Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hva er gleden og motivet for fyrverkeri? Er det å se det på himmelen, eller er det å tenne på kruttet selv? Slalom sammenligningen forstår jeg, men det blir litt feil for meg. Slalom er trening, gøy og gir mestringsfølelse, fyrverkeri er gøy, men det er vel like gøy å se selvom andre fyrer opp? 

Jeg synes både det å se på fyrverkeriet på himmelen, og det å antenne eget fyrverkeri er gøy. Det er en barnslig og primal glede ved å tenne en lunte og se ting gå opp til himmels. 

Og jeg ser innvendingene mot helseskader og materielle skader (også på tredje-part), stresset dette påfører kjæledyr og ville dyr, kost og miljø.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt utrolig, man kan ikke gå med foldekniv offentlig, men man kan kjøpe og skyte opp sprengladninger som kan brenne ned hus, lage alvorlig kropslig skade, offentlig i et klima hvor mye av det lokale økologiske systemet består av kraftig vind, i et land hvor største delen av den tradisjonelle bebyggelsen består av tre kledning og hvor man i tillegg har et til tider anstrengt forhold til Alkohol, noe som har forutsaket en drikkekultur som i mange tilfeller setter som mål å være ekstremt beruset til den grad at man ikke husker hva man gjorde dagen etter, noe som mange ganger har blitt et fylt ut akseptert argument for totalt ansvarsfraskrivelse. Sett bort fra at fyrverkeri har ført til en forferdelig forsøpling både av offentlig by arealet så veld som av naturen.. vet ikke helt jeg, Kanskje man burde forby fyrverkeri???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg synes både det å se på fyrverkeriet på himmelen, og det å antenne eget fyrverkeri er gøy. Det er en barnslig og primal glede ved å tenne en lunte og se ting gå opp til himmels. 

Og jeg ser innvendingene mot helseskader og materielle skader (også på tredje-part), stresset dette påfører kjæledyr og ville dyr, kost og miljø.

-k

Ok, det kan jeg forstå, syntes det var gøy for jeg også, men nå syns jeg det bare er skummelt og holder meg som regel unna. Når fyrverkeri er lett tilgjengelig som nå, så er det mange som bruker det på helt feil måte, feks unge voksne som skyter mot hverandre osv. 
 

Så jeg forstår argumentet ditt med at det er en barnslig og primal glede ved å fyre opp selv, men jeg mener risikoen ikke er verdt det når hensikten egentlig er å se vakkert fyrverkeri på himmelen for å ringe det nye året inn. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Slalom blir litt fjernt, fordi man i stor grad må vurdere selv hvor skikket man er til å kjøre i bakkene.

Hvorfor vil du (fortsatt) la alpinister vurderer dette selv, hadde det ikke vært mye bedre om staten gjorde vurderingen for dem, evt la ned totalforbud?

Sitat

Jeg vil tippe at det kan få konsekvenser på et skisted, dersom du åpenbart er farlig for de andre som er der i svartløypa, og blir hentet med snøskuter før 7.gang på en dag 

På samme måte som uvettig bruk av fyrverkeri kan medføre en reaksjon fra politiet.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/63b47ce11d856c243f27f8d0/politiet-leter-etter-unge-gutter-i-bergen-har-skutt-fyrverkeri-mot-folk

I en ideell verden så ville politiet ha hatt mer kapasitet til å jakte på dem som fyrer opp raketter dager før nyttårsaften, de som er for beruset til å gjøre dette, og idioter som sikter på andre mennesker.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, BlunderPOP said:

Det er helt utrolig, man kan ikke gå med foldekniv offentlig, men man kan kjøpe og skyte opp sprengladninger som kan brenne ned hus, lage alvorlig kropslig skade, offentlig i et klima hvor mye av det lokale økologiske systemet består av kraftig vind, i et land hvor største delen av den tradisjonelle bebyggelsen består av tre kledning og hvor man i tillegg har et til tider anstrengt forhold til Alkohol, noe som har forutsaket en drikkekultur som i mange tilfeller setter som mål å være ekstremt beruset til den grad at man ikke husker hva man gjorde dagen etter, noe som mange ganger har blitt et fylt ut akseptert argument for totalt ansvarsfraskrivelse. Sett bort fra at fyrverkeri har ført til en forferdelig forsøpling både av offentlig by arealet så veld som av naturen.. vet ikke helt jeg, Kanskje man burde forby fyrverkeri???

