Gå til innhold

Hei, forsøker lære meg grunnleggende om datamaskin, har dere noen råd/tips?


Anbefalte innlegg

Edit2: Tusen takk for alle svar igjen, det holder for nå!

Edit: Okey, takk for svar; det holder sikkert i massevis med youtube videoer som er postet i kommentarfeltet. Ikke så fornøyd med formuleringen av postet her, jeg kunne vært litt mer kort og presis, men man skjønner vel ca. det jeg spør om osv. 

 

Hei

har dere noen råd/tips eller noe annet hjelpsomt å komme med til meg som prøver å lære meg mer om datamaskin? Jeg har alltid hatt datamaskin, men aldri trengt vite mye om det for å automatisk kunne bruke det. Jeg har begynt litt å se på youtube videoer som forklarer litt, om hva kabinett er, hva det består av osv, men jeg kan ikke det helt utenat enda.

Skal pugge det, derfor jeg spør her i tilfelle noen vil komme med forklaringer som jeg kan lese.  

 

F.eks hva er prosessor, hva er forskjellen på ulike prosessorer osv, eller annet nyttig, hva er ram. 

 

Edit: Jeg vet forsovet jeg kan google ting, men jeg tenkte en kombinasjon av flere steder for å lære det. Video, forum, google. 

 

Og, hvordan kan dere se på en gaming pc om den er bra nok for gaming eller ikke?  Forskjell en gaming pc 7000kr og 15000 kr og 40 000 kr

+ Under bygging av en pc fra komplett på youtube, bruker han antistatisk armbånd; hva er dette til? 

Takk takk

 

 

Endret av adrianstorby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det er jo forskjellige måter man kan lære hva Datamaskin er og hvordan de fungerer, men det du kan gjøre, er og se om det finnes noe kurs noen plass. Enten fysisk der man sitter i et slags klasserom og hører på en lærer eller om man finner noe kurs på nett. Jeg vet ikke om det finnes lengere, men før i tiden, så hadde man noe som het Datakortet. Det holdt jeg på med på Videregående husker jeg, men det er noen år siden.

 

Youtube er absolutt en side der man kan lære mye om alt mulig rart hvis man vil. En annen siden man også kan lære mye på, er hvis man går på wikipedia.org og søker f. eks Datamaskin. Der finner man masse informasjon.

Så det er mange muligheter som finnes for å finne ut hvordan ting fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Kaiehuset skrev (29 minutter siden):

Forstår jeg riktig at du hovedsakelig vil lære det tekniske grunnleggende om datamaskiner?

Eller også det grunnleggende om dataprogrammer og Internett?

Jo mer jeg lærer, jo bedre.  Tanken er at jeg har lyst til å utforske spillutvikling, men da trenger jeg vite det grunnleggende om pc også.  Heller lære for mye enn for lite.   Det jeg har begynt å se på, videoer av folk som bygger pc osv, det har vært gøy så langt. Så jeg kommer nok til å fortsette med det ved siden av gaming

Endret av adrianstorby
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
wil skrev (2 minutter siden):

Men er det slik at du vil gå kurs eller er tanken at du vil lære deg ting ved og prøve selv og søke opp informasjon hjemme?

Helst ikke kurs, jeg foretrekker hjemmefra og på nett. (som jeg redigerte i postet øverst, jeg kunne sikkert skrevet litt kortere og mer presist) 

