Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, debattklovn said:

Det er hardt arbeid å gripe skattebetalernes penger med begge hender konstant, er ikke rart hun ble sykmeldt. 
Husker at SP's Liv Signe Navarsete ble sykmeldt for noen år tilbake. Årsak? Hun fikk en ufin SMS på telefonen

Kan ikke ha for tjukk hud, må vite. 
 

Var ikke det snakk om seksuelle krenkelser eller noe slikt? Det er jo noe helt annet, og Navarsete var jo ikke skyldig, hun var uskyldig om vi tenker på samme sak, der andre partifeller var på hyttetur og fylletekstet sin kvinnelige partifelle? Sier ingenting på at noen kan bli satt ut av seksuelle krenkelser. Ingen av oss vet jo hvilken bagasje hun bar i utgangspunktet. Blir noen seksuelt trakassert vil jeg si det er en helt legitim grunn for sykemelding, inntil arbeidsgiver stopper elendigheten eller avskjediger den ansvarlige. 

Forskjellen er jo at Hadia Tajik var skyldig, det var Tajik's griskhet som gjorde at Tajik valgte skattesvik, falskneri og ulovlig tapping av fellesskapets midler. At ting blir ugreit å stå i når noe slikt sprekker offentlig er jo greit, det er jo slik det er når en retter opp i feil en er ansvarlig for. Det koster innsats. 

 Dog var Tajik skyldig so faen. Hadde hun hatt snev av etikk og moral hadde hun innrømmet alle sine ulovligheter so politiker og tatt fullt ansvar for egne handlinger. I stedet valgte Tajik den feige kujons utvei, hun holdt en offentlig TV sendt tale der hun la skylden på alle andre og skaffet en tvilsom sykemelding og gjorde seg utilgjengelig for velgere, presse og alle so trengte at hun tok ansvar.  Det er inderlig feigt og kujonaktig. 

At en topp politiker blir sykemeldt etter at hun ble outa som kriminell er faktisk alvorlig. Og det viser og at Tajik ikke har respekt for samfunnet i det hele tatt. At hun tok ut sykemelding fordi det var vondt at hun ble avslørt som kriminell kan faktisk og være et nytt lovbrudd av Hadja Tajik. Sykemelding på falskt grunnlag er straffbart. Her burde Nav tatt en titt......

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Treffende kommentarer fra fagfolk og andre politikere:

– Det er umusikalsk og tonedøvt å be om at det tilrettelegges for psykologhjelp fra Stortinget i forbindelse med denne saken.

Det sier Arbeiderpartiets politiske rådgiver i Stavanger, Øyvind Jacobsen.

Det private tilbudet har også fått rettspsykiater Terje Tørrissen til å ytre seg.

- Ikke en av disse ville fått tilbud om psykolog/psykiater på en offentlig poliklinikk. Sitter i inntaksteam og i veilederen står det ingenting om personer som snyter på skatten eller ikke vet hva 40 km er.

Psykiateren reagerer også på at de er blitt henvist til et privat firma, som koster mer enn det offentlige tilbudet.

Tørrisen er ikke den eneste i Helse-Norge som reagerer. Barnelege Tomas Nordheim Alme, mener det private tilbudet bør revurderes:

- Jeg tenker de kan få en henvisning til en DPS. Såpass unner jeg dem. Deretter får de et brev i posten fra DPS det står at de ikke har en tilstand som gir rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten og et råd om å ta kontakt med fastlege og helsetjenesten i kommunen.

- Helt seriøst: Om stortingsrepresentanter mener de trenger private helsetjenester, må de seriøst tenke seg om. Det burde faktisk vurderes forbud mot at representantene kan benytte private. Bare sånn sikrer vi at de slutter å ribbe den offentlige helsetjenesten.

