem endring i bilparken? 

Folk har kjøpt seg elbil, men de har beholdt bensinbilen, så bensinbilene vises fortsatt på statistikken. 

Militære kjøretøy bruker muligens diesel?
Med tanke på krigen..

Skrevet
Dubious skrev (8 timer siden):

Hvor mye drivstoff brukte de på å kjøre dit, og stå i kø..?
Alle bilene på bildet har små tanker hvor de knapt sparte noe. 

Jeg tipper de aller fleste fylte på vei hjem fra jobb eller på butikkturer som de hadde dratt på uansett. I går fylte jeg for 16,49, mens for kun få dager siden så jeg priser på opptil 24 kroner, så her har folk absolutt spart penger.

Skrevet

Tidligere i år var status 550 000 elbiler, 815 000 bensinbiler og 1 100 000 dieselbiler. Så det er fortsatt plenty med folk som fyller bensin.

At diesel er litt dyrere enn bensin er som det meste annet pga energikrisa i Europa. Dette skaper større etterspørsel på diesel som gasserstatning. I tillegg kan det vel tenkes at krigen har en påvirkning ja.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det siste geniale fra politikere også utenfor Oslo er, "miljøgater". Disse er praktisk talt formet for å lage trafikkøer på steder som før fløt fint. Så kan man undres hvilket geni som tenker at biler som står i kø er miljøvennlig?

Man kan lure på hvilken fantasiverden slike lever i. Vær forberedt på å se stadig mer av det til infrastrukturen er rasert over hele landet.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 4
Skrevet
4 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Det siste geniale fra politikere også utenfor Oslo er, "miljøgater". Disse er praktisk talt formet for å lage trafikkøer på steder som før fløt fint. Så kan man undres hvilket geni som tenker at biler som står i kø er miljøvennlig?

Man kan lure på hvilken fantasiverden slike lever i. Vær forberedt på å se stadig mer av det til infrastrukturen er rasert over hele landet.

Poenget med slike gater er vel at bilen nedprioriteres til fordel for fotgjengere og syklister, på bekostning av motorisert og gjennomgangstrafikk.
Hvis biler blir stående i kø i disse gatene er det vel noe som har feilet et sted, men hele poenget er jo at det er begrenset fremkommelighet for bil.

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...