Gå til innhold

Bør vi totalforby fyrverkeri av hensyn til miljøet?


Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?  

20 stemmer

  1. 1. Hva bør gjøres med lover og regler for fyrverkeri?

    • Ingenting (som nå er bra)
    • Stille krav til kursing, lisensiering og ansvarlighet av både de som kjøper og sender opp, forsikring og godkjenning fra brannvesenet.
    • Samme som over, men kun i kommunal regi.
    • Totalforbud (ingen privat eller offentlig fyrverkeri), men gjerne droneshow, lasershow og lignende.
    • Totalforbud uten nevnte erstatningsshow


Anbefalte innlegg

Totalforbud for private er jeg ikke nødvendigvis for, men om man kan innføre en sertifikatordning eller lignende vil det kunne løse en del. Slik som for å operere droner over et visst antall kilo. Med den forskjellen at man må vise sertifikat for å kunne kjøpe fyrverkeri. 

På den måten vil man kunne redusere oppskytinger blant private en hel del. Kun de med sertifikat kan kjøpe og håndtere det, men sertifikat er samtidig oppnåelig for "alle". Litt som båtlappen. Gjør det samtidig ulovlig å operere fyrverkeri i ruspåvirket tilstand og uten egnet beskyttelse.

De fleste i Norge ønsker et forbud for private, jeg synes også den folkemeningen veier ganske tungt her.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Gjør det samtidig ulovlig å operere fyrverkeri i ruspåvirket tilstand og uten egnet beskyttelse.

Å kreve briller for den som fyrer opp og en generøs alkohol-grense synes som rimelige, lavbyråkratiske inngrep.

Hva er en generøs promille-grense? Jeg vet ikke, men en voksen mann på 100kg som drikker 3 halvlitere på en time topper med en promille på opp mot 0.67. Jeg tenker at det er innafor. Så kanskje en promillegrense på 1.0?

https://promille.no/promille-kalkulator/

Da kan man stopper/sanksjonere dem som er drita. Det synes rimelig.

-k

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Baranladion said:

Hvorfor? Fordi det er såre enkelt og ytterst få som lider av å legge inn et forbud mot privatpersoners/folk uten kompetanses bruk av fyrverkeri. Man unngår altså de aller fleste skader på folk, fe og materiell, samtidig som folk fremdeles får sett på fyrverkeri. 

Hvis noe enkelt kan gjøres mye bedre, tryggere, mindre skadelig og mindre skadelig for miljøet, uten nevneverdige konsekvenser, så hvorfor skal man ikke gjøre det?

 

Det eneste du oppnår med det er å gjøre verden til et litt kjipere sted.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Hva er en generøs promille-grense? Jeg vet ikke, men en voksen mann på 100kg som drikker 3 halvlitere på en time topper med en promille på opp mot 0.67. Jeg tenker at det er innafor. Så kanskje en promillegrense på 1.0?

https://promille.no/promille-kalkulator/

Da kan man stopper/sanksjonere dem som er drita. Det synes rimelig.

Jeg synes det burde være samme promillegrense som i sjøloven, altså 0,2, og at man ikke trenger å være generøs.

Har man 1,0 i promille bør man så definitivt ikke håndtere fyrverkeri etter min mening.

Sitat

Slik påvirkes kroppen av ulike promillenivåer

  • 0,2: Øyets evne til å fokuserer hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres
  • 0,5 : Litt "pussa" eller brisen. Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist på den begynner å reduseres. Hemninger minskes. Større problemer med å ta inn informasjon. Forskning viser at man har størst nytelse av alkohol når man har 0,5 i promille.
  • 0,8 : Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydelig alkohol av deg.
  • 1,0 : Du snakker utydelig. Har problemer med å gå rett. Dårligere muskelkontroll. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen er svekket, du blir lett trøtt. Får problemer med å kontrollere følelser.
  • 1,5 : Du rangler når du går. Kan lett få følelsesutbrudd. Du kan bli aggressiv og begynne å gråte. Mange spyr. Du får sløret tale.
  • 2,0 : Forgiftningssymptomer. Ingen selvkontroll. Du ser dobbelt og har problemer med å gå oppreist.
  • Svært høy promille: Forgiftningssymptomer. Ingen selvkontroll. Du ser dobbelt og har problemer med å gå oppreist. Bevisstheten nedsettes og du kan bli bevisstløs. Pustesenteret i hjernen kan hemmes. Oppkast er vanlig.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det burde være samme promillegrense som i sjøloven, altså 0,2.

