Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (31 minutter siden):

Poenget var bare at nå røk fordommen din om at bygder er inkompatibelt med elbil.

Jeg gikk nå nettopp på FINN og valgte 4WD og elektrisk (men ikke Tesla pga rykte). Gjett hvor mye den billigste kom på. Det var 400k NOK. Dette er da for en brukt Jaguar I-PACE. I tillegg vil installasjon av lader og fiksing av større inntak på huset dra opp prisen enda mer. Det er helt latterlig.

Hvorfor 4WD? Jo, fordi jeg bor på toppen av en bakketopp som ofte har mye holke. Hvorfor ikke Tesla? Jo, fordi jeg er avhengig av rask rep. hvis den slår seg vrang. Fordom my ass. Dette er kalde harde fakta.

EDIT: Billigste Tesla er Model S, men 6 år gammel. No f***ing tnx.

Endret av nightowl
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (18 minutter siden):

Høyere drivstoff priser er altså ikke veien å gå.

Jeg observerer bare at prisen passerte 20 kr én dag étt sted i landet og at det har ført til både avisskriverier og følelsesladde utbrudd her i tråden. Så å si at det rundet tallet ikke har noen psykologisk effekt mener jeg er bare tull. Selvsagt engasjerer det og skaper hat mot drivstoffprisene og tilsvarende dragning mot å slippe de. Jeg postet også bilder da prisen var 19,97 og 19,98 men det engasjerte langt i fra like mye så det er åpenbart noe mer spesielt å runde et rundt tall.

Jeg TROR 20-tallet vil bidra til å få flere over på el, og ikke minst gjøre at de som allerede eier elbil føler det var ennå mer riktig av dem å gå for el. Hvem vil vel ikke bekrefte ovenfor seg selv at kjøpet deres var et godt valg? Særlig om det ble dyrere enn den 100% objektive fornuften fortalte dem. Det er jo ikke til å stikke under en stol at bilkjøp ofte er en vanskelig balanse mellom fornuft og følelser.

Svein M skrev (18 minutter siden):

Derimot så er det viktig at en får ladestasjoner både vanlig lading på parkeringsplasser og hurtigladestasjoner.

Det er viktig det også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

20 kroner literen. 

Eller ca. 10 kr mila.

Egentlig er det ganske billig, når man tar i betraktning at dette kommer fra en ressurs som kommer til å ta slutt, som finnes langt nede i bakken, ofte under havet i tillegg, som må letes frem, hentes opp, fraktes, lagres, raffineres, lagres igjen, fraktes igjen og deretter tankes til sluttbruker der det forbrennes og skaper miljøproblemer lokalt og klimaproblemer globalt. Med energitap og risiko i hvert eneste ledd av ferden fra naturressurs til avgass.

Det koster det samme per liter som brus...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@nightowl Noen unntak fra regelen om at folk flest kan fint bytte til elbil, det finnes det nok.

Angående i-Pacen, personlig hadde jeg styrt unna taxikjørt, men smak og behag. Jeg er jo ikke tankeleser på hva du foretrekker, hverken når det kommer til merke, hjuldrift, rykter eller andre ting. Jeg observerer bare at du feier bort svært mange elbiler i din jakt etter kombinasjoner som koster litt penger på nye relativt nye biler, enten de er el-drevne eller ikke.

Kan jeg spørre hvilken bil du har nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

@nightowl Noen unntak fra regelen om at folk flest kan fint bytte til elbil, det finnes det nok.

Angående i-Pacen, personlig hadde jeg styrt unna taxikjørt, men smak og behag. Jeg er jo ikke tankeleser på hva du foretrekker, hverken når det kommer til merke, hjuldrift, rykter eller andre ting. Jeg observerer bare at du feier bort svært mange elbiler i din jakt etter kombinasjoner som koster litt penger på nye relativt nye biler, enten de er el-drevne eller ikke.

Kan jeg spørre hvilken bil du har nå?

Kjører Subaru Forester 4WD på glatta. Citroen C5 og Toyota Carina som regel ellers. 2WD året rundt er for skummelt og ofte et sjansespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du kjører mye, har variert behov og godt med tilgjengelig parkering siden du har hele tre biler. Er det noen spesiell grunn til at du ikke har byttet C5-en eller Carinaen med en elbil? Hvor mye kjører du C5-en og Carinaen årlig, og hvor lang er lengste tur du har hatt med hver av de de siste 3 årene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Når det kommer til behovsdekning så har enkelte her et umettelig behov for å presentere særegne behov skreddersydd for å ikke passe med elbil. Fokuset virker svært overdrevet og tidvis "ideologisk" begrunnet. Ser man på reelle salgstall fra september så valgte hele 91,3% av privatpersoner som kjøpte ny bil, en elbil. Det sier noe om hyppigheten av slike særegne behov som utelukker elbil.

Det viser nok at insentiver og avgifter virker etter hensikten. Folk tilpasser seg (og til en viss grad behovene) til rammebetingelsene. Det kan bety at noen kjøper en Leaf eller Modell 3 som har ønske om en pick-up, men gitt realitetene velger å kompromisse på bruk.

