Gå til innhold

Anbefalte innlegg

18 hours ago, Snikpellik said:

De borgerlige partiene sender ut felles pressemelding om at partiene har berørte politikere, men holder navnene på de det gjelder anonyme.

De andre partiene har en helt annen åpenhet på dette og sender ut pressemeldinger med navn på hver enkelt det måtte gjelde. Snodig håndtering av Høyre, Frp, Krf og Venstre - her bør man ha åpenhet.

Usikker på om det er "snodig" eller "strategisk" som er det rette ordet. Det kan gå glattere for dem på denne måten, eller så kan det dra ut med forsinkede oppslag i stedet. Begge strategiene kan slå feil, politisk sett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (26 minutter siden):

Usikker på om det er "snodig" eller "strategisk" som er det rette ordet. Det kan gå glattere for dem på denne måten, eller så kan det dra ut med forsinkede oppslag i stedet. Begge strategiene kan slå feil, politisk sett. 

Ja, de forsøker nok å unngå artikler om hver enkelt så strategisk er det definitivt. Foreløpig er det kun Torbjørn Røe Isaksen fra de borgerlige partiene som har gått ut. Jeg tror de ville vært tjent med mer åpenhet. Som stortingspresidenten sier så er det ugunstig å holde det tilbake, fordi det kan føre til spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig.

Sånn jeg leser det har hun ikke tatt ansvar for administrasjonens rolle i pendlerbolig-saken og de relaterte sakene. Hun har bare klaget over arbeidsbelastningen i dette. 

Ut fra mitt subjektive synspunkt burde hun ha gått på grunn av administrasjonens rolle i pendlerboligsaken, og da langt tidligere. Det har dere vel også forstått at jeg mener fra det jeg har sagt hele tiden: dette ser i alle avsløringene først og fremst ut som en systemfeil og som om politikerne har fått feil veiledning fra administrasjonen. 

Derimot har hun tatt ansvar for IT-sikkerheten på Stortinget i 2020. Ironisk nok er det kanskje et ansvar som ikke burde ligge på administrasjonen, men på et IT-teknisk fagmiljø, kanskje tilknyttet en etat. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, tommyb said:

Jeg er ikke enig.

Sånn jeg leser det har hun ikke tatt ansvar for administrasjonens rolle i pendlerbolig-saken og de relaterte sakene. Hun har bare klaget over arbeidsbelastningen i dette. 

Ut fra mitt subjektive synspunkt burde hun ha gått på grunn av administrasjonens rolle i pendlerboligsaken, og da langt tidligere. Det har dere vel også forstått at jeg mener fra det jeg har sagt hele tiden: dette ser i alle avsløringene først og fremst ut som en systemfeil og som om politikerne har fått feil veiledning fra administrasjonen. 

Derimot har hun tatt ansvar for IT-sikkerheten på Stortinget i 2020. Ironisk nok er det kanskje et ansvar som ikke burde ligge på administrasjonen, men på et IT-teknisk fagmiljø, kanskje tilknyttet en etat. 

Vi snakker nok forbi hverandre, jeg kommenterte kun ift. IT sikkerheten. Det er bra at hun forstår at hun ikke er egnet til rollen og tar ansvar. Det bør også andre i det offentlige gjøre fremfor å tviholde på ting slik vi har sett.

Og som man så for litt siden så har Stortinget søkt en egen IT Sjef nå. Jeg kjenner også de eksterne som har hatt ansvar for å rydde opp i sikkerhetsproblemene på Stortinget. Det er helt utrolig hva de har latt passere internt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme innsikt, men mener at det er naturlig at det håndteres som høyeste nivå nasjonal sikkerhet. Altså ikke internt med innleide ressurser. Godt mulig jeg undervurderer Stortingsadministrasjonens ansvar og virken.

Endret av tommyb
grammar ;_;
Lenke til kommentar
On 6/28/2022 at 2:12 PM, Theo343 said:

Synes hun med denne beslutningen fremstår som er forbilde på hva det betyr å ha absolutt ansvar som leder. Som andre i det offentlige bør ta til etterfølgelse.

Tja slik hun håndterte boligskandalen var dette kanskje bare en gylden anledning til tilbaketrekking før evt. domfelling eller hva nå alt koker ned til med politikerne, for da kan det bli stort press på lederen for slapp jobb. For det er vel ikke tvil om at det er utvist slapt lederskap også der? Er hun alt vekk sparer hun seg kanskje endel pes?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
9 hours ago, Jarmo said:

 

Ja hva skal en si da? Forventet egentlig. Hvem er det egentlig som drar inn begrepet "politikerforakt" i mediabildet? Er det et forsøk på å shame folk til taushet? "Sier du noe negativt om politikere eller deres handlinger bidrar du til politikerforakt" virker ofte so det egentlige budskapet. Det er jo politikerne selv gjennom griskhet, slett moral og fravær av etikk so skaper politikerforakten. Ikke de so påpeker galskapen og har forventninger om at det ryddes opp skikkelig og at alle politikere som "har hatt begge armer i kakeboksen" tvinges til å gjøre opp for seg, og sone evt. straff. 

