Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (51 minutter siden):

Nei sant det. Model S kom med 7 seter og superb med 5 så kan ikke sammenlignes :p

Er veldig mye plass i Model S selv om det ikke er en stasjonsvogn.

Du forstår fortsatt ikke? Les det tommyb skriver. 
En Model S har dårligere plass enn mange andre biler med mindre rom i liter. Liter betyr nesten ingenting så lenge utforming av rommet og bilen er idiotisk. En Superb har evigheter mer med plass både i bagasje og der man sitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, knutinh said:

Hvis man bare skal ha bilen for å pakke inn barn, barnestoler, barnevogn, hund, ski, bagasje etc så er de uelskede MPV-ene geniale. [...] hva med å kunne erstatte ett eller to bakseter med barneseter som snapper rett i dørken? [...]

Når vi by-folk finner ut at [...] illusjonen av Land Rover bare legger til kost, dårlige kjøreegenskaper på vei og dårlig innvendig plass så tror jeg at bransjen vil komme med bedre løsninger.

Ja, de er nok svært praktiske (om usjarmerende). Jeg tror segmentet vil videreføres. 

Ideen din virker ikke så vanskelig å gjennomføre. Barnesetene har allerede ISO-fix fester, et ekstra sett i dørken ville sannsynligvis gjort mye av jobben. 

Jeg tror bransjen har funnet ut at ved å legge til illusjonen av Land Rover og fjerne segmentet stasjonsvogner kan de kan ta minst 100 000 NOK mer for hver solgt bil. Ett segment opp prismessig, og man får altså illusjonen av Land Rover med på prisen som "forklarer" den ekstra kostnaden for de i tenkeboksen. Bransjen går ikke gjerne tilbake. 

Lenke til kommentar

Jeg minnes at jeg ønsket å gå over til elbil i min forrige jobb, der jeg hadde 40 km og ganske mange tiere i bom hver vei.

Jeg hadde en Avensis den gang som  jeg hadde kjøpt for 50.000, og som jeg ikke hadde lånt penger til. Billig bil å ha.

Satte opp et regnestykke den gang for å se hvor lang tid det ville ta å spare inn kostnaden det ville være å låne opp til å kjøpe en Leaf til 300.000, og det var ikke kort nok tid til at jeg bytta den gang.

Byttet kom først senere da bilen stod for hugg og måtte byttes ut likevel.

Siden har kjøp av brukt elbil vist seg å være en trygg affære, noe jeg var usikker på den gang. Var også svært usikker på restverdien av en elbil etter å ha hatt den i 10 år, men det ser også ut til å ha vist seg okay. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

... og der kastet du hanskene før kampen begynte. Takk for en slik ærlighet.

Tall lyger ikke, elbil er skambillig å bruke i Norge (og andre land!), og de som synes det er best å forbli "fattig" - les: med OK råd, men dum nok til å ikke bruke pengene sine riktig - kan kjempefint forbli der de er. Du og alle andre tross TUSEN gode råd fra alle kanter, tross lavere bomsatser, tross skattefritak - kjør på med deres stinkende dieselbiler, svi vekk 50-100k i servicekostnader ila selv bare noen år med eie, kast penger ut av vinduet for drivstoff og bompenger.

Frie folk i et fritt land! Men hver gang du vil komme med lignende tullepåstander og "dårlig råd", "lite rekkevidde", "ikke tilhengerfeste bak og plogfeste foran" og annen svada vær forberedt at hele dette falske spetakkelet ditt kan plukkes fra hverandre på 5 minutter.

Det var da noen ekstremt kyniske holdninger du kommer med, og de skal du få ha for deg selv. Jeg eier selv en elbil men jeg prøver å se litt lenger enn min egen nese og har full forståelse for at mange ikke har annen mulighet å kjøpe en godt brukt fossilbil med tanke på både behov og økonomiske situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Randeboy said:

Det finnes ikke en elbil som er sammenlignbar. 

Prøv Model X da. Skoda Suberb har nok lite å stille opp med i forhold. Model X har 1090 liter med fem seter i bruk og 2180 liter med to seter i bruk.