Eg har ikke noe i mot et forbud på lokale steder som oslo etc, men husk at Norge er MYE mer enn bare hovedstaden. Vi som bor i distriktet, og har lang vei til kommunehuset etc, ønsker gjerne gleden av fyrverkeri og. Og ja, eg elsker fyrverkeri, barna elsker det. 

La straffen for å være drita og sende fyrvererki mot folk få en klekkelig bot eller straff, så folk må tenke seg om. Synes ikke 2 i promille og sende opp fyrverkeri hører hjemme, men synes løsningen om totalforbud er unødvendig. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Hvorfor vil du (fortsatt) la alpinister vurderer dette selv, hadde det ikke vært mye bedre om staten gjorde vurderingen for dem, evt la ned totalforbud?

At folk skal få kjøre slalom er mer verdt risikoen for skader enn det å tenne på lunter for å tilfredstille et primalt, barnslig behov. 

 

knutinh skrev (3 minutter siden):

Dette er selvfølgelig umulig å håndheve når det foregår over hele landet i 10 minutter, en dag i året. Det er heller ikke ulovlig å fyre opp i fylla. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Når fyrverkeri er lett tilgjengelig som nå, så er det mange som bruker det på helt feil måte, feks unge voksne som skyter mot hverandre osv. 

Jeg så dette for mange år siden når jeg var 18 og var på fest. Jeg kan ikke huske å ha sett dette på flere ti-år. Jeg sier ikke at det ikke skjer (som du ser av linken jeg la inn over), men at du kanskje vanker i andre miljøer enn meg? Jeg er stort sett i en eller annen gate av eneboliger eller rekkehus, eller på en hytte på fjellet. De som fyrer opp tenderer til å være menn på 30 til 50 som har drukket en øl, en akevitt og er halveis ned i et glass champagne over et tidsrom på 6 timer (dvs ikke synlig beruset), og barn står forventningsfullt på god avstand med briller og ser på.

Sitat

Så jeg forstår argumentet ditt med at det er en barnslig og primal glede ved å fyre opp selv, men jeg mener risikoen ikke er verdt det når hensikten egentlig er å se vakkert fyrverkeri på himmelen for å ringe det nye året inn. 

Det er et helt ærlig ståsted. Det er også en vanskelig diskusjon for hvordan skal man argumentere hva min glede er verdt opp mot min og andres risiko.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 31.12.2020 den 0.28):

Poser til boss. Der kan jeg anbefale FristPrice sine boss-poser til 9,90 for 25 stk. Disse er mye tynnere og gir derfor mindre plast pr brukte boss-pose. Dessuten koster de kun 19 øre pr stk.

Hvordan får du det til å bli 19 øre per stk dersom det koster 9,90 kr for 25 stk? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Det er heller ikke ulovlig å fyre opp i fylla. 

I forhold til analogien din med folk som er farlige i en slalombakke så ville vel ikke det heller være ulovlig å kjøre slalom som en idiot? Ansatte i slalombakken ville bortvise folk som gjentatte ganger utviste farlig oppførsel.

