Gå til innhold

Mercedes har lansert liten elektrisk SUV


Anbefalte innlegg

Oklo skrev (7 minutter siden):

Virkelig? Jeg har ikke prøvd GLA, så vet lite om den, men hadde den "glede" å kjøre helt ny Mercedes A-klasse i en uke for ca ett år siden

Elbilene har mye større fokus på støydempning generelt sett siden man ikke har en motordur. Til og med eGolf var litt mer støydempet enn normal Golf om jeg skal dømme egen erfaring mellom begge bilene. 

Jeg snakket altså om EQC, som er målt til å være den mest støydempede elbilen på markedet. EQA er nok tilsvarende god på det, om man skal dømme litt på bakgrunn av vekten på bilen. 

Det som er normalt hos Mercedes er jo at bilene kommer i tid og orden med bedre og bedre slike egenskaper du tydeligvis setter høyest. Det betyr at personen som ikke bryr seg om 0-100 km/t tider kan kjøpe en bil uten overskalert hk. Mens han som er frelst av AMG tilskuddene av modellene kan vente på disse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 skrev (På 21.1.2021 den 10.27):

Hvorfor betale mye penger for noe man sjeldent har brukt for?

Fordi batteriet taper seg mye om vinteren. Og mer når det blir eldre. Jeg vil ha nok rekkevidde til en hver tid.


Dine eksempler er vel strengt tatt bybiler med begrenset nytte.
 

Jeg bor i et område der temperaturen godt kan nærme seg minus 20. Jeg har 1 bil og trenger en bil jeg kan bruke til langtur. 23 mil i holder ikke.  Jeg har ingen interesse av å leie bil når jeg faktisk har en i garasjen. Har heller ingen interesse av ladepauser underveis og betalingsvillighet for å unngå dette. Har lånt elbil. Rekkevidden og ladepauser var noe herk. 
 

Leverer ikke el så blir det forsatt fossilt. Så enkelt er det.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar
16 hours ago, oophus said:

Elbilene har mye større fokus på støydempning generelt sett siden man ikke har en motordur. Til og med eGolf var litt mer støydempet enn normal Golf om jeg skal dømme egen erfaring mellom begge bilene. 

Ok, jeg har ingen erfaring med bensinbiler som er fabrikkombygd til el, så det kjenner jeg lite til. Det eneste jeg husker, var at da jeg skulle få låne en (riktig nok minste modell) Mercedes en uke, skulle jeg endelig få se hvorfor "alle" skryter av at Mercedes og tyskere er så fantastiske på interiør, støydemping og kvalitetsfølelse.

Quote

Jeg snakket altså om EQC, som er målt til å være den mest støydempede elbilen på markedet. EQA er nok tilsvarende god på det, om man skal dømme litt på bakgrunn av vekten på bilen. 

Hvis du snakket om EQC, gjorde du det på en rar måte. Det fremsto som at du snakket om EQA, og at du følte deg trygg på at du kunne konkludere om A-klasse "SUV" fra Mercedes basert på erfaring med C-klasse "SUV" fra produsenten. Jeg er (faktisk) 100% overbevist om at jeg ikke kan konkludere med støynivå og interiørkvalitet på en S-klasse ut fra min erfaring med A-klasse, og syntes det var overraskende at du virker å tro at du vet hvordan EQA er, basert på kjennskap til EQC.

Quote

Det som er normalt hos Mercedes er jo at bilene kommer i tid og orden med bedre og bedre slike egenskaper du tydeligvis setter høyest. Det betyr at personen som ikke bryr seg om 0-100 km/t tider kan kjøpe en bil uten overskalert hk. Mens han som er frelst av AMG tilskuddene av modellene kan vente på disse. 

Kan du være så snill å forklare hvilken del av spørsmålet mitt som sier at jeg setter disse egenskapene høyt? -Og ikke minst, til og med "høyest"? Siden jeg kjøpte Tesla for fem år siden, har jeg blitt pepret fra andre med at Tesla har for dårlig støydemping, og at interiøret overdøves av plastfølelse. Jeg gledet meg oppriktig til å kjøre A-klasse, for å finne ut om jeg har gått glipp av noe, og hvor mye bedre følelse det gir. Konklusjonen for meg ble at Mercedes nok bare har valgt litt billigere løsninger på sine billigere biler.  Resten av utsagnet ditt skjønner jeg ikke meningen med. Jeg har vel ikke sagt eller antydet at A-klassebilen jeg kjørte hadde for liten motor?

Spørsmålet mitt var nøyaktig det det var, og basert på ren nysgjerrighet. Jeg har null erfaring med Mercedes sine SUV-modeller, men min erfaring med vanlige personbilmodeller i A-klasse, er at de er vesentlig mindre påkostet enn bilene fra C-klasse og oppover. Spørsmålet var altså om du har erfaring som tilsier at Mercedes har valgt å koste på like mye støydemping på en A-klasse SUV som på C-klasse SUV'en, til tross for at det åpenbart er relativt stor forskjell på sedanmodeller i A-klassen og C-klassen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (10 minutter siden):

Ok, jeg har ingen erfaring med bensinbiler som er fabrikkombygd til el, så det kjenner jeg lite til. Det eneste jeg husker, var at da jeg skulle få låne en (riktig nok minste modell) Mercedes en uke, skulle jeg endelig få se hvorfor "alle" skryter av at Mercedes og tyskere er så fantastiske på interiør, støydemping og kvalitetsfølelse.