Endret av adrianstorby
Lenke til kommentar

Antistatisk lenke er viktig i den forstand at du skal beskytte komponentene i datamaskinen for mulig statisk elektrisitet. Disse små komponentene/kretskortene inni der er ikke noe glad i slikt. Sitter du for eks i et rom med teppe på gulvet, er sjansen veeeldig stor for at du skal bli "ladet" opp med statisk elektrisitet. Når du da tar i ett eller annet inni maskinen, er sjansen veeeeldig stor for at du "utlades"/skaper en liten gnist som forplantes til komponenter som da overbelastes og rett og slett "dør" og gjør den ubrukelig. Lenken du bruker, fungerer rett og slett som en lynavleder fra deg og rett til jordingen i stikkontakten (i prinsippet), og på den måten beskytter komponentene i maskinen mens du fikler inni der. Når det gjelder prosessor, så er den kort fortalt "hjernen" i maskinen som styrer alt som skjer ini der. Den står for all "kommunikasjon" inni maskinen og hvordan de enkelte deler kommuniserer og utfører det du vil ha den til å gjøre. Alt som skjer inni der, involverer CPU'en på ett eller annet vis. Når det gjelder ytelsen til CPU'en, kan man nesten si at det "prisen" i veldig grove trekk som forteller deg hvor kraftig den er. Skal du bygge deg en gaming PC, redigere videoer/bilder og eller drive med 3D-modellering, bør du han en rimelig kraftig sak. Intel opererer med i all hovedsak med 3 typer prosessorer: Pentium, Core og server-type. Pentium er for "svake" maskiner, som kun brukes til f.eks surfing på nettet, og enkle office-oppgaver. Core (I3, I5, I7 og I9) begynner å by på mer og mer kraft. I3 er den minste av disse, men fult brukelig til enklere gaming og noe mer enn bare surfing og office. Jo størrre tall her jo kraftigere CPU. På Komplett nå får du bare kjøpt Pentium og Core-Cpu'er. Jo større talll etter "I'en" jo bedre CPU. En annen ting: Hvis du f.eks titter på I7, har den flere "underklasser". De første 2 tallene, f.eks 12 i I7-12700 sie bare at det er 12. generasjon Core prosessor, I7-14700 er 14. generasjon (altså nyere og mer energieffektiv + noen flere innebygde funksjoner som rett og slett går på "matematikk" i veldig forenklet beskrivelse). Jo større de siste 3 tallene er (14400, 14500, 14600, 14600, 14700, 14900) jo mer "oompff" er det i CPU'en. Etter tallene, kommer en eller 2 bokstaver som sier noe om hva slags "type" prosessor du har med å gjøre. K forteller at denne er til å overklokke for de som driver med slikt (trimme mopeden rett og slett), KF forteller at det er en overklokkbar CPU men uten innebygd "grafikkort", T forteller at dette en CPU som hverken er overklokkbar eller "standard", men at den er klokket litt ned for at den ikke skal bruke så mye energi, men dog ha alle innebygde funsksjoner tilgjengelig.... OSV. Alle disse betegnelsene finner du hos Intel.com og hva de representerer.  Og sånn veldig fort og galt, ut i fra hva du sier du har tenkt å bruke maskinen til (gaming/programmering etc), er det i grunnen greit å vite hvas slags spill du har tenkt å spille. Noen spill krever kraftigere innmat i maskina for å gi deg best opplevelse av hva spillet har innebygd av funksjoner som gjør det til en drøm å se på. Skal du f.eks spille Cyberpunk 2077 krever den litt. CPU med innebygd "skjermkort" duger ikke her hvis du vil at dette skal være flott å se på og spille. Her ville jeg f.eks. gått for en (minimum) I7-14700K CPU og et Nvidia RTX 4080/AMD RTX 7900XT skjermkort. Nå begynner tusenlappene å fly..... Og her kunne jeg fortsatt i det uendelige med hva du burde velge. Det beste er om du faktisk hadde satt opp en liste i stikkordsform hva helt spesifikt skal bruke maskinen til, og hvor stor skjerm du faktisk ønsker i tommer og evt oppløsning (1920x1080, 2560x1440, 3440x1440 eller 3840x2160). Jo større oppløsning, jo kraftigere skjermkort kreves det for å oppnå best mulig flyt i grafikken med masse "eye-candy" skrudd på i spillet......

