Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

29 minutes ago, Helm said:

Ja, følelsen av å sitte i en maskin som ikke låter som en symaskin. Jeg vil mer med bil enn å bare komme fra A til B. Jeg vil ha en opplevelse som bare en forbrenningsmotor kan gi.

 

Forståelig det om man kjører noe med ordentlig lyd som gir glede. Men de aller fleste kjører bil med en liten kaklete dieselmotor. Lyden av denne gjør det meg ingenting at forsvinner.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Salvesen. said:

Har aldri kjørt stasjonsvogn selv,

Det forklarer jo endel. Etter å ha gått over til stasjonsvogn fant jeg raskt ut at alt annet er sykt upraktisk utformet til sammenlikning. Sånn som du føler for forbrenningsmotor, føler vi for biler som har upraktisk utforming bak. Ingen vei tilbake.

3 hours ago, Complexity said:

MG5 kommer vel nå. En billig elektrisk stasjonsvogn.

https://mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Men stasjonsvogn er vel ikke nødvendigvis fasit på god plass. Den MG'en har 1400 liter bagasjeplass med setene nede, og en Model Y har 1900 liter.

Jeg har lenge hatt mitt øye på MG5, om den ikke kunne erstatte en V70, kunne den kanskje erstatte en V50? Men setene er ikke i nærheten av å kunne legges flatt. Mulig det med ordentlig flate seter ikke er så vanlig som jeg har trodd?

 

2 hours ago, Dubious said:

Hvor mye gulvplass har Tesla?

Stasjonsvogner har mye gulvplass, og som oftest så har de flatt gulv, uten kant, så det er lett å putte ting inn.
Har prøvd å løfte ting ut/inn av biler med kant, og det går hardt utover ryggen, mens på stasjonsvogner så kan man bare dytte de inn.

Det er også en ting som skuffer meg med mange (dyrere-enn-stasjonsvogn-) SUVer: literne måles i høyden. De er gjerne kortere i bagasjerommet, har kort lengde oppe og hjulbrønnene ødelegger bredden. Men motsatt var jeg og kikket i en V90, og den hadde skuffende lavt bagasjerom, siden de har påført aerodynamisk utforming bak.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Randeboy said:

Prøv en Skoda Superb en gang så blir du overrasket over plassen. Finnes ingen elbil som er tilsvarende. 

625 liter er ganske bra bagasjeplass, men det finnes elbiler som har mer.

Tesla Model S som kom allerede i 2013 og ikke er en stasjonsvogn engang har 744 liter bagasjerom og 150 liter ekstra plass under panseret.

Så joda, det finnes elbiler som er tilsvarende.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

625 liter er ganske bra bagasjeplass, men det finnes elbiler som har mer.

Tesla Model S som kom allerede i 2013 og ikke er en stasjonsvogn engang har 744 liter bagasjerom og 150 liter ekstra plass under panseret.

Så joda, det finnes elbiler som er tilsvarende.

 

Liter sier ikke mye, da de som sagt, måler i høyden og alle kroker.

Skulle vært standardmål på slikt. 
Firkantet gulvareal x 50 cm høyde.
Da kan man sammenligne biler.

Biler med kant bak er håpløse, uansett hvor lite rom det er bak.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (7 timer siden):

Ja, følelsen av å sitte i en maskin som ikke låter som en symaskin. Jeg vil mer med bil enn å bare komme fra A til B. Jeg vil ha en opplevelse som bare en forbrenningsmotor kan gi.

Det finnes vel biler som lager lyd?

Jeg synes at det er fint at veteranbiler og spesielle biler blir beholdt på veien. Så lenge de utgjør en marginal andel så ser jeg ikke noe problem med det.

Å kjøre en stor V8-er daglig i rushet til og fra jobb i en storby er kanskje unødvendig?

-k

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Liter sier ikke mye, da de som sagt, måler i høyden og alle kroker.

Skulle vært standardmål på slikt. 
Firkantet gulvareal x 50 cm høyde.
Da kan man sammenligne biler.

Biler med kant bak er håpløse, uansett hvor lite rom det er bak.

Oppvaskmaskin er et godt mål. Går den inn? Knekker du ryggen på å lempe den inn?

Barnevogn og hundebur er andre mål.

Merk at problemet ikke er unikt for elbiler. BMW-en min (diesel) har dråpefasong som går ut over plassen baki. Elbiler har bare mye mindre utvalg og har vært dominert av markeder som prioriterer annerledes.

Når Skoda og Volvo og Toyota lager elbiler for Norge så vil det løse seg helt fint.

-k

Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

Oppvaskmaskin er et godt mål. Går den inn? Knekker du ryggen på å lempe den inn?

Barnevogn og hundebur er andre mål.

Merk at problemet ikke er unikt for elbiler. BMW-en min (diesel) har dråpefasong som går ut over plassen baki. Elbiler har bare mye mindre utvalg og har vært dominert av markeder som prioriterer annerledes.