Politiet har adgang til å reagere mot personer som utviser farlig oppførsel eller nekter å rette seg etter deres oppfordringer. Hvis du er dritings og prøver å fyre opp en rakett og politiet står rett ved siden av så vil de nok be deg høflig om å la være, evt konfiskere rakettene og/eller bortvise deg fra stedet?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Jeg så dette for mange år siden når jeg var 18 og var på fest. Jeg kan ikke huske å ha sett dette på flere ti-år. Jeg sier ikke at det ikke skjer (som du ser av linken jeg la inn over), men at du kanskje vanker i andre miljøer enn meg? Jeg er stort sett i en eller annen gate av eneboliger eller rekkehus, eller på en hytte på fjellet. De som fyrer opp tenderer til å være menn på 30 til 50 som har drukket en øl, en akevitt og er halveis ned i et glass champagne over et tidsrom på 6 timer (dvs ikke synlig beruset), og barn står forventningsfullt på god avstand med briller og ser på.

Det er mange skader hvert år, og det er mye som kunne blitt til skader, men der folk har flaks. Så tror jeg de aller fleste er ansvarsfulle, men det er samtidig en helt unødvendig risiko å utsette seg for, dersom ønsket er å se fyrverkeri. Dersom ønsket er å tenne lunter, så er det kanskje verdt risikoen. Så er det vel kanskje slik at fyrverkeriskader ofte er irreversible, feks hus som brenner ned og alvorlige brann eller øyeskader, mens skader i slalombakken ofte leges. ( har ingen kilder) 

 

knutinh skrev (11 minutter siden):

Det er et helt ærlig ståsted. Det er også en vanskelig diskusjon for hvordan skal man argumentere hva min glede er verdt opp mot min og andres risiko.

Forstår den. Hva hvis du får et dilemma? : 
Du får aldri igjen stå på slålom, eller du får aldri mer se på fyrverkeri. Kan være vanskelig for noen, feks de som bor i Danmark som velger å få se fyrverkeriet, men hvis du endrer dilemmaet til: 
Du får aldri igjen stå på slalom, eller du får aldri mer tenne på en lunte til fornøylse, så blir kanskje valget lettere? Også for den som bor i Danmark. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (41 minutter siden):

Ja, gitt at det er mindre belastende så er vel det en forbedring, da gjenstår vel bare forurensingen, et aspekt jeg ikke har noe kunnskap om utover hva jeg googlet meg til.

Forureininga kan ein også bli mykje flinkare på om det er fokus på det. Bruker ein mortere som kaster opp sprengladningar beståande av krutt og papir så brenn det opp og blir til aske i lufta. Enkelte av fargane i fyrverkeriet kjem i dag av metall og kjemikaliar som brenn med anna farge, ein del av disse metalla er ikkje heilt bra å spreie utover, men stort sett så er dei meir tvilsomme stoffa alt fjerna, og av dei som er halvskumle så finnes det alternativ. Enkelte fargar er verre for miljøet enn andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (23 minutter siden):

Eg har ikke noe i mot et forbud på lokale steder som oslo etc, men husk at Norge er MYE mer enn bare hovedstaden. Vi som bor i distriktet, og har lang vei til kommunehuset etc, ønsker gjerne gleden av fyrverkeri og. Og ja, eg elsker fyrverkeri, barna elsker det. 

La straffen for å være drita og sende fyrvererki mot folk få en klekkelig bot eller straff, så folk må tenke seg om. Synes ikke 2 i promille og sende opp fyrverkeri hører hjemme, men synes løsningen om totalforbud er unødvendig. 

Enig i mye av dette. Ja, storby kan trenge egne regler, og trenger ikke å tre disse ned over småbygder. Høy promille hører ikke sammen med fyrverkeri.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

Forureininga kan ein også bli mykje flinkare på om det er fokus på det. Bruker ein mortere som kaster opp sprengladningar beståande av krutt og papir så brenn det opp og blir til aske i lufta. Enkelte av fargane i fyrverkeriet kjem i dag av metall og kjemikaliar som brenn med anna farge, ein del av disse metalla er ikkje heilt bra å spreie utover, men stort sett så er dei meir tvilsomme stoffa alt fjerna, og av dei som er halvskumle så finnes det alternativ. Enkelte fargar er verre for miljøet enn andre. 

