GĂ„ til innhold

Trump er frikjent 👍


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Vaniman said:

*forskere er ogsÄ folk, du kan ikke stole pÄ folk, sÊrlig ikke ressurssterke folk*

AltsÄ, det er klart det blir vanskelig, man blir jo nÞdt til Ä vise til at de parameterne man har laget for Ä luke vekk menneskelige interesser i forskningsresultat, ikke fungerer.
Faktisk at de er sÄ ubrukelige at forskernes egeninteresse speiles i resultatet i sÄ stor grad at hele fagfeltet skal kunne betviles pÄ generelt grunnlag.
En akademiker kan jo vĂŠre en kĂždd rent personlig, og ha negative Ăžnsker for de rundt seg, men det er jo derfor man har utformet vitenskapens rammeverk til Ă„ forkaste alt som ikke kan bevises eller i det minste sannsynliggjĂžres, og dette skal igjen vurderes av en stĂžrre gruppe, og selv om samtlige i denne gruppen skulle ha egoistiske inklinasjoner, vil jo ikke deres egeninteresse ha noen relevans for vurderingen av sannhetsgehalten i forskningen.
(AltsÄ dersom gruppen ikke er korruptert og betalt for Ä komme frem til et visst resultat, og dermed ikke lenger driver med forskning per sé.
-Jeg gÄr med pÄ at det finnes eksempler pÄ illegitim forskning, fabrikert for Ä tjene en gitt interesse, men det er jo nettop legitim forskning som kan avkrefte gyldigheten av slike forsÞk.)
Jeg vet ikke med deg, men jeg mÄ jo gÄ utifra at piloten evner Ä fÞre flyet til tross for sine menneskelige svakheter.

Å avvise forskning som metode pĂ„ bakgrunn av synsing om egoisme, og egen erfaring, synes jeg virker svĂŠrt misforstĂ„tt, da det ligger i forskningens natur Ă„ luke vekk slike arbitrĂŠre faktorer.
Det virker jo samtidig som det er nettop legitim forskning du Ăžnsker deg, da alt du kritiserer her, er ting som bidrar til u-vitenskapelige resultater.
Det er greit, og naturlig at det ikke spiller sÄ mye rolle for deg hva jeg tenker eller tror, men gitt at du hadde en hensikt om Ä overbevise meg, ber du meg legge stÞrre tillit til tom retorikk og spekulasjon, enn etterprÞvbare resultater.

ForÞvrig er det ikke sÄ rart at ressurssvake folk responderer pÄ en retorikk som innebÊrer Ä bedre deres stilling, og forandre Ärsakene som angivelig fÞrte til at de ble ressurssvake.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (12 timer siden):

Du legger egentlig opp til en veldig vanskelig debatt, og jeg er usikker pÄ om jeg kan svare pÄ en god mÄte, men jeg kan forsÞke.         Jeg forstÄr at du har hÞy tillit til forskning og vitenskap. Det er Äpenbart at vi har gjort ulike erfaringer i livet. SÄpass ulike erfaringer, sannsynligvis, at vÄre prinsipper og utgangspunkt er helt ulike. Min erfaring tilsier at mennesker er egoistiske og stÄr seg selv nÊrmest. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal gjelde forskere og akademikere. Jeg mener ikke dette pÄ kynisk eller negativt vis. Jeg bare antar at slik er det, fordi det er det min erfaring tilsier. Kanskje du forlanger eksempler knyttet til Trump og samfunnsvitenskap som jeg ikke kan eller orker Ä gi. Men da fÄr du huske at dette blir komplisert hvis vi skal gÄ inn pÄ enkelte situasjoner. Det er et spÞrsmÄl om Ä identifisere intensjoner, Þnsker og mÄl hos ulike aktÞrer, og sÄ er det tidvis vanskelig Ä forstÄ hvilket handlingsrom mennesker opplever og hvilken forsÄelseshorisont de har, noe som sÊrlig er knyttet til omgivelser og hvor ressurssterke personer er. Det er ihvertfall tydelig at ressurssvake mennesker reagerer sterkt pÄ Trump, enten de stÄr pÄ hÞyre eller venstresiden. Forskere, derimot, er ofte ressurssterke personer. Men de har en interesse og agenda, og handler bestandig ut fra egeninteresse, akkurat som politikere. Noe annet ser jeg pÄ som lite sannsynlig. Hvis en tilfeldig bruker pÄ diskusjon.no er uenig, sÄ er det helt greit, men han kan jo ikke overbevise meg, siden Är med erfaring virker sterkere enn det ord gjÞr. 

