Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (33 minutter siden):

Mogleg det allerie er diskutert, men ein kan jo snu spørsmålet og spørje om høge straumprisar framover kan få fleire til å fortsetje litt lengre med drivstoffbil.

Spørsmålet har vært oppe før, men ble ikke noe særlig diskutert. Jeg tror ikke 4 timer med priser over 2 kr gjør noe utslag i elbilsalget. Det samme gjelder generelt høye priser denne sesongen (80-110 øre/kWh), selv om det merkes ekstra godt etter en sesong med unormalt lave priser. Det er fortsatt lønnsomt med elbil, med god marin.

Men jeg tror de generelle leveranseproblemene i verden kan få folk til å utsette kjøpet. Delemangelen legges bevisst til lavere prisede modeller sånn at de får veldig lang leveringstid. Da får man valget mellom dyrere bil nå eller rimeligere bil senere. Dette kommer på toppen av at det ventes en del spennende modeller i tida framover, samt lavere batteripriser. Det kan gjøre at de som kjøper de tilgjengelige dyre elbilene nå, kan få et unormalt stort verditap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjører lite. Tror ikke jeg bruker mer enn 1 bensintank i måneden (58 liter).
Med dagens priser blir det omtrent 900-1000kr i måneden.
Kjører stort sett kun mellom jobb og hjem, med avstikker til butikk og trening. 2-3 langturer til Harstad i året (300km).

Antar sikkert jeg kan spare rundt 600kr i måneden med elbil.

Lenke til kommentar

@DJViking Hvis jeg regner 0,58 liter på mila regner jeg ut 1000 km/mnd. Harstad-turene adderer 600 - 1800 km alt etter om du mener 2 eller 3 turer og om 300 km er hver vei eller tur-retur. Altså anslagsvis rundt 13 000 km/år. Dette kan du med WLTP forbruk dekke med ca 2600 kWh ved 0,2 kWh/km. Nå er jo ikke strømprisen all verden her oppe, så la oss anta 80 øre/kWh inkludert alt. Da blir det 2080 kr i strøm. Legg til 300 kr for hurtiglading på de tre Harstad-turene så er vi oppe i 2380 kr/år i strøm. Antar du ikke har noen ferge eller bompenge-fordeler. I konkurranse mot 1000 kr/mnd i bensin + en ekstra tusenlapp for Harstad-turene så sparer du altså ca 10620 kr i året i drivstoff på å velge elbil. Hvis vi antar øvrige kostnader er likt så kan et bytte rent økonomisk rasjonelt forsvare et 10 620 kr/år økt verditap. Antar vi at elbiler har 10% verditap i året kan drivstoffbesparelsen forsvare en differanse mellom salgsprisen på bensinbilen og kjøpeprisen på elbilen på 106 200 kr. Får du f.eks 50 000 for bensinbilen går du altså akkurat i null økonomisk ved å bytte til en elbil som koster 156 200 kr. Minus utgiften for montering av lader hjemme. Dette er kun første året. Neste år blir verditapet på elbilen noe mindre i kroner og øre så da går du littegrann i pluss. Sånn øker plussen i regnskapet år for år.

Samtidig må vi ikke glemme det menneskelige oppi der her. Noen synes ladepauser og lading er noe herk. På den andre siden så er det en rekke andre fordeler med elbiler. F.eks kan det å gå fra en 50 000 kr bensinbil til en 156 200 kr elbil gi nyere bil, høyere standard og bedre sikkerhet. Så det er ikke til å komme unna å utøve litt subjektivitet også.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dagens bil er null verd. Får knapt vrakpanten av den. Satser på et budsjett på 600-700K for ny elbil når jeg skal kjøpe.

Må antagelig også regne med at min bilforsikring blir endel høyere med ny (el)bil, enn min gamle utgåtte modell.
Jeg har full kasko.

Med god kjørerekkevidde skal det ikke være nødvendig for meg å bruke ladestasjoner langs veien mellom Tromsø og Harstad.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
22 minutes ago, DJViking said:

Dagens bil er null verd. Får knapt vrakpanten av den. Satser på et budsjett på 600-700K for ny elbil når jeg skal kjøpe.

Må antagelig også regne med at min bilforsikring blir endel høyere med ny (el)bil, enn min gamle utgåtte modell.
Jeg har full kasko.

Med god kjørerekkevidde skal det ikke være nødvendig for meg å bruke ladestasjoner langs veien mellom Tromsø og Harstad.

Kansje litt OT - men hvorfor i all verden har du full kasko på en bil som bare er verdt vrakpanten?

Du betaler jo ekstra i forsikring da for å bare få vrakpanten utbetalt om det skulle skje noe, og den får du jo uansett.

Men Tromsø Harstad (ca 300km) burde gå fint med en moderne elbil ja. Skulle det knipe er det jo lader både på buktamoen og i Bjerkvik.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en bil jeg har fått fra Hjelpemiddelsentralen. Jeg er nødt å ha full kasko på den.
Fikk den i 1999, så den er nå 22 år gammel.
En Toyota RAV4 som fortsatt går veldig bra. Eneste problem er rust på understellet. Var såvidt jeg fikk den gjennom EU-kontroll i år.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men Tromsø Harstad (ca 300km) burde gå fint med en moderne elbil ja. Skulle det knipe er det jo lader både på buktamoen og i Bjerkvik.