Har man 1,0 i promille bør man så definitivt ikke håndtere fyrverkeri etter min mening.

 

Hva er hensikten med å ha en promillegrense på noe det i praksis ikke går an å kontrollere eller overholde? Tror ikke dette vil ha noen som helst effekt dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes forøvrig at fyrverkeri også burde blitt solgt til 17. Mai. Alt for lite bare med en gang i året. Spesielt i USA vet jeg de feirer med fyrverkeri til 4 juli som vel er noe ala våres nasjonaldag. Hva blir vel en skikkelig feiring uten en eneste salutt eller knallfanfare ?? Veldig kjedelig spør du meg...og dette er kanskje også noe av greia med de som ønsker forbud. Kjedelige fantasiløse folk.  

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (16 minutter siden):

Hva er hensikten med å ha en promillegrense på noe det i praksis ikke går an å kontrollere eller overholde? Tror ikke dette vil ha noen som helst effekt dessverre. 

Hvis det blir langt færre som skyter opp og det er en promillegrense i tillegg, da vil det være enklere å kontrollere. Det er vel først og fremst da ved ulykker eller uforsvarlig håndtering at man kan gå inn og ta promille, og bøtelegge for dette.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Jeg synes det burde være samme promillegrense som i sjøloven, altså 0,2, og at man ikke trenger å være generøs.

Har man 1,0 i promille bør man så definitivt ikke håndtere fyrverkeri etter min mening.

Du sier med andre ord at en mann på 75kg som har drukket en halvliter på 4.7% timen før midnatt ikke burde kunne tenne på en rakett ved midnatt, siden promillen da kan være opp mot 0.23? Det er etter min erfaring tullete.

https://promille.no/promille-kalkulator/

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Hvis det blir langt færre som skyter opp og det er en promillegrense i tillegg, da vil det være enklere å kontrollere. Det er vel først og fremst da ved ulykker eller uforsvarlig håndtering at man kan gå inn og ta promille, og bøtelegge for dette.

Muligens, men nøkkelen ligger jo som du skriver i å sterkt begrense antallet mennesker som skyter opp fyrverkeri. Det å finne ut hvem som traff noen er nok en vanskelig øvelse, som betinger enten at politet er til stede, eller at vitner peker når politiet ankommer. For politiets del, så anser jeg det for svært vanskelig å egentlig kunne håndheve noen slike regler i en ekstrem intensiv 10 minutters periode hvert år.  Jeg tror promillelov og bøter for uansvarlig håndtering vil være en umulig oppgave å håndtere, og sannsynligvis nær umulig oppgave å dømme eller bøtelegge folk i ettertid på. 

 

knutinh skrev (6 minutter siden):

Du sier med andre ord at en mann på 75kg som har drukket en halvliter på 4.7% timen før midnatt ikke burde kunne tenne på en rakett ved midnatt, siden promillen da kan være opp mot 0.23? Det er etter min erfaring tullete.

https://promille.no/promille-kalkulator/

Et par glass vin eller et par øl til maten kan vel være greit, men det er langt derfra til en promille på 1. For å være helt sikker på at man er helt ved sine fulle fem, bør man jo ikke drikke noe som helst før man skal håndtere eksplosiver.... Et slikt utsagn høres forsåvidt ut for meg helt naturlig og meget fornuftig, men ikke på nyttårasften altså. kanskje vi også kan godta fyllekjøring denne dagen? Er jo bare en dag i året liksoM?

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (28 minutter siden):

Et par glass vin eller et par øl til maten kan vel være greit, men det er langt derfra til en promille på 1.

En man på 75kg som drikker to 0.5l øl på 4.7% har i følge samme kalkulator en topp på 0.59 promille. Tre øl så er vi på 0.94.

Sitat

For å være helt sikker på at man er helt ved sine fulle fem, bør man jo ikke drikke noe som helst før man skal håndtere eksplosiver....

Man kunne slutte å drikke. Samt slutte å lytte på radio i bilen. Det finnes antagelig en million ting man kan gjøre som har en målbar positiv effekt på et eller annet.

Sitat

Et slikt utsagn høres forsåvidt ut for meg helt naturlig og meget fornuftig, men ikke på nyttårasften altså. kanskje vi også kan godta fyllekjøring denne dagen? Er jo bare en dag i året liksoM?

