Jump to content

Oklo

Medlemmer
  • Content Count

    268
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

790 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, dette er helt riktig, og noe enhver CEO og enhver styreleder bør se og være oppmerksom på. Nå viser det seg at det foreløpig har lønt seg for Apple, men man kan forvente at på ett eller annet tidspunkt vil dette snu, og plutselig "omfavner" Apple alle standarder, på samme måte som Microsoft etterhvert har begynt å "omfavne" Linux og Mac. For Tesla sin del, kom de litt tidlig på markedet, og hadde ekstremt trang økonomi inntil 2019. Dermed har jeg en viss forståelse for at det har tatt tid, de måtte nødvendigvis oppnå grønne regnskapstall før de kunne fokusere utenfor kjerneforretningen. Tja, en annen de facto betalingsmåte er kontanter, og det er vel fremdeles lovpålagt at man skal ha mulighet til å betale med kontanter for alle varer og tjenester i Norge. -Nok et eksempel på at for streng regulering hindrer den naturlige utviklingen. Mitt ståsted på dette er fremdeles at kortbetaling er helt unødvendig for lading, og at det derfor ikke finnes grunnlag for å lovpålegge det. De aller fleste ladestasjoner i Norge i dag støtter app og NFC, og en del sågar SMS-betaling. Ved bruk av elbilforeningens ladeklubb, trenger du ingen app, men kan enkelt bruke brikke. Unntaket er da Tesla, som som nevnt fremdeles er inne i en prøveordning for å finne ut av hva de må gjøre for å åpne nettverket sitt på en god måte. Det er absolutt ikke gitt at det bare blir app, men med det antallet ladestasjoner de har, har jeg forståelse for at de prøver å begrense nødvendige hardwareendringer.
  2. Sorry, har vært veldig opptatt en periode. Nei, du valgte å tolke det på den måten, åpenbart fordi du hadde bestemt deg for hva jeg mener. -Men vis meg gjerne hvor jeg sier at reguleringer aldri er nødvendig. Det jeg spurte om, var en forklaring på hva i all verden Simen1 mente med at [Tesla] ikke forstod hva et fritt marked er. -Og det ble fulgt opp med mange forklaringer om at et fritt marked ikke alltid er 100% fritt, noe jeg åpenbart også forstår. Et fritt marked er i utgangspunktet "fritt", men selvfølgelig med eventuelle nødvendige reguleringer. Det er vel først og fremst hva som er nødvendig regulering vi er uenige om. De som eventuelt skulle regulert dette, er de samme myndighetene som mener at du ikke kan bytte adresse i folkeregisteret uten å ha BankID eller MinID. -Og som tillater at du ikke kan kjøpe billetter på kollektivtrafikken i Oslo uten enten app, eller å dra innom en kiosk som selger, noe som er vanskelig å finne utenfor Ring 2. Jeg kan være enig i at apper kan være en barriere for en del, men de fleste ladeløsninger tilbyr også andre metoder for å betale. Dersom du spesifikt skal se til Tesla her, er de foreløpig i en forsøksfase for å finne ut av hva som kreves for å være tilgjengelige for "folk flest". Noe de har uttalt at de vil finne ut av, er hvordan det fungerer med utformingen på ladeplassene i forhold til deres relativt korte kabler. Jeg vil anta at de på sikt ønsker seg en automatisk løsning for betaling, basert på Plug & Charge eller lignende, for å slippe å installere mer fysisk hardware på laderne, men dette vil de nok komme tilbake til når de har fått noe resultat fra forsøket på å åpne ladestasjonene. Jeg ser hverken råtne epler eller noen som motarbeider noen standarder her. Når du snakker om "råtne epler" tyder det på en misforståelse av hva et børsnotert aksjeselskap har til hensikt? De er ikke her for "å være snille", eller "å redde verden". De er her for å sikre sine aksjeeiere best mulig utbytte fra sine investeringer. -En viktig del av vurderingene her er selvfølgelig omdømme, som typisk er det som kan påvirkes av "pluggstriden" til Apple. Hvilke standarder dere mener Tesla motarbeider klarer jeg ikke å se.