Når Skoda og Volvo og Toyota lager elbiler for Norge så vil det løse seg helt fint.

-k

Ikke noe problem med en oppvaskmaskin i en Model S.

EE7trzrU4AAE07S.thumb.jpeg.37e04624a45e7da746caa4a9aa42cb43.jpeg

Model Y er heller ikke sneven på plassen selv om det ikke er en stasjonsvogn.

Tesla-model-Y-3rd-row.thumb.jpg.779a4a64c5e1f36647f606f1ebf68703.jpg

Man må ikke ha en Skoda Superb for å få inn ett hundebur, men må si at det er en noen produsenter der ute som leverer dårlig med bagasjeplass på bilene sine.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/2/2021 at 9:36 PM, leifeinar said:

Ja det du beskriver der kalles subsidier :)

Når det kommer til avgifter så mener jeg at drivstoff pr.nå er for dyrt og at alle elbiler burde betale moms og klare seg med de andre goder de har på bordet.  Elbil moms kunne fint brukes på relevante miljøtiltak, som sykkel og jernbane. Man gjør lite for verden med å sitte i Oslo å skru opp avgifter,. 

I dag lærte jeg at flaskevann er subsidiert, mens øl ikke er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 1.10.2021 den 19.10):

Ps. funksjonshemmede klarer ikke lade sin egen bil pga. utfordrende ladestasjoner!!!

Hva er det som er ekstra utfordrende med ladestasjoner for funksjonshemmede? Har du for en gangs skyld noe konkret, eller fortsatt bare myter og meninger?

Ladestasjoner kan være utfordrende for ALLE som ikke har tilgang til Tesla sine ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

625 liter er ganske bra bagasjeplass, men det finnes elbiler som har mer.

Tesla Model S som kom allerede i 2013 og ikke er en stasjonsvogn engang har 744 liter bagasjerom og 150 liter ekstra plass under panseret.

Så joda, det finnes elbiler som er tilsvarende.

 

Liter i bil har nada å si hvor praktisk det er. Civic Stasjonsvogn har 624 liter. Er det like praktisk utformet som suberb med 660? Nei ikke i nærheten engang! 
 

Ganske komisk at du drar fram Model S.🤣

Prøv å sammenlign de i virkeligheten. 

Det finnes ikke en elbil som er sammenlignbar. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Hanhijnn said:

Ladestasjoner kan være utfordrende for ALLE som ikke har tilgang til Tesla sine ladestasjoner.

Bare hvis man aldri har prøvd det før. Ser ut som alle tesla eiere har mye problemer med noe de aldri har brukt, og at det er svært viktig å påpeke at dette er et stort problem. Det er det virkelig ikke. Moderne biler går 30-50 mil og det er ikke mange ganger i året man trenger å lade. Og når man gjør det, er det svært enkelt.

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Bare hvis man aldri har prøvd det før. Ser ut som alle tesla eiere har mye problemer med noe de aldri har brukt, og at det er svært viktig å påpeke at dette er et stort problem. Det er det virkelig ikke. Moderne biler går 30-50 mil og det er ikke mange ganger i året man trenger å lade. Og når man gjør det, er det svært enkelt.

Så alle artiklene om folk som kommer til ladestasjoner som er ute av drift, folk som sliter med apper og brikker etc. er bare løgn?

Påstanden var vel at handikappede hadde så store problemer med ladestasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Randeboy said:

Liter i bil har nada å si hvor praktisk det er. Civic Stasjonsvogn har 624 liter. Er det like praktisk utformet som suberb med 660? Nei ikke i nærheten engang! 
 

Ganske komisk at du drar fram Model S.🤣

Prøv å sammenlign de i virkeligheten. 

Det finnes ikke en elbil som er sammenlignbar. 

Nei sant det. Model S kom med 7 seter og superb med 5 så kan ikke sammenlignes :p

Er veldig mye plass i Model S selv om det ikke er en stasjonsvogn.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Merk at problemet ikke er unikt for elbiler. BMW-en min (diesel) har dråpefasong som går ut over plassen baki. Elbiler har bare mye mindre utvalg og har vært dominert av markeder som prioriterer annerledes.

Når Skoda og Volvo og Toyota lager elbiler for Norge så vil det løse seg helt fint.

-k

Dråpefasong er det som gjør at en V90 faktisk er mindre praktisk enn en V70, og at en V60 gen. 1 er mindre praktisk enn en V50.

Volvo holder på å gå om til premiummerke, har økt prisene betraktelig og er i ferd med å fase ut herregårdsfasongen. Og det jeg leser om Skoda elbiler tilsier at de så langt er en litt mer sporty/dråpeformet variant av VW - til samme pris. Usikker på retningen de går i. ID.Space (Vizzion) ser ut til å bli ekstremt dråpeformet. 

Toyota stasjonsvogner er langt unna markedet, de vil gå gjennom de vanlige fasene med småbil og premium crossover først. 

