Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Baranladion said:

Det var vel som forventet? De fikk ikke noe økning i fjor, så da er det rett og rimelig å få doble den prosenten de skulle hatt ifjor i år, hvis jeg forstår det riktig. 

Sleipt av forrige regjering, eller dumt av denne? 

Merkelig nok fungerer det ikke slikt for "vanlige folk".

Dette er også et meget merkelig signal å gi samtidig som det varsles om ellers dårlig lønnsoppgjør og strammere tider økonomisk for folk flest. Man skulle tro man gikk inn for å skape politikerforakt med monn.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Merkelig nok fungerer det ikke slikt for "vanlige folk".

Dette er også et meget merkelig signal å gi samtidig som det varsles om ellers dårlig lønnsoppgjør og strammere tider økonomisk for folk flest. Man skulle tro man gikk inn for å skape politikerforakt med monn.

Samtidig så er de jo egentlig fornuftige... Hvis jeg kunne gitt meg selv lønnspålegg så hadde jeg dratt på mye mer enn det der 😁

Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Merkelig nok fungerer det ikke slikt for "vanlige folk".

Hmm. 

Jo, min oppfatning er at det fungerer slikt for vanlige folk. Både på jobb, der vi noen år får mindre mot et løfte om mer neste gang, og i lønnsforhandlingene, der lærerne nå er de som streiker fordi de forventer akkurat en slik etterjustering etter å ha vært lavt flere år på rad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL

Riksrevisjonen gransker 500 stortingsrepresentanter

Riksrevisjonen går tilbake til 2009 for å undersøke stortingsrepresentantenes bruk av pendlerboliger, fratredelsesytelse, etterlønn og reiseutgifter, i tillegg til administrasjonens rolle.

Riksrevisjonen  tar utgangspunkt i stortingsrepresentanter og varaer som har møtt over 100 dager på Stortinget. Det betyr at undersøkelsen omfatter hvordan rundt 500 representanter har brukt en eller flere av de økonomiske ordningene.

Dette fremkommer i en pressemelding fra Riksrevisjonen.

Rapporten vil bli offentlig. Det kan inkludere

  • informasjon om hvilke økonomiske ytelser den enkelte stortingsrepresentant har fått og på hvilke betingelser
  • navnet på nåværende eller tidligere stortingsrepresentanter som eventuelt har brutt regelverket

– Det er viktig at det er høy grad av åpenhet om denne undersøkelsen, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Resultatet blir etter planen offentlig i løpet av første kvartal 2023.

 

 

Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
On 6/14/2022 at 1:53 PM, tommyb said:

Hmm. 

Jo, min oppfatning er at det fungerer slikt for vanlige folk. Både på jobb, der vi noen år får mindre mot et løfte om mer neste gang, og i lønnsforhandlingene, der lærerne nå er de som streiker fordi de forventer akkurat en slik etterjustering etter å ha vært lavt flere år på rad. 

Har aldri opplevd gjennom nå  30 år i arbeidslivet at jeg eller bekjente "får mer neste år" fordi man hatt noen slunkne oppgjør årene før. Ledelse har alltid vært klar på "Det er ikke slik det fungerer". Selv når lønnsoppgjørene spises opp av inflasjon. Med mindre man var i ledergruppen som stagget de ansatte selvsagt.

Har dog ganske mange ganger opplevd å i praksis gå ned i lønn pga. påfølgende mindre kjøpekraft.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ellers godt at Hadia Tajik får beholde jobb på stortinget etter sin skattesvindel med overlegg og påfølgende løgner. Slik at hun får del i dette lønnspålegget. Det kan komme godt med etter at hun har betalt tilbake halvparten av det hun svindlet på skatten.

Vi hørte vel aldri noe mer om denne politietterforskningen? Kun en liten artikkel om at hun betalte tilbake 200.000 av 400.000 og en oversympatisk "eg gruar meg litt til å møta folk igjen" artikkel.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, KurvSlangen said:

Riksrevisjonen gransker 500 stortingsrepresentanter

Riksrevisjonen går tilbake til 2009 for å undersøke stortingsrepresentantenes bruk av pendlerboliger, fratredelsesytelse, etterlønn og reiseutgifter, i tillegg til administrasjonens rolle.

