Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (42 minutter siden):

Dette trenger du å underbygge. Din antagelse om at dette er en liten gruppe er ikke noe jeg vil ta som god fisk.

Gjennomsnittslønn i Norge var brutto 48 750 kr/mnd i fjor, dokumentert med link tidligere i tråden. Samme år telte personbilparken 2 823 543 biler, derav 340 002 elbiler. Kilde. (= ca 12%). Folk som eier bil har sannsynligvis høyere gjennomsnittsinntekt enn de som ikke gjør det. Hvis en majoritet av bensin/diesel-bileierne har dårlig råd, så må den resterende minoriteten av bileiere trekke opp gjennomsnittslønna noe voldsomt. Fornøyd med underbyggingen?

Hvis ikke, så må også veldig mange som eier både bolig og bil ha kastet bort veldig mye penger det siste tiåret som renta har vært mye lavere enn det de i følge boliglånsforskriften skulle ha privatøkonomi til å takle.

Edit: Kjapt låneregnestykke: Boliglån 1,0 mill i 2011 2,5% rente, boliglånsforskriften pålegger en å takle 5%-poeng renteoppgang, altså til 7,5% i dette eksemplet. Renta har ligget noe lavere de siste 10 årene, la oss si 2,0% i gjennomsnitt. Da har differansen mellom 7,5% og 2,0% frigitt fra forskriftspålagt tålegrense ca 378 720 kr i denne perioden. Hadde man 3 mill i lån så har man frigitt over 1,1 mill osv. Dette er 10 års differanse mellom å leve stramt og å leve som rentenivået har vært nå. Godt mulig man har fått under 2,0% gjennomsnittlig rente også, eller startet noe høyere enn 2,5% så mange vil ha frigitt ennå mer enn disse regnestykkene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Simen1 said:

Gjennomsnittslønn i Norge var brutto 48 750 kr/mnd i fjor, dokumentert med link tidligere i tråden. Samme år telte personbilparken 2 823 543 biler, derav 340 002 elbiler. Kilde. (= ca 12%). Folk som eier bil har sannsynligvis høyere gjennomsnittsinntekt enn de som ikke gjør det. Hvis en majoritet av bensin/diesel-bileierne har dårlig råd, så må den resterende minoriteten av bileiere trekke opp gjennomsnittslønna noe voldsomt. Fornøyd med underbyggingen?

Gjennomsnitt er en verdiløs størrelse her, og å bare se på inntekt uten å også ta med kostnader gjør det desto mer meningsløst. Majoritetsbetraktninger er også verdiløst. Om svært få for deg alt mindre enn en majoritet så bør vi ta en prat om hva ordene få og mange betyr i en slik diskusjon. Men for ordens skyld, jeg hadde forventet at du nå kom med dokumentasjon på at svært få i betydningen <1% eller deromkring ikke ser seg råd med å bruke mer enn omkring 100000 på bil. Jeg mistenker det er mye mye mer enn det.

Skal du bruke statistiske innttektstall bør du heller oppgi nedre tipercentil eller noe slikt, men uten kostnadssiden blir det fortsatt mangelfullt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Gjennomsnittslønn i Norge var brutto 48 750 kr/mnd i fjor, dokumentert med link tidligere i tråden. Samme år telte personbilparken 2 823 543 biler, derav 340 002 elbiler. Kilde. (= ca 12%). Folk som eier bil har sannsynligvis høyere gjennomsnittsinntekt enn de som ikke gjør det. Hvis en majoritet av bensin/diesel-bileierne har dårlig råd, så må den resterende minoriteten av bileiere trekke opp gjennomsnittslønna noe voldsomt. Fornøyd med underbyggingen?

Hvis ikke, så må også veldig mange som eier både bolig og bil ha kastet bort veldig mye penger det siste tiåret som renta har vært mye lavere enn det de i følge boliglånsforskriften skulle ha privatøkonomi til å takle.

Først må du se på median-lønn, ikke gjennomsnitt. Den var på 529 800 for 2020. Deretter må du huske at 50 % av innbyggerne har mindre lønn enn dette, og 50 % har mer. F.eks. har en helsefagarbeider i snitt 490 800/år, en sjefskokk 457 200/år, hotellresepsjonist 383 760/år, en gartner 411 120/år, lastebilsjåfør 468 840/år og taxisjåfører 410 640/år. De aller fleste av disse, som tjener godt under medianlønn, har også bil. 

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (32 minutter siden):

Jeg tror i det hele tatt at en veldig liten andel lønnsmottakere trekker opp lønnssnittet voldsomt.

https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner

Median på 431 000 kr, eller 36 000 kr/mnd.

Den medianen er etter skatt. Mitt tall på 48 750 kr/mnd var gjennomsnitt før skatt i hht ssb. Du har rett i at medianen er lavere enn gjennomsnittet men det er nok ikke med så veldig mange tusenlapper i måneden.