Hvis dette er noen som foretrekker å være sløv og kjøre rundt med en kompressor, 400 kg fliser og et stilas baki bilen uten noen spesielt god grunn så kan man si at det ikke er noe stort tap. Hvis det er noen som vil kjøre sønnens 250cc cross på trening men som nå ber sønnen om å finne seg en annen hobby så er det et tap det er lettere å sympatisere med.

Når samfunnet har bestemt at bruk av ICE motorer skal ned, så er avgifter den beste måten å gi borgerne makten til å prioritere, men samtidig dytte oss i ønsket retning. Når nå nybilkjøperne i stor grad har gått over til elbiler så har man fått det som man vil, og da ser jeg liten grunn til å skvise de resterende enda hardere.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Prøv Model X da. Skoda Suberb har nok lite å stille opp med i forhold. Model X har 1090 liter med fem seter i bruk og 2180 liter med to seter i bruk.

Det var rikelig med plass til voksenrullestol når jeg hadde behov for det, og har f.eks fraktet et stort fryseskap i den, samt sofaer, 60" TVer, 15 sekker hageavfall, osv.

Model X er en stor bil med masse rom. Det er helt sikkert en super bil. 
Bagasjerommet på en Superb er definitivt supert, det finnes det nok av tester som lovpriser. 

Du får en 2017 Model X for 429 000 på Finn.no, det er den billigste X jeg ser. 
Du får en 2017 Superb for 212 000 på Finn.no. Under halve prisen. 

En halv Model X har lite å stille opp med i forhold til en hel Superb, det er jeg ganske sikker på. 

Men hvis jeg får kjøpe Model Xen din for prisen av en Superb, velger jeg heller den. Selv om den er dråpeformet bak. Selv om V70en fortsatt har det beste bagasjerommet jeg vet om. I motsatt fall kommer jeg ikke til å ende opp med en så dyr bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (2 timer siden):

Skal det være mulig for meg å ha elbil så må det bygges flere ladere her.

Kjører i jobbsammenheng, det er ikke tilgjengelig lader der jeg kjører

Evt må jeg ha bil med 5-600km rekkevidde

Dette gjelder antakelig bare meg, men det er meg det går utover at prisen på drivstoff går opp.

EDIT 

Regner med at elbil bruker mer strøm på hyppige start/stopp, i likhet med fossilbil? 

Av ren nysgjerrighet, hvorfor trenger du 500-600 km rekkevidde, og hvor i landet bor du hvor det ikke er en hurtiglader innenfor si 50-100 km avstand?

 

For å svare på edit'en din, ja elbiler bruker mer strøm når de er kald. så mange, korte småturer bruker mer strøm enn lengre, sammenhengende turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, knutinh said:

Når samfunnet har bestemt at bruk av ICE motorer skal ned, så er avgifter den beste måten å gi borgerne makten til å prioritere, men samtidig dytte oss i ønsket retning.

Nå kan vi definere "beste måten" på mange måter, men jeg er altså ikke enig. Som jeg skreiv baki der et sted. Kan ta bulletpointene en gang til: 

* Det er i dag allerede svært god respons på eksisterende insentiver, siden de fleste nybiler er elektriske. 
* Økende driftskostnader forsinker oppsparing av egenkapital og gjør for mange at det tar lenger tid før bilen blir byttet ut. 
* Press for å kjøpe raskere kan som du sier gjøre at noen går ned en funksjonsklasse som man så eventuelt vil gå opp igjen med et ekstra bilbytte når det kommer attraktive produkter i segmentet.
* Press for å kjøpe raskere vil for noen andre medføre at de kjøper det nærmeste som oppfyller funksjonene - som i dag ofte betyr en større, tyngre og dyrere premium SUV. 
* Alternativt tiltak med strengere regulering gjør at produsentene får insentiv til å fylle hullene i produktutvalget. Det er et mye mer direkte grep dersom man ønsker erstatningsmodeller.
* Grep med strengere regulering kan unntaksbehandles, enten det er behovsprøvd, lokasjonskriterie eller segmentbasert.

Jeg selv har ikke noe imot at dieselprisen går opp med 20-30% men jeg hadde definitivt heller foretrukket at Norge og EU pusha produsentene til å ha fullgode elektriske alternativer i hele produktspekteret innen 2030. Gjennom reguleringer og markedstiltak. 

