Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mandodiao skrev (41 minutter siden):

Hvor mye får de i tilleggskatt (straffeskatt) ? 20, 40 eller 60% 

Siri Gjørtz, kommunikasjonssjef i SV, har sendt ut en kort melding vedrørende pendlerboligsaken.

 – Jeg kan bekrefte at de tre i SV som alle har vært åpen om sine saker, og selv tok kontakt med skatteetaten i september 2021 da det ble klart at Stortinget kunne ha feiltolket regelverket, har mottatt brev fra skatteetaten om nytt grunnlag for skatt. Skatteetaten vil ikke ilegge noe av dem tilleggsskatt. Vi har ingen ytterligere kommentar før de har fått gått nøyere inn i brevet fra skatteetaten og vurdert veien videre.

Det gjelder Torgeir Knag Fylkesnes, Mona Lill Fagerås og Freddy Andre Øvstegård.

Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vaart-land-kjell-ingolf-ropstad-slipper-tilleggsskatt.-eU5VjcO_?utm_source=share-btn

 

Kjell-Ingolf Ropstad slipper tilleggsskatt

Onsdag ble det kjent at 38 politikere får økt skatt etter Skatteetatens kontroll av pendlerboligsakene.

Tidligere KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad sier nå til Vårt Land at han ikke har fått tilleggsskatt. Han må likevel betale mer skatt.

– Jeg har fått endelig vedtak i min sak om å innberette en fordel av fri bolig til en verdi av 668.279 kroner. Det er det samme som Skatteetaten varslet om i juni, og jeg har ikke blitt tillagt tilleggsskatt. Jeg kommer nå til å betale inn det Skatteetaten har kommet frem til, skriver Ropstad i en SMS til VG.

De såkalte pendlerboligsakene startet med at Aftenposten høsten 2021 avslørte at Ropstad hadde fått pendlerbolig ved å ha adresse hjemme hos foreldrene. Det førte til at Ropstad senere trakk seg som KrF-leder og statsråd.

Lenke til kommentar

290 tildelinger er gransket og resultatet er at det skal skattes av 8,7 millioner kroner. Sannsynligvis blir summen av dette mindre enn kostnadene for å regne det ut (granskingen altså). 😕

Verd å merke er at både Statsministerens kontor og Stortingets administrasjon må betale arbeidsgiveravgift for disse. Så de også har brutt loven, og jeg vet det er kjedelig at jeg gjentar meg selv, men jeg forventer faktisk mer av SMK og Stortingets administrasjon enn av enkeltpolitikere. Jeg har sterkere kritikk mot dem. 

Dere andre skal få lov å ha sterkest kritikk av hvem dere vil. Ropstad spesifikt og 26 andre slapp tilleggsskatt, så de siste 11 har tydeligvis satt seg i en mer kritikkverdig posisjon. Ut fra hvilke kriterier det nå er det har blitt vurdert etter. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker rundt dette. Denne saken har vist oss flere tilfeller av ikke bare tvilsomme "skreddersydde" boordninger for utnyttelse, skattesvik og tapping av fellesskapets penger. Vi har og sett saker så langt unna uaktsom handling at reaksjonene burde bli langt over restskatt. Hvorfor er det ikke tatt ut tiltale? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, tommyb said:

290 tildelinger er gransket og resultatet er at det skal skattes av 8,7 millioner kroner. Sannsynligvis blir summen av dette mindre enn kostnadene for å regne det ut (granskingen altså). 😕

Verd å merke er at både Statsministerens kontor og Stortingets administrasjon må betale arbeidsgiveravgift for disse. Så de også har brutt loven, og jeg vet det er kjedelig at jeg gjentar meg selv, men jeg forventer faktisk mer av SMK og Stortingets administrasjon enn av enkeltpolitikere. Jeg har sterkere kritikk mot dem. 

Dere andre skal få lov å ha sterkest kritikk av hvem dere vil. Ropstad spesifikt og 26 andre slapp tilleggsskatt, så de siste 11 har tydeligvis satt seg i en mer kritikkverdig posisjon. Ut fra hvilke kriterier det nå er det har blitt vurdert etter. 

Det blir bare tullete om vi skal tro at så oppegående mennesker ikkr har misbrukt dette med viten og vilje. Jeg synes det nivået av kognitiv svikt isåfall alene bør diskvalifisere en til slike stillinger. Vi er da nødt til å ha litt mer oppegående mennesker til å styre og forvalte landets ressurser.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Det man har gjort nå er sørge for at folk har mistet tilliten til både politikerne og rettsstaten,  Et kunststykke man skulle tro ikke var mulig.

Dette er tilstander jeg forventer å se kun i helt andre deler av verden. For en fadese Norge. Virkelig!

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Det man har gjort nå er sørge for at folk har mistet tilliten til både politikerne og rettsstaten,  Et kunststykke man skulle tro ikke var mulig.

