Gå til innhold

Mercedes har lansert liten elektrisk SUV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Bilen har for øvrig en ålreit bakkeklaring på 20 cm

Allright bakkeklaring faktisk ... Dette er ganske bra, til å være en bil som er ment å kjøre på asfalt og til nød grusveier opp til hytten.

Man kan vel telle på én hånd hvor mange biler det er som er vesentlig høyere enn dette og dermed kvalifiserer til TUs "kjempegod bakkeklaring"-skala.

Lenke til kommentar

"Bilen skal konkurrere mot biler som Volvo XC40 P8 (...) Ford Mustang Mach-e (...) Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV, Audi Q4 E-Tron og Tesla Model Y."

Er ikke helt med på at disse er konkurrenter. Det er relativt stort spenn i størrelse.

Lengde:

XC40: 4425 mm

EQA: 4463 mm

ID.4: 4584 mm

Q4 e-tron: 4590 mm

Enyaq: 4655 mm

Mach-E: 4724 mm

Model Y: 4750 mm

Jeg syns i hvert fall Mach-e og Model Y blir for langt unna i størrelse. 30 cm forskjell er ganske mye. Til sammenligning er EQC 4761 mm, så det blir litt som å si at EQA og EQC er konkurrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Treg, kjedelig og dyrt fra Mercedes. Her bringer de ikke akkurat noe nytt til bordet eller noe teknologisk fremskritt. Til samme pris (460 000 kr) får man en Tesla model 3 long range med 15 mil lengre rekkevidde, 0-100 km/t på 4,4 sekunder, Tesla sitt ladenettverk og bedre plass! Men for noen er stjerna i grillen viktigst.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (9 timer siden):

Burde hatt 100 kWh batteri på en slik bil. For å sikre god nok rekkevidde også om vinteren.

Hvorfor betale mye penger for noe man sjeldent har brukt for?

Har nettopp kikket litt på de nye PSA varebilene som har 50 og 75kWt batterier. Hørte med ett par av gutta hos oss som har Nissan sin EV200 med 40kW batterier, som kjører service i Oslo, og bor utenfor. De har null problem med lengden da de greier 20-23 mil på de (20 om vinteren sa de). Ser ikke noe grunn for at man da skal kaste bort 40.000,- mer for 25kWh ekstra batteri som bare øker forbruket på grunn av vekt.

Det er en sjelden gang i blant at de har måtte hurtiglade.

Folk må slutte å tro at de kjører Oslo - Tromsø uten å stoppe underveis. Har sett flere som har klaget på at de ikke rekker å spise ferdig før bilen er ferdigladet. Mange steder så er heller ikke ladekø noe problem, kjører man riktig, så har man ofte mulighet å komme seg til neste lader. Og det er sjeldent man må vente veldig lenge. Sommeren i år var ett unntak på grunn av Covid-19.

Det man sparer på å eie en elbil rundt storbyene i Norge, kan man den ene turen man kanskje virkelig trenger stort batteri heller leie seg en bil, eller ta seg 5 minutter med a better route planner og planlegge turen, og ta pausene man bør for trafikksikkerheten sin skyld.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Stort batteri er veldig kjekt om man kjører en del med henger. Tilhenger kan øke forbruket med 50-100% eller mer. (Veldig variabelt utifra størrelse/form/vekt.)

Det er igjen det hvor ofte det skjer, og hvor lange turer det er. Noen har legitimt behov for 1000kWt batteri, mens andre tror de har det.

Ser jo folk som kjører rundt med takboks 100% av tiden selv når de ikke har behov, håper de ikke klager på høy bensin/diesel pris samtidig.

Bjørn Nyland har mange tester med henger, og noen med takbokser også. Han kjørte mye rundt med henger med sin Model X før i tiden. Det er normalt vekten som gjør utslaget. Sist han testet med takboks, så testet han etter det jeg husker Model 3, i 3 variasjoner. Uten takboks, med takboks, og bakmontert takboks (De som ser skikkelig dumme ut). Sistnevnte gjorde ikke noe utslag på forbruket aerodynamisk. Vekt på takbokser tilfører uansett ikke så mye, da det ofte ikke er lov til mer enn 50-75kg på taket.

Ionity er jo også de aller fleste steder henger vennlige, og Mercedes er en av de som har ok priser på lading der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg syns i hvert fall Mach-e og Model Y blir for langt unna i størrelse. 30 cm forskjell er ganske mye. Til sammenligning er EQC 4761 mm, så det blir litt som å si at EQA og EQC er konkurrenter.

Mach-e og Model Y er vel kun konkurrenter rent prismessig. Ellers er de jo som du sier i en helt annen størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Har man kjørt EQC, så vet man litt hva man får gjennom EQA også. Markedets mest avslappende kjøreopplevelse med markedets beste lydisolasjon. Trur slike ting som dette er nokså viktig for mange. 

Virkelig? Jeg har ikke prøvd GLA, så vet lite om den, men hadde den "glede" å kjøre helt ny Mercedes A-klasse i en uke for ca ett år siden. Både støynivå og mengden billigplast minte veldig om den åtte år gamle Golf'en vår. 
-Men, selvfølgelig, det er absolutt godt mulig at Mercedes legger mer innsats og penger i GLA, og dermed også EQA...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...