Endret av tommyb
Fordi.
Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 minutter siden):

Nå kan vi definere "beste måten" på mange måter, men jeg er altså ikke enig. Som jeg skreiv baki der et sted. Kan ta bulletpointene en gang til

Jeg argumenterte ikke for å øke avgiftene (eller å redusere dem), men for at dersom samfunnet ønsker færre ICE biler på veiene, så er "ett eller annet nivå av avgifts-differensiering" den strategien jeg kommer på som gir mest mening. Forbud er alt for rigid og tar ikke hensyn til folks behov. Påførte ulemper er noe bedre (tving ICE-eiere til å stå i kø), men det gir en ulempe til dem som ikke har noe valg.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn sett er det vel lite tvil om at  "ett eller annet nivå av avgifts-differensiering" i form av momsfritak har vært en av de mest effektive faktorene, så langt. Jeg tror likevel at for å få flest mulig til å endre fra forbrenningsmotor globalt så er redusert tilgang til markedet for produsentene et grep som vil gi stor forbedring på produktutvalget. Og det mener jeg vi allerede har sett skje, takket være EUs kontinuerlige innstramminger i utslippskrav + skissering av framtidig forbud. Jeg tror fortsatt vi har enda mer å hente på denne strategien. Påvirker vi EU, påvirker vi det globale markedet, og produsentene vil fylle hull i segmentene mye raskere enn de ellers ville gjort. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Høres ut som du kjører mye, har variert behov og godt med tilgjengelig parkering siden du har hele tre biler. Er det noen spesiell grunn til at du ikke har byttet C5-en eller Carinaen med en elbil? Hvor mye kjører du C5-en og Carinaen årlig, og hvor lang er lengste tur du har hatt med hver av de de siste 3 årene?

Er ikke bare jeg som kjører de.

Både C5-en og Carinaen synger på siste verset og skal snart byttes (men ikke før de faktisk havarerer og påkostninger blir for dyrt). Begge var biler i <50k NOK klassen, men med få påkostninger i etterkant, så de har levd lenger enn det man kan forvente.

Carinaen brukes lite, C5en mest (inntil nylig var det 10 000 -  15 000 km hvert år, før den begynte å fuske i vår). De lengste turene for begge bilene de siste åra har vært frem og tilbake til hytta (25 mil én veg). Da dras det også på henger for å få med kajakk, plankelass, noen ganger gjerdesag, og ellers annet småtteri.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Jeg selv har ikke noe imot at dieselprisen går opp med 20-30% men jeg hadde definitivt heller foretrukket at Norge og EU pusha produsentene til å ha fullgode elektriske alternativer i hele produktspekteret innen 2030.

Mange som venter på "bedre biler".

Ingen biler med høy bakkeklaring på markedet, ingen pickuper, ingen stasjonsvogner, ingen landcruiser type bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 timer siden):

* Økende driftskostnader forsinker oppsparing av egenkapital og gjør for mange at det tar lenger tid før bilen blir byttet ut

Kan du ikke sette litt tall på det? Årlig kjørelengde * forbruk * (20 kr - normalpris) vs (normal årslønn - faste utgifter).

Hva vil 5% renteøkning på boliglånet koste i sammenligning?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nord-Norge har veldig dårlig utbygd ladestasjoner. Hvis du kun kjører i byene er det ikke noe problem.

Det var her i Tromsø bensinprisen gikk over 20kr, men merk at vi har 1kr ekstra som ikke andre byer har for å finansiere veier i kommunen.

Bensin og bensinpris er en stor faktor til hvorfor jeg vil at min neste bil skal være en elbil. Jeg venter bare på en bil jeg kan være fornøyd med i 10-15 år (min gamle Toyota RAV4 er nå 22 år). SUV og en kjørerekkevidde på 500Km er et krav jeg har, fordi jeg kjører langdistanse noen ganger i året til andre steder her oppe i Nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange i denne diskusjonen virker som de er født i går. "Det er bare å ta et lån" - Eller like tåpelig sagt: "Hvorfor kan ikke fattige bare kjøpe mer penger?"

Rart at så mange tror at alle automatisk får lav rente i banken for billån. Er man uføretrygdet eller minstepensjonist og skal bytte ut en gammel bensinbil med en brukt elbil til feks 50 000 kr (50 000 kr er ofte det laveste man kan låne for bilkjøp) og man ikke har råd å spare opp egenandel, hvor lavt er da banken villig til å sette renten?

Har dere ikke hørt om noe som heter risiko, sårbarhet og finansiell egnethet? Dette ser bankene nøye igjennom før de invilger eller nekter lån. Hva om denne personen også har studielån, forbrukslån, anmerkninger,  inkassovarsler og purringer? Hva blir renten da? En effektiv rente på godt over det dobbelte av den renten bankene reklamerer med i sine låneeksempler er hva man kan forvente seg, om man blir invilget lån i det hele tatt.

Med høye strømpriser, bensinpriser, leiepriser (spesielt om man skal flytte nærmere byen der det er bedre kollektivtrafikk) etc så er det ikke mange som har økonomi til å ta opp et lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Kan du ikke sette litt tall på det? Årlig kjørelengde * forbruk * (20 kr - normalpris) vs (normal årslønn - faste utgifter).

Hva vil 5% renteøkning på boliglånet koste i sammenligning?

Sikkert, men det er jo ikke slik at vi får velge mellom bensinpris og boliglånsrente. Både størrelse på lån, hastighet på rentestigning og bensinpris er variable så jeg er usikker hvorfor det er relevant.

For min del betyr ingen av delene allverden, men et billån på 200, 400 eller 600k ville betydd endel per måned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...