Ja, alt kan vel i prinsippet skadereduseres, dersom man lykkes med det i en slik grad at dyrelivet ikke plages av støy, lys, eller forgiftning, og naturen ikke tar skade, så er det fyrverkeri jeg ikke lenger har noen mening om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For miljøets skyld, burde vi sikker totaltforby alt som kan skade miljøet. Flyreiser, klesproduksjon, raketter, matproduksjon, oppussing, ja .. det meste forurenser jo! Det enkleste er vel i grunn bare å forby menneskeheten? 

Ok, jeg kan være litt mildere, og si at kun skal forby forurensning som har direkte opphav i unødvendig lek og moro? Da kan vi legge ned all leke-produksjon, fyrverkeri, lego, spill og ikke minst spill-konsoller med hele forurensnings-universet rundt? 

Videre må vi jo forby forurensende turisme. Skal vi også inkludere restauranter og andre lokale forhold?

 ---

For menneskers skyld, må vi totalforby alt som kan skade oss. Slalom er et godt eksempel. De fleste andre former for å bevege seg over 15 km/t har faktisk også stort skadepotensiale! Vi er ikke bygget for å bråstoppe fra 15 til 0 km/t. Kroppene våre kan ta alvorlig skade! Så i tillegg til slalom, ønsker jeg å forby bil, tog, fly, buss, bane, trikk, sykkel, de som løper fort nok, +++.

Vi klarer også å skade oss selv og hverandre på annet vis: Kniver, kjepper, hammer, .. alt som er hardt og flyttbart, kan jo i grunn brukes som slagvåpen? Forby!

---

For dyrenes skyld, må vi forby all plagsom aktivitet fra mennesker. Fyrverkeri er jo plagsomt! Men også at vi bosetter oss i naturen er en pest og en plage. Få bort husene våre. Forby dreping av mygg, utsettelse av mus/rotte-gift og annen direkte mishandling av dyr! Hunder kan da ikke trives i bånd?! Forby båndbruk. Alle må være frie og franke! Biltrafikken skader og dreper mye dyr. Forby biler! 

---

... og sånn kan jeg jo holde på i det kjedsommelige. 

Skal vi virkelig forby alt vi ikke liker? 

Nei, jeg ser heller ikke poenget med fyrverkeri. Det er idioti. Det forsøpler. Det støyer. Det forurenser. Det skader folk, dyr, hus, +++. Det er ekstremt mange negative aspekter rundt fyrverkeri. Sånn sett hadde det ikke vært et abormt problem om det ble forbudt. Allikevel; er dette veien å gå?

Jeg er så lei av forbud! Hva skjedde med kardemommeloven? La folk få gjøre som de vil! (Nei, ikke det å skyte på hverandre med fyrverkeriet da, så klart. Å volde hverandre direkte skade forstår jeg hvorfor er forbudt!). 

Hva gjelder forurensning, mener jeg at prinsippet må være at den som forurenser må betale. Så i stedet for å gjøre flyreiser forbudt, må vi få avgifter som tilsvarer den forurensning vi påfører kloden. Uansett om flyturen skyldes business eller pleasure, så må det koste å forurense! Samme med fyrverkeri. Legg på noen miljøavgifter! 

Videre synes jeg vi skal premiere de som tar grønne valg. Dersom vi klarer å lokke en millionær til å velge el-bil i stedet for diesel, så gleder det meg. Jeg "sponser" hen gjerne med fravær av MVA ++. (Men dette er en helt annen diskusjon. Absolutt! Men, altså; å aktivt velge en forurensende måte bør koste litt ekstra, og å aktive velge miljøriktig må premieres!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å endre atferd til mennesker og få alle være med på samme side er enten umulig oppgave eller uetisk avhengig av metoden. 
Jeg ville innført skatt på produkter basert på karbonavtrykk de produserer (hvis det er det som er problemet for miljø) og de pengene ville brukt på geoengineering for å motvirke oppvarming på grunn av menneskets aktivitet.
Noe son som dette https://sitn.hms.harvard.edu/flash/2022/reversing-climate-change-with-geoengineering/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (27 minutter siden):