Prøv en Mercedes på den øvrige siden, eller bare prøvekjøre EQC, så forstår du hva folk snakker om. 

 

Oklo skrev (11 minutter siden):

Hvis du snakket om EQC, gjorde du det på en rar måte.

Ved å nevne EQC? Sjekk i sitatet mitt igjen, så skrev jeg altså at EQC er bilen som til nå har mest komfort angående støydempning. EQA antar jeg vil følge i samme fotspor siden den veier såpass mye. Altså et tegn på nettopp dette. Du vil ikke finne en elbil med 60kWh batteri og 1,500 kg samtidig som den er godt lydisolert. 

Oklo skrev (15 minutter siden):

Kan du være så snill å forklare hvilken del av spørsmålet mitt som sier at jeg setter disse egenskapene høyt?

Utgangspunktet er at jeg siterte Blikken som tok opp 0-100 km/t som en hovedgrunn til å kjøpe en bil. Jeg antok du var enig siden du hoppet i angrep. 

 

Oklo skrev (17 minutter siden):

Spørsmålet var altså om du har erfaring som tilsier at Mercedes har valgt å koste på like mye støydemping på en A-klasse SUV som på C-klasse SUV'en, til tross for at det åpenbart er relativt stor forskjell på sedanmodeller i A-klassen og C-klassen. 

Jeg antar sier jeg jo! Dette basert på vekten til EQA mot tilsvarende. Jeg har kjørt EQC og hvis EQA blir i nærheten av den, så vil den være ledende angående støydemping fremdeles. 

Fremfor å prate om A/C-Klasse fra tidligere, så stikk heller til en forhandler og prøvekjør bilen, så forstår du kjapt hva folk prater om angående EQC og støydempning. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Utgangspunktet er at jeg siterte Blikken som tok opp 0-100 km/t som en hovedgrunn til å kjøpe en bil. Jeg antok du var enig siden du hoppet i angrep. 

Ok, whatever. Jeg prøvde å stille et relativt enkelt spørsmål. Jeg tror du skal ha veldig god fantasi for å tolke det som et "angrep". Svaret ditt, derimot, der du tillegger meg meninger og sånt, er vel kanskje litt mer på angrepssiden. Jeg er ikke interessert nok til å ta fri fra jobb for å dra og prøvekjøre, men var mer spent på om du hadde en veloverveid begrunnelse for utsagnet om at siden EQC er godt støydempet, er sikkert denne det også. Som sagt, det er ikke min erfaring med Mercedes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke interessert nok til å ta fri fra jobb for å dra og prøvekjøre, men var mer spent på om du hadde en veloverveid begrunnelse for utsagnet om at siden EQC er godt støydempet, er sikkert denne det også. 

Fra her:
"I likhet med storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri."

Eller her:
"Mercedes has prioritised eliminating vibration and harshness from the powertrain, and build quality has been further optimized, with a greater emphasis on sound insulation. "

 

 

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Fra her:
"I likhet med storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri."

Eller her:
"Mercedes has prioritised eliminating vibration and harshness from the powertrain, and build quality has been further optimized, with a greater emphasis on sound insulation. "

Takk. I utgangspunktet høres dette ut som mer eller mindre rene sitat fra en pressemelding fra produsenten, men når de nevner det i pressemeldingen, tyder det jo på at de har vært bevisste på det.

Lenke til kommentar
Oklo skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke interessert nok til å ta fri fra jobb for å dra og prøvekjøre, men var mer spent på om du hadde en veloverveid begrunnelse for utsagnet om at siden EQC er godt støydempet, er sikkert denne det også. Som sagt, det er ikke min erfaring med Mercedes.

Mitt argument er at det støttes av andre som har målt bilenes støy. Se TB sine videoer, eller prøvekjør bilen selv, slik jeg har gjort. Både EQC og e-Tron er ekstremt nydelige å kjøre kun pga støy er redusert til et minimum. Jeg antar at EQA bærer på samme mål, spesielt siden den havner på den "tyngre" delen av skala av elbiler, selv om batteriet ikke er det største. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, oophus said:

Mitt argument er at det støttes av andre som har målt bilenes støy. Se TB sine videoer, eller prøvekjør bilen selv, slik jeg har gjort. Både EQC og e-Tron er ekstremt nydelige å kjøre kun pga støy er redusert til et minimum. Jeg antar at EQA bærer på samme mål, spesielt siden den havner på den "tyngre" delen av skala av elbiler, selv om batteriet ikke er det største. 

Ok, blir spennende å høre hva konklusjonene blir når denne faktisk kommer. Kjenner jeg ikke blir helt overbevist av hverken presseuttalelser fra produsenten eller vektargumentet. -Men jeg har tatt feil mange ganger før, og kommer garantert til å gjøre det igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...