GĂ„ til innhold

Trump er frikjent 👍


Anbefalte innlegg

freddy85 skrev (3 minutter siden):

Han oppfordret til en fredelig demonstrasjon ikke mere og ikke mindre, men den enkle fakta er vel vanskelig Ă„ fordĂžye for enkelte.

Er det det det kalles for nÄr man skal slÄst som helvete?
Nei han oppfordret ikke til fredelige demonstrasjoner fĂžr etter det faktum at det ikke gikk fredelig for seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
freddy85 skrev (6 minutter siden):

Han oppfordret til en fredelig demonstrasjon ikke mere og ikke mindre, men den enkle fakta er vel vanskelig Ă„ fordĂžye for enkelte.

Han oppfordret  til Ă„ "stop the steal". Å stoppe en demokratisk prosess, basert pĂ„ lĂžgn og konspirasjonsteorier. 

Hva er det du ikke forstÄr med dette? Dette er rene fakta. Og du burde greie Ä fordÞye dette? 

Endret av Psykake
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):



Hvordan oppildnet Trump til voldelige handlinger? Han fordĂžmte dem flere ganger.

Faktum er at tilfellene er ganske like, men narrativet ble helt annerledes presentert av media og andre politikere.

Han nektet Ä godkjenne valget, og spant lÞgner i ukesvis om at Demokratene med fleire hadde stjÄlet valget fra han og hans velgere. Dette er beskyldninger om landsforÊderi. Dette er alvorlig. Kor langt tror du folk flest ikkje er villig til Ä gÄ, om dei tror at landet blir stjÄlet fra dei?

Dette utnyttet Trump, og inviterte sine sinte velgere den 6 Januar til DC. Der ga han kommandoen om at dei mÄtte marsjere mot Capitol, og stoppe den demokratiske prosessen som foregikk der. "Stop the steal". "Fight like hell". Spent om du har nÄke rasjonelle svar pÄ kordan det skulle foregÄtt om ikkje voldelig..... 

Etter du har svart pÄ det, kan du vise til kordan Biden og Obama har gjort det samme....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (10 minutter siden):

Kanskje du burde se en uredigert video av talen fĂžr du uttaler deg mere om dette, for dette blir for dumt.

Og du burde forstÄ at det Ä ytre ord som "peacefully" fritar ikkje ansvaret for andre ord og handlinger ein kjem med som er av motsatt karakter.

PÄ samme mÄte som ytringer om at ein ikkje er rasist, og ein ikkje mÄ vÊre rasist, ikkje fritar folks ansvar for sine rasistiske ord og handlinger.

Dette er barnehage nivÄ...

Endret av Pallehysa
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle kan vÊre enig i at han oppfordrer mobben til Ä gÄ mot capitol og "fight like hell, because if you don't you won't have a country anymore". 

I mine Ăžyne er det akkurat dette mobben gjĂžr. Hvordan skal "fight like hell" vĂŠre synonymt med en fredfull muntlig demonstrasjon utforbi gjerdene flere hundre meter fra Capitol? Jeg tar gjerne imot forslag til hvordan disse to plutselig skulle vĂŠrt synonyme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (23 minutter siden):

Kanskje du burde se en uredigert video av talen fĂžr du uttaler deg mere om dette, for dette blir for dumt.

Kanskje du burde, for dette var cherrypicking og det man gjerne kaller plausible deniability. Og ikke minst se talen i Georgia og andre rallies fÞr denne dagen, samt talene fra andre pÄ scenen som Trump hyllet - blant annet «trial by combat» fra advokaten hans Rudy Giuliani. Det var Trump som ba supporterne sine marsjere mot kongressen, det var han som ba de om Ä kjempe som et helvete der, det var han som eksplisitt ba de om Ä hindre den fredelige overfÞringen av makt den dagen.

Det var Trump som ordrett sa: “When you catch somebody in a fraud, you’re allowed to go by very different rules;” “You’ll never take back our country with weakness.” 

At Trumps supportere ble fyrt opp av Trumps ord og handlinger er udiskutabelt, dette angrepet ville ikke skjedd uten hans retorikk og konspirasjonsteorier om at valget var stjÄlet. De ville ikke en gang vÊrt i Washington DC denne dagen uten dette. 

Som mange titalls rettsdokumenter og videoer viser, sier tiltalte angripere at de fulgte Trumps oppfordringer, at de var der fordi han ba dem om det. De skulle «stop the steal» som de og Trump mente foregikk i senatet den dagen. SÄ det at han fyrte opp tilhengere til disse handlingene er det ikke tvil om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Psykake skrev (11 minutter siden):

Hvordan mener du at dette pÄ noen som helst mÄte kan sammenlignes? 

