Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dubious said:

Produsentene har kø-lister for levering av elbiler, så salg er ikke problemet.

Finnes elbiler en kan kjøpe idag, men folk flest vil bestille egne biler, og helst det nyeste.

Også mange biler som ikke har kommet ut ennå, som f.eks pickups.
Har heller ikke sett noen stasjonsvogner.

Er litt snevert med biler man kan få tak i akkurat nå også. Driver å leter litt etter ny firmabil og de fleste virker ikke å kunne levere noe bil før til neste år.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, MultiGamerClub said:

Venter til det kommer mulighet for elbil for stasjonsvogn, har hund og liker å ture på hytta til tider..

Ser ut til at camping plassen vår for leve i 2 år til, så må nesten ha en stasjonsvogn med god plass :)

MG5 kommer vel nå. En billig elektrisk stasjonsvogn.

https://mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Men stasjonsvogn er vel ikke nødvendigvis fasit på god plass. Den MG'en har 1400 liter bagasjeplass med setene nede, og en Model Y har 1900 liter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

MG5 kommer vel nå. En billig elektrisk stasjonsvogn.

https://mgmotor.eu/nn-NO/model/mg5

Men stasjonsvogn er vel ikke nødvendigvis fasit på god plass. Den MG'en har 1400 liter bagasjeplass med setene nede, og en Model Y har 1900 liter.

Innser at tesla har hundemodus så kanskje ikke en så stor nødvendighet lenger for stasjonsvogn om jeg går for Tesla.

Dog jeg har null ide om dette er det riktige merket eller hva jeg burde se etter men vurderer og bytte bil x)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri kjørt stasjonsvogn selv,  men hva er den store hypen egentlig? Hatchback? Det får en jo på en masse biler, som enyaq feks. Og ønsker en plass så er det jo mange biler på markedet, har selv en model Y og den har mer plass enn en liten familie trenger. Dog ikke hatchback.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, MultiGamerClub said:

Innser at tesla har hundemodus så kanskje ikke en så stor nødvendighet lenger for stasjonsvogn om jeg går for Tesla.

Dog jeg har null ide om dette er det riktige merket eller hva jeg burde se etter men vurderer og bytte bil x)

Hundemodus er ganske praktisk ja. Har brukt det noen ganger selv når jeg har kjørt med hunder i min Model 3. Den er dog for liten til hundebur så skal du ha Tesla må du velge en av de andre modellene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Har aldri kjørt stasjonsvogn selv,  men hva er den store hypen egentlig? Hatchback? Det får en jo på en masse biler, som enyaq feks. Og ønsker en plass så er det jo mange biler på markedet, har selv en model Y og den har mer plass enn en liten familie trenger. Dog ikke hatchback.

Model Y er jo ein hatchback? Model 3 er ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Har aldri kjørt stasjonsvogn selv,  men hva er den store hypen egentlig? Hatchback? Det får en jo på en masse biler, som enyaq feks. Og ønsker en plass så er det jo mange biler på markedet, har selv en model Y og den har mer plass enn en liten familie trenger. Dog ikke hatchback.

Var mest for plass til hund og bare regelrett en drøm og eie en nyere V70 fra tidligere etter å ha eid en gamlere 850.

Nå som prisene på diesel går bare opp vurderer jeg RWD Tesla men føles litt usikker hva slags utstyr man burde titte på angående elbil enten det er tesla eller andre merker. Tenker ihvertfall tesla har det beste nettverket for ladere nå, om ikke andre merker får låne demmes ladere sist jeg leste.

Har sett endel på finn som ligger under 400k og ser ikke ille ut, men er litt clueless på dette området så 😛

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Har aldri kjørt stasjonsvogn selv,  men hva er den store hypen egentlig? Hatchback? Det får en jo på en masse biler, som enyaq feks. Og ønsker en plass så er det jo mange biler på markedet, har selv en model Y og den har mer plass enn en liten familie trenger. Dog ikke hatchback.

En stasjonsvogn har mye lengre bagasjerom og ofte er de mer praktisk utformet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Har aldri kjørt stasjonsvogn selv,  men hva er den store hypen egentlig? Hatchback? Det får en jo på en masse biler, som enyaq feks. Og ønsker en plass så er det jo mange biler på markedet, har selv en model Y og den har mer plass enn en liten familie trenger. Dog ikke hatchback.

Jeg trenger en bil med plass til stort hundebur baki, familie med lange bein, og litt oppakning. En gang i blant handler jeg noe stort som jeg vil ha med meg.

Bilbransjen later til å ha en hang-up på misfoster ala BMW X6: plassen til en mindre bil kombinert med høy dørk og liksom-suv plastikk. Jeg vil ha det motsatte: en «premium-bil» med plass og uten bakkeklaring. Mercedes R-klasse var den siste bilen som passet beskrivelsen min.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 1.10.2021 den 19.06):

 

Skjønner ikke helt hvorfor småbarnsfamilier burde holde seg unna elbiler de heller. Jeg kjenner mange småbarnsfamilier som kjører nettopp elbil.

 

Jeg har nylig kjøpt en (mindre) elbil.


Da jeg kjøpte stasjonsvogn for en stund siden så fant jeg ingen elbiler som var egnet og til en pris jeg var villig til å betale. Derfor kjører jeg rundt i en diesel. Det tenker jeg å gjøre en stund til, til den har betalt seg litt.

Da er det naturlig å kjøpe elbil som #1-bil. Audi E-tron eller Tesla model Y virker som overkommelige alternativer, men jeg regner med at det er mer utvalg og pressing av pris om 1-2 år. 50 mil rekkevidde, 4-hjulstrekk, god plass til 4 personer, plass til hundebur eller juletre eller en oppvaskmaskin, ski, hengerfeste, og en noenlunde lav bil som sitter godt på veien er kriterier for meg.
 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Lengre? Det finnes vell ikke stasjonsvogner med lange bagasjerom?

Jo, de er ofte lengre/dypere. Genialt til barnefamilier med vogn når den går rett inn på langs. 

Prøv en Skoda Superb en gang så blir du overrasket over plassen. Finnes ingen elbil som er tilsvarende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Complexity said:

De kan aldri gi deg det en fossilbil kan? Tenker du da på lyd og eksos?

 

Ja, følelsen av å sitte i en maskin som ikke låter som en symaskin. Jeg vil mer med bil enn å bare komme fra A til B. Jeg vil ha en opplevelse som bare en forbrenningsmotor kan gi.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...