Dessverre har du helt rett. Det er ingenting i denne saken som gir politikerne tilliten tilbake, tvert om. Slik saken er håndtert bidrar det bare til mer politikerforakt og mindre tillit til politikere.  Den politiske eliten kan fortsette livet so poligarker. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, bojangles said:

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker rundt dette. Denne saken har vist oss flere tilfeller av ikke bare tvilsomme "skreddersydde" boordninger for utnyttelse, skattesvik og tapping av fellesskapets penger. Vi har og sett saker så langt unna uaktsom handling at reaksjonene burde bli langt over restskatt. Hvorfor er det ikke tatt ut tiltale? 

Denne tråden omtaler jo faktisk flere tiltaler, inklusive fengselsstraff... Derimot har det ikke blitt vist en eneste skreddersydd ordning for skattesvik. Hadde det skjedd, ville kritikken naturligvis vært mye sterkere mot SMK og administrasjonen, i stedet for enkeltpolitikere. Det har blitt vist at administrasjonen har feilaktig informert politikerne, og at administasjonen ikke har betalt arbeidsgiveravgift på grunn av disse feiltolkningene.

Men administasjonen skal visst være helt fritatt for ansvar her, sånn som jeg leser deg, når hele greia er rett ut deres feil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påtalemyndigheten om hvor like alle er for loven når de ønsker to års fengsel for Carew. 

Quote

– Carew har hatt mange, mange muligheter til å korrigere opplysningene som er gitt til skattemyndighetene, sa Ragna Flækøy Skjåkødegård i Økokrim, da hun onsdag redegjorde for påtalemyndighetens påstand om straff, skriver E24.
 

– Hvorfor ha rettssak hvis Carew er villig til å betale tilbake det han skylder? I Norge har vi en straffelov hvor mange dømmes til fengsel selv om man betaler tilbake det man stjeler eller raner, sa førstestatsadvokaten ifølge avisen, og fortsatte:

– Loven er lik for alle. Den skal ikke være strengere for Carew, men skal ikke være mildere for Carew.

Hvor i alle dager var denne fantastiske likheten for loven når Oslo kommune begår 250,000 lovbrudd som ikke engang blir etterforsket? Man har faktisk plikt til å registrere seg på riktig bosted. 

Quote

Kapittel 6 Den enkeltes meldeplikt til Folkeregisteret

§ 6-1.Flyttemelding

Den som endrer bosted innen en norsk kommune eller mellom norske kommuner, skal innen åtte dager etter flyttingen melde dette til skattekontoret.

Riktig bosted er selvsagt ikke på pikerommet der man er kanskje et par dager 1-2 ganger i året. 

Hvor var denne likheten for loven når stortingspolitikere har folkeregistrert bosted på feil adresse og dikter opp fantasifulle leiekontrakter for å tilegne seg goder på skatten? 

Grøss, jeg blir kvalm av slik forskjellsbehandling. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

Det man har gjort nå er sørge for at folk har mistet tilliten til både politikerne og rettsstaten,  Et kunststykke man skulle tro ikke var mulig.

Dette er tilstander jeg forventer å se kun i helt andre deler av verden. For en fadese Norge. Virkelig!

Ja det er var jo egentlig helt utenkelig at slikt skjer her. Vi har jo levd i en boble, der vi har har sett andre lands "spesialordninger" for eliten og lett hoverende har vi kanskje tenkt at vi slipper unna alt slikt i Norge. Hvor lenge har dette skjedd? Tror det ble nevnt tidligere at den fyrste saken sprakk da Bondevik hadde jukset, tror det var 90 tallet? Vi snakker flere decennier hvor eliten har den politiske eliten har jukset og bodd gratis, hatt skattefri leieinntekt av sine boliger og har bedrevet systematisk skattesvik. Og ingen av eliten er domfelt for sine forbrytelser. 

Dette viser jo kun en ting, likhet for loven eksisterer ikke. Ikke bare har vi en kriminell politisk elite ingen kan stole på, vi har vel i realiteten heller ikke et rettsvesen folk burde stole på?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

Hemmelig rapport fra 2014: Eksportforbud av trygd var ulovlig

Allerede fem år før Nav-skandalen sprakk, slo en intern utredning i regjeringen fast at Norges praksis med å nekte folk å ta med seg trygd til utlandet var i strid med EØS-avtalen.

«Innføring av bostedskrav eller direkte eksportforbud vil være forbudt etter forordningen, med unntak av de få situasjoner der forordningen unntaksvis åpner for slike krav», skrev en intern arbeidsgruppe i regjeringssystemet i 2014.

Likevel kom arbeidsgruppen til at det ville være mulig å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen til å lage egne norske unntak fra EØS-avtalens rett til fri bevegelse.

2014-rapporten har tittelen «Eksport av velferdsytelser».

 

Den har vært holdt hemmelig gjennom hele oppvasken etter at Nav-skandalen sprakk i 2019. Stortingets kontrollkomité ble også nektet innsyn i rapporten da Stortinget behandlet Nav-saken høsten 2020.

 

 

Stortinget er et gangsterreir. Og embetsverket også virker det som. Er det ingen ende på lovbrudd?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7MO2V/hemmelig-rapport-fra-2014-eksportforbud-av-trygd-var-ulovlig

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...