Else-Marie Molund er tidligere psykologspesialist. I dag er hun kvalitetsrådgiver ved Medisinsk klinikk hos Universitetssykehuset Nord-Norge. Hun skriver at representantene bør gå til det offentlige:

- Stortingspolitikere kan klart stå i heftig trykk. Likevel, de hadde hatt godt av brukererfaringen; Gå til fastlege og forklare hvorfor behov, bli henvist DPS, få avslagsbrev, evnt to-tre samtaler. Så få beskjed om at problemene ikke er alvorlig nok.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/47M9gG/reagerer-paa-at-stortinget-tilbyr-privat-psykologhjelp-etter-pendlerboligsaken 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Poor Old Gil said:

Sitter i inntaksteam og i veilederen står det ingenting om personer som snyter på skatten eller ikke vet hva 40 km er.

Ikke akkurat en faglig vurdering. Strengt tatt burde slike offentlige latterliggjøringer fått ham sparket ut av ethvert inntaksteam.

Men jeg skjønner hvor han kommer fra, fordi hans standpunkt er at de offentlige tilbudene er alt for dårlige slik at de må avvise mange som har reelle grunner til hjelp.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, tommyb said:

Ikke akkurat en faglig vurdering. Strengt tatt burde slike offentlige latterliggjøringer fått ham sparket ut av ethvert inntaksteam.

Men jeg skjønner hvor han kommer fra, fordi hans standpunkt er at de offentlige tilbudene er alt for dårlige slik at de må avvise mange som har reelle grunner til hjelp.

 

Vel her tenker jeg nok at uttalelsen hans er vel den jeg har aller minst problemer med, sett i kontekst av hva som faktisk er saken her. Og relatert til andre uttalelser i saken. Han forsøker jo bare sette søkelyset på at politikerne hele tiden tenker de er hevet over lover og regler andre i landet forholder seg til. Politikernes allierte har jo svidd av over fem millioner kroner i konsulentbruk i denne saken. For fremming av et eget narrativ. Jeg tenker hatten av til fyren for sin uttalelse. Budskapet treffer jo. 

Du har strengt tatt pratet så varmt om de "stakkars politikerne" i hele denne tråden at jeg mer enn en gang har tenkt over hva din rolle egentlig er og om du taler for din syke mor eller på annet vis er direkte eller indirekte involvert i boligjukset. 

Du vil sparke en psykiater men later til og tenke at whatever politikerne driver med er greit, eller noe har du kanskje reagert på, da har du heller snakket ned de andre som påpeker alvoret  i saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heller enn den mistenkeliggjøringen du mente, tar jeg dette som en invitasjon til å bli bedre kjent med meg.

Når det gjelder min syke mor og politikere, så er min mor nå pensjonert, ikke spesielt syk, vi bor begge over tusen kilometer landevei unna løvebakken, og jeg kjenner ingen politikere personlig. Med unntak av at min gamle klasseforstander nå sitter i kommunestyre for Senterpartiet. Merk at jeg faktisk diskuterer under navn her, og om noen var så teite at de ville kan de finne resten av navnet mitt også med litt google skills. Ingen doxing, takk. Hvem er du?

Jeg har sosialdemokratisk politisk utgangspunkt. Det forsterkes nok av at ikke min mor, men mitt barn har alvorlig sykdom og vil være avhengig av den sosialdemokratiske modellen gjennom hele sitt liv. Jeg er likevel svært misfornøyd med at heller ikke "min" politiske side tar tak i klimautfordringene. Min største bekymring for at dette systemet vi har, om det aldri så mye er det beste, ikke synes egnet til å gjøre store grep når det trengs. Likevel, jeg forsvarer vårt demokrati mot lavnivås misnøye som dette, fordi det er et ganske bra system og det beste utgangspunktet for å forbedre videre.