Eg har ikke noe i mot et forbud på lokale steder som oslo etc, men husk at Norge er MYE mer enn bare hovedstaden. Vi som bor i distriktet, og har lang vei til kommunehuset etc, ønsker gjerne gleden av fyrverkeri og. Og ja, eg elsker fyrverkeri, barna elsker det. 

La straffen for å være drita og sende fyrvererki mot folk få en klekkelig bot eller straff, så folk må tenke seg om. Synes ikke 2 i promille og sende opp fyrverkeri hører hjemme, men synes løsningen om totalforbud er unødvendig. 

Jeg er fra og bor i distriktet og syns det er veldig fint med fyrverkeri, har derimot egentlig aldri hatt noe interesse for å sende opp fyrverkeri, selv om jeg har gjort det mye som ung. Tenker bare at dette kan gjøres av folk med spesiell bakgrunn for å gjære det på en forsvarlig måte. Hvor kommer det fra at dette MÅ kunne gjøres av gud og vær man som har lært å springe å gå, som om det er verdens største selvfølelse at Absolutt alle nordmenn over 18 år har grunnleggende forståelse av lokal klimatiske faktore som er relevante for å sette av sprengladninger mitt på natten, mens samme personene kan ikke sikkert bruke en foldekniv, (skarp ende, håndtak, skarp ende er farlig, du kan skjære deg, når du skal levere fra deg kniven skal du gjøre det ved å selv holde i den skarpe enden, når du smir/bruker kniven skal du smi/bruke den vekk fra andre personer, fold den sammen når du har den i lomma kast aldri kniven til andre personer og ikke løp med kniven oppe) dette lærte jeg og tok til hjerte da jeg var 5 år, faktumet at flere generasjoner av Normen ikke kan dette som voksne og derav har blitt ekstremt skeptiske til kniv, et av di mest grunnleggende redskapene som menneskearten har utviklet, er trist, mens di samme personene syns det nærmest er en grundleggende rettighet å kunne sende opp sprengladninger. Et pubkt som selvfølgelig ikke er nevnt er jo selvfølgelig om det i det hele tatt er økonomisk/etisk forsvarlig å brenne av flere millioner kroner med fyrverkeri, samtidig som man er skeptiske til å støtte Ukraine økonomisk eller støtte utdanningen til ei jente i Afrika. Norge har aldri sluttet å forbløffe meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Nei...

 

 

Hva er det med mennesker som ønsker å forby alt de ikke liker..

? Jeg liker fyrverkeri, syns bare at det ikke er en selvfølge at alle skal ha rett til å gjøre det, på samme måte som jeg ikke mener at alle skal kunne gjøre det en skytebas gjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan heller forby fyring i peisovn i tettbygde strøk først.  Maken til lokal forurensning som skaper dårlig luftkvalitet, soter ned naboene og ødelegger luftfilter i rekordfart skal man lete etter.

Srømpris inkl alle avgifter, nettleie etc har vært oppe i ca 2,60 kr/KWh på det meste.  Vedsekk til 100kr for 60L og optimal fyring i ny ovn (75% virkningsgrad) ligger på ca 2,70 kr/KWh.  Er det sakte fyring eller fyring med litt fuktig ved som produserer mest røyk og lite varme er prisen fort 4 kr/KWh men likevel har folk gått helt av skaftet med fyring...   Forurenser betaler som vanlig ikke for at naboene må skifte ekstra  luftfilter osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 30.12.2020 den 23.50):

