Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis hensikten er å henge ut politikere som enkeltpersoner og destabilisere den politiske ledelsen av landet, så ja. For det er ingenting som tyder på at man hadde bedre forståelse av regelverket før enn man hadde fram til nå. 

Hvis hensikten er å forbedre rutiner, evaluere systemet og komme ut på andre siden med bedre administrasjon, bedre nasjonal ledelse og et forbedret system i grunnen, så tror jeg at den delen gjøres gjennom å stramme opp regelverk, de som administrerer dem, og de som skal følge dem i tiden framover i stedet. 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Hvis hensikten er å henge ut politikere som enkeltpersoner og destabilisere den politiske ledelsen av landet, så ja. For det er ingenting som tyder på at man hadde bedre forståelse av regelverket før enn man hadde fram til nå. 

Hvis hensikten er å forbedre rutiner, evaluere systemet og komme ut på andre siden med bedre administrasjon, bedre nasjonal ledelse og et forbedret system i grunnen, så tror jeg at den delen gjøres gjennom å stramme opp regelverk, de som administrerer dem, og de som skal følge dem i tiden framover i stedet. 

 

Henge ut? Nei. Jeg bare tenker at det er helt på sin plass at en titter tilbake so langt so dagens regelverk gir anledning til innkreving at korrekt skatt, og at alle stortingspolitikere so har jukset tilbakebetaler det de feilaktig har "tatt ut" av fellesskapets kasse i vinnings hensikt. 

Det er jo ikke slik i Norge at tyver og banditter kan beholde overskuddet av sine brottsverk. Det er likt for stortingspolitikerne. Eller det er kanskje ikke slik? Eliten har egne regler?

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På det punktet har de nok ikke egne regler. På lønn har de egne regler - de har teknisk sett ikke lønn men ett eller annet annet. Nei, jeg er fornøyd med hvert lovbrudd som blir straffet, men du vet jeg mener at administrasjonen også har ansvar for det administrasjonen har veiledet og lært opp politikerene til. Så kan alle de som har ført opp at de og hele familien bodde i en to-roms sammen med gamlingene brukes som eksempler som får framtidige politikere til å holde seg på den skattemessig korrekte sti. Men å etterforske ikke straffbare forhold (på grunn av tidsbegrensningene) hos Støre, Solberg og Listhaug tror jeg helt ærlig bare fører til at Giske tar over landet, og det er ingen tjent med.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, tommyb said:

På det punktet har de nok ikke egne regler. På lønn har de egne regler - de har teknisk sett ikke lønn men ett eller annet annet. Nei, jeg er fornøyd med hvert lovbrudd som blir straffet, men du vet jeg mener at administrasjonen også har ansvar for det administrasjonen har veiledet og lært opp politikerene til. Så kan alle de som har ført opp at de og hele familien bodde i en to-roms sammen med gamlingene brukes som eksempler som får framtidige politikere til å holde seg på den skattemessig korrekte sti. Men å etterforske ikke straffbare forhold (på grunn av tidsbegrensningene) hos Støre, Solberg og Listhaug tror jeg helt ærlig bare fører til at Giske tar over landet, og det er ingen tjent med.

Vi får starte med etterforskning, evt. dom også blir ting so de blir. Ingen vil ha en gjeng tjuvradder so styrer landet? Vi trenger ikke disse "mini oligarkene". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg på de som er nevnt utenfor tidsvinduet. Straffbare forhold blir noe annet, og der håper jeg på straff. Både for eksempelets skyld og for at folk kan få se systemet virke. Noe folk nok trenger minnes på om etter alle disse sakene (som altså har ført til noen straffesaker men ikke så mange som den massive omtalen skulle tilsi).

Lenke til kommentar

Nekter å sammenligne politikere med en million i lønn i vårt verdensledende system med oligarker som har karret til seg milliardverdier nettopp når dårligere statsformer har blitt kastet over. Det er ikke bare whataboutisme, det er hvitvasking av alle dårlige statsledelser i verden. 😕

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg mener også at administrasjonen har fulgt opp for dårlig, kanskje for liten bemanning?

Det kan ikke være lett når til og med fagpersoner/ekspertene strides om hvordan regelene skal tolkes. Kanskje å sende søknad om pendlerbolig direkte til Skatteetaten heretter.