Heller enn politiker - er hverken maktsyk eller masochist, og iallfall ikke interessert i å bygge kontaktnett hele dagen - er jeg systemutvikler, og opptatt av å bygge et så godt system som mulig, også der. Min kompetanse er at dersom man river ned et system forhastet, så får man noe mye dårligere. Jeg har mange betenkelser med det systemet vi har, men av de systemer som finnes har vi det desidert beste her i Norge. Enn så lenge. Alle vi kan sammenligne oss med, har dårligere systemer.

Jeg mener at psykiaterens uttalelser ikke er kompatibel med hans rolle, i tillegg til at den er høyst politisk. Jeg respekterer hvorfor han gjør det, men jeg mener det er direkte diskvalifiserende for den rollen han har. Han bruker sin faglige posisjon til latterliggjøring, og det er bare ikke lov. Seriøst. Mange arbeidsgivere hadde definitivt hatt problemer med det.

Hvis du synes det å antyde at politikere er maktsøkende psykopater og sagt at vi bør gjøre det vi kan for å rekruttere andre typer fra hele landet med gode vilkår for å øke representasjonen er å snakke varmt om dem, så la gå, da kan jeg snakke varmt om dem. Men jeg har vel også vært tydelig på at der det faktisk gjøres lovbrudd så burde det straffeforfølges, og jeg har i tråden her vist til at systemet fungerer i de tilfellene der det har blitt straff utmålt.

Derimot er jeg også tydelig på at frynsegoder og tilgang på ølservering på ingen måte er ulovlig, og jeg er kritisk til måten VG spesielt lenge holdt saken/misnøyen varm med irrelevant kritikk (som den éne ølflaska som ble solgt per representant, per år. Idiotisk sak.)

Jeg har hele tiden vært tydelig på at Stortingsadministrasjonen er de som har administrert boligordningen og når de har feilinformert og lært opp politikerne feil må de i mye større grad enn denne tråden har vært villig til, holdes til ansvar for ordningen de har administrert. Der sammenligner jeg med da jeg gikk på skole, og brukte skoleadministrasjonens forklaringer og veiledning når jeg var førstereisgutt. Jeg har all sympati med de yngste politikerne, fordi det minner om den situasjonen for meg, og fordi det er nettopp de yngste politikerne som fortsatt er idealister og ute etter å gjøre så godt de kan, som lettest gjør feil i denne type saker. Administrasjonen hadde ansvaret og de har sluppet alt for lett unna. 

De politikerne som har misbrukt systemet eller løyet til admininstrasjonen eller gitt skatteetaten uriktige opplysninger med vilje skal naturligvis straffes, det er vi jo alle her helt enige om. Det jeg ikke er enig med er at det er straffbart å benytte seg av frynsegoder, og det er heller ikke spesielt kritikkverdig å motta feilaktige råd fra de som administrerer ordningen.

Derimot er det derimot kritikkverdig om ledelsen i et regjeringsparti bevisst bryter opplysningsloven i valgkampsøyemed. Det har jeg ikke sett noe om i denne tråden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, tommyb said:

Jeg mener at psykiaterens uttalelser ikke er kompatibel med hans rolle, i tillegg til at den er høyst politisk. Jeg respekterer hvorfor han gjør det, men jeg mener det er direkte diskvalifiserende for den rollen han har. Han bruker sin faglige posisjon til latterliggjøring, og det er bare ikke lov. Seriøst. Mange arbeidsgivere hadde definitivt hatt problemer med det.

Jaja. Politikerne trenger vel private psykologer? Politikerne er jo faktisk de som er ansvarlige for psykiske helsevesenet. Og at politikerne ikke vil benytte det offentlige psykiske helsevesen er faktisk en skandale i seg selv. 

Politikerne de raner fellesskapet, svindler skatt, og jukser med resieregninger, feriepenger og osv osv. Og du blir helt satt ut av at en psykolog reagerer på at også når det kommer til psykisk helse, tenker politikerne at de fortjener bedre og raskere oppfølging. Jeg kan virkelig ikke fatte at du reagerer so sterkt. I forhold til hva politikerne driver med er jo ikke dette noenting. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, bojangles said:

Jaja. Politikerne trenger vel private psykologer? Politikerne er jo faktisk de som er ansvarlige for psykiske helsevesenet. Og at politikerne ikke vil benytte det offentlige psykiske helsevesen er faktisk en skandale i seg selv. 

