Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er snart en parodi dette med griske politikere, om det ikke var for at dette er den hverdagen vi lever i. No viser det seg at Borten Moe talte for sin syke mor da han tidligere i vinter advarte om hvordan stengning av Fosenvindparken vil øke strømprisene. Det han egentlig hadde næringssorg over var at selskapet Okea ville få høyere strømregning på sin oljeplattform, Okea som han er medeier i. Blås i urfolkets lovfestede rettsvern og rettigheter, internasjonale avtaler ang. urbefolkning og rettsavgjørelser. Her var det viktigst å forsøke å sikre egeninteresser, slik at investeringen i Okea ville gi Borten Moe mest mulig netto. Dry type ass?

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/a7MLnd/borten-moe-faar-kritikk-for-dobbeltrolle-i-vindkraftsak

Quote

I en kronikk i januar gikk Borten Moe ut mot stenging av to vindkraftparker i Fosen, skriver Teknisk Ukeblad.

Selskapet Okea har søkt om å få strøm til oljeplattformen Draugen fra disse vindparkene. Borten Moe, som er statsråd for forskning og høyere utdanning, eier aksjer til en verdi av 20,8 millioner kroner i Okea og er en av grunnleggerne av selskapet. Han har også vært plattformsjef på Draugen.

Borten Moe sier selv at han har fulgt alle regler om habilitet.

Hva var det noen sa tidligere her, passe seg for politikerforakt? Det er vel strengt tatt ikke du og jeg som skaper politikerforakt, det klarer de helt selv der de spaserer skinnhellige rundt på tinget mens de egentlig kun er opptatt av hvordan de kan bruke sin posisjon til å berike seg selv.  

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Politiet ser man nå på forbud mot å være medlem i losjer, brorskap og "gutteklubber". Kanskje det samme forbudet bør forlenges til politikere og andre etater, direktorater og institusjoner med stor makt i samfunnet.

Det er virkelig på tide.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan?

Dette er et stort spørsmål. Det slår meg som teknisk umulig å definere hva som skal være ulovlig og hva som skal være lovlig. 

Hva er juridisk/prinsipielt forskjellen man kan bruke til å trekke en linje mellom medlemskap i en Losje, Alumni fra utdanning, IT-Forum, NHO, Fagforening, Huseiernes Landsforening og Hegnar Media Bokklubb? Noen av de ekleste klubbene for maktpersoner jeg har hørt om de siste to-tre årene er bare facebook-grupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@tommyb Ja enig i det, praksisen blir vrien og kanskje helt umulig. Vi kan kanskje gjøre noe? Starte med inndragelse av "gullkortet" som gir tidligere politikere fri adgang til stortingets lokaler til evig tid. Vi vet jo at endel politikere blir lobbyister etter perioden(e) på tinget. Vi trenger ikke å legge opp til enklere hverdag for den type aktiviteter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, tommyb said:

Hvordan?

Dette er et stort spørsmål. Det slår meg som teknisk umulig å definere hva som skal være ulovlig og hva som skal være lovlig. 

Hva er juridisk/prinsipielt forskjellen man kan bruke til å trekke en linje mellom medlemskap i en Losje, Alumni fra utdanning, IT-Forum, NHO, Fagforening, Huseiernes Landsforening og Hegnar Media Bokklubb? Noen av de ekleste klubbene for maktpersoner jeg har hørt om de siste to-tre årene er bare facebook-grupper.

Kan man gjøre det med Politiansatte kan man også gjøre det med andre nevnte grupper.
https://www.politiforum.no/debattinnlegg/forby-medlemskap-i-losjer-for-politiansatte/225736

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er gjerne med på at "gullkort" ikke hører hjemme i adgangskontroll. Ellers mener jeg noe av det beste vi kan gjøre mot skjult lobbyisme er å ikke tillate å skjule den. Offentlig tilgjengelige lister over hvilke interessenter politikere har hatt møter med kan jeg ikke skjønne hvorfor vi ikke skal ha. Hvis de klarer å ha lobbyregister i USA, skal vi jammen få det til her også.

Offentlig innsikt i hvem som påvirker er det beste redskapet mot skjult påvirkning. Da kan man også få konsekvenser hvis man ikke oppgir det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå klages det over den sterkt subsiderte maten i stortingskantinen. 

Krever øl og skrelte poteter i Stortingskantinen hver dag. For mye «hipp» mat.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVxeL3/klage-paa-stortingskantinen-krever-oel-og-skrelte-poteter-hver-dag
 

Den misfornøyde parlamentarikeren setter også opp en firepunktsliste over ting personen ikke er fornøyd med:

  • Det er bare unntaksvis kokte poteter uten skinn/skall. Mange liker ikke poteter med skinn/skall. Kokte poteter bør tilbys hver dag.
  • Det er for mye «hipp» mat, moderne med rare varianter av for eksempel grønnsaker, tilbehør og sauser.
  • Det er for sjeldent norsk tradisjonsmat.
  • Det selges ikke lenger øl/alkoholfritt øl, i hvert fall er det veldig sjelden å se dette i kjøleskapet.
Lenke til kommentar
On 5/27/2022 at 9:08 PM, Poor Old Gil said:

Nå klages det over den sterkt subsiderte maten i stortingskantinen. 