Usikker på hva du mener her. Å avfyre raketter er først og fremst et spørsmål om god vurderingsevne. Å kjøre bil handler i tillegg om å ha tilstrekkelig reaksjonsevne/motorikk. Forøvrig er jeg skeptisk til om moderat promille blir vurdert på en rimelig måte i systemet vårt. Jeg kan kjøre bil med to grinete barn i baksetet uten straff, men hvis jeg drikker øl som (jeg tror) tilsvarer det å ha to grinete unger i baksetet så blir man straffet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (42 minutter siden):

En man på 75kg som drikker to 0.5l øl på 4.7% har i følge samme kalkulator en topp på 0.59 promille. Tre øl så er vi på 0.94

Hvis du er mann på 75kg, og drikker 3 øl til maten mellom klokken 17 og 20, så er du under 0,1 i promille klokken 00 ifølge din kalkulator. 

 

knutinh skrev (42 minutter siden):

Man kunne slutte å drikke. Samt slutte å lytte på radio i bilen. Det finnes antagelig en million ting man kan gjøre som har en målbar positiv effekt på et eller annet.

Det er fornuftig å ikke drikke før du kjører bil, det er fornuftig å ikke drikke før du skal skyte elg på jakt, det er fornuftig å ikke drikke før du skal operere en pasient. Jeg synes også det er fornuftig å ikke drikke før man håndterer eksplosiver, men jeg registrer at mange mener det stikk motsatte, at dette er helt ok og godkjent i alminneligheten. 

 

knutinh skrev (42 minutter siden):

Usikker på hva du mener her. Å avfyre raketter er først og fremst et spørsmål om god vurderingsevne. Å kjøre bil handler i tillegg om å ha tilstrekkelig reaksjonsevne/motorikk. Forøvrig er jeg skeptisk til om moderat promille blir vurdert på en rimelig måte i systemet vårt. Jeg kan kjøre bil med to grinete barn i baksetet uten straff, men hvis jeg drikker øl som (jeg tror) tilsvarer det å ha to grinete unger i baksetet så blir man straffet.

Jeg mener det samme som det jeg skrev over her, at det ikke er fornuftig å blande oppskyting av fyrverkeri og eksplosiver med promille. Det er heller ikke lurt å gjøre dette hvis man er klin forbanna på sine to unger som har vært hyperaktive på sukker hele kvelden. 

Så er jeg enig i, at det kan sammenlignes å drikke to øl og kjøre med andre situasjoner som er like farlig, som feks å være trøtt. Og at det kan være merkelig at det ene straffes og ikke det andre.
Forskjellen er at det ene kan lett påvises og straffes, det andre ikke. Optimalt sett så skulle man jo ønske at ingen satt seg i bilen når de er i en state of mind som tilsvarer promille, men ved å ta folk med promille, vil du redusere noen av tilstandene som gjør at folk er dårligere trafikanter.

  Det er like ille å kjøre når du ikke har sovet, kanskje verre, men det blir for meg feil å si at 0,5 i promille er greit, siden du kan kjøre når du er så trøtt at har tilsvarende effekt som 0,5 i promille. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Å bytte ut stearinlys med LED vil kunne redusere boligbranner med 100 over tidsrommet november-desember.

Hvis argumentet ditt mot fyrverkeri (bl.a.) er at de forårsaker boligbranner ("brente bygninger. "), vil du ikke vurdere alle tiltak som kan redusere boligbranner, og plukke det tiltaket som gir best effekt for minst "kostnad"?

-k

Joda, å kutte ut levende lys vil utvilsomt redusere antall branntilløp, det er vel ingen som benekter det? Men hvorfor skal du ha oss til å velge det ene eller andre? Det blir ikke fritt for fyrverkeri dersom det stilles krav til dem som skal bruke det. Slik det er nå er det eneste kravet at du har fylt 18. Sikkerhet, oppfyringssted og korrekt bruk er jo helt underordnet i dag. Så vidt meg bekjent er det få regler og enda mindre håndheving.

Hvorfor er du så i mot sikkerhetstiltak? Jeg snakker om å stiller krav til ALLE som skal bruke fyrverkeri. Ikke om totalforbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 minutter siden):

Fordi det er noe folk setter pris på som du vil fjerne. Er nok av regler allerede for dette her med 18 års grense, og hvor man kan fyre de opp. Bare pga noen idioter som ikke kan følge regler så skal vil du ha kollektiv straff og forby det.

Da har jeg enten forklart for dårlig, eller så har du misforstått. Jeg er ikke for å totalforby fyrverkeri, jeg synes selv det er kult å se på, men jeg mener at behandling av fyrverkerier og eksplosiver er oppgaver som skal  utføres av kyndig personell, under sikre omstendigheter til alles nytelse. 