Polestar 3 er jeg spent på. Den er sagt å skulle bli en mer sporty variant av XC90, så SUV, kommer til markedet før Volvos, men hvordan blir prisen?

MG5 virker å være relativt liten, og baksetene blir ikke flate når de legges ned. I tillegg er jeg ikke solgt på kinesiske brukeropplevelser ennå. Så generelt ser det litt dystert ut for stasjonsvogner. Men ser ikke like dystert ut for flerbruksbiler, og etter noen år skal vel ID.Buzz ned i pris. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Nei sant det. Model S kom med 7 seter og superb med 5 så kan ikke sammenlignes :p

Er velsig mye plass i Model S selv om det ikke er en stasjonsvogn.

Bestilte taxi stasjonsvogn, og fikk en Model S i stedet. Den identifiserer seg nok som stor bil. Saken er den at en barnerullestol kan ikke slås sammen, og gulvet var jo alt annet enn flatt. Det ble riktig nok plass, men rullestolen sto og vippet og slo under transport. Det ble også dårlig plass til håndbagasjekofferten, jeg lurer på om den ble stående inni bilen i stedet. Det er et rævva bagasjerom sammenlignet med en hvilken som helst stasjonsvogn. 

Det kan være det er mye plass i en Model S, men jeg får to barnerullestoler inn i en V50, og noen små kofferter i tillegg. Det er lettere å få dem inn, og de står bedre. I tillegg kan setene legges helt flatt. Og en V50 kan ikke nå en V70 til hattehylla når det gjelder praktisk bagasjerom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (21 minutter siden):

Så generelt ser det litt dystert ut for stasjonsvogner. Men ser ikke like dystert ut for flerbruksbiler

Hvis man bare skal ha bilen for å pakke inn barn, barnestoler, barnevogn, hund, ski, bagasje etc så er de uelskede MPV-ene geniale. Jeg hadde en liten Renault Scenic som hadde svært god plass-utnyttelse. Jeg antar at VW Sharan og Ford sin tilsvarende også er veldig praktiske. Det eneste jeg kunne ønske meg: når man først kan ta ut ett og ett baksete (brilliant), hva med å kunne erstatte ett eller to bakseter med barneseter som snapper rett i dørken? Jeg kjører rundt med en 5 meter lang bil i dag for at jeg på et tidspunkt trengte plass til bakovervendt barnesete i baksetet, og det legger store begrensninger på beinplassen foran. Nå bruker jeg ikke lengre bakovervendt barnesete, men bilen skal jeg ha i flere år til.

Hvis du i tillegg ønsker at den skal ligge godt på veien, kunne gjøre fornuftige forbikjøringer, at den skal trekke på alle fire for de to gangene at gata ikke er brøytet etter tungt snøfall, at plasten i dashbordet skal passe uten å knirke så er tilbudet labert. Mercedes R-klasse så fin ut men er død.

Når vi by-folk finner ut at vi slett ikke skal kjøre bilen oppå fjellet (at det faktisk ikke er lov i Norge), og at all verdens bakkeklaring og plastdeksel som skal gi illusjonen av Land Rover bare legger til kost, dårlige kjøreegenskaper på vei og dårlig innvendig plass så tror jeg at bransjen vil komme med bedre løsninger. Kanskje må vi vente til at selvkjørende biler fjerner macho-aspektet som i dag selger mange biler på å bygge opp under kjøperens behov for å vise manndom.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (22 timer siden):

Ja jeg er fullstendig klar over enkelte elbiltilhengere er overivrige å leke med tall men det er et velkjent faktum at det i mange tilfeller er dyrt å være fattig, i dette tilfellet blant annet vedlikeholdskostnader på bil. Ikke alle har råd til en ny feilfri elbil. Det var hovedsaklig snakk om småbarnsfamilier med presset økonomi som ikke har råd til en elbil som dekker deres behov. Leker man bare med tall blir man fort for sneversynt og ikke noen realist.

... og der kastet du hanskene før kampen begynte. Takk for en slik ærlighet.

Tall lyger ikke, elbil er skambillig å bruke i Norge (og andre land!), og de som synes det er best å forbli "fattig" - les: med OK råd, men dum nok til å ikke bruke pengene sine riktig - kan kjempefint forbli der de er. Du og alle andre tross TUSEN gode råd fra alle kanter, tross lavere bomsatser, tross skattefritak - kjør på med deres stinkende dieselbiler, svi vekk 50-100k i servicekostnader ila selv bare noen år med eie, kast penger ut av vinduet for drivstoff og bompenger.

Frie folk i et fritt land! Men hver gang du vil komme med lignende tullepåstander og "dårlig råd", "lite rekkevidde", "ikke tilhengerfeste bak og plogfeste foran" og annen svada vær forberedt at hele dette falske spetakkelet ditt kan plukkes fra hverandre på 5 minutter.

Endret av nessuno
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...