Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (6 minutter siden):

Poenget var mer påstanden om at samfunnet og styresett er oppbygd for å straffe befolkingen, noe jeg er uenig i. Det jeg derimot er enig i er at det er mennesker som også er fattige i Norge. Men, løsningen blir da å ha målrettet tiltak mot disse fremfor å generalisere befolkingen som stor andel fattige, all den tid vi har dekket de fleste av våre behov. Vet ikke budsjett eller kjøremønster, men du får Leafs under 50k nå, alternativt litt dyrere bil med lån kan være mer gunstig enn å opprettholde gammel fossilbil.

I tillegg må han trolig også installere en hjemmelader til elbilen som ligger på 15-25k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Noxhaven said:

I tillegg må han trolig også installere en hjemmelader til elbilen som ligger på 15-25k.

Nåja. Kosta meg 11 tusen all inklusive å få montert en Tesla lader.

Om jeg skulle brukt den på en eldre leaf (som bare støtter 1 fase) ville det nok kommet på rundt 9 tusen da jeg kunne kjøpt en simplere ladeboks.

Noen må ut med med store konstnader til elektrikern fordi det er ugunstige løsninger på hvor man har parkering og hvor man har sikringskapet, men mange har det også veldig nært og da blir det billigere.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, The Very End said:

...alternativt litt dyrere bil med lån kan være mer gunstig enn å opprettholde gammel fossilbil.

Det er mye billigere å ha nedbetalt bil, nesten uansett. Du skal ha ganske mye i reparasjoner for å dekke opp faste månedlige lånekostnader. Jeg har aldri klart å reparere så mye på en gammel bil at det hadde lønnet seg med lån. Og på den andre siden så er reparasjoner dyrere jo nyere bilen er (med unntak av garantisaker). 

Mange gamle biler klarer seg med et budsjett på 5-10 tusenlapper i driftskostnader eks. bensin, per år og billånene nå er jo oppe i litt eldre boliglån-størrelser... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, tommyb said:

Det er mye billigere å ha nedbetalt bil, nesten uansett. Du skal ha ganske mye i reparasjoner for å dekke opp faste månedlige lånekostnader. Jeg har aldri klart å reparere så mye på en gammel bil at det hadde lønnet seg med lån. Og på den andre siden så er reparasjoner dyrere jo nyere bilen er (med unntak av garantisaker). 

Mange gamle biler klarer seg med et budsjett på 5-10 tusenlapper i driftskostnader eks. bensin, per år og billånene nå er jo oppe i litt eldre boliglån-størrelser... 

Ikke nødvendigvis så dyrt å holde litt eldre biler på veien om man skrur selv nei. Det kan fort lønne seg.

Men personlig så var jeg dritlei av å måtte skru hele tiden. Og "gamle" biler i dag beveger seg inn i en era hvor alt er trang og knotete i motorommet. Min forrige bil var en 2006 modell og jeg måtte bruke en hel helg på å bytte drivreima da den var montert på motoren før motoren ble satt i bilen, uten å tenke på at den kanskje må byttes en dag.

Det gidda jeg ikke mere av. Da er det mye bedre med en "vedlikeholdsfri" elbil som bare trenger kupefilter og viskere i blandt.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Min forrige bil var en 2006 modell og jeg måtte bruke en hel helg på å bytte drivreima da den var montert på motoren før motoren ble satt i bilen, uten å tenke på at den kanskje må byttes en dag.

Jeg byttet register-reim på en Ford Escort 1984 modell (med tverrstilt motor). Jeg brukte en helg på det også (ta høyde for at jeg ikke var rutinert på noen som helst måte og måtte lese punktvis igjennom Hayes-manualen).

Det er veldig behagelig å ikke bruke tiden sin under et rust-vrak.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nåja. Kosta meg 11 tusen all inklusive å få montert en Tesla lader.

Om jeg skulle brukt den på en eldre leaf (som bare støtter 1 fase) ville det nok kommet på rundt 9 tusen da jeg kunne kjøpt en simplere ladeboks.

Noen må ut med med store konstnader til elektrikern fordi det er ugunstige løsninger på hvor man har parkering og hvor man har sikringskapet, men mange har det også veldig nært og da blir det billigere.

Mulig det kostet deg bortimot det absolutt minimale.. Jeg søkte opp at snitt prisen var på 18.500,- og la meg litt under. Altså 15k.
Kanskje det første google valget var en dårlig kilde til hva det egentlig koster..


http://dinbyggpartner.no/pris/hva-koster-det-a-montere-elbil-lader/

Prise på montering av elbil lader hjemme

Når det kommer pris på montering av elbil lader er det flere variabler som påvirker prisen. Hvor langt bakler skal strekkes og om dette kan legges direkte på eks. undersiden av kledningen eller om det er behov for å grave grøft vil påvirke prisen. Finnes det allerede tilstrekkelig kapasitet i sikrringsskapet eller må det legges inn en dedikert ny kurs til elbil laderen? Er det enkel rørføring eller allerede lagt klart til montering av elbil lader vil dette kunne monteres for lavt som 15.500,- i enkelte tilfeller enda litt lavere, men må det legges opp ny kurs med inntil 10 meter ledning vil mintering av ny elbil lader normalt ligge på 18.500,- inkludert både arbeid, ny kurs og alle materialer. I enkelte tilfeller vil prisen kunne bli vesentlig høyere, er det vanskelig å strekke ledninger eller om det er behov for å grave grøfter vil dette påvirke prisen. Da vil prisen fort kunne komme opp i 25.000,- eller mer.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Pris på hjemmelader er vanligvis en god del høyere for borettslag (avanserte ladere, ofte betydelige følgekostnader) enn for eneboliger (enkle ladere og kabling). 15-25 kr er et helt greit estimat selv om det finnes eksempler utenfor dette spennet.