Skulle gjerne vist hvorfor skattetaten kun går 5 år tilbake i tid i sine undersøkelser. Denne saken har et stort omfang og det burde være i alles interesse at alle som har svindlet skatt og stjålet fra fellesskapet blir tatt. Politiet ser visstnok også kun fem år tilbake. Hvorfor skal vi la disse forbryterne i skjorte og slips komme unna med fortjenesten fra skattesvik og gratis bolig, fri strøm, internett og telefon?

Hadde noe slikt skjedd andre folk enn politikere ser jeg ikke bort fra at det ville blitt snakk om at forbryterne var syndikater pga omfang og varighet, og skulle blitt straffet deretter. Siden denne saken gjelder politikere er det hemmelighold, og om og gjøre og avsløre færrest mulig. Wtf?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her kan en se at overskriften i en sak setter føringer, Ropstad langvarige ulovlige tapping av fellesskapets kasse og hans skattesvik omtales som "boligrot". Boligrot? Ti år med ulovlige tapping av fellesskapets midler og skattesvik det er noe langt annet enn "boligrot". 

https://www.nrk.no/norge/intern-krf-evaluering-om-valghavariet_-peker-pa-ropstads-bolig-rot-1.16027805

Det er kanskje på høy tid at journalistene faktisk er voksne nok til og omtale skandelen for det den faktisk er og dropper unødvendig sminking av fakta. Journalist Kristian Skårdalsmo får tommel ned for sminkejobben. Den type journalistikk bidrar ikke til at sannheten kommer på bordet, det bare bidrar til status quo og felles ryggkløe blant de som er innenfor. Slik at de kan drive personlig vinning uten at alle brysomme utenfor mennesker stiller spørsmål eller krever likhet for loven. Journalisten løfter eliten tilbake på pidestallen. 

Og han er jo ikke alene. Summen av innlegg, artikler og støtteskriverier i denne saken viser jo at noen jobber knallhardt for å sette sitt narrativ. Vi trenger journalister som har rygg til å tale makta imot når det er behov for det. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 timer siden):

Her kan en se at overskriften i en sak setter føringer, Ropstad langvarige ulovlige tapping av fellesskapets kasse og hans skattesvik omtales som "boligrot". Boligrot? Ti år med ulovlige tapping av fellesskapets midler og skattesvik det er noe langt annet enn "boligrot". 

https://www.nrk.no/norge/intern-krf-evaluering-om-valghavariet_-peker-pa-ropstads-bolig-rot-1.16027805

Det er kanskje på høy tid at journalistene faktisk er voksne nok til og omtale skandelen for det den faktisk er og dropper unødvendig sminking av fakta. Journalist Kristian Skårdalsmo får tommel ned for sminkejobben. Den type journalistikk bidrar ikke til at sannheten kommer på bordet, det bare bidrar til status quo og felles ryggkløe blant de som er innenfor. Slik at de kan drive personlig vinning uten at alle brysomme utenfor mennesker stiller spørsmål eller krever likhet for loven. Journalisten løfter eliten tilbake på pidestallen. 

Og han er jo ikke alene. Summen av innlegg, artikler og støtteskriverier i denne saken viser jo at noen jobber knallhardt for å sette sitt narrativ. Vi trenger journalister som har rygg til å tale makta imot når det er behov for det. 

 

Er det noe NRK er gode på så er det å sminke sannheten. Jeg leser mindre og mindre nyheter fra dem, da jeg stoler mindre og mindre på dem. 

Denne saken er så grov at de som er involvert burde stilles for riksrett.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Er du stortingspolitiker og blir kontrollert av Skatteetaten? Da gir Stortinget deg privat psykolog på skattebetalernes regning.

"Vi forstår at varselet kan være krevende for deg", skrev daværende stortingsdirektør Marianne Andreassen i et brev til politikerne.

Hvis politikerne har «behov for psykososiale tjenester» kan de enten ringe bedriftshelsetjenesten – eller det kommersielle selskapet Moment organisasjon og ledelse, heter det i brevet. 

Moment tilbyr «rask, fortrolig og kvalifisert støtte», ifølge egne nettsider. Der vil de kunne få langt raskere hjelp enn det offentlige kan tilby. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/qWjaP1/partiene-ba-om-psykologhjelp-etter-pendlerboligsaken 

De har snytt på skatten, og får gratis privat psykolog? Mens mannen i gata får fengsel. Politikerne jobber hardt for å få politikerforakten til å nå nye høyder.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det rart jeg avstod fra å levere min stemme sist valg? Den politiske eliten fortjener jo faktisk ikke tilliten en stemme krever. 

Vi så spesialbehandlingen Tajik Hadja fikk etter dokumentforfalskning, skattesnusk, gratis bolig, og triksing med eierforhold rundt boligsalg for å unngå skatt. Etter all dritten Tajik har gjort og stelt i stand, ikke minst med angrepet på journalistene som begynte gravejobben i all dritten Hadja Tajik var involvert i så ble hun sykemeldt. Om vanlige folk driter seg ut i jobben sin, sier fastlegen at jobbkonflikter ikke gir rett til sykemelding. Tajik fikk. Sykemeldt fordi hun ble avslørt som kriminell. Du og jeg hadde fått beskjed om å rydde opp og stå for det en har gjort. Neida, super Tajik kunne heve sykepenger i månedsvis mens hun ventet på at det kollektive minnet skulle glemme dritten hun er skyldig i. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...