Endret av Tangent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Tangent skrev (2 timer siden):

Antistatisk lenke er viktig i den forstand at du skal beskytte komponentene i datamaskinen for mulig statisk elektrisitet. Disse små komponentene/kretskortene inni der er ikke noe glad i slikt. Sitter du for eks i et rom med teppe på gulvet, er sjansen veeeldig stor for at du skal bli "ladet" opp med statisk elektrisitet. Når du da tar i ett eller annet inni maskinen, er sjansen veeeeldig stor for at du "utlades"/skaper en liten gnist som forplantes til komponenter som da overbelastes og rett og slett "dør" og gjør den ubrukelig. Lenken du bruker, fungerer rett og slett som en lynavleder fra deg og rett til jordingen i stikkontakten (i prinsippet), og på den måten beskytter komponentene i maskinen mens du fikler inni der. Når det gjelder prosessor, så er den kort fortalt "hjernen" i maskinen som styrer alt som skjer ini der. Den står for all "kommunikasjon" inni maskinen og hvordan de enkelte deler kommuniserer og utfører det du vil ha den til å gjøre. Alt som skjer inni der, involverer CPU'en på ett eller annet vis. Når det gjelder ytelsen til CPU'en, kan man nesten si at det "prisen" i veldig grove trekk som forteller deg hvor kraftig den er. Skal du bygge deg en gaming PC, redigere videoer/bilder og eller drive med 3D-modellering, bør du han en rimelig kraftig sak. Intel opererer med i all hovedsak med 3 typer prosessorer: Pentium, Core og server-type. Pentium er for "svake" maskiner, som kun brukes til f.eks surfing på nettet, og enkle office-oppgaver. Core (I3, I5, I7 og I9) begynner å by på mer og mer kraft. I3 er den minste av disse, men fult brukelig til enklere gaming og noe mer enn bare surfing og office. Jo størrre tall her jo kraftigere CPU. På Komplett nå får du bare kjøpt Pentium og Core-Cpu'er. Jo større talll etter "I'en" jo bedre CPU. En annen ting: Hvis du f.eks titter på I7, har den flere "underklasser". De første 2 tallene, f.eks 12 i I7-12700 sie bare at det er 12. generasjon Core prosessor, I7-14700 er 14. generasjon (altså nyere og mer energieffektiv + noen flere innebygde funksjoner som rett og slett går på "matematikk" i veldig forenklet beskrivelse). Jo større de siste 3 tallene er (14400, 14500, 14600, 14600, 14700, 14900) jo mer "oompff" er det i CPU'en. Etter tallene, kommer en eller 2 bokstaver som sier noe om hva slags "type" prosessor du har med å gjøre. K forteller at denne er til å overklokke for de som driver med slikt (trimme mopeden rett og slett), KF forteller at det er en overklokkbar CPU men uten innebygd "grafikkort", T forteller at dette en CPU som hverken er overklokkbar eller "standard", men at den er klokket litt ned for at den ikke skal bruke så mye energi, men dog ha alle innebygde funsksjoner tilgjengelig.... OSV. Alle disse betegnelsene finner du hos Intel.com og hva de representerer.  Og sånn veldig fort og galt, ut i fra hva du sier du har tenkt å bruke maskinen til (gaming/programmering etc), er det i grunnen greit å vite hvas slags spill du har tenkt å spille. Noen spill krever kraftigere innmat i maskina for å gi deg best opplevelse av hva spillet har innebygd av funksjoner som gjør det til en drøm å se på. Skal du f.eks spille Cyberpunk 2077 krever den litt. CPU med innebygd "skjermkort" duger ikke her hvis du vil at dette skal være flott å se på og spille. Her ville jeg f.eks. gått for en (minimum) I7-14700K CPU og et Nvidia RTX 4080/AMD RTX 7900XT skjermkort. Nå begynner tusenlappene å fly..... Og her kunne jeg fortsatt i det uendelige med hva du burde velge. Det beste er om du faktisk hadde satt opp en liste i stikkordsform hva helt spesifikt skal bruke maskinen til, og hvor stor skjerm du faktisk ønsker i tommer og evt oppløsning (1920x1080, 2560x1440, 3440x1440 eller 3840x2160). Jo større oppløsning, jo kraftigere skjermkort kreves det for å oppnå best mulig flyt i grafikken med masse "eye-candy" skrudd på i spillet......