Litt OT men jeg fikk montert lader meget billig hos foreldrene mine. Jeg kjøpte en B-vare lader til småpenger og sikring og kabel selv og la den klar fra sikringskapet og ut til laderen. Så fikk jeg bare elektrikern til å koble i endene og sjekke at resten var greit. Kosta vel totalt en 5000kr bare men var jo litt jobb for meg.

Dog var det meget vanskelig å finne en elektriker som var villig til å gjøre denne jobben. De fleste sa bare nei med mindre jeg kjøpte lader via dem, eller om de fikk gjøre hele jobben. 

Så skal man ha det aller billigst så er det også en mulighet. Dog funker det nok kun i eneboliger.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I går så jeg 28,55 kr/l for vanlig 95 ved flyplassen i Tromsø. Det er vel rekord så langt?

Det er for eksempel langt over literprisen for melk, brus, billigste soyaolje til matlaging og billigste vaniljeis i boks. Det nærmer seg vel også literprisen på svensk folkeøl på boks?

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Det nærmer seg vel også literprisen på svensk folkeøl på boks?

Vanlig øl får man jo for 8-9 kroner per 0.5 liter på bolaget. Så vesentlig dyrere allerede. Er forresten nesten like dyrt her i midt også, så det lå på ca 27.60 i går. Torsdag ettermiddag virker som det er  dyreste tiden tiden i uken.

Lenke til kommentar

Ny rekord:

1485516346_Screenshot2022-06-05at19-37-27Nordlys.png.51b43adb3d7d7247150f60a640ad60ef.png

https://www.nordlys.no/29-05-per-liter-tankbilsjafor-thomas-har-aldri-opplevd-maken/s/5-34-1621420

1652357834_Screenshot2022-06-05at19-41-11BrentSpot-DNInvestor.png.f4cc4309a6cf7c76acab405504b1b582.png

https://investor.dn.no/#!/Ravare/C1/BrentSpot

Det tar litt tid før oljeprisen forplanter seg gjennom raffineriene og ender opp i bensinpumpene, men pilene peker definitivt oppover. Bare siden tråden startet i oktober og prisrekorden rundt 20 kroner, så ser vi nå over 29 koner. Jeg tipper rekorden passerer 30 i løpet av juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Betalte 500 kr for 18 liter i dag... Jeg synes veldig synd på de som er avhengig av bil og har stram økonomi.

Det burde definitivt vært en ordning for de. Enten ved hjelp av å bytte til EL-bil, eller "kvalifisert" til å betale drivstoff uten avgifter.

Lenke til kommentar

Fra dette ble annonsert til 2 måneder senere hadde kronen svekket seg med 1 hel krone mot dollar: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/z7jLJw/norges-bank-skal-selge-2-milliarder-kroner-daglig

Jeg vil tro dette har hatt en del betydning. Det er nok en ønsket situasjon for politikerne. Jo mer de svekker kronen jo mer norske kroner sitter de igjen med. Oljeprisen sånn sett er nå All-time-high målt i NOK.

Lenke til kommentar

Over mange tiår har vi ikke betalt for den reelle kostnaden  dvs. Konsekvensene på klima som blir ekstremt dyrt på sikt ved å slippe ut så mye co2. Så egentlig er det en bra til for klima hvis dette presser overforbruk ned. 

 

Kjipt for de som har gammel bensinbil og sliter med økonomien ja. Men løsningen er nok heller å gi dem direkte støtte. Det er langt billigere enn å fjerne avgiften for alle. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (26 minutter siden):

Over mange tiår har vi ikke betalt for den reelle kostnaden  dvs. Konsekvensene på klima som blir ekstremt dyrt på sikt ved å slippe ut så mye co2. Så egentlig er det en bra til for klima hvis dette presser overforbruk ned. 

 

Kjipt for de som har gammel bensinbil og sliter med økonomien ja. Men løsningen er nok heller å gi dem direkte støtte. Det er langt billigere enn å fjerne avgiften for alle. 

Utslipp fra biler er så liten at det knapt merkes.
Kyr har mye større utslipp. 

Så har vi unødvendige flyreiser og cruiseskip.

Tilogmed produksjon av strøm med fossilt har mye mer utslipp.

Norge har ren kraftproduksjon, så det eneste vi kan gjøre er å gå over til elektrisk, men andre land har mye annet de kan gjøre før de presser på for elbiler.  Bare å se på strømkrisen som foregår i Europa, som også presser opp prisene i sør-norge.

Sverige har senket avgiftene for å hjelpe folk, mens rike Norge må tenke på det... noe de nå har gjort i flere måneder, og flere kommer til å gå konkurs før noe blir gjort.
Folk har snart ikke råd til å dra på jobb.

 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Over mange tiår har vi ikke betalt for den reelle kostnaden  dvs. Konsekvensene på klima som blir ekstremt dyrt på sikt ved å slippe ut så mye co2. Så egentlig er det en bra til for klima hvis dette presser overforbruk ned. 

Går flytrafikken ned, og tar folk mindre fly og reiser mindre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...