 

 

Forskernes egeninteresse er Ä finne pÄ noe nytt og viktig og bli sett som objektivt, ikke til Ä bli sett som partiske ledere til en politisk agenda.  Det ville Þdelegge deres karrieren hvis de gjorde dÄrlig forskning til Ä fremme deres politikk
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (14 timer siden):

True.

image.png.31b7c4e949e580513bb3c271cff5703c.png

Du blir ikkje lei av Ă„ spre propaganda og sĂžppel? For det fĂžrste tror du at dei siste 4 Ă„ra har vĂŠrt full av demokrater som har kalt Trump ein "bokstavlig Hitler". Du kan starte med Ă„ nevne 10.

For sÄ Ä prÞve Ä pÄstÄ at dei samme demokrater har stemt for Ä Þke militÊr budsjettet til "den nye Hitler". Forventer no 10 demokrater som har kalt Trump ein bokstavlig Hitler, og som har stemt for Ä Þke Trump`s militÊre budsjett. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/14/2021 at 9:52 AM, perpyro said:

Trump ba fĂžrst sine velgere Ă„ dra ned til kongressen for Ă„ "slost som helvete" for Ă„ hindre utvelgelsen av Biden for deretter Ă„ fordĂžmme mobbens handlinger etter at de hadde stormet den.

Fight for betyr Ä kjempe for og er helt vanlig Ä bruke i det amerikanske samfunnet. Biden bruker det her. Se ogsÄ her.
Ingen trodde han mente de skulle gÄ ned der og fysisk kjempe til dÞden. 
Han mente Äpenbart de skulle protestere der, vÊre hÞylytte og stÄ for saken sin. SÄ stormet en liten andel av forsamlingen som hadde planlagt angrepet pÄ forhÄnd kongressen. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Fight for betyr Ä kjempe for og er helt vanlig Ä bruke i det amerikanske samfunnet. Biden bruker det her. Se ogsÄ her.
Ingen trodde han mente de skulle gÄ ned der og fysisk kjempe til dÞden. 
Han mente Äpenbart de skulle protestere der, vÊre hÞylytte og stÄ for saken sin. SÄ stormet en liten andel av forsamlingen som hadde planlagt angrepet pÄ forhÄnd kongressen. 

Hvem er det som har pÄstÄtt at han mente de skulle fysisk kjempe til dÞden? 

 

Hvorfor er det Äpenbart nÄr han brukte ord som "stop the steal", "rules are different"? 

 

Hvorfor er du selektiv nÄr det gjelder ting som skal tolkes bokstavelig alt ettersom det passer din agenda? 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

Fight for betyr Ä kjempe for og er helt vanlig Ä bruke i det amerikanske samfunnet. Biden bruker det her. Se ogsÄ her.
Ingen trodde han mente de skulle gÄ ned der og fysisk kjempe til dÞden. 
Han mente Äpenbart de skulle protestere der, vÊre hÞylytte og stÄ for saken sin. SÄ stormet en liten andel av forsamlingen som hadde planlagt angrepet pÄ forhÄnd kongressen. 

Kontekst gutter, kontekst.
Spurte Biden tilhenegrne sine om Ä gÄ noe steder for Ä "fight like hell" eller var det bare at han skulle gjÞre det selv i sammenhengen det blei nevnt her.
Forresten fĂžrste linken din fikk jeg ikke lest for jeg vil ikke logge inn for Ă„ lese det.
Forresten har ingen av Tweetene ii videoen du la ut oe timestamp sÄ de kunne like gjerne vÊre forfalsket for alt jeg vet, bare sÄnn for Ä leke djevelens advokat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trump fikk 46 % av stemmen i valget og vant valget soleklart, og han fikk 43% av stemmene i senatet og er fullstendig renvasket :p

Alle som mener at Trump ikke gjorde et forsÞk pÄ statskupp kan ta seg en bolle.

Han viste om, og kunne helt enkelt stoppet, angret, men gjorde ingenting. Eneste han sendte ut melding om var at Pence var en forrÊder. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 2/14/2021 at 12:58 PM, 0laf said:

Flertallet av Senatet mener altsÄ at Trump var skyldig, 57 av 100, og flertallet av folket ser ut til Ä vÊre enige.

Poll: 55% mener at mobben var ansvarlig for stormingen. 

Quote

Det stiller seg dog helt annerledes nÄr bevisene er Äpent tilgjengelig, og har blitt sendt pÄ live TV, pÄ Twitter, og pÄ andre steder Trump har uttalt seg.