Vi blir stadig påminnet hvor viktig det er å ta vare på miljøet vårt. Samtidig stiller jeg meg stadig undrende til hvilken valg Ola og Kari Nordmann gjør. Alt fra mindre irritasjoner, som hvorfor 95%+ fremdeles bruker kjøper plastpose i butikken når de handler, når det er så lekende lett å ha et handlenett krøllet sammen i lomma. Eller større irritasjoner, til dem som "er så flinke" å gjenvinne glass og metall - men kjører til returpunktet i nabolaget og lar bilen stå på tomgang mens de kaster 5 tomme vinflasker som har blitt fraktet 2300 km i lastebil til Norge. 😜

Folk skryter av kildesortere papp og plast - myndighetene ansetter Leo Ajkic for å fortelle på tv om hvor viktig det er å sortere avfallet vårt. Som om det var verdens viktigste ting å gjøre for klimaet; når det egentlig ikke betyr all verden... da mesteparten blir brent og vi uansett stikker til syden når vi føler for det med god samvittighet. (Du må vel kildesortere et helt liv for å dekke inn en halv sydentur mener jeg).

Uansett, jeg var på en liten handletur i dag og la merke til store partytelt med fyrverkeri utenfor butikkene. Når jeg kom hjem, forsøkte jeg å Google miljøkostnaden for dette. I følge en artikkel fra en dansk avis - er det ingen ting som forurenser og er mer skadelig for miljøet enn fyrverkeri - pr krone brukt. Det vil si at du får MEST mulig miljøskade pr brukte krone på fyrverkeri. Samtidig hevdet noen eldre artikler fra tidlig 2000-tallet, blant annet fra Illustrert Vitenskap at fyrverkeri ikke var så skadelig for miljøet. 

Så leste jeg at små biter av blant annet kobber, barium, antimon, PVC og dioxin blir skutt opp i været og forurenser luften vår, men også naturen - som igjen påvirker alt fra maten vår, til luften vi puster inn. Disse stoffene er dessuten kreftfremkallende. Luftkvaliteten er mye dårligere i byene etter fyrverkeriet er skutt opp enn før. 

Jeg finner litt motstridende informasjon om skadeomfanget. Men min lille "sunne fornuft" forteller meg at det umulig kan være bra å skyte opp masse fyrverkeri i løse lufta som igjen skal lande en plass. 

Er dette et stort "fuck you" til naturen? Jeg ser kun minimale fordeler med fyrverkeri. Det gir et estetisk fint syn for en veldig kort periode, og det er kanskje litt nostalgi tilknyttet lukten av krutt og litt "pang pang pang". Men ærlig talt er nytteverdien helt ekstremt lav. Det skremmer dyrelivet vårt og fører med seg risiko som brann, personskade og mer til. Ofte i tilknytning til alkohol. 

Jeg er kanskje litt hysterisk av meg. Men jeg syns det er et stort paradoks at vi aksepterer så utrolig mye miljøfiendtlige ting - samtidig som "alle" skryter av å pante tomflasker og sortere avfallet sitt. Og hvorfor i helvete er det så EKSTREMT mye plast på maten vår? 😐

Naturen vår fortjener ikke å bli bombet (praktisk talt) med miljøskadelige stoffer, samtidig som bikkja og fuglene våre blir livredde. 

Jeg mener det er en naiv, egoistisk og utrolig unødvendig ting med fyrverkeri. 

Enig eller uenig? Kilder til håndfaste fakta om problemstillingen er ønskelig. Jeg slet med å finne relevant og ny informasjon. 
 

 

Det er unødvendig å drikke men jeg er ikke avholdsmenneske av den grunn. Personlig synes jeg det kunne forbys pga personskader fremfor miljø. At festglad ungdom skal bli blind for resten av livet pga at kommunen er for kjip til å sponse fellesfyrverkeri er surt. Fellesfyrverkeri er også et bra tiltak hvis et privat forbud kommer synes jeg. Vi har altfor mange verdensmestere som skal rette pekefingeren overalt.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...