  3. Jo, det har jeg. For eksempel koster en vanlig PC mellom 5000 - 20000 kroner, mens programvaren som skal på toppen kan koste alt fra nesten ingenting, til hundretusener, og går stadig over på abonnement. Drift av den samme PC'en koster vesentlig mer enn innkjøpsprisen, og krever at man har en supportorganisasjon. Jeg har svært liten tro på at kostnaden på å kjøpe en kortterminal er i nærheten av kostnadene ved å kjøre ut og installere den, ha de riktige abonnementsavtalene på plass, og vedlikeholde infrastrukturen rundt det. Det jeg derimot ønsker noen klare beviser for, er "Grunnen til at ladeoperatørene ikke vil er ikke p.g.a. pris, men fordi de vil eie informasjonen om ladekundene." Jeg hører stadig sånne uttalelser, men har enda ikke sett noen som har noe bevis for det, utover en generell manglende tiltro til selskapene, noe som selvfølgelig ikke sier noenting.
  4. Nei, det er det absolutt ikke. Dette fremstår mer som at du på forhånd har bestemt deg for hva jeg mener, og velger å trekke argumentene mine i den retningen som passer for din oppfatning. Prøver du å si at bruk av app, og betaling med kort via appen ikke gir allmenn tilgang? Nettopp et tydelig eksempel på at teknologi ikke bør avgjøres av politikere. Hovedargumentet for USB-C har alltid vært at man skal slippe å ha mange forskjellige ladere. Etter at alle telefoner som finnes på markedet har gått over til å støtte Qi (trådløs lading), og forbrukerne i stadig større grad går over til å benytte det, kommer det altså et krav om at alle skal bruke USB-C som grensesnitt.
  5. Har du en kilde å oppgi på dette, eller er det noe du "er helt sikker på er sant, for alt annet ville vært ulogisk"? Jeg kan også tenke meg å se årsregnskapet for hva det ville koste f.eks. Tesla, med 35.000 ladepunkter rundt i verden, å installere og drifte kortterminaler. Jeg antar at du kan fremskaffe dette, siden du "vet" at det koster minimalt?
  6. Hmm... Kan du vise meg den posten der jeg skrev at jeg vil ha fullt anarki? Jeg husker faktisk ikke at jeg har skrevet det... -Og når det oppstår behov for det, bør absolutt ting reguleres. -Men regulering på konkret teknologivalg er sjelden en god idé, ettersom teknologi har en tendens til å utvikle seg raskere og annerledes enn politikere rekker å henge med.
  7. Haha, ja visst. Hvis vi strekker strikken litt laaaaangt til høyre, og bare bittelitt langt til venstre, går det an å kna det til nesten å passe. Det er vel ingen som har "lukket noen inn i medlemskap"? Det er vel også veldig langt å tøye strikken å si at Tesla er monopolistisk? Som alle andre ladeoperatører, de fleste parkeringsselskap, og en haug andre bransjer, har de en app du må bruke, så kan du lade helt fritt, uavhengig av hvilken bil du har.
  8. Ok, hvis du er helt sikker på at "EMV Payment Tokenization" kommer til å slå alt ned i støvlene, er det vel ingen grunn til å tvinge noen, da. De har 90% marked i dag, og eies av de seks store betalingsaktørene. -Som dermed også får stadig større direkte innflytelse på deg og meg. SMS benyttes forøvrig av ladeoperatører, parkering/bomselskaper, kommuner og diverse andre i dag. Å si at de ikke er "seriøse aktører", og det er dødd ut er kanskje å ta i? -Men bortsett fra det, er jeg helt enig i at SMS er lite aktuelt.
  9. Tja, nå er vi igjen tilbake til det vi kunne si i år 2000, at "alle sentralbord bruker fasttelefon". I veldig mange år har det blitt mulig med bruk av kort på stadig flere steder. -Mens nå de siste årene går det stadig oftere over på apper, SMS(!) og Vipps. Dette må vel bety at det finnes noen der ute som ikke er veldig fornøyd med kortbetaling?
