Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Quote

Krisemåling for AP, knapt 16% 

– Det handler om å formidle trygg, økonomisk styring. At vi forstår hva de står i nå når prisene øker, de er urolige for renta og skal betale lån. Da må vi gjennomføre en politikk som virkelig viser at vi tar det på alvor og at vi skal ut av dette.

Det sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) da han i etterkant av partiets sentralstyremøte fikk spørsmål om partiet har funnet noen grep for å få Ap opp fra dårlige målinger.

Møtet var et ordinært sentralstyremøte, som har vært planlagt i lang tid. Samtidig var det første gang sentralstyret møttes etter at Arbeiderpartiet forrige uke fikk en krisemåling helt nede på 16,9 prosent.

Jeg skal ikke legge all skyld på Jonas'n her, selv om det er krise hver gang den mannen får taletid i media. Jeg tror nok det vi ser og er pga Tajik Hadjik saken, og håndteringen av den og Giske. Og kanskje og et resultat av politikernes slette moral, skattesvik og svindel?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Det beste er å skylde alt på Giske selv om han neppe har ble med denne målingen å gjøre.

Det er symptomatisk for tiden å gjøre det.

Giske har ikke bare historie so grisen i AP, han en jo og en av de so jukset til seg gratis bolig, og bedrev skattesvik. Uskyldsren er han virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, bojangles said:

Giske har ikke bare historie so grisen i AP, han en jo og en av de so jukset til seg gratis bolig, og bedrev skattesvik. Uskyldsren er han virkelig ikke. 

Det har jeg jo ikke sagt. Men det som er påfallende nå er at AP forsøker å rette fokuset mot Giske for å fjerne fokuset mot alle de andre skurkene i AP.

Giske er politisk død. Det sørget #Metoo for. Derfor fint å bruke han som syndebukk fremfor å ha fokuset mot de som fortsatt har mulighet til politisk makt.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Giske er ikke politisk død.

Han har vært synlig aktiv med å angripe ledelsen og retningen til Arbeiderpartiet de siste månedene, og det er ikke uten en plan. Dette kommer etter at han har bygget opp Norges største lokallag på kort tid, og de identifiserer seg ikke engang som Arbeiderpartiet, men som Sosialdemokrater. Han sier selv han er ute av politikken, men hva han sier og hva vi ser han gjør er ikke i samsvar.

Jeg forventer at ettertiden vil se ett av tre scenarioer:
* Giske gir opp? Det har jeg lite tro på. Dette er det eneste han har gjort hele livet, og han har alltid blitt omtalt som god på det han gjør.
* Giske får veltet arbeiderpartiets ledelse og tar makten selv. Det virker vanskelig per nå, men han kan jobbe langsiktig og tiden jobber mot Støre.
* Giske tar med seg Sosialdemokratisk Forum Nidaros, restene av arbeiderpartiet i Trønderlag, sine kontakter i LO og fagorganisasjonene, og oppretter et nytt "Sosialdemokratisk" parti plassert mellom Ap og SV. Siden han er en dyktig maktpolitiker og det blir et sosialdemokratisk parti men kan være i opposisjon, kan det raskt bli like stort som restene av Arbeiderpartiet og SV.

Med den økende aktiviteten han har hatt mot eget parti de siste ukene, tror jeg at det siste faktisk kommer til å skje, og at vi kommer til å vite om det innen et par måneders tid.

Endret av tommyb
typo/no typo?
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

Det har jeg jo ikke sagt. Men det som er påfallende nå er at AP forsøker å rette fokuset mot Giske for å fjerne fokuset mot alle de andre skurkene i AP.

Giske er politisk død. Det sørget #Metoo for. Derfor fint å bruke han som syndebukk fremfor å ha fokuset mot de som fortsatt har mulighet til politisk makt.

Og Giske har fasilitert boligjuks ved utleie til andre AP folk. Kriminelle søppelfolk.   

Lenke til kommentar

De skylder ikke dette på Giske eller forsøker å bruke ham som avledning.

Saken er at Giske har rettet kraftig skyts mot partiet de siste ukene fordi han vil utnytte dårlige målinger og forsøke å skape splittelse i mediene. Da får han naturligvis svar, først kritikk fra AUF-lederen, og deretter fikk AUF-lederen støtte for denne kritikken fra Støre.

Det har ingenting med denne saken som er trådens tema å gjøre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/9/2022 at 10:07 AM, tommyb said:

Hvis du vil telle opp lovbrudd, er det raskeste å fokusere litt på brudd på arbeidsmiljøvernloven arbeidsmiljøloven. Selv om det nok er verst i kommunal sektor, vil jeg tro at det er svært mange (i antall) også i statlig sektor.