Må nesten sitere og si takk for langt svar, kjempe nyttig! Det besvarer en del ting for meg. Har lagret det slik at jeg kan repetere det til senere  (Åja, det gikk greit å sitere langt post, trodde det ville dekke hele siden eller no) 

Endret av adrianstorby
Lenke til kommentar
Tangent skrev (2 timer siden):

Antistatisk lenke er viktig i den forstand at du skal beskytte komponentene i datamaskinen for mulig statisk elektrisitet. Disse små komponentene/kretskortene inni der er ikke noe glad i slikt. Sitter du for eks i et rom med teppe på gulvet, er sjansen veeeldig stor for at du skal bli "ladet" opp med statisk elektrisitet. Når du da tar i ett eller annet inni maskinen, er sjansen veeeeldig stor for at du "utlades"/skaper en liten gnist som forplantes til komponenter som da overbelastes og rett og slett "dør" og gjør den ubrukelig. Lenken du bruker, fungerer rett og slett som en lynavleder fra deg og rett til jordingen i stikkontakten (i prinsippet), og på den måten beskytter komponentene i maskinen mens du fikler inni der. Når det gjelder prosessor, så er den kort fortalt "hjernen" i maskinen som styrer alt som skjer ini der. Den står for all "kommunikasjon" inni maskinen og hvordan de enkelte deler kommuniserer og utfører det du vil ha den til å gjøre. Alt som skjer inni der, involverer CPU'en på ett eller annet vis. Når det gjelder ytelsen til CPU'en, kan man nesten si at det "prisen" i veldig grove trekk som forteller deg hvor kraftig den er. Skal du bygge deg en gaming PC, redigere videoer/bilder og eller drive med 3D-modellering, bør du han en rimelig kraftig sak. Intel opererer med i all hovedsak med 3 typer prosessorer: Pentium, Core og server-type. Pentium er for "svake" maskiner, som kun brukes til f.eks surfing på nettet, og enkle office-oppgaver. Core (I3, I5, I7 og I9) begynner å by på mer og mer kraft. I3 er den minste av disse, men fult brukelig til enklere gaming og noe mer enn bare surfing og office. Jo størrre tall her jo kraftigere CPU. På Komplett nå får du bare kjøpt Pentium og Core-Cpu'er. Jo større talll etter "I'en" jo bedre CPU. En annen ting: Hvis du f.eks titter på I7, har den flere "underklasser". De første 2 tallene, f.eks 12 i I7-12700 sie bare at det er 12. generasjon Core prosessor, I7-14700 er 14. generasjon (altså nyere og mer energieffektiv + noen flere innebygde funksjoner som rett og slett går på "matematikk" i veldig forenklet beskrivelse). Jo større de siste 3 tallene er (14400, 14500, 14600, 14600, 14700, 14900) jo mer "oompff" er det i CPU'en. Etter tallene, kommer en eller 2 bokstaver som sier noe om hva slags "type" prosessor du har med å gjøre. K forteller at denne er til å overklokke for de som driver med slikt (trimme mopeden rett og slett), KF forteller at det er en overklokkbar CPU men uten innebygd "grafikkort", T forteller at dette en CPU som hverken er overklokkbar eller "standard", men at den er klokket litt ned for at den ikke skal bruke så mye energi, men dog ha alle innebygde funsksjoner tilgjengelig.... OSV. Alle disse betegnelsene finner du hos Intel.com og hva de representerer.  Og sånn veldig fort og galt, ut i fra hva du sier du har tenkt å bruke maskinen til (gaming/programmering etc), er det i grunnen greit å vite hvas slags spill du har tenkt å spille. Noen spill krever kraftigere innmat i maskina for å gi deg best opplevelse av hva spillet har innebygd av funksjoner som gjør det til en drøm å se på. Skal du f.eks spille Cyberpunk 2077 krever den litt. CPU med innebygd "skjermkort" duger ikke her hvis du vil at dette skal være flott å se på og spille. Her ville jeg f.eks. gått for en (minimum) I7-14700K CPU og et Nvidia RTX 4080/AMD RTX 7900XT skjermkort. Nå begynner tusenlappene å fly..... Og her kunne jeg fortsatt i det uendelige med hva du burde velge. Det beste er om du faktisk hadde satt opp en liste i stikkordsform hva helt spesifikt skal bruke maskinen til, og hvor stor skjerm du faktisk ønsker i tommer og evt oppløsning (1920x1080, 2560x1440, 3440x1440 eller 3840x2160). Jo større oppløsning, jo kraftigere skjermkort kreves det for å oppnå best mulig flyt i grafikken med masse "eye-candy" skrudd på i spillet......