Slappe kontrollrutiner også her.

Oslo-etat fikk prosecco-regning på 93.600 kroner. Først da Aftenposten tok kontakt, gikk alarmen.

Sitat

Oslos digitaliseringsetat tilbrakte én natt på hotellet Norefjell Ski & Spa. Sluttsummen kom på en halv million kroner.

 

Sitat

Men sluttsummen på 560.000 kroner er ikke det mest oppsiktsvekkende tallet på fakturaen.

På regningen er det prosecco-utgifter på 93.600 kroner. 12 flasker skal ha blitt drukket de to dagene. Det betyr at hver flaske kostet 7800 kroner. Det var 89 ansatte med på turen.

Det kommer i tillegg til:

  • 18 flasker hvitvin for totalt 10.710 kroner – 595 kroner flasken.
  • 30 flasker rødvin til totalt 20.850 kroner – 695 kroner flasken.
  • Øl for totalt 14.790 kroner.

Ti ganger prisen

Tirsdag tok Oslo Origo kontakt med Norefjell Spa & Resort.

Hotellet kunne bekrefte at vin til denne prisen ikke kunne stemme. Det var skjedd en tastefeil ved prosecco-posten, som utløste omtrent ti ganger prisen.

Det riktige beløpet skulle være 11.050 kroner for 17 flasker prosecco, altså 650 kroner pr. flaske.

Oslo Origo betalte dermed over 80.000 for mye for prosecco – uten at noen i etaten oppdaget det.

Etatsdirektør Tine Reuterdahl bekrefter at feilen først ble oppdaget da Aftenposten tok kontakt – nesten åtte måneder etter utbetalingen.

– Vi ville oppdaget feilen selv om noen uker uansett når vi skulle gå gjennom fjorårets fakturaer i forbindelse med planlegging av nytt seminar. Men vi må ærlig innrømme at vi ikke har oppdaget det før nå, sier Reuterdahl.

Origo-direktøren forteller at deres regler er at alkohol aldri skal betales på kommunens regning. Det eneste unntaket er det årlige internseminaret. I forkant av seminaret ble totalt fire alkoholenheter pr. ansatt godkjent til begge dagene – to pr. dag.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/14/2022 at 11:05 PM, tommyb said:

Nekter å sammenligne politikere med en million i lønn i vårt verdensledende system med oligarker som har karret til seg milliardverdier nettopp når dårligere statsformer har blitt kastet over. Det er ikke bare whataboutisme, det er hvitvasking av alle dårlige statsledelser i verden. 😕

Sammenliknet jeg? Hva er en oligark? Idag brukes det om de so tilraner seg verdier fra fellesskapet, en slags politisk elite, eller tett knyttet til den politiske eliten. 

Ja da en vaskeekte oligark tar langt større summer. Det jeg skrev står likevel. Den politiske eliten so har beriket seg selv fra fellesskapet virker jo faktisk heller ikke so de er under aktiv politietterforskning. Stortingspolitikere so stjeler fra fellesskapet ter seg so "mini oligarker" i mine øyne. 

Hva med poligark? Den burde være selvforklarende?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Ja, det er vel en sammenlikning i "so mini oligarker"? Jeg tror jeg skjønner hva du legger i det, da, jeg er bare ikke med på at disse sakene viser den type frekkhet. Og så er det definitivt noen som har jukset på hjemmeadresse og jeg håper hver eneste av disse blir straffet - så lenge det er innenfor et fortsatt straffbart forhold. Men jeg tenker at det må dokumentfalsk til før jeg personlig vil kaste dem ut av politikken.

Eller dersom mektige menn bruker makten sin som brekkstang på for å komme i buksa på ungdomspolitikere. Hiv dem ut og ikke la dem bygge opp maktbasen på nytt ihjemfylket.

Jeg klarer fortsatt ikke overføre min skyld-vurdering fra administrasjonen til de som fikk råd fra dem. Og igjen kan jeg spesifiserte at jeg mener de som opererte med åpne kort. De som løy og begikk dokumentforfalskning er vi stort sett helt enig om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt over dette maset ditt om at administrasjonen er skyldig, du har gjentatt det ofte her .Greit kan hende det er noe i det. Eller det kan hende at administrasjonen enten semiaktivt tirettela for juks, eller i det minste valgte og se en annen vei. 