Riksrevisjonen  tar utgangspunkt i stortingsrepresentanter og varaer som har møtt over 100 dager på Stortinget. Det betyr at undersøkelsen omfatter hvordan rundt 500 representanter har brukt en eller flere av de økonomiske ordningene.

Dette fremkommer i en pressemelding fra Riksrevisjonen.

Rapporten vil bli offentlig. Det kan inkludere

  • informasjon om hvilke økonomiske ytelser den enkelte stortingsrepresentant har fått og på hvilke betingelser
  • navnet på nåværende eller tidligere stortingsrepresentanter som eventuelt har brutt regelverket

– Det er viktig at det er høy grad av åpenhet om denne undersøkelsen, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Resultatet blir etter planen offentlig i løpet av første kvartal 2023.

 

 

Skulle bare mangle.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/rEanRa/pendlerbolig-granskingen-stortinget-vil-stramme-inn-riksrevisjonens-mulighet-til-aa-gi-opplysninger-til-politiet

 

Skulle bare mangle. 😛

Lenke til kommentar
6 hours ago, KurvSlangen said:

Det er viktig at det er høy grad av åpenhet om denne undersøkelsen, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.

Resultatet blir etter planen offentlig i løpet av første kvartal 2023.

Tja da skal du se det er nok noen politikere so bytter jobb dette året, før alle vet hvilke skurker de er.....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, sedsberg said:

Er det mulig....
Jeg begynner å undres over hva som skiller elite politikere og toppledere i det offentlige fra organisert kriminelle. Ovenfor "vanlige folk" fremstår de skremmende like.

Ingen som oppfører seg slik vi stadig hører mer om er verdig å være "folkevalgt" eller å ha blitt utnevnt til stilling av en "folkevalgt". Ordet folkevalgt har fått en besk bismak.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Theo343 said:

Har aldri opplevd gjennom nå  30 år i arbeidslivet at jeg eller bekjente "får mer neste år" fordi man hatt noen slunkne oppgjør årene før. Ledelse har alltid vært klar på "Det er ikke slik det fungerer".

Mmm. Det har jeg. Men det er jo en annen ledelse og strategi. Og uansett sier tallene at hvis du og jeg skal gå betydelig opp i lønn må man bytte arbeidsgiver. Stortinget ser ut til å være en grei plass hvis man ønsker økt kjøpekraft over tid uten å bytte jobb, da. Men min familiesituasjon tilsier at... ...jeg heller ville spist gråstein og hoppa ned i en brønn. Vet ikke hvordan det er med deg, ville du ønsket å stå i "andre enden" av denne tråden? 

Lenke til kommentar

Vi burde tipse "elitepolitikerne" om Grunnlovens § 5, og hinte om at her er det stort potensiale også for dem. "Kan kongen, kan vi!" er jo et mulig hett slagord for de som mener pendlerbolig og andre goder skulle vært for stortingsgjengen uansett. Så får Riksrevisjonen finne noen andre å kontrollere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, tommyb said:

Mmm. Det har jeg. Men det er jo en annen ledelse og strategi. Og uansett sier tallene at hvis du og jeg skal gå betydelig opp i lønn må man bytte arbeidsgiver. Stortinget ser ut til å være en grei plass hvis man ønsker økt kjøpekraft over tid uten å bytte jobb, da. Men min familiesituasjon tilsier at... ...jeg heller ville spist gråstein og hoppa ned i en brønn. Vet ikke hvordan det er med deg, ville du ønsket å stå i "andre enden" av denne tråden? 

Å gå betydelig opp i lønn har som regel alltid vært forbundet med å bytte jobb ja. Det er ikke ukjent for de fleste og derav bytter også folk jobb og jeg har selv byttet jobb flere ganger bla. pga. slik ledelse. Det er dog et annet tema.