.. og Setermoen, Evenes, Laksvatn, Nordkjosbotn og sikkert flere.

DJViking skrev (2 timer siden):

Dagens bil er null verd. Får knapt vrakpanten av den. Satser på et budsjett på 600-700K for ny elbil når jeg skal kjøpe.

PS. Det går jo an å gå for en mellomting. Dyre biler er først og fremst dyre (verditap) og kasko-delen følger jo bilverdien gjennom livet.

DJViking skrev (2 timer siden):

Med god kjørerekkevidde skal det ikke være nødvendig for meg å bruke ladestasjoner langs veien mellom Tromsø og Harstad.

Hvorfor er det et mål? Jeg stopper alltid 1-2 ganger på den strekninga for å ta meg en matbit og eventuelt gi passasjerene en ekstra beinstrekk. Regner du ut hvor mye du får betalt pr stopp, ved å velge en bil med kortere rekkevidde, så tror jeg du hadde sett litt annerledes på den saken. Det dekker fort opp for mat til hele familien. Gratis mat og betalt beinstrekk er jo vanskelig å si nei til ;)

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Det er en bil jeg har fått fra Hjelpemiddelsentralen. Jeg er nødt å ha full kasko på den.
Fikk den i 1999, så den er nå 22 år gammel.
En Toyota RAV4 som fortsatt går veldig bra. Eneste problem er rust på understellet. Var såvidt jeg fikk den gjennom EU-kontroll i år.

Har du ringt de?
Tviler på at du blir tvunget til å betale kasko på en verdiløs bil.

Fra NAV så er det 11 år man må ha bilen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Hvorfor er det et mål? Jeg stopper alltid 1-2 ganger på den strekninga for å ta meg en matbit og eventuelt gi passasjerene en ekstra beinstrekk. Regner du ut hvor mye du får betalt pr stopp, ved å velge en bil med kortere rekkevidde, så tror jeg du hadde sett litt annerledes på den saken. Det dekker fort opp for mat til hele familien. Gratis mat og betalt beinstrekk er jo vanskelig å si nei til ;)

Jeg stopper aldri på turen til Harstad, med mindre jeg er sliten. Kjører stort sett i ett strekk.
Jeg har til og med kjørt Oslo - Harstad i ett strekk. Tok meg 22 timer, men det er mange år siden og var veldig tungt.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (26 minutter siden):

Jeg stopper aldri på turen til Harstad, med mindre jeg er sliten. Kjører stort sett i ett strekk.
Jeg har til og med kjørt Oslo - Harstad i ett strekk. Tok meg 22 timer, men det er mange år siden og var veldig tungt.

Derfor burde det være krav om sjåførkort i alle kjøretøy.
Bare å få chip på førerkortet, og leser i alle kjøretøy.

 

Lenke til kommentar
DJViking skrev (13 timer siden):

Dagens bil er null verd. Får knapt vrakpanten av den

 

DJViking skrev (13 timer siden):

Jeg har full kasko.

Full kasko på en bil som er null verdt høres veldig rart ut for meg. Men forsikringsselskapet ditt er vel såre fornøyde. 😉

Edit: Så grunnen til dette nå, selv om det var en merkelig (misforstått?) grunn.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Hanhijnn said:

 

Full kasko på en bil som er null verdt høres veldig rart ut for meg. Men forsikringsselskapet ditt er vel såre fornøyde. 😉

Ikke hans avgjørelse. Det er påkrevd når bilen er fra hjelpemiddelsentralen. Det er generelt ganske mange ulemper med ordningen, og det har ikke blitt bedre over tid heller. I forbindelse med forsikringen er det også et poeng at man kan måtte betale ganske mye ekstra for at forsikringen skal dekke at et ukjent antall brukerstyrte personlige assistenter ned til 18 år skal kunne kjøre den.

Men ja, det er også et viktig poeng at finansieringen er i form av et "lån" som er nedskrevet etter 11 år, og da kan du søke om ny. Jeg kan forsåvidt ikke tenke meg til at kravet til kasko gjelder etter lånet er nedskrevet. Søknadsprosessen kan ta opp mot ett år, og i slike prosesser må du som regel være kvalifisert for å starte, så i praksis må bilen holde i 12 år, antar jeg. Og dersom noen vraker bilen før den er 11 år gammel, må brukeren betale tilbake restbeløpet av lånet så da er det å håpe at vilkårene til forsikringa er oppfylt. Legg til at f.eks. Sprinter, en vanlig bil fra hjelpemiddelsentralen, kan ha obskjøne servicekostnader... Det er en hel liste med grunner til at vår familie har halt på beina og utsatt å søke bil fra hjelpemiddelsentralen helt til det ikke går lengre.

Og jeg skjønner forsåvidt også de som haler på beina for å gå inn i en ny 11-års kontrakt. Men etter 22 år er risikoen for plutselig feil på bilen så høy at min anbefaling er å starte ny søknadsprosess nå - det tar som sagt tid å få ny bil godkjent og levert.

Edit: det betyr imidlertid dieselbil i 11 nye år. Men HMS-biler er jo en liten andel så i det store bildet betyr det ikke noe.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...