Ja, men dessverre er det slik at et lovbrudd ikke bare er et lovbrudd. Kjente politikere "inne i varmen" i offentligheten slipper unna med så mangt. 
Vær sjef i privat firma, begå 1000 arbeidsmiljølovbrudd, få 120 dagers fengselsstraff. 
Vær Lan Marie Berg, begå 15,000+ arbeidsmiljølovbrudd i din etat, la Politiet henlegge saken uten etterforskning. 

Likhet for loven lenge leve! 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 11/6/2022 at 4:49 PM, tommyb said:

Han påsto det var ingenting å finne på ham. Skatteetaten fant mest på ham. Så klarte han å prate det ned med en halv million.

Ikke den politikeren jeg har mest tiltro til, for å si det sånn.

Absolutt ikke en jeg har tillitt til som politiker. På lik linje med flere andre profilerte politikere i AP som har gjort lignende i disse sakene. Det ble ganske tidlig avslørt at Giske hadde grums i romutleie og lignende. Hvorfor det har tatt så lang tid å ta han på dette er bare forunderlig. Men han er ikke alene om å snike seg unna ansvar på dette.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontrollspørsmål:

Hvor mye tjente Kan Marie Berg på bedriften som begikk disse lovbruddene og ble de begått på grunn av hennes føringer, eller ble de avdekket under hennes ledelse av departementet..?

Ikke la deg lure og bruke.

Denne saken har vært dekket ekstremt stygt av konservative deler av media, som en ignorerer at lovbruddene kommer fra en praksis i departementet som startet mange mange år før Berg, under Solbergs regjering.

Jeg ser få seriøse artikler om saken.

...

Men alle boligsnikerene er ansvarlige.

Og det er pokker meg ikke bedre enn å stjele hundretusener / millioner gjennom hacking, for en kommunalt ansatt.

Å ta noe man ikke har rett på er å stjele.

Det er ikke som å kopiere en DVD fra nettet, de har fått et fysisk gode og tjent hundretusener eller til og med millioner på dette, fra fellesskapets ressurser.

Mine skattepenger.

Ingen av mine partier har tatt dette seriøst nok. Ingen ser ut til å forstå eller ta inn over seg alvoret.

Fengsel og bøter ville vært passende: de trenger å rehabilitere bort den korrupsjonen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

18 hours ago, Red Frostraven said:

Hvor mye tjente Kan Marie Berg på bedriften som begikk disse lovbruddene og ble de begått på grunn av hennes føringer, eller ble de avdekket under hennes ledelse av departementet..?

Uvitenhet ovenfor loven er ikke et forsvar for å bryte loven. 
Var hun den ansvarlige leder for etaten og derfor ansvarlig for disse lovbruddene? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Lan Marie Berg tiltrådte som byråd i Bymiljøetaten og iverksatte en gransking som førte til avdekkelse av lovbruddene i etaten som hadde pågått over mange år, gjennom flere byråd. Som sittende byråd tok hun ansvaret for dette, selv om hun selvsagt ikke hadde skylda for lovbruddene i praksis.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Lan Marie Berg var byråd for miljø og samferdsel i perioden 2015-2021. Lovbruddene ble først belyst høsten 2019 etter NRK bad om innsyn i rapporter om disse og hun opplyste ikke bystyret om det høye antallet lovbrudd før journalistene begynte å grave.

Så dere mener Berg ikke har ansvar for alle lovbruddene som skjedde i 2015-2019? Flertallet av lovbruddene nyhetssaken om 15,000+ arbeidsmiljølovbrudd skjedde mens hun satt som ansvarlig byråd, klarte hun altså ikke ta grep på fire år? Den kjøper jeg ikke. Om det var rikspolitikerne sin skyld eller forgjengere eller noe annet, hvorfor tok hun ikke tak i det offentlig før journalistene begynte å stille spørsmål? Om man ikke oppdager gjentatte lovbrudd i etaten sin på fire år så har man faktisk ikke kontroll på denne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da er Jon Carew dømt til 1 år og 2 måneder ubetinget fengsel for skattebedrageri. 
Det må vær ganske komfortabelt å være skattesnikende politiker. 
Når de "misforstår" skattesystemet, dikter opp falske leiekontrakter som evidens, jukser med folkeregistrert adresse og faktisk bosted så gidder ikke politiet etterforske saken engang. De får ikke så mye som en smekk på fingern mens vi dødelige ikke-politikere blir dømt til år i fengsel. 
Makan til forskjellsbehandling skal man lete lenge etter. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...