Det forandrer vel ikke saken pÄ noen mÄte. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, perpyro said:

Kontekst gutter, kontekst.
Spurte Biden tilhenegrne sine om Ä gÄ noe steder for Ä "fight like hell" eller var det bare at han skulle gjÞre det selv i sammenhengen det blei nevnt her.

Og om han sa at han skulle gjÞre det selv, sÄ var det ingen som trodde han tok pÄ boksehanskene og skulle gÄ og bokse de fÊle republikanerne ihjel. Med andre ord - konteksten forandrer ingenting i dette tilfellet. 

Quote

Forresten har ingen av Tweetene ii videoen du la ut oe timestamp sÄ de kunne like gjerne vÊre forfalsket for alt jeg vet, bare sÄnn for Ä leke djevelens advokat.

Det er vel informasjon som er ganske enkel og kjapp Ä verifisere eller avkrefte, sÄ det sÄ. 
Konklusjon: to fight like hell betyr i dagligtale Ä kjempe sterkt for noe og det var Äpenbart for alle involverte parter at presidenten ikke ba dem gÄ ned til kongressen og fysisk slÄss. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

Poll: 55% mener at mobben var ansvarlig for stormingen. 


I Senatet mente 57% at Trump var ansvarlig, i og med at de ville dÞmme han, flere av de som stemte for frikjennelse mente ogsÄ at Trump var ansvarlig.

Flere andre meningsmÄlinger har ogsÄ funnet at folket er enig i dette.
 

Sitat

Seventy-one percent of American adults, including nearly half of all Republicans, believe former President Donald Trump was at least partially responsible for starting the deadly Jan. 6 assault on the U.S. Capitol, according to an Ipsos poll conducted for Reuters.

https://www.reuters.com/article/us-usa-trump-impeachment-poll/poll-most-americans-think-trump-at-least-partially-responsible-for-capitol-attack-idUSKBN2AD0LH?il=0

Jeg ville generelt vÊrt litt forsiktig med The Hill som kilde nÄr det kommer til Trump, det har vel vÊrt en del sammenblanding der?

debattklovn skrev (8 minutter siden):

Det forandrer vel ikke saken pÄ noen mÄte. 


Jeg har ikke hevdet at det forandrer saken, kun at det er lettere for folk Ä ta en avgjÞrelse nÄr alle bevisene finnes Äpent tilgjengelig.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Det er vel informasjon som er ganske enkel og kjapp Ä verifisere eller avkrefte, sÄ det sÄ. 
Konklusjon: to fight like hell betyr i dagligtale Ä kjempe sterkt for noe og det var Äpenbart for alle involverte parter at presidenten ikke ba dem gÄ ned til kongressen og fysisk slÄss. 

Og pÄ tross ditt forsÞk pÄ bortforklaring av intensjonen i talen sÄ gikk tusenvis av mennesker ned til Kongressbygningen, forserte sperringene der mens et hundretalls menensker tok seg inn i selve bygningen for Ä egenhendig endre valget der de selv hevdet de handlet pÄ ordre fra Trump.
Jeg fÞler at budskapet du forsÞker Ä renvaske ikke helt stÄr i forhold til hvordan mobben oppfattet den.
Kan det vĂŠre at du tar feil mens hundrevis at Trump tilhengere forsto budskapet?

Du kan jo se for deg diskusjonen som ville funnet sted om demonstrantene hadde lyktes i Ä faktisk fÄtt endret valget med vold.
Ville du fortsatt ha argumentert med at Trump ikke oppfordret til vold da?

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, WiiBoy said:

Trump fikk 46 % av stemmen i valget og vant valget soleklart, og han fikk 43% av stemmene i senatet og er fullstendig renvasket :p

Det ville jo ha vÊrt en fornuftig sammenligning om valget ikke hadde vÊrt basert pÄ valgmenn. 
Trump vant valget i i 2016 med 2.1% fÊrre stemmer enn Clinton og hadde 46.4% av stemmene. Kanskje du bÞr lese deg opp litt selv fÞr du ber andre ta seg en bolle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, perpyro said:

Og pÄ tross ditt forsÞk pÄ bortforklaring av intensjonen i talen sÄ gikk tusenvis av mennesker ned til Kongressbygningen, forserte sperringene der mens et hundretalls menensker tok seg inn i selve bygningen for Ä egenhendig endre valget der de selv hevdet de handlet pÄ ordre fra Trump.
Jeg fÞler at budskapet du forsÞker Ä renvaske ikke helt stÄr i forhold til hvordan mobben oppfattet den.
Kan det vĂŠre at du tar feil mens hundrevis at Trump tilhengere forsto budskapet?