Hva mener du med oomf? Hvem som helst kan svare, det menes vel ikke kraft? 

Jo større de siste 3 tallene er (14400, 14500, 14600, 14600, 14700, 14900) jo mer "oompff" er det i CPU'en.

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare pcn til Runescape, tidligere forsøkte jeg world of warcraft men fant det ikke var for meg, ellers bondegårdspill stardewvalley osv. Så jeg har en pc som funker veldig bra foreløpig til det jeg bruker den til, ikke noe kompliserte greier. Men selv om jeg smått har begynt å lære, så kjenner jeg ikke pcn min godt enda og håper jeg gjør det etterhvert som jeg fortsetter å lære. 

 

Jeg har hatt smått interesse nylig og begynt lagre videoer om hvordan lage spill som stardew valley, med pixelanimasjons/tegne program, og "Kodeprogram" som Unity, jeg vet veldig lite om disse tingene her og foreløpig. Ikke sikkert jeg kommer til å begynne med spillutvikling, men å lære mer om pc er jeg fortsatt veldig interessert i. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, adrianstorby said:

Hva mener du med oomf? Hvem som helst kan svare, det menes vel ikke kraft? 

Jo større de siste 3 tallene er (14400, 14500, 14600, 14600, 14700, 14900) jo mer "oompff" er det i CPU'en.

"Ooompf" = POWER!!! (muskler)

Jo større siffer (siste 3), jo flere "kjerner" og større "frekvens" i prosessoren, og flere "oppgaver" CPU'en kan utføre samtidig.

 

Det finnes mange nettsteder der ute hvor du kan "lære" mye og få råd og tips om det ene og andre. Selv så har jeg bokmerket noen "faste" sider jeg leser HVEEER dag! Her kan du lese en masse tester av komponenter i maskina, lese om spesifikke/anbefalte krav til maskin og gode tips til selvbygg etc etc...

https://www.anandtech.com/

https://www.tweaktown.com/

https://www.tomshardware.com/uk

https://www.techspot.com/

Det er helt sikker mange flere, men for MEG, så får jeg all den seriøse informasjonen jeg trenger så lenge (og jeg har holdt på i 26 år med selvbygg)......

Endret av Tangent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tangent skrev (2 timer siden):

"Ooompf" = POWER!!! (muskler)

Jo større siffer (siste 3), jo flere "kjerner" og større "frekvens" i prosessoren, og flere "oppgaver" CPU'en kan utføre samtidig.

 

Det finnes mange nettsteder der ute hvor du kan "lære" mye og få råd og tips om det ene og andre. Selv så har jeg bokmerket noen "faste" sider jeg leser HVEEER dag! Her kan du lese en masse tester av komponenter i maskina, lese om spesifikke/anbefalte krav til maskin og gode tips til selvbygg etc etc...

https://www.anandtech.com/

https://www.tweaktown.com/

https://www.tomshardware.com/uk

https://www.techspot.com/

Det er helt sikker mange flere, men for MEG, så får jeg all den seriøse informasjonen jeg trenger så lenge (og jeg har holdt på i 26 år med selvbygg)......

Tusen takk, jeg bokmerket disse sidene så jeg kan begynne lese der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...