Ingen stortingspolitikere bor 3 generasjoner i en bolig so har ett soverom. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i hele innlegget ditt, inklusive at jeg maser. Jeg maser fordi jeg synes det fortjener mer fokus i denne debatten enn dere synes, kanskje. 

For å forkorte det litt: 

* Hvis administrasjonen konsekvent og over mange år har gitt feilaktig rådgivning til politikere, er det for meg feil å legge for hat de som har mottatt feilaktig rådgivning. Det er altså ikke det samme som oligarker som jukser til seg statlige ressurser når en stat er i trøbbel. 
* Å motta frynsegoder er ikke en kriminell handling, men politikerne har vist lite visdom når de fortsetter å skru opp lønningene etter all den kritikken de har mottatt det siste året.
* Dokumentfalsk er en kriminell handling og skal vurderes deretter. Alle er vel enige på den delen. Jeg er bare ikke enig i det når dere tilsynelatende slår sammen disse tre tingene til én - at politikerne er små-oligarker som beriker seg selv gjennom juks og bedrag. Det finnes juks og det finnes bedrag, flere av disse er under etterforskning, noen er allerede dømt. Men mesteparten er akkurat like oligarkske som den gjennomsnittlige mellomleder i privat sektor; de forhører seg med de som vet hvordan ting fungerer, og forsøker etter beste evne å gjøre det riktig.

Det ser ut til at de har fått elendig rådgivning. Det ser ut til at mange av dem har brutt skattereglene. Det ser ut som noen av dem har, med intensjon, brutt loven. Det ser ut til at dette etterforskes og at noen av dem vurderes til straffbare forhold. Noen har blitt straffet, og det ser ut til at flere blir straffet. 

Alt i alt er det én ting i dette det ikke ser ut til at det blir tatt tak i, som jeg synes er viktig her. Og derfor maser jeg om akkurat den delen.

Siden jeg har så fint brukerbilde, antar jeg at dere trives med mitt mas, på samme måte som jeg trives med eventuelle ting dere måtte gjenta. 

Disclaimer: 

Jeg er diskusjon.no-bruker og har i rolle av mitt diskusjon.no medlemskap en tendens til å ønske å få folk til å forstå mitt synspunkt til og med når jeg egentlig ikke har sterke følelser for saken det handler om. Ikke dele det, bare forstå det. 

Endret av tommyb
Grammar plz x3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/15/2022 at 4:26 PM, tommyb said:

* Å motta frynsegoder er ikke en kriminell handling, men politikerne har vist lite visdom når de fortsetter å skru opp lønningene etter all den kritikken de har mottatt det siste året.

Frynsegoder på falskt grunnlag er en kriminell handling. 

 

On 9/15/2022 at 4:26 PM, tommyb said:

* Hvis administrasjonen konsekvent og over mange år har gitt feilaktig rådgivning til politikere, er det for meg feil å legge for hat de som har mottatt feilaktig rådgivning. Det er altså ikke det samme som oligarker som jukser til seg statlige ressurser når en stat er i trøbbel. 

Alle andre steder i samfunnet er vi faktisk pliktig til å sette oss godt nok inn i lover og regler, spesielt viktig i økonomiske situasjoner so tilgodeser oss. Unnlatelse, manglende undersøkelser osv er ikke grunn til frifinnelse. Slik skal og gjelde stortingspolitikere. 

 

On 9/15/2022 at 4:26 PM, tommyb said:

* Dokumentfalsk er en kriminell handling og skal vurderes deretter. Alle er vel enige på den delen. Jeg er bare ikke enig i det når dere tilsynelatende slår sammen disse tre tingene til én - at politikerne er små-oligarker som beriker seg selv gjennom juks og bedrag. Det finnes juks og det finnes bedrag, flere av disse er under etterforskning, noen er allerede dømt. Men mesteparten er akkurat like oligarkske som den gjennomsnittlige mellomleder i privat sektor; de forhører seg med de som vet hvordan ting fungerer, og forsøker etter beste evne å gjøre det riktig.