Det er selvsagt mulig jeg tar feil, men det ser ikke slik ut for Þyeblikket. 
Kan det vÊre at disse ca. 300 demonstrantene hadde planlagt Ä ta seg inn i kongressen uansett? 
Slik som noen kvelden fÞr f.eks plantet pipebomber rundt om pÄ omrÄdet som de planla Ä bruke dagen derpÄ?

Det var et svÊrt lite fÄtall, ca. 300 som tok seg inn i bygningen. 
Hvorfor tok ikke resten av de tusenvis av demonstrantene seg inn i bygningen ogsÄ? 
Kanskje var det majoriteten som tolket Trump riktig og demonstrerte fredelig pÄ plassen? 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (31 minutter siden):

Poll: 55% mener at mobben var ansvarlig for stormingen. 

Oi. Dette var da en...uĂŠrlig og unyansert dikotomi, var det ikke?

wat_01082021_c.jpg

 

Her tvinges en altsÄ til Ä velge at det enten var Trump alene, eller at det for det meste var mobben som var ansvarlig.

Jeg tror de fĂŠrreste vil si at mobben var uskyldig her. Hvordan tror du dette kakediagrammet ville sett ut om undersĂžkelsen inkluderte et tredje valg ("BĂ„de Trump og mobben var ansvarlige")?

Edit: For den saks skyld, hva tenker du menes med "mostly the mob"? Hva annet enn bare mobben inkluderer dette? Hva om det gjelder "mostly the mob", men OGSÅ Trump?

 

 

 

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (27 minutter siden):

Konklusjon: to fight like hell betyr i dagligtale Ä kjempe sterkt for noe og det var Äpenbart for alle involverte parter at presidenten ikke ba dem gÄ ned til kongressen og fysisk slÄss. 

Jeg har tatt opp dette tidligere, men tar det en gang til:

PÄ hvilken mÄte skal en Trump-supporter kunne "fight like hell" for Ä berge landet sitt ved hjelp av fredelig muntlig protest utforbi gjerder 300m fra Capitol?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (24 minutter siden):

Det er selvsagt mulig jeg tar feil, men det ser ikke slik ut for Þyeblikket. 
Kan det vÊre at disse ca. 300 demonstrantene hadde planlagt Ä ta seg inn i kongressen uansett? 
Slik som noen kvelden fÞr f.eks plantet pipebomber rundt om pÄ omrÄdet som de planla Ä bruke dagen derpÄ?

Det var et svÊrt lite fÄtall, ca. 300 som tok seg inn i bygningen. 
Hvorfor tok ikke resten av de tusenvis av demonstrantene seg inn i bygningen ogsÄ? 
Kanskje var det majoriteten som tolket Trump riktig og demonstrerte fredelig pÄ plassen? 

Du kan leke med ilden uten hensikten til Ä brenne huset ned, men hvis det skjer burde du ta noe ansvar for at du tok risikoen.   Trump sa ikke noe helt eksplisitt til de som brente huset ned men uten hans retorikk og lÞgner at valget ble stjÄlet ville det aldri skjedd.  
 

Hvis du tror han Þnsket en fredelig demonstrasjon, sÄ mÄ du bare se pÄ hvordan han reagerte pÄ saken, som jeg mener var mye verre.  Han var veldig fornÞyd at noen ville angripe Capitol for ham og som alltid klarte ikke Ä fordÞmme det fÞr folk rundt ham tvang ham 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (38 minutter siden):

Det var et svÊrt lite fÄtall, ca. 300 som tok seg inn i bygningen. 
Hvorfor tok ikke resten av de tusenvis av demonstrantene seg inn i bygningen ogsÄ? 
Kanskje var det majoriteten som tolket Trump riktig og demonstrerte fredelig pÄ plassen? 

For noe uÊrlig fremstilt rÞr. Det var langt, langt flere enn 300 mennesker som tok seg ulovlig forbi politisperringene og helt frem til kongressbygningen. Jeg har sett medier operere med estimater fra 6000 til 10.000. Det var ikke bare inne i selve bygningen som var sperret av og lovbrudd ble begÄtt. Jeg vet heller ikke hvor du fÄr antallet 300 inne i bygningen fra, men noen sÞk avslÞrer at dette er ca. tallet pÄ tiltalte sÄ langt.

fe-american-coup-01-1230457776.jpg

Spoiler

7c11a97e-0000000.jpg?ve=1&tl=1

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...