  10. Ok, da er din definisjon av et fritt marked litt annerledes enn måten Wikipedia definerer det på... Free market - Wikipedia
  11. Ok, det er tydeligvis det DU mener. Det er vel en stor sannsynlighet for ikke "hele verden" er enige med deg, siden dette ikke er innført som standard på lading enda. Selvfølgelig kan det tvinges gjennom, men en sånn tvang vil naturlig nok medføre at andre teknologier får dårligere grobunn, selv om det skulle vise seg at de er bedre. Personlig er jeg veldig fornøyd med Teslas Plug & Charge, og er veldig glad for at jeg slipper å dille med mobiltelefon eller kort når jeg skal lade. -Men P&C forutsetter jo en eller annen form for abonnement, som medfører at "noen" må registrere seg. Hvis det kommer krav om at alle skal kunne betale med kort (spørsmålet blir jo da også fort om kravet utformes på en sånn måte at NFC-leser klarer seg), vil en del av insentivet for å tilby P&C forsvinne.
  12. Det kan godt være. Jeg argumenterer ikke for hva som er riktig og feil av politikk rundt frie marked. Per definisjon er et fritt marked et marked hvor eksterne krefter (som politikere) ikke påvirker markedet. Derav navnet. Det er vel ingen som mener at et fullstendig frislipp av markedene er en god idé. -Men jeg skjønner fremdeles ikke hva Simen1 mener med at [Tesla] ikke skjønner hensikten med et fritt marked.
  13. Vel, Tesla eier alle ladestasjonene sine i dag, og det kan nok ikke vedtas regler med tilbakevirkende kraft. -Men som operatør kan de da velge å kun vedlikeholde sine allerede opprettede ladestasjoner. "Spesialformede pumpedyser" er jo litt spesielt, men du sammenligner kanskje med det at det ikke finnes noen måte for andre enn Tesla å lade på de (få) stasjonene de ikke har åpnet for andre enda? Betalingsløsninger kommer og går. Jeg er ikke så mye over 50 år, men husker fremdeles at seddelautomater ble mer og mer populært på bensinstasjonene utover 70-tallet. Det var jo helt fantastisk å kunne fylle bensin den gangen, selv om det var etter stengetid på kvelden! Kortautomatene kom vel et godt stykke ut på 80-tallet, og har holdt seg helt til i dag, altså nærmere 40 år. -Og nå er det på tide å komme seg videre. Jeg er 100% enig i at det bør være enklere enn å måtte ha x antall apper på telefonen for å kunne betale lading. -Og hvis de store ladeoperatørene hadde innført ekte, standardisert Plug & Charge, hadde nok selv Tesla kommet etter. -Men de har allerede P&C for 99% av de som bruker deres løsninger (det var 100% inntil nettopp), så de har ikke det behovet enda i 2022. (Tallet 99% er basert på "fingeren i været" ut fra hvor ofte jeg ser en ikke-Tesla lade på SuperCharger.)
  14. Det er alle de gamle laderne til Tesla. De kan bare bruke én kabel om gangen, men siden Model S og X bruker annen plugg enn Model 3 og Y, ble dette den løsningen de valgte for å kunne selge Model 3 da den kom.
  15. Hmm... Hva mener du egentlig her? Artikkelen sier at Tesla nå er den største ladeoperatøren, og at de forstår fritt marked er det vel ingen tvil om? Definisjonen på et fritt marked er vel at tilbydere står fritt til å tilby det de vil, og så vil markedskreftene vise om tilbudet er relevant/riktig? Selve hensikten med et fritt marked er å sørge for at forbrukerne får tilgang på det de ønsker, samtidig som tilbydere får muligheten til å selge sine produkter. Jeg sliter da veldig med å forstå hvordan du kan mene at Tesla ikke forstår dette???
×
×
  • Create New...