Politikerne de raner fellesskapet, svindler skatt, og jukser med resieregninger, feriepenger og osv osv. Og du blir helt satt ut av at en psykolog reagerer på at også når det kommer til psykisk helse, tenker politikerne at de fortjener bedre og raskere oppfølging. Jeg kan virkelig ikke fatte at du reagerer so sterkt. I forhold til hva politikerne driver med er jo ikke dette noenting. 

Vrøvl. Jeg mener ikke et ord av det du putter i min munn, men jeg skal ikke være din stråmann. Det er politikernes egen skyld om den offentlige psykriatritjenesten ikke holder mål. Det er likevel bare et frynsegode, tilsvarende et jeg ville fått selv på jobb om jeg ba om det. 

Det er forøvrig reinspikka whataboutisme at du ikke vil holde psykiateren til en viss faglig standard fordi politikere ikke holder standard. To helt uavhengige ting. Det første en profesjonell helsearbeider pleier si i slike sammenhenger er "nå har jeg ikke sett på denne saken, så jeg kan kun uttale meg på generelt grunnlag". Denne helsemedarbeideren latterliggjør personer i det offentlige ordskiftet. Mener du virkelig alvorlig på ordentlig at å latterliggjøre folk offentlig er i samsvar med rollen hans? Det er skikkelig rart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Politikerne er hevet over loven mener de selv. Og SMK sier dette til VG:

Quote

– SMK kan ikke se at det er gitt uriktige eller ufulstendige opplysninger. Dersom Skatteetaten skulle vurdere dette annerledes er det likevel ikke grunnlag for å ilegge tilleggsskatt, skriver Steen og Skre.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g6XO20/statsministerens-kontor-kjemper-mot-pendlerskattekrav

De gir seg nok aldri, og folket glemmer til sist, og ka ching, ren netto av svindelen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (35 minutter siden):

Hva er det å misforstå med at man ikke kan være folkeregistrert på gutterommet der man ikke bor og at man ikke dikter opp falske leiekontrakter? Det er faktisk krystallklart. 

Men politikerne vil ikke ta ansvar for sine egne handlinger. 

Ja, absolutt. "Jeg var ung og dum og skjønte ikke bedre" som unnskyldning rekker bare så langt før det blir latterlig.

Saker som dette er det negative med at en politiker som er folkevalgt representant på tinget  bli sittende ut perioden, siden Ropstad ble avslørt så å si rett etter valget og må bli værende.
Husker ikke om det har blitt sagt noe om det, men en del av stortingsrepresentantlønna burde nesten bli tvangstrukket for å dekke opp det han har spart på lureriet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er tyven Hadia Tajik igjen foran journalister. Denne gang for å si sin mening om Røkke's flytting til Sveits. 

Jeg finner det underlig at Tajik so tappet fellesskapet kasse og sjonglerte fiktive kontrakter for sparing av skatt skal mene noe so helst om skattemoralen til andre folk. 

Røkke velger flytting utenlands, han bryter ingen lover eller regler. Hadia Tajik valgte bevist lovbrudd, og regelbrudd for å berike seg selv. Det var dokumentforfalskning, skattesvik, gratis bolig hun ikke hadde rett til. Tajik valgte i fullt overlegg tyveri fra fellesskapets kasse. Alt dette skjedde etter at hun var ferdig utdannet jurist, og hun mer enn folk flest var fullstendig klar over lovbruddene hun begikk. At hun viste hun var skyldig var vel grunnen til at hun snakket ned pressen heller enn og ta ansvar. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja der var det enda en sniker blant toppene. Denne gang H nestleder Tina Bru. Hennes forfalskning var at hun hadde adresse for seg og sin familie og foreldrene hennes i en to roms. Tre generasjoner i en bolig m/1 soverom. 