Ved å gjøre dette, vil man unngå skader, uten at folk går glipp av fyrverkeriet. Det vil også være en økonomisk besparelse for alle. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Da har jeg enten forklart for dårlig, eller så har du misforstått. Jeg er ikke for å totalforby fyrverkeri, jeg synes selv det er kult å se på, men jeg mener at behandling av fyrverkerier og eksplosiver er oppgaver som skal  utføres av kyndig personell, under sikre omstendigheter til alles nytelse. 

Ved å gjøre dette, vil man unngå skader, uten at folk går glipp av fyrverkeriet. Det vil også være en økonomisk besparelse for alle. 

 

Hvor kyndig må man egentlig være for å rette et enkelt bakkeskyts mot himmelen, tenne lunten, ta noen steg tilbake og nyte skuet? Dette er noe enhver oppegående person klarer uten problemer, så hva er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (1 minutt siden):

Hvor kyndig må man egentlig være for å rette et enkelt bakkeskyts mot himmelen, tenne lunten, ta noen steg tilbake og nyte skuet? Dette er noe enhver oppegående person klarer uten problemer, så hva er problemet?

Det er det, men det er også veldig tydelig at dette går galt og blir misbrukt år etter år etter år. Med nedbrente eiendommer, og kroniske øyeskader feks, helt unødvendig. 

Når jeg sier kyndig personell, så mener jeg at fyrverkeri bør arrangeres av personell som sørger for sikkerhetsavstander og forsvarlig gjennomføring av fyrverkeri show, i regi av kommuner, idrettsforeninger, bystyret o.l instanser. 

Hvis målet med fyrverkeri er å få sett et kult show på himmelen, så vil det lett kunne gjøres nærmest uten risiko, og sannsynligvis med et mye kulere show hvis det arrangeres av folk som kan det. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Baranladion said:

Da har jeg enten forklart for dårlig, eller så har du misforstått. Jeg er ikke for å totalforby fyrverkeri, jeg synes selv det er kult å se på, men jeg mener at behandling av fyrverkerier og eksplosiver er oppgaver som skal  utføres av kyndig personell, under sikre omstendigheter til alles nytelse. 

Ved å gjøre dette, vil man unngå skader, uten at folk går glipp av fyrverkeriet. Det vil også være en økonomisk besparelse for alle. 

 

Synes vi også må kun tillate kyndige personer å spille fotball for de kan skade seg på fotballbanen. Er sånne "Karens" som deg som gjør verden til et kjedeligere sted. Er ikke lov til å ha det moro med noe til slutt.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og skrev (3 minutter siden):

Synes vi også må kun tillate kyndige personer å spille fotball for de kan skade seg på fotballbanen. 

Alle kan skade seg på fotballbanen, kyndig eller ikke. Tilogmed tilskueren. Jeg forstår ikke argumentet ditt, ei heller hva i all verden det har med å forsøke forhindre skader og forsøpling uten noen annen konsekvens at du ikke får brukt lighteren din og løpt 5 meter tilbake rett etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Baranladion said:

Det er det, men det er også veldig tydelig at dette går galt og blir misbrukt år etter år etter år. Med nedbrente eiendommer, og kroniske øyeskader feks, helt unødvendig. 

Når jeg sier kyndig personell, så mener jeg at fyrverkeri bør arrangeres av personell som sørger for sikkerhetsavstander og forsvarlig gjennomføring av fyrverkeri show, i regi av kommuner, idrettsforeninger, bystyret o.l instanser. 

Hvis målet med fyrverkeri er å få sett et kult show på himmelen, så vil det lett kunne gjøres nærmest uten risiko, og sannsynligvis med et mye kulere show hvis det arrangeres av folk som kan det. 

Hva er en ulykke? Man har ingen garantier her i livet...vel jo, man er faktisk garantert at ulykker skjer. Ulykker kan like gjerne ramme "kyndig personell" som "vanlige borgere" Du kan ikke (basert på et veldig lite mindretall) rette tvil om vanlige folks gode dømmekraft og derfor insinuere at vi ikke vet hva vi holder på med og at vi på død og liv må skjermes. Det er ikke rart at dyr blir skremt av fyrverkeri når det er noe dyrene blir eksponert for kun 1 gang hvert 365 dag. Hadde de blitt eksponert for slike lyder oftere tipper jeg at mange dyr hadde lært seg å venne seg til disse lydene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...