Du kan kalle det hva du vil, det er ikke noe poeng og dra ordbruken noe lengre. Poenget jeg ville understreke via ordlyden " mini oligark", faktisk i hermetegn,, var for og vise at dette er noe store deler av vår politiske elite har beriket seg selv på urettmessig, og pengene de beriket seg seg på, kom fra fellesskapets kasse. Kjenner " mini oligarker" sitter rett bra når en snakker om stortingspolitikere. 

De sakene vi har sett i media er alle so en gjort i vinnings hensikt. En leder i privat sektor so jukser til seg goder blir sparket direkt, anmeldt, etterforsket og dømt. Og krav om tilbakebetaling av gevinsten, "mini oligarkene" på stortinget de benytter semantikk til og ufarliggjøre sitt skattesvik, og sitt tyveri. De kaller det "feilinformasjon" og du faller for semantikken og tåkepraten. 

Det viktigste og kanskje og mest underkommuniserte i denne saken er jo de griske handlingene til de kriminelle politikerne ødelegger faktisk for de politikerne so er på tinget for å gjøre en god jobb. Slike handlingene skaper politikerforakt. Derfor er det viktig at det blir full etterforskning, tilbakebetalingskrav og indrivelse av skyldig skatt pluss renter. Alt annet er fallitt. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har Hadja Tajik igjen oppsøkt mikrofonene og sikret seg taletid. 

Quote

Aps Hadia Tajik jubler over at 150.000 nordmenn under 30 år har begynt å spare pensjon det siste året. Men bare en av fire kamerater hun møtte i Oslo, har begynt.

 

Tenk om disse kunne spart so Tajik? Bodd gratis, gratis strøm og toppet det med skattesvik. Da ville de og kunne sett fram til en behagelig alderdom. Hadja Tajik er jo tett, hun burde ikke snakke noe ang økonomi, for da husker alle a hun er grisk sviker. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jon Carew har tatt seg en Tajik. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/john-carew-kjemper-mot-flere-ars-fengsel-aldri-glem-mirakler-kan-skje/o/5-95-713376

Det skal bli spennende å se utfallet av den saken. Beløpet er høyere, men resten av saken ligner på politikersakene. 
Carew hevder i likhet med politikerne å ikke ha forstått skattesystemet skikkelig og har lagt seg flat. 
Hos begge parter er det tilsynelatende gjort handlinger for å unngå skatt, hos politikerne ulovlig triksing med folkeregistrert opplysninger og oppdiktede leieavtaler og i Carews sak advarsler fra en rådgiver om å ikke bruke norsk kredittkort i Norge. 

Hvis politikerne slipper fengsel og ikke får en bot engang vil det fremst svært, svært uakseptabelt om Carew blir hardt straffet for "tilsvarende" skattesniking. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/30/2022 at 4:24 PM, bojangles said:

Tenk om disse kunne spart so Tajik? Bodd gratis, gratis strøm og toppet det med skattesvik. Da ville de og kunne sett fram til en behagelig alderdom. Hadja Tajik er jo tett, hun burde ikke snakke noe ang økonomi, for da husker alle a hun er grisk sviker. 

Jeg tror hun har så lite gangsyn og selvinnsikt at hun tenker hun ikke har gjort noe galt engang. At det er derfor hun tillater seg å komme med ytringer om økonomiske henseender. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, debattklovn said:

Jeg tror hun har så lite gangsyn og selvinnsikt at hun tenker hun ikke har gjort noe galt engang. At det er derfor hun tillater seg å komme med ytringer om økonomiske henseender. 

Tror ikke det handler om selvinnsikt. Jeg tenker mer at hun faktisk føler at hun er en poligark [fra politiker og oligark her brukt i en nedlatende tone fordi de ikke bryr seg om lover og regler]og dermed kan ta seg friheter fordi hun vet hun kan gjøre det ustraffet. Akkurat so alle de andre skattesvikere og boligsnikere i stortinget. De tror at posisjonen beskytter. Og kanskje har de rett? Hvorfor er det ikke tatt ut tiltaler? Eller beregnet tilbakebetaling av nettoen av de kriminelle handlingene de har begått? Det er helt vanlig at det skjer andre kriminelle, at overskuddet fra forbrytersk virksomhet blir inndratt til statskassen. Hvorfor skjer det ikke med politikerne? Fordi de er poligarker?

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...