Ti Nrk sier Tina Bru dette:

Quote

– Hvorfor har du ikke vært åpen om dette?

 

– Fordi det er et varsel, og jeg har tro på at jeg skal klare å oppklare saken med Skatteetaten. Jeg har aldri vært i tvil om at jeg skal fortelle åpent hvis det kom et vedtak, men det foreligger jo ikke ennå.

Dette er klar svindel og det vet Bru, det er derfor hun ikke fortalte dette. Hver eneste gang et nytt navn på stortingets skattesvikere/tyver blir kjent er det tusen bortforklaringer og unnskyldninger. Ryggløse feiginger er de. 

 

Jeg blir seriøst forbanna over at eliten tror de er hevet over lover og regler, og glatt stjeler, svindler fra fellesskapet og unndrar skatt

Og i tillegg innvilget stortinget seg selv lønnsøkning stor nok til at den dekker opp inflasjonen. Hele resten av landet fikk lavere kjøpekraft. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL
bojangles skrev (57 minutter siden):

Støre er i det minste ikke tatt for juks, dok.forfalskning eller skattesvik. Da er det verre at Hadia Tajik sier noe. For Hadja Tajik er jo selv skattesnyter og tyv. 

Søtt at du tenker på enkeltpersoner. Tenker på hele gjengen jeg. Gjelder bare å røske til seg så mye penger og goder som mulig og skyve møkka nedover. Det er sånn samfunnet funker. De jobber ikke for noen av oss.

Lenke til kommentar

Nok en sak: Tina Brus familieavtale: Tre generasjoner registrert på leilighet med ett soverom

Høyres nestleder Tina Bru har fått varsel om skattesmell fra Skatteetaten. Sentralt i saken er en toroms-leilighet i Stavanger der Bru, hennes familie og hennes foreldre var folkeregistrert samtidig.

https://www.nrk.no/norge/tina-brus-familieavtale_-tre-generasjoner-registrert-pa-ett-soverom-1.16086786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/12/2022 at 3:23 PM, bojangles said:

Da er tyven Hadia Tajik igjen foran journalister. Denne gang for si sin mening om Røkke's flytting til Sveits. 

Jeg finner det underlig at Tajik so tappet fellesskapet kasse og sjonglerte fiktive kontrakter for sparing av skatt skal mene noe so helst om skattemoralen til andre folk. 

At denne kriminelle dama ikke er forvist fra partiet sier alt om ledelsen i partiet. AP går nok meget tunge tider i møte, slik de håndterer ting internt.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Poor Old Gil said:

Nok en sak: Tina Brus familieavtale: Tre generasjoner registrert på leilighet med ett soverom

Høyres nestleder Tina Bru har fått varsel om skattesmell fra Skatteetaten. Sentralt i saken er en toroms-leilighet i Stavanger der Bru, hennes familie og hennes foreldre var folkeregistrert samtidig.

https://www.nrk.no/norge/tina-brus-familieavtale_-tre-generasjoner-registrert-pa-ett-soverom-1.16086786

Vi bør nesten kreve massearrestasjon av norske politikere. Dette er helt vilt.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg spør igjen, er det endringer i regelverk so tilsier at regnskap/bilag har oppbevaringsplikt i 10 år? Har det ikke skjedd endringer, blir det naturlig at noen svarer på hvorfor boligjukset kun etterforskes i tiden 2017 til 2022. Her både kunne og burde det blitt etterforsket tilbake til 2012. Over hver fjerde stortingspolitiker i snitt har jukset siden 2017. 

Det blir jo ikke noen tillit til stortinget før saken er tatt skikkelig tak og og de so har jukset betaler sin skatt, tilbakebetaler fordelen av gratis bolig siden de har jukset til seg gratis husly. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...