Jump to content
Simen1

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?

Meningsmålinger  

150 members have voted

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      47
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      40
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      11
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      21
    • Føler seg økonomisk skviset
      70
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      87
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      17
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      84
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      10
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      19
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      18
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      13
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      10
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      70
    • Ingen netto effekt
      65
    • Forsinker
      15


Recommended Posts

Hehe, ja vi er nok ganske enige der. Jeg kunne sikkert føyd på flere endringer for de kommende tiårene, men da sporer vi av tråden og det kommer uansett ikke til å skje fordi bilistene er lagt for hat og politikerne vil ikke "legge til rette for bilisme". Det ønskes folkevekst, økte kommunale inntekter, økt busstrafikk, økte utgifter til buss-subsidier - men redusert biltrafikk til å betale regninga for gildet. At logikken divergerer er visst ikke så nøye, for politikerne vet ikke hva divergere betyr og da betyr det sikkert ingenting. :p

  • Like 3

Share this post


Link to post
4 hours ago, Simen1 said:

Alle byer burde ønske seg et like genialt system.

Vi fikk én tunnel med to løp, og det var vel femten år med bompenger. Vi skulle definitivt hatt en til Nordsia også. Hvis det er noen der oppe som lurer på hvorfor vi trenger flytte flystripa, kan jeg forklare dem det. Men jeg trenger selv en forklaring på hva folk forventer skal skje når man fjerner alle parkeringsplassene. 

Share this post


Link to post
3 hours ago, Simen1 said:

 At logikken divergerer er visst ikke så nøye, for politikerne vet ikke hva divergere betyr og da betyr det sikkert ingenting. 

Det minner meg om denne klassikeren: 

Quote

Most people, I think, don’t even know what a rootkit is, so why should they care about it?

-  Thomas Hesse, President of Sony BMG’s digital business division

En reaksjon og mangel på kunderespekt som gjorde at jeg aktivt unngikk å kjøpe noen Sony-produkter i 10-15 år.

  • Heart 1

Share this post


Link to post
12 hours ago, Simen1 said:

Grunnen til at politikerne presset det gjennom mot befolkningens vilje var at det skulle finansiere fantastisk mye mer gang og sykkel-veier. Altså koste bilistene mer. I størrelseorden 6-8 ganger mer. Det var urealistisk å få til ved å øke drivstoffavgiften fra 1 til 6-8 kr/liter. Nå som Tromsø-bilistene atter en gang følger politikernes miljø-intensjoner og velger elbil framfor bensin og diesel så vil selvsagt bompengeinntektene synke og kommunens ambisjoner vil ikke nås. Det er bare å stålsette seg for at elbilenes prisfordel skrotes så vi alle ranes hver dag. I en by med værforhold som er lite egnet for gang og sykling store deler av året.

Siden det er snakk om penger til utvikling av infrastruktur er det eneste logiske at alle bilister betaler likt uavhengig av energikilde.

Er det derimot snakk om rene miljøtiltak for å redusere trafikken kan det i noen tilfeller være kurant med differensiering, det bør dog ikke være hovedregelen og bør i slike tilfeller begrenses til tidspunkt det er viktig å få ned trafikken.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Siden det er infrastruktur som kommer alle innbyggerne til nytte så er det eneste logiske at alle innbyggerne skal betale, men det kan godt tilpasses betalingsevne. Altså tas over skatten.

  • Like 4
  • Heart 1

Share this post


Link to post
11 minutes ago, Simen1 said:

Siden det er infrastruktur som kommer alle innbyggerne til nytte så er det eneste logiske at alle innbyggerne skal betale, men det kan godt tilpasses betalingsevne. Altså tas over skatten.

Helt korrekt. Har aldri forstått at veiene skal være noe annerledes infrastruktur fra sykehus, skoler, blålysetater, etc. 

  • Like 2
  • Heart 1

Share this post


Link to post
On 8/9/2022 at 11:49 PM, Simen1 said:

Siden det er infrastruktur som kommer alle innbyggerne til nytte så er det eneste logiske at alle innbyggerne skal betale, men det kan godt tilpasses betalingsevne. Altså tas over skatten.