Det var rikelig med plass til voksenrullestol når jeg hadde behov for det, og har f.eks fraktet et stort fryseskap i den, samt sofaer, 60" TVer, 15 sekker hageavfall, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Prøv Model X da. Skoda Suberb har nok lite å stille opp med i forhold. Model X har 1090 liter med fem seter i bruk og 2180 liter med to seter i bruk.

Det var rikelig med plass til voksenrullestol når jeg hadde behov for det, og har f.eks fraktet et stort fryseskap i den, samt sofaer, 60" TVer, 15 sekker hageavfall, osv.

Ja, Model X framstår som en fullverdig elbil. Det er en betydelig investering, dog.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, nessuno said:

Frie folk i et fritt land! Men hver gang du vil komme med lignende tullepåstander og "dårlig råd", "lite rekkevidde", "ikke tilhengerfeste bak og plogfeste foran" og annen svada vær forberedt at hele dette falske spetakkelet ditt kan plukkes fra hverandre på 5 minutter.

Får du bil som drar 1000 kg henger til 50-100 tusen f.eks. Lett for en fossil til kanskje 20-30 tusen det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (2 timer siden):

... og der kastet du hanskene før kampen begynte. Takk for en slik ærlighet.

Tall lyger ikke, elbil er skambillig å bruke i Norge (og andre land!), og de som synes det er best å forbli "fattig" - les: med OK råd, men dum nok til å ikke bruke pengene sine riktig - kan kjempefint forbli der de er. Du og alle andre tross TUSEN gode råd fra alle kanter, tross lavere bomsatser, tross skattefritak - kjør på med deres stinkende dieselbiler, svi vekk 50-100k i servicekostnader ila selv bare noen år med eie, kast penger ut av vinduet for drivstoff og bompenger.

Frie folk i et fritt land! Men hver gang du vil komme med lignende tullepåstander og "dårlig råd", "lite rekkevidde", "ikke tilhengerfeste bak og plogfeste foran" og annen svada vær forberedt at hele dette falske spetakkelet ditt kan plukkes fra hverandre på 5 minutter.

Denne besparelsen forutsetter har de fattige har kapitalen til å handle dyrere bil i utgangspunktet. 

 

Forøvrig er jeg ganske sikker på at majoriteten av biler eid av folk med dårlig råd ikke vedlikeholdes så godt at de får utgiftspost på nær 50k i løpet av de siste leveårene til bilen i det heletatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk plutselig litt tid til å lese meg frempå i denne tråden. For å svare på noen av kommentarene samlet her: Førsteinnlegget var ikke ment hånende, men noe skadefryd var det. Skadefryden rettes ikke mot de som har legitime grunner for å ikke ha gått over til elbil ennå, kun mot de som har hatt reelle muligheter til det og avstått pga "ideologi" og lignende.

Når tror jeg ikke at ~20% prisoppgang på drivstoff velter særlig mange folks privatøkonomi, det er mer en psykologisk barriere som vil tirre noen og fryde andre. Enten skadefryd eller bare fryden av å slippe.

Når det kommer til behovsdekning så har enkelte her et umettelig behov for å presentere særegne behov skreddersydd for å ikke passe med elbil. Fokuset virker svært overdrevet og tidvis "ideologisk" begrunnet. Ser man på reelle salgstall fra september så valgte hele 91,3% av privatpersoner som kjøpte ny bil, en elbil. Det sier noe om hyppigheten av slike særegne behov som utelukker elbil. Videre ser vi også at denne elbilandelen stadig øker og ikke ser ut til å flate ut helt ennå. Det sier meg at de reelle særegne behovene er ennå lavere enn september-statistikken. Jeg tror ikke at nye biler anno september 2021 er så mye bedre enn fjordårets at de fyller flere folks behov. Det handler nok mer om at folk har generell skepsis mot ny teknologi. Dette henger nok også igjen for de som kjøper brukt. En betydelig andel av de som kjøpte brukt bensin/diesel-bil kinne nok dekket sitt behov med en elbil i samme prisklasse. Ja, elbiler er ikke 100% fri for ulemper, men det er jammen ikke bensin/diesel-bilene heller. Det handler bare om å bytte ut ett sett med fordeler og ulemper med et annet. Den perfekte bil er ennå ikke funnet opp.