Krever øl og skrelte poteter i Stortingskantinen hver dag. For mye «hipp» mat.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVxeL3/klage-paa-stortingskantinen-krever-oel-og-skrelte-poteter-hver-dag
 

Den misfornøyde parlamentarikeren setter også opp en firepunktsliste over ting personen ikke er fornøyd med:

  • Det er bare unntaksvis kokte poteter uten skinn/skall. Mange liker ikke poteter med skinn/skall. Kokte poteter bør tilbys hver dag.
  • Det er for mye «hipp» mat, moderne med rare varianter av for eksempel grønnsaker, tilbehør og sauser.
  • Det er for sjeldent norsk tradisjonsmat.
  • Det selges ikke lenger øl/alkoholfritt øl, i hvert fall er det veldig sjelden å se dette i kjøleskapet.

Hvorfor i alle dager skal vi servere Øl i stortingskantina når vi allerede sliter med å lite edruelige politikere? Øl hører ikke hjemme på arbeidsplassen - punktum!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Poor Old Gil said:

Og millionlønn sytes de selv de fortjener (i tillegg til frynsegodene).

https://www.nrk.no/norge/vil-gi-stortingspolitikerne-millionlonn-1.15988456
 

Stortingspolitikerne bør ha millionlønn, mener utvalget som skal fastsette lønnen.

Forslaget må bli vedtatt av Stortinget før det trår i kraft. Det er ventet at det vil bli behandlet før sommeren.

 

Fjern alle frynsegoder så kan de gjerne få høyere lønn og skatte mer av inntekten sin.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Hvorfor i alle dager skal vi servere Øl i stortingskantina når vi allerede sliter med å lite edruelige politikere? Øl hører ikke hjemme på arbeidsplassen - punktum!

er det en kantine, eller er det en restaurant? Er dette noe som kun brukes i lunsjen, så er jeg enig med deg, men dersom det er et tilbud politikere kan bruke etter arbeidstid, så kan jeg forstå ønsket. 

Så er det også litt morsomt da, at det som det spørres om i mailen fra stortingsrepresentanten egentlig er om det går an å få på plass en spørreundersøkelse, for å se om det bør gjøres endringer, men slik jeg forstår det, så innvilges bare punktene som representanten nevner... 

Dersom arbeidsplassen har en kantine, så tenker jeg at det med jevne mellomrom bør sjekkes om folka som bruker den er fornøyd, og om det er endringer som kan gjøre den bedre, spesielt dersom det er sant som representaten skriver, at den benyttes mindre enn før. 

Så stiller jeg igjen spørsmålstegn ved stortingrepresentanters vurderingsevne.... Du har en sterkt subsidiert restaurant du kan benytte, du får servert fine måltider og godt utvalg, og du er i en periode der stortingsrepresentanter beviselig har utnyttet systemet rundt goder... Er det da riktig tidspunkt å klage på at man ikke får servert øl eller skrelte poteter i kantina? Hvilket inntrykk gir du da av deg selv? Mailen burde kun bestått av de siste setningene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, Theo343 said:

Hvorfor i alle dager skal vi servere Øl i stortingskantina [...]?

De gjør jo ikke det, da, det var det en person klagde på.

Selv da de hadde det tilbudet gjorde de det nesten ikke. Det var i snitt solgt akkurat det samme antall øl som antall representanter da de hadde tilbudet. Det kan ikke ha hatt det store utslaget på edruelighet hos politikere.

Lenke til kommentar
On 6/3/2022 at 5:23 PM, Theo343 said:

...

Quote

I stedet vil LO vente på Energikommisjonen hvor fagbevegelsen har sin egen representant på innsiden.

Flertallet vil heller at man venter på rapporten, der de faktisk selv har en representant med i prosessen, enn å forhaste seg for å blidgjøre populister. Hadde vært større skandale om de ikke venta på rapporten. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, tommyb said:

...

Flertallet vil heller at man venter på rapporten, der de faktisk selv har en representant med i prosessen, enn å forhaste seg for å blidgjøre populister. Hadde vært større skandale om de ikke venta på rapporten. 

Trenger vi virkelig ett årsverk med rapport for å ta stilling til dette punktet og foreta en veloverveid beslutning?
image.png.9c4749ca8da7eaab95359dbfb431008c.png

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Theo343 said:

Trenger vi virkelig ett årsverk med rapport for å ta stilling til dette punktet og foreta en veloverveid beslutning?
image.png.9c4749ca8da7eaab95359dbfb431008c.png

Jeg vet ikke hvor mange timer man trenger, men at man trenger en rapport som ser på løsninger og konsekvenser for å foreta en veloverveid beslutning burde være opplagt.

Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men å regulere det uten å konsekvensutrede det først er alltid en oppskrift på verre utilsiktede bivirkninger. Og så dumme skal vi ikke være. Utilsiktede bivirkninger av de gamle reglene er nettopp problemet som med jevne mellomrom har ført til ukontrollert prisstigning.

Edit:
I mellomtiden kan vi ha overgangsordninger/støtteordninger.

Det egentlige problemet er ikke at vi skal lage denne rapporten, det egentlige problemet er at det har gått så mange år før rapporten ble påstartet. Selv han som ledet arbeidet med strømreformen i to omganger har uttalt han var overrasket at det gikk så lenge før tiltakene ble reviderte.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...