1166920068_Screenshot2021-10-05at13-01-1311418Yrkesfordeltmnedslnnetterstatistikkmlyrkesektoravtaltvanligarbeidsti....png.eab20b76c4bc5b2a65aaca1257a40973.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En investor/industrieier tjente 600 millioner i 2019.

Det skal ganske mange lavtlønte til for å jevne ut hans bidrag til snittet...

Poenget var at de få som tjener veldig mye inngår i et argument for at mannen i gata har råd til en relativt dyr bil.

Medianen gir et litt riktigere bilde av mannen i gatas inntekt.

Noen tusenlapper i måneden har ganske mye å si for de som akkurat får det til å gå rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Kan vi være enige i at bileiere sannsynligvis har høyere median-inntekt enn de som ikke eier bil?

Det høres naturlig ut å anta 😊

Det er dyrt å ikke ha penger.

Dyrt å ikke ha egenkapital til å få kjøpt seg bolig, slik at man må bruke et beløp omtrent tilsvarende boliglån på husleie istedenfor.

Dyrt å ikke ha penger til å kjøpe seg en økonomisk og ren bil slik at man må ta til takke med en bil til noen titalls tusen som stadig må på verksted.

De som har en lønn på over 40.000 etter skatt trenger neppe snu for mye på kronene for å få skaffet seg elbil.

Men jeg husker en tid som nyutdannet, med 22.000 utbetalt, 8.000 i boliglån, 6.000 i studielån og 3.000 i billån på en relativt billig bil.

Det var aldri aktuelt å ta opp opp lån for å kjøpe noe til 300.000 den gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett ser det ut som dere helt mangler perspektiv her. Pristoppen forrige uke kostet kanskje 200 kr ekstra for en som valgte å fylle full tank akkurat den dagen. Ville man fyllt full tank dersom man måtte snu på kronestykkene? Sannsynligvis ikke. Gjorde man likevel det snakker vi om en tohundrelapp. Av en årslønn på sannsynligvis en del hundre tusen kroner. Velter det lasset for noen? I så fall, hvorfor oppsøkte ikke vedkommende hjelp tidligere? Kanskje noen regner den 200-lappen som dråpen som får det til å renne over, men det ligger jo åpenbart noe mer bak for den dråpen falt jo ikke i et tomt glass akkurat.

Tror nesten jeg skal starte en ny tråd og erklære landenød på vegne av et land av fattige, fordi first price kneipen går opp fra 5,90 til 6,90. Alle som våger å bruke ordet overdrivelse blir stemplet anti-fattige og det som værre er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

16 minutes ago, Simen1 said:

Kan vi være enige i at bileiere sannsynligvis har høyere median-inntekt enn de som ikke eier bil?

Din påstand om at det er 'svært få som behøver bil men som har problemer med å legge ut stort mer enn omkring 100000 for en bil er på ingen måte underbygged av dette. Igjen så ser du bare på inntektssiden. Du ser bare på medianen ikke lavere percentiler, og du etablerer ikke hva korrelasjkonen mellom bilbehov og inntekt skal være ut over det selvinnlysende faktum at bil koster.

Vi vet alt at det omsettes biler i dette sjiktet (og vesentlig lavere) Det er bare å ta et søk på finn for å etablere.

Sist men ikke minst: Din påstand er at det lønner seg å velge elbil: Denne påstanden har vi alt regnet på og for biler med helt normale omsetningspriser så kan vi lett set at nei, det er overhode ikke selvsagt. Med ganske normale kriterier for valg av bil (I.e årlig kjørelengde ~10000 men må klare noen langturer) så kan vi se av tallene at elbiler ikke lønner seg om man vil holde seg i prisklassen omkring 100k (ICE) (I.e. selv om vi regner inn at man kan betale mer up-front for en elbil så lenge den gjør samme jobben). I de prisklassene ender du stort sett med en leaf, egolf e-up i3 eller lignende og det er i stor grad biler som vil falle gjennom for behov til eneste bil (I hovedsak langturegenskaper, har man ikke det behovet er jeg enig i at brukt elbil i denne klassen kan og bør være aktuelt)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig så enkelt som at det pr. i dag rett og slett ikke finnes en elbil for en hver person og en hver inntekt.  Når alle og en hver kan kjøpe en elbil som passer sitt behov og sin inntekt kan man heller tenke på å øke bensinprisene. Frem til da vil det bare ramme de som har dårlig råd fra før.

Det vil heller ikke nødvendigvis spare seg å bytte ut en nedbetalt dieselbil man mekker på selv, kontra å kjøpe ny elbil. Eneste tilfelle der det "garantert" vil lønne seg med elbil, er om alternativet er en tilsvarende dyr fossilbil i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Det er jo egentlig så enkelt som at det pr. i dag rett og slett ikke finnes en elbil for en hver person og en hver inntekt.

Nå slår du inn åpne dører igjen.