Edit: Jeg mente ikke å ta opp noen politisk debatt om drivstoffavgifter. Førsteinnlegget var kun basert på observasjon.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (46 minutter siden):

Denne besparelsen forutsetter har de fattige har kapitalen til å handle dyrere bil i utgangspunktet. 

 

Forøvrig er jeg ganske sikker på at majoriteten av biler eid av folk med dårlig råd ikke vedlikeholdes så godt at de får utgiftspost på nær 50k i løpet av de siste leveårene til bilen i det heletatt. 

Har aldri hatt en dyr bil, for jeg har null interesse av bil utover det å komme meg fra A til B. Derfor har jeg bare kjøpt billige biler som "et nødvendig onde". Da blir det biler til 20.000-30.000 kroner. Verkstedutgiftene er som du sier ikke i nærheten av 50K i året. Det blir kanskje 5.000 - 10.000 kroner hver gang bilen skal EU-godkjennes. Da vurderes det om det skal fikses eller byttes med "ny".

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For alle de som vil at prisene skal gå opp, så kan vi ha en frivillig ordning hvor dere velger å betale mer, for dere er vel villig til å betale litt ekstra for miljøet?
En kan betale ekstra for grønn strøm, og en kan betale ekstra når en handler på nett.
+ flere plasser man kan betale en "miljøavgift"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

For alle de som vil at prisene skal gå opp, så kan vi ha en frivillig ordning hvor dere velger å betale mer, for dere er vel villig til å betale litt ekstra for miljøet?
En kan betale ekstra for grønn strøm, og en kan betale ekstra når en handler på nett.
+ flere plasser man kan betale en "miljøavgift"

Fin idé men den ville ikke fungert spesielt godt. Det er så mange som har de "rette" meningene kun når noen ser/hører dem. ;)

Og så har man en annen gruppe som forsåvidt faktisk mener det som er politisk korrekt, men de vil ikke tåle at noen får det samme billigere enn dem.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk plutselig litt tid til å lese meg frempå i denne tråden. For å svare på noen av kommentarene samlet her: Førsteinnlegget var ikke ment hånende, men noe skadefryd var det. Skadefryden rettes ikke mot de som har legitime grunner for å ikke ha gått over til elbil ennå, kun mot de som har hatt reelle muligheter til det og avstått pga "ideologi" og lignende.

Har lest en del av de innleggene dine og herregud så trangsynt du er i de fleste.
Du sier at skadefryden ikke rettes mot de som har legitime grunner for å ikke ha gått over til elbil enda. Likevel klarer du VIRKELIG IKKE å forstå at ikke alle allerede har kjøpt elbil enda (på de første sidene av denne diskusjonen). For i ditt hode er det enten suppekjøkken eller elbil som gjelder. Men det er faktisk mellomting her.
Selv sitter jeg med en 18 år gammel bil som jeg har eid i 12 av de. Jeg har i utgangspunktet god råd, men siden jeg nettopp har kjøpt leilighet så har jeg ikke råd til en ny elbil... og brukt gammel elbil fyller ikke behovet mitt. Jeg forstår godt at dette virkelig kan svi for de med dårligere råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 1.10.2021 den 21.14):

Hele dette elbiler egner seg ikke i distriktene-påstandene må være noe oppspinn fra Vedum eller noe sånt

Skal det være mulig for meg å ha elbil så må det bygges flere ladere her.

Kjører i jobbsammenheng, det er ikke tilgjengelig lader der jeg kjører

Evt må jeg ha bil med 5-600km rekkevidde

Dette gjelder antakelig bare meg, men det er meg det går utover at prisen på drivstoff går opp.

EDIT 

Regner med at elbil bruker mer strøm på hyppige start/stopp, i likhet med fossilbil? 

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
nightowl skrev (Akkurat nå):

Mener du at dette tallet er av en betydning? 8 av 10 i Norge bor jo i by eller på et tettsted (https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/mer-enn-8-av-10-bor-i-tettsteder), dermed kan ofte en elbil være nok.

Vel, nå er det forstadsfolk som kjører mest, og de som bor sentralt i byer har dårligst muligheter for å lade hjemme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...