 

 

 

PÄ hvilken omrÄder mener du at det ikke kan sammenlignes? Eller jo du har rett, StÞre ga sympati for voldelig ekstremisme, Trump oppfordret til en fredelig forsamlingen foran kongressen for Ä vise misnÞye for hvordan valget ble holdt.

SĂ„ stor forskjell ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (2 minutter siden):

PÄ hvilken omrÄder mener du at det ikke kan sammenlignes? Eller jo du har rett, StÞre ga sympati for voldelig ekstremisme, Trump oppfordret til en fredelig forsamlingen foran kongressen for Ä vise misnÞye for hvordan valget ble holdt.

SĂ„ stor forskjell ja

Det er ikke jeg som sammenligner. Det er du. 

Leser du selv hva du skriver? 

Det er du som kommer med en pÄstand og sammenligner StÞre og Trump. Jeg spÞr hvorfor dette kan sammenlignes. 

Du svarer at jeg mÄ forklare hvorfor det ikke kan sammenlignes.

 

Dette er barnehagenivÄ, uten nÞdvendigvis Ä mene dette som fornÊrmende mot barnehagebarn. 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (12 minutter siden):

Trump oppfordret til en fredelig forsamlingen foran kongressen for Ă„ vise misnĂžye for hvordan valget ble holdt.

NÄr du gjentatte ganger fÄr rasjonelle motargumenter du nekter Ä ta inn over deg, bare for Ä spinne pÄ den samme tafatte pÄstanden, er du enten eit troll, eller forsettlig uvitende.

Nei Trump oppfordret ikkje til ein fredelig forsamling. Han la til rette for ein svÊrt farlig og voldelig forsamling. Som det ogsÄ ble, og som Trump bÊrer ansvaret for...

Endret av Pallehysa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Typisk, hvor mye har du vĂŠrt i USA under trumps styring? Personlig har jeg vĂŠrt mye, og det har ikke vĂŠrt noe bedre USA..

Men det har heller ikke vÊrt noe vÊrre. Jeg bodde der 3Är under Obama og har vÊrt flere turer over under Trump, og kan strengt tatt si at jeg merka null forskjell. Landet og folket var akkurat likedan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Demokratenes Russland-sak var jo helt hÄplÞs. En latterlig riksrettssak. Denne gang gjorde demokratene det bedre, men de klarte aldri skikkelig Ä knytte Trumps ord opp mot stormingen. NÄ har jeg riktignok ikke sett alt, bare et sammendrag pÄ YouTube, men regner med videosnutten viste hÞydepunktene. Sannsynligvis ble det slik fordi Trump faktisk ikke sa eller gjorde noe grunnlovsstridig. Et annet problem for demokratene, ofte pÄpekt av republikanerne og Trumps advokater, var at de aller fleste demonstrantene faktisk var fredelige, bortsett fra noen fÄ, som brÞt seg inn i bygningen. Det betyr at hvis Trump pÄvirket, sÄ pÄvirket han folkemassen til en fredelig demonstrasjon. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (8 minutter siden):

Hvordan er det mulig Ä diskutere dette seriÞst med noen som mest sannsynlig er hÞy pÄ sopp?

Hvis du er hÞy pÄ sopp sÄ bÞr du slutte Ä diskutere da. Det er ikke andres skyld at du ikke klarer Ä la vÊre men kommer med tilbakeviste pÄstander gjentatte ganger i sopprus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Snikpellik said:

SĂ„ det at han fyrte opp tilhengere til disse handlingene er det ikke tvil om.

Du kan si det sÄ mange ganger du vil. Han ble frikjent av senatet, og har ikke blitt dÞmt i en rettsak enda, sÄ da er han uskyldig frem til det motsatte er bevist.

Synd for dere at rettstaten virker slik, jeg skjÞnner at dere Þnsker Ä dele ut skyld uten en rettslig prossess, men da mÄ man til andre litt dÄrligere land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
TÄkefyrste skrev (Akkurat nÄ):

Du kan si det sÄ mange ganger du vil. Han ble frikjent av senatet, og har ikke blitt dÞmt i en rettsak enda, sÄ da er han uskyldig frem til det motsatte er bevist.

Synd for dere at rettstaten virker slik, jeg skjÞnner at dere Þnsker Ä dele ut skyld uten en rettslig prossess, men da mÄ man til andre litt dÄrligere land.

Hva med Ä be supportere stoppe en demokratisk prosess, basert pÄ lÞgn. Det foregÄr vel ogsÄ i litt dÄrligere land?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...