Gå til innhold

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (1 time siden):

Vi snakker alt fra boligjuks, skattesvik, og faktisk og hendelser so grenser opp i eller over i seksuelle overgrep. Det eneste jeg tror kan hindre vekst i politikerforakten er det blir tatt et skikkelig røsk no, so faller alle politikerne so har gjort grove lovbrudd. Da kan de resterende og nye politikerne starte jobben for fornyet tillit. 

Dette er for alvorlig til at vi kan feie det under teppet. 

Ja, tildels enig, men med et slikt røsk, så får man også potensielt et stort problem. Hvis man skal grave godt i alle politikeres historie, så vil det sannsynligvis dukke opp mye, mye som er ubetydelig og noe som er av større betydning. Det større er selvfølgelig ting som skal tas tak i, men alt det av mindre betydning vil også dukke opp. Dette kan føre til en enorm politikerforakt. 

Jeg er usikker på om det er rette veien å gå, det kan destabilisere hele vår regjering og styresmakt. At det fremover bør legges hindre for at de gjør grove feil mener jeg er helt opplagt, og dette bør gjøres ved å ha ordentlige kontrollfunksjoner før utdeling av goder, og selvfølgelig mye tydeligere retningslinjer for oppførsel og håndtering av varsler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker so du skulle jobbet i administrasjonen i stortinget eller verre, at du selv er stortingspolitiker og har svar samvittighet. Kostnaden blir det kostnaden blir, feies dette under teppe har vi den ultimate forakten for eliten og politikere. Det vil bli det endelige bevist for at politikere faktisk er hevet over lover og regler. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (19 minutter siden):

Du snakker so du skulle jobbet i administrasjonen i stortinget eller verre, at du selv er stortingspolitiker og har svar samvittighet. Kostnaden blir det kostnaden blir, feies dette under teppe har vi den ultimate forakten for eliten og politikere. Det vil bli det endelige bevist for at politikere faktisk er hevet over lover og regler. 

Hvis man går grundig til verks og undersøker absolutt alle goder, regninger og utlegg, så vil hver minste lille feil komme frem. Det samme dersom man feks offentliggjør alle mulige varsler som har blitt levert inn. Jeg finner det ikke urimelig, at hver eneste politiker i løpet av sine år på stortinget, har bommet på en eller annen ting. Det er menneskelig, og noe vi må kunne godta. Jeg er ikke sikker på om total åpenhet rundt alt, er veien å gå. 

Så er jeg helt enig i, at de som gjør grove ting, eller med fullt overlegg lurer til seg noe de ikke skulle ha, må tas og evt fjernes fra sine stillinger. Gjengangere bør også tas. 

Det som for meg er sikkert, er at man ikke kan stole på politikere i like stor grad lenger, det er behov for kontroll fremover av de goder de ønsker å få. Man må altså sørge for at det finnes funksjoner som gjør at de ikke kan jukse, eller gjemme seg bak misforståelser. 

 

Lenke til kommentar

Joda feil skjer, og det er naturlig. Vi snakker en hundrelapp feil ved en reiseregning. Og ingen ville heller hatt et problem der er helt klart en glipp. Det so er avdekket er systematisk og bevist juks so kan utgjøre fra hundretusener til millioner avhengig av hvor lenge svindelen har vart. Ingen vil spikre en politiker til veggen ved en feil, der er beviste feil over tid so genererer store svarte penger skal det reageres. 

Et overgrep er ett for mye. Der er det ikke rom for noe. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 minutter siden):

Joda feil skjer, og det er naturlig. Vi snakker en hundrelapp feil ved en reiseregning. Og ingen ville heller hatt et problem der er helt klart en glipp. Det so er avdekket er systematisk og bevist juks so kan utgjøre fra hundretusener til millioner avhengig av hvor lenge svindelen har vart. Ingen vil spikre en politiker til veggen ved en feil, der er beviste feil over tid so genererer store svarte penger skal det reageres. 

Et overgrep er ett for mye. Der er det ikke rom for noe. 

Ja, da er vi egentlig ganske så enige allikevel. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 4/3/2022 at 2:22 PM, Theo343 said:

Hadia Tajik er fortsatt sykemeldt?

Det virker slik. Ikke rart, hun slipper se kolleger og har max sats i sykepenger. Hun koser seg sikkert stort. 

Det er underlig at hun kan forbli sykemeldt so lenge pga arbeidskonflikt. Rart ikke pressen tar tak. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser ser det så gambler man med folkets tillit til den demokratiske staten om man ikke gjør dette skikkelig. At Stortinget holder på som de gjør nå er nest siste spikeren i kista. Hvis etterforskningen også blir påvirket så har man mistet tilliten og respekten fra mange generasjoner norske borgere. 

Med slike baktepper kan man lett se snev av paralleller til hva russiske borgere sier om sitt land. "Lovene og systemene og politiet eksisterer for å beskytte eliten, ikke den vanlige borger". Rydder man ikke opp i slikt som dette er vi bare et korrupt "demokrati" hvor loven ikke er lik for alle.

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Der tenker jeg det kan være en forlengelse av dette russebussfenomenet, hvor man lærer seg å bruke usannsynlig mye penger før man lærer seg å tjene dem. 

Tja kanskje det? Russen skaffer vel pengene til bussen selv, de tar ikke fra fellesskapet? Det er vel penger fra foresatte, sparte kroner, "tigging"/spons osv? 

Den blåtursaken er vel grovere? Det er jo ikke styrets penger, det er studentenes penger. Styret er forvalter og skal fordele slik at det gagner studentene, styret skal ikke forbruke pengene på selve styret. Ser du forskjellen? Studentpolitikk er per definisjon veldedig/idealistisk arbeid og dermed ulønnet. At noen få utvalgte brenner av 200 000 kr av fellesskapets penger på seg selv og sine personlige behov er virkelig usmakelig. Og avhengig av vedtekter osv boarderline underslag. Uavhengig av vedtekter er det jo igjen dette med moral og etikk. Ja studentene legger ned betydelig innsats i studentpolitikk, de skaper trivsel osv. Det betyr likevel ikke at de pengene de drar inn via foredrag, events og sponsorer skal forbrukes på styret alene. De "stjeler" fra sine medstudenter. 

Og styret var ute og forsvarte sine handlinger, de tenkte de gjorde alt rett. Jeg blir satt ut. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i kritikken mot pengebruken. Jeg tenkte bare det kan være en påvirkende faktor - like mye som politikken er en påvirkende faktor. Russebussfenomenet "russebuss som investeringsobjekt" skyldes (etter min subjektive oppfatning) påvirkning fra "næringslivsforeldre". Jeg vet ikke hvor mange i studentforeningen som har vært innom politikk, men antar at noen av dem har vært aktiv i russebuss-prosjekter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...