Jepp, dette er blodårene i samfunnet.


Samme analogi kan med fordel også benyttes for bredden på veiene.
Hovedveiene, dvs arteriene, bør være brede og ha god gjennomstrømming, for best mulig flyt og opprettholde god helse.
"Blodpropper" kan medføre fare for alvorlige skader og dødsfall.

Edited by Mind The Gap
  • Like 3

Share this post


Link to post

Som de skriver i artikkelen så kan for dårlig konkurranse ha en påvirkning, men det har nok også med at drivstoffet ble kjøpt inn til en høy pris, og det kan ta lenge til prisene går ned. 

Prisene på andre råvarer går også ned, men prisene på ferdig produkt går sjeldent ned. 

Share this post


Link to post
Dubious skrev (15 minutter siden):

men det har nok også med at drivstoffet ble kjøpt inn til en høy pris, og det kan ta lenge til prisene går ned. 

Den skal jeg huske til neste gang oljeprisen går opp og drivstoffprisen går opp umiddelbart, selv om det som fortsatt ligger på stasjonene ble kjøpt inn til en lav pris.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (27 minutter siden):

Som de skriver i artikkelen så kan for dårlig konkurranse ha en påvirkning, men det har nok også med at drivstoffet ble kjøpt inn til en høy pris, og det kan ta lenge til prisene går ned. 

Prisene på andre råvarer går også ned, men prisene på ferdig produkt går sjeldent ned. 

Jupp, bl.a raffineringskost har økt mye, spesielt på diesel.

Edit: en ting til, oljen går på dollarkurs.

Edited by Jarmo

Share this post


Link to post
Jarmo skrev (8 timer siden):

Jupp, bl.a raffineringskost har økt mye, spesielt på diesel.

Hvorfor det? Etterspørselen etter diesel har økt veldig i senere år. 

 

Jarmo skrev (8 timer siden):

Old, https://bors.e24.no/#!/commodities Ta en mnd f.eks.

Fikk ikke med meg at den stoppet i juli. Men et fat ligger nå på rundt 950kr, som historisk er veldig høyt. Om regjeringen ville kjøpt deg noe popularitet, som de virkelig trenger, hadde de fjernet eller redusert veibruksavgiften. 

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (57 minutter siden):

Om regjeringen ville kjøpt deg noe popularitet, som de virkelig trenger, hadde de fjernet eller redusert veibruksavgiften. 

Det er 2 logiske brister i det utsagnet:

1) Det er ikke valgår i år (eller neste år).

2) Regjeringen er ledet av AP (AvgiftsPartiet). De fjerner ikke avgifter. De legger til avgifter og skatter. F.eks. 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Etterspørselen etter diesel har økt veldig i senere år. 

Finner bare denne forklaringen på google, dog 3-4 mnd gammel info. Vet at bl.a Finland skal avikle raffineringskapasitet nå.

Edited by Jarmo

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Det er 2 logiske brister i det utsagnet:

1) Det er ikke valgår i år (eller neste år).

2) Regjeringen er ledet av AP (AvgiftsPartiet). De fjerner ikke avgifter. De legger til avgifter og skatter. F.eks. 

Det er helt sykt at staten skal øke skattene i en tid hvor de har så mye inntekter at de ikke kan bruke pengene i landet. 

 

Jarmo skrev (9 minutter siden):

Finner bare denne forklaringen på google, dog 3-4 mnd gammel info. Vet at Finland skal avikle raffineringskapasitet nå.

Det er blitt krav om lavt svovelinnhold i diesel for skip. Det har økt etterspørselen. Samtidig er kapasiteten hos raffenerier sprengt. Absurd situasjon. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (På 28.9.2022 den 9.10):

Det er helt sykt at staten skal øke skattene i en tid hvor de har så mye inntekter at de ikke kan bruke pengene i landet. 

Staten skal ikke styre etter inntektene, da hadde vi vært i hyperinflasjon på 1-2-3. Vi må begrense pengebruken når det er høy prisstigning, hvis ikke fortsetter det til himmels. Det er for øvrig alle parti enige om.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...