I mellomtiden har vi bortimot 2,5 millioner personbiler på veiene som bruker bensin eller diesel. Fra multimillion-biler til vrakpant. En stor andel av disse kunne vært byttet ut med elbil, men det tar selvsagt lang tid å bytte ut en bilpark. Salget ligger på rundt 150 000 pr år og bestanden er 2,5 millioner. Rent matematisk skulle det dermed ta rundt 16 år å skifte hele bestanden dersom det ikke blir noen større netto endringer i antall biler eller salget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

 Da kostet det et par hundrelapper ekstra den ene gangen. Skrekk og gru. Folk som snur på krona valgte kanskje å fylle bare litt den dagen og heller etterfylle noen dager senere.

Så, er høye drivstoffpriser det som skal til for å få flere til å gå over til elbil? Jeg står vel fortsatt på et "jeg synes ikke det er et godt styrt virkemiddel for å få flere til å gå over til elbil", og at jeg synes det er et bedre virkemiddel å jobbe med å få produsentene til å saturere markedet med segmenter som ikke er dekket ennå.  

Det er vel greit å låse av at mange kan spare på å bytte til elbil, men det gjelder typisk de som allerede har billån, siden etablering av billån normalt er en større månedlig kostnad enn drivstoff. 

Majoriteten er allerede er i ferd med å gå over med de tiltakene vi allerede har. Som vist av nybilsalget. Naturligvis tar det fortsatt flere år før markedet fylles opp siden de fleste kjøper bruktbil. Og de med best rammer eller mest å spare har jo vært foregangskjøpere. De vi møter på her på forumet som krangler på elbiler ved enhver anledning er en annen type, en eller annen form for bilentusiaster antar jeg, og jeg tror ikke de representerer en stor andel, som heller ikke de som hyller elbiler gjør, og jeg som leter etter den perfekte erstatningsbilen heller ikke gjør. Det er derimot en ganske stor andel som kjører nedbetalt bil, og de bilene har lavere månedlige kostnad enn en med lån, sånn at de sparer ikke på å bytte. Når de likevel skal bytte neste gang, så vil det likevel være gunstigere å fylle på med strøm enn diesel, så da er spørsmålet om elbilenes bruktpris og tilgjengelighet på det tidspunktet. Ut fra et tilsynelatende ønske om å få flere til å gå over til elbil, tenkte jeg at det var greit å nevne at jeg heller ønsker tiltak som er insentiv til utvidelse av produktutvalget. Det har ikke virket veldig interessant for andre, og jeg forstår det også slik at det ikke egentlig var snakk om å bruke prisene som et tiltak, bare at de høye prisene i seg selv kunne påvirke folk. Hvis vi endte opp på at de med trangest budsjett, eksempel studenter, likevel skal ha råd til forskjellen, så er vel bare et enkelt "neppe" fra meg det som best svarer på Simen1s spørsmål, slik han mente det. Om mine meninger ellers er uinteressante beklager jeg, men kan ikke love noen forbedring i framtiden. Jeg er en ork. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, 1Dr.E said:

En investor/industrieier tjente 600 millioner i 2019.

Det skal ganske mange lavtlønte til for å jevne ut hans bidrag til snittet...

Poenget var at de få som tjener veldig mye inngår i et argument for at mannen i gata har råd til en relativt dyr bil.

Medianen gir et litt riktigere bilde av mannen i gatas inntekt.

Noen tusenlapper i måneden har ganske mye å si for de som akkurat får det til å gå rundt.

Investoren og industrieieren står registrert med null grunnet fritaksmetoden...

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Nå slår du inn åpne dører igjen.

I mellomtiden har vi bortimot 2,5 millioner personbiler på veiene som bruker bensin eller diesel. Fra multimillion-biler til vrakpant. En stor andel av disse kunne vært byttet ut med elbil, men det tar selvsagt lang tid å bytte ut en bilpark. Salget ligger på rundt 150 000 pr år og bestanden er 2,5 millioner. Rent matematisk skulle det dermed ta rundt 16 år å skifte hele bestanden dersom det ikke blir noen større netto endringer i antall biler eller salget.

Men hvor miljøvennlig er det å bytte ut relativt nye biler med elbiler? Og er det hensiktsmessig å bytte ut bare for å bytte ut? At vi hele tiden kjøper nytt fremfor å gjenbruke og ta vare på ting er en enorm miljøbelastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (28 minutter siden):

Så, er høye drivstoffpriser det som skal til for å få flere til å gå over til elbil? Jeg står vel fortsatt på et "jeg synes ikke det er et godt styrt virkemiddel for å få flere til å gå over til elbil", og at jeg synes det er et bedre virkemiddel å jobbe med å få produsentene til å saturere markedet med segmenter som ikke er dekket ennå.  

Tråden handler ikke om styrte virkemidler. Den høye bensinprisen man kunne se på en av Tromsøs stasjoner fredag i forrige uke var en toppnotering i tid og sted som ikke var påført av noe styrt virkemiddel. Det er ikke uvanlig å finne bensinpriser under 15 kr andre steder i landet og på andre dager, til og med på den avbildede stasjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...