Jeg har til gode å høre om spesifike arbeidsgivere som gir ekstra godt lønnsoppgjør påfølgende år fordi det var dårlig/slunkent året før. Jeg har sett mailer og hørt møterom monologer om at man mener man gjør det men regner man på tallene så er man langt unna.

Ellers enig i bektraktningen rundt Stortinget. Kulturen jeg ser i mange av disse miljøene ville jeg aldri vært en del av. Jeg har også selv hatt en meget godt betalt jobb i staten men sa opp nettopp pga. en kultur jeg ikke ønsket å være en del av. Det å stå i andre endren av mye misnøye og langt over kanten drøyt/uforsvarlig styr utenfra var ikke noe problem. Men kulturen innad på toppen av det var drepen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man må kanskje ha en helt spesifikk programmeringsfeil for å frivillig ta opp en jobb der det de fleste grupperingene du jobber sammen med har som oppriktig og akseptert mål å motarbeide deg, sabotere deg og få deg til å framstå som kunnskapsløs, umoralsk og ond og aller helst i offentlighet - uansett hvor rett du har i den saken du jobber på. Det plager meg i liten grad at lønnen for dette er høy og det følger med unike frynsegoder. Da er jeg mye mer betenkt over at vi ikke får rekruttert bredere til å representere folket, og at selv de mest idealistiske politikere nødvendigvis vil bli ødelagt i et sånn arbeidsmiljø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Man må kanskje ha en helt spesifikk programmeringsfeil for å frivillig ta opp en jobb der det de fleste grupperingene du jobber sammen med har som oppriktig og akseptert mål å motarbeide deg, sabotere deg og få deg til å framstå som kunnskapsløs, umoralsk og ond og aller helst i offentlighet - uansett hvor rett du har i den saken du jobber på. Det plager meg i liten grad at lønnen for dette er høy og det følger med unike frynsegoder. Da er jeg mye mer betenkt over at vi ikke får rekruttert bredere til å representere folket, og at selv de mest idealistiske politikere nødvendigvis vil bli ødelagt i et sånn arbeidsmiljø. 

Du er helt klart inne på årsakene til at mange styrer langt unna et liv som politiker. De som søker seg til slikt har ofte en del personlige egenskaper og personlighetstrekk som ikke nødvendigvis er de peneste på arket.

De som ikke ticker disse boksene blir ofte kun på kort visitt eller "assimilert"/omvendt/korrumpert. At mange føler på å "miste seg selv" i denne gruppen er jeg overbevist om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
20 hours ago, Theo343 said:

Er det mulig....
Jeg begynner å undres over hva som skiller elite politikere og toppledere i det offentlige fra organisert kriminelle. Ovenfor "vanlige folk" fremstår de skremmende like.

Ingen som oppfører seg slik vi stadig hører mer om er verdig å være "folkevalgt" eller å ha blitt utnevnt til stilling av en "folkevalgt". Ordet folkevalgt har fått en besk bismak.

Selv ikke når flere av landets fremste politikere er tatt for skattesvik og boligjuks er de villig til at det ryddes opp, men forsøker unndra beviser fra politiet. Og la oss ikke glemme at nesten alt av originale papirer rundt boligsaken "forsvant" fra arkivet. 

Dette er organisert kriminalitet og de burde straffes deretter. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 minutter siden):

Selv ikke når flere av landets fremste politikere er tatt for skattesvik og boligjuks er de villig til at det ryddes opp, men forsøker unndra beviser fra politiet. Og la oss ikke glemme at nesten alt av originale papirer rundt boligsaken "forsvant" fra arkivet. 

Dette er organisert kriminalitet og de burde straffes deretter. 


En av de tidligere ansatte i skattekrim gikk jo ut til Klassekampen og fortalte om flere telefoner der de ble bedt om å se bort i fra visse ting. 
 

Det er jo økonomisk korrupsjon hvis alt dette stemmer. 
 

https://klassekampen.no/utgave/2022-03-12/ble